Permalänk

Okej, dags för en stor uppdatering! Har hunnit med en hel del irl men inte hunnit med här på forumet så nu kommer allt på en gång typ

Efter deliden så kunde jag äntligen börja sätta ihop allt! Först 240mm radiatorn plus fläktar och pump som jag fäste på den ena fläkten. Det blev riktigt tajt inne i chassit, ca 1-2mm från både moderkort och radiatorn i fronten! Fäste slangar i förväg på de ställen som är svåra att nå när allt sitter i chassit.

Pumpen

Näst på tur är vattentanken, fäste den längst bak där det annars är plats för 2x80mm fläktar. Den sitter bra där och utloppet sitter över pumpens intag i höjd vilket underlättar när jag ska fylla loopen senare!

Nu var det bara att slänga in grafikkortet och koppla ihop allt. Blev lite frustrerande vissa stunder då det är trångt att försöka trycka på slangarna på vissa ställen, t.ex. mellan 240mm radiatorn och tanken. Det gick till slut iaf! Son ni ser använde jag både den röda slangen som fanns kvar sen förra loopen och ny klar slang. Fråga mig inte varför, blev bara så... Ska ju vara färgat vatten sen så det syns inte anyway!

Ber om ursäkt för dålig kvalité på bilderna, blir inte lika bra på kvällen/natten.

Dold text

Mer kommer inom kort! Kul att så många följer mitt bygge och är intresserade!

Permalänk
Medlem

Fan vad roligt bygge, älskar kompakta byggen med full custom-loop. Detta ska följas!

Har du tänkt sleeva kablarna på nätagget? Tycker du ska göra det för att få ett komplett bygge!

Funderar själv på att prova på mitt första custom-loopbygge i ett mITX senare i år eller nästa år, så är bra med inspiration från dessa byggen.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Skrivet av Ostbiten:

Fan vad roligt bygge, älskar kompakta byggen med full custom-loop. Detta ska följas!

Har du tänkt sleeva kablarna på nätagget? Tycker du ska göra det för att få ett komplett bygge!

Funderar själv på att prova på mitt första custom-loopbygge i ett mITX senare i år eller nästa år, så är bra med inspiration från dessa byggen.

Kul att få vara inspiration till någon annan! Kommer nog tyvärr inte sleeva några kablar... Dom är redan helt svarta (även 24pin) och ingen av dem syns när alla paneler är på så det känns lite onödigt. Nått nytt måste man ju spara till nästa bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Kul att få vara inspiration till någon annan! Kommer nog tyvärr inte sleeva några kablar... Dom är redan helt svarta (även 24pin) och ingen av dem syns när alla paneler är på så det känns lite onödigt. Nått nytt måste man ju spara till nästa bygge!

Inget nytt som har hänt? Tack vare denna tråden så sitter jag och hetsmailar min butik om att de ska ta in ett 250D till mig.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Kul att få vara inspiration till någon annan! Kommer nog tyvärr inte sleeva några kablar... Dom är redan helt svarta (även 24pin) och ingen av dem syns när alla paneler är på så det känns lite onödigt. Nått nytt måste man ju spara till nästa bygge!

Funderar på att göra lika i mitt 250D, var det svårt att fästa res, pump osv?
Kan du länka vilka delar du köpt?

Mvh

Permalänk
Skrivet av ragequit:

Funderar på att göra lika i mitt 250D, var det svårt att fästa res, pump osv?
Kan du länka vilka delar du köpt?

Mvh

Skrivet av Carlj:

Inget nytt som har hänt? Tack vare denna tråden så sitter jag och hetsmailar min butik om att de ska ta in ett 250D till mig.

Det har hänt en del men jag har jobbat hela helgen så jag har inte hunnit skriva nåt här... Kommer en stor uppdatering under dagen/kvällen, håll ut!

Permalänk

Ledsen för att jag missat att uppdatera på ett tag, hoppas att inte alla har hunnit tappa intresset! Har jobbat mycket under helgen men nu har jag äntligen tid att uppdatera projektet.

Äntligen är alla slangarna ihopkopplade och det är dags att fylla upp och leta efter läckor. Använder vanligt destvatten med tillsats mot alger och korrosion tillsammans med ”Mayhems Red Dye”

Pillar in papper vid alla kopplingar för att det ska vara lättare att upptäcka läckor. Smidigt med helt modulärt nätagg så man kan koppla ur allt utom pumpen när man fyller, minskar ju risken att något går sönder om man skulle råka spilla!

Medan man fyller kan man skaka lite försiktigt på chassit och försiktigt tippa det lite åt olika håll för att alla luftbubblor ska hitta ut ur sina hörn. När jag kände mig hyffsat säker på att det inte fanns några läckor och eller luftbubblor i loopen efter ca en timme började jag droppa i färgtillsatsen tills jag hittat den perfekta röda nyansen!

Grymt snyggt med GPU-blocket och den röda vätskan!

Lät pumpen stå över natten utan att koppla in allt annat för att vara helt säker på att det inte fanns några läckor!

Nästa morgon var det äntligen dags att beskåda slutresultatet!

Dold text

Fler bilder kommer i nästa inlägg!

Permalänk

Okej, lite mer bilder på det färdiga bygget!

Framifrån. Återigen måste jag bara säga att jag älskar detta chassi!

Så liten men så kraftfull!

Red theme!

Har börjat klocka och bencha, resultat kommer sammanställas inom kort!

Dold text

Ska be tjejen om hjälp att ta lite bättre bilder med riggat ljus osv... Får se när jag hinner få upp det!

Känner mig annars ganska så klar med bygget, nu är det bara till att se vad det leder till i form av prestanda och överklockning. Det har varit grymt kul att så många följt mitt lilla projekt och kommit med synpunkter och frågor, tackar för det! Kommer fortsätta uppdatera med resultat osv, samt svara på frågor om någon är sugen på att hitta på något liknande! Dröjer nog inte länge innan jag kommer på något nytt projekt att ta tag i, tillhör gruppen människor som aldrig blir riktigt nöjda... Kommer självklart dela med mig av det här på SweC isf!

Permalänk
Skrivet av ragequit:

Funderar på att göra lika i mitt 250D, var det svårt att fästa res, pump osv?
Kan du länka vilka delar du köpt?

Mvh

Kul att få vara inspiration till andra projekt! Kan inte säga att det var helt smärtfritt att fästa pump och rads osv. Krävdes lite krånglande och olika idéer innan jag fick ihop allt så det funkade, men det är ju å andra sidan den roliga utmaningen med att bygga i ett 250D istället för ett 900D...

Dessa delar har jag köpt:
120mm rad - http://www.coolerkit.se/shop/hw-labs-black-ice-2863p.html
240mm rad - http://www.coolerkit.se/shop/hw-labs-black-ice-2874p.html
Res - http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-mcres-micro-2793p.html
Pump - http://koolance.com/pump-pmp-300-g-1-4-bsp
CPU block - http://koolance.com/cpu-380i-processor-water-block

Om det är någon del som jag missat som du undrar över så hör av dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Kul att få vara inspiration till andra projekt! Kan inte säga att det var helt smärtfritt att fästa pump och rads osv. Krävdes lite krånglande och olika idéer innan jag fick ihop allt så det funkade, men det är ju å andra sidan den roliga utmaningen med att bygga i ett 250D istället för ett 900D...

Dessa delar har jag köpt:
120mm rad - http://www.coolerkit.se/shop/hw-labs-black-ice-2863p.html
240mm rad - http://www.coolerkit.se/shop/hw-labs-black-ice-2874p.html
Res - http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-mcres-micro-2793p.html
Pump - http://koolance.com/pump-pmp-300-g-1-4-bsp
CPU block - http://koolance.com/cpu-380i-processor-water-block

Om det är någon del som jag missat som du undrar över så hör av dig!

Kommer undan rätt billigt också!
Hur ser tempsen ut på CPU samt GPU under load?
BF4 osv.

Permalänk
Skrivet av ragequit:

Kommer undan rätt billigt också!
Hur ser tempsen ut på CPU samt GPU under load?
BF4 osv.

Efter de tester jag hunnit med hittills ligger temps ungefär på följande:

i7 4770K @ 4,5GHz, 1,35V
GTX 780 @ 1228MHZ (6600MHz), 1,212V

Vid endast CPU belastning: CPU=65-70c
Vid endast GPU belastning: GPU=45-55c
Vid CPU+GPU belastning: CPU=75-80c, GPU=60-65c (Crysis 3 efter ca 2h spelande)

Alla fläktar går på 900rpm och pumpen kör tillräckligt långsamt för att det ska vara knäpptyst! Vet inte om jag tänker pusha det längre för 24/7 användande då jag har 80c som en smärtgräns och efter någon timme i Crysis 3 når CPUn dit. Nästa steg blir att se hur långt jag kan pusha det under benchmarks!

Innan delid låg CPUn på 85c+ @ 4,3Ghz, 1,3v så det är ju en klar förbättring även om det inte är helt jämförbart då det är mycket annat som förändrats också (GPU i loopen plus extra rad och nya fläktar...). GPUn är ju definitivt mycket bättre då den låg på 85c med luftkylning och fläktar på 75% (Lät som in i @!?#).

Om jag inte haft så tajt om utrymme i mITX chassit så skulle jag slängt in en starkare pump och minst en rad till för att få ner temps när allt belastas samtidigt men man kan inte få allt... Vill ju inte ha ett 900D så då ska jag inte klaga!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte fråga hur mycket plats det är mellan moderkortet och platsen för radiatorn(2x120mm platsen)? Vad har du för tjocklek på på din rad?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag tänkte fråga hur mycket plats det är mellan moderkortet och platsen för radiatorn(2x120mm platsen)? Vad har du för tjocklek på på din rad?

Har ett 250D jag också. Från moderkortet och in till "väggen" där är det ca 55mm.

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Jag tänkte fråga hur mycket plats det är mellan moderkortet och platsen för radiatorn(2x120mm platsen)? Vad har du för tjocklek på på din rad?

Jag har en rad som är 29mm tjock. Fläktarna är ju 25mm och det är riktigt tajt! Har läst nånstans att 30mm max för en rad om man vill använda standardfläktar men det hade nog inte funkat i mitt fall, den extra millimeter jag har krävs för att skuvarna till fläktarna ska få plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Efter de tester jag hunnit med hittills ligger temps ungefär på följande:

i7 4770K @ 4,5GHz, 1,35V
GTX 780 @ 1228MHZ (6600MHz), 1,212V

Vid endast CPU belastning: CPU=65-70c
Vid endast GPU belastning: GPU=45-55c
Vid CPU+GPU belastning: CPU=75-80c, GPU=60-65c (Crysis 3 efter ca 2h spelande)

Alla fläktar går på 900rpm och pumpen kör tillräckligt långsamt för att det ska vara knäpptyst! Vet inte om jag tänker pusha det längre för 24/7 användande då jag har 80c som en smärtgräns och efter någon timme i Crysis 3 når CPUn dit. Nästa steg blir att se hur långt jag kan pusha det under benchmarks!

Innan delid låg CPUn på 85c+ @ 4,3Ghz, 1,3v så det är ju en klar förbättring även om det inte är helt jämförbart då det är mycket annat som förändrats också (GPU i loopen plus extra rad och nya fläktar...). GPUn är ju definitivt mycket bättre då den låg på 85c med luftkylning och fläktar på 75% (Lät som in i @!?#).

Om jag inte haft så tajt om utrymme i mITX chassit så skulle jag slängt in en starkare pump och minst en rad till för att få ner temps när allt belastas samtidigt men man kan inte få allt... Vill ju inte ha ett 900D så då ska jag inte klaga!

Hmm, kommer dina rads verkligen klara av att avleda så mycket värme under en längre tid? Hurr ligger vätsketemperaturen gentemot rumstemperatur efter en timmes spelande? (förutsatt du har en mätare i din kylvätska). 80 grader med vattenkyling låter extremt högt.

Jag är nyfiken eftersom jag funderat på att vattenkyla en prodigy själv.

Edit: Noterade att jag redan varit inne i den här tråden tidigare, resultatet blev väldigt snyggt (& prydligt) i varje fall, oavsett temperaturerna.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Hmm, kommer dina rads verkligen klara av att avleda så mycket värme under en längre tid? Hurr ligger vätsketemperaturen gentemot rumstemperatur efter en timmes spelande? (förutsatt du har en mätare i din kylvätska). 80 grader med vattenkyling låter extremt högt.

Jag är nyfiken eftersom jag funderat på att vattenkyla en prodigy själv.

Edit: Noterade att jag redan varit inne i den här tråden tidigare, resultatet blev väldigt snyggt (& prydligt) i varje fall, oavsett temperaturerna.

Dom klarar hittils av uppgiften utmärkt med sina förutsättningar. När jag stressar både GPU och CPU under natten så håller sig alla tempo under 80c (GPU ca 65c) vilket jag är mycket nöjd med. Alla fläktar ligger på ca 800rpm och pumpen är på ca 45%, tyst med andra ord. Detta är ju också sommartemps får man tänka på, det är nog ca 30c i rummet som ligger i södra delen av huset. Mao skulle jag gissa på att alla tempo går ner ca 10c när det börjar bli lite kyligare väder till hösten.

Tycker din kommentar om att 80c är extremt högt för vattenkylning är ganska rolig, det är väl helt relaterat till vad man har för vattenkylningssystem... Vart vill du komma? En corsair H50 skulle knappast hålla en 4770K under 80 med 1,35v! Det beror ju även helt på vilka övriga komponenter man har i samma loop och hur mycket värme dessa avger. Att allt ligger under 80c med både GPU och CPU överklockade i ett litet mITX chassi tycker jag är väldigt acceptabelt men självklart är det ju varmare än ett bygge i fulltower med massa tjocka rads...

Hör av dig när du är klar med ditt Prodigy-bygge så kan vi jämföra temps!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Dom klarar hittils av uppgiften utmärkt med sina förutsättningar. När jag stressar både GPU och CPU under natten så håller sig alla tempo under 80c (GPU ca 65c) vilket jag är mycket nöjd med. Alla fläktar ligger på ca 800rpm och pumpen är på ca 45%, tyst med andra ord. Detta är ju också sommartemps får man tänka på, det är nog ca 30c i rummet som ligger i södra delen av huset. Mao skulle jag gissa på att alla tempo går ner ca 10c när det börjar bli lite kyligare väder till hösten.

Tycker din kommentar om att 80c är extremt högt för vattenkylning är ganska rolig, det är väl helt relaterat till vad man har för vattenkylningssystem... Vart vill du komma? En corsair H50 skulle knappast hålla en 4770K under 80 med 1,35v! Det beror ju även helt på vilka övriga komponenter man har i samma loop och hur mycket värme dessa avger. Att allt ligger under 80c med både GPU och CPU överklockade i ett litet mITX chassi tycker jag är väldigt acceptabelt men självklart är det ju varmare än ett bygge i fulltower med massa tjocka rads...

Hör av dig när du är klar med ditt Prodigy-bygge så kan vi jämföra temps!

Jag menade för en custom loop så lät 80 grader högt, men som sagt så blir det ju lite varmare när man klockar.

Återkommer om mitt bygge, just nu ligger prio på att byta till tjockare slangar och en haswell x i huvudburken så det är lagt lite på is för tillfället

Skickades från m.sweclockers.com