Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
in the skyes
Registrerad
Dec 2005

Se SVT-play utomlands?

Hej, jag vill kunna se på SVT-play utomlands via min dator hemma som är på 24/7. Vill kunna se via mobilen/surfplattan

Är ganska ny på detta och vet inte riktigt vad jag skall göra.. Är det en VPN eller proxy-server jag skall sätta upp?

lol

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av rezziq:

Hej, jag vill kunna se på SVT-play utomlands via min dator hemma som är på 24/7. Vill kunna se via mobilen/surfplattan

Är ganska ny på detta och vet inte riktigt vad jag skall göra.. Är det en VPN eller proxy-server jag skall sätta upp?

Både VPN och proxy gör jobbet, fast på olika sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klyktattarland
Registrerad
Mar 2012

Då kommer hela det landet att få betala TV-avgift med.

Insert funny joke here

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011

Brukar själv köpa korttidsabb. hos ngn VPN-provider inför utlandssemestern. Sedan via gratis-Wifi som finns på varenda hotell/bar/restaurang, anslut o med svensk IP access till SVT Play osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Slaktardej:

Dagens klockrenaste kommentar.

Frer8833:
Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Slaktardej:

glöm inte kopierings avgiften folk kan ju faktiskt spela in avsnittet/serien.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Jag testade openvpn nån gång tror jag. Om man har en egen server kan det funka bra att sätta upp. Detta är ju om du föredrar hosta själv framför att beställa en tjänst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av rezziq:

Vet inte hur det är med extensions på mobilen/surfplattan men jag brukar bara köra med http://hola.org/ för att bli av med landsrestriktioner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
in the skyes
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av nackskägg:

Både VPN och proxy gör jobbet, fast på olika sätt.
Skickades från m.sweclockers.com

Ok, men säg så här.. vad är enklast att sätt upp på hemmaservern? VPN?
Hur gör man?

lol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2002

själv kör jag VPN via egna Synology NAS DS213+ Funkar klockrent. Min familj plus några kompisar kör via den oxo och funkar alltid som det ska.

Har man inte en synology så sätt upp en VPN server hemma istället för att betala för ngn tjänst.

Med vänlig hälsning, K

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
in the skyes
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av kim_82:

Har man inte en synology så sätt upp en VPN server hemma istället för att betala för ngn tjänst.

Skulle gärna vilja göra detta...

lol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
in the skyes
Registrerad
Dec 2005

Har lyckats följa denna guide: http://www.stratospherix.com/support/cfwin_bsvpn.php
VPN:en fungerar perfekt när jag är ansluten till mitt WIFI, men när jag provar att koppla bort WIFI, och ansluter via min publika adress så blir det stopp.. förstår inte alls vad som är fel.. (Android om det skulle ha någon betydelse..)

lol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av rezziq:

Har lyckats följa denna guide: http://www.stratospherix.com/support/cfwin_bsvpn.php
VPN:en fungerar perfekt när jag är ansluten till mitt WIFI, men när jag provar att koppla bort WIFI, och ansluter via min publika adress så blir det stopp.. förstår inte alls vad som är fel.. (Android om det skulle ha någon betydelse..)

enligt den guiden så skriver de servern med ett intern ip, 192..... dvs du borde skriva ditt externa ip där annars kommer det inte funka untaför ditt nätverk.

skaffa ditt externa på www.myipnumber.com

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av rezziq:

Ok, men säg så här.. vad är enklast att sätt upp på hemmaservern? VPN?
Hur gör man?

Beror väl på vem man frågar. IMHO är det enkelt o bekvämt att betala 70-100kr i engångsavgift för ngn VPN-tjänst en månad. Konfigurera på padda (eller whatever). Klart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
in the skyes
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av kim_82:

enligt den guiden så skriver de servern med ett intern ip, 192.....

De kör med externt i slutet av guiden.. det är där jag får problem...

EDIT: Fick allt att fungera nu... det tog bara lite tid för routern att trixa

lol