Telia smygändrar villkor kring surf i alla mobilabonnemang!

Permalänk
Hedersmedlem

Telia smygändrar villkor kring surf i alla mobilabonnemang!

Jag vill bara uppmärksamma alla på att den mystiska ändringen som Telia aviserat sina kunder om (som innebär att du skulle starta om telefonen nu på morgonen) visat sig innebära att de helt stänger ner din mobilsurf när din månatliga surfkvot är uppnådd. Tidigare kunde man iaf surfa i snigelfart.

EDIT: Obs - detta är inte fakta, det är en ren gissning från min sida. Jag vet inte säkert när denna förändring trädde i kraft!

Jag fick precis detta bekräftat av deras kundtjänst.

Är det någon som har koll på hur de kan få göra så här? Jag kan inget om juridiken kring abonnemang - så upplys oss gärna om du sitter på kunskap kring detta! Jag tror inte att det de gör är förbjudet på något sätt, men det vore intressant att veta hur de har avtalat sig ur de vanliga reglerna.

EDIT: OBS - Telia har själva svarat här i tråden.

Permalänk
Medlem

De får inte lov att ändra på avtal utan att få godkännande. Så om det står att du har "Frisurf med X gb i X mbit/s, efter detta skruvas hastigheten ner till X mbit/s till månadens slut" så är det de som gäller och Telia, telenor, tele2, halebop, eller någon annan operatör får inte lov att ändra på detta utan kundens medgivande.

Operatören och kunden är bundna till avtalet. Dvs kunden får inte hoppa ur under bindingstid osv och operatören får inte ändra på villkoren.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arazand:

De får inte lov att ändra på avtal utan att få godkännande. Så om det står att du har "Frisurf med X gb i X mbit/s, efter detta skruvas hastigheten ner till X mbit/s till månadens slut" så är det de som gäller och Telia, telenor, tele2, halebop, eller någon annan operatör får inte lov att ändra på detta utan kundens medgivande.

Operatören och kunden är bundna till avtalet. Dvs kunden får inte hoppa ur under bindingstid osv och operatören får inte ändra på villkoren.

Intressant, tack för informationen! Har du någon aning om hur de lyckats komma runt detta? Jag har svårt att tänka mig att det de gör är olagligt, helt enkelt för att det är ett stort företag med mängder av anställda jurister.

Permalänk

Jag fick detta meddelande av Telia när min surfmängd var slut.

Citat:

"Hej! Din surfmängd är nu slut, nu betalar du 19kr/dygn för att surfa med din mobil. Har du inget saldo på ditt kontaktkort kan du inte surfa. ladda enkelt på mer surf via www.telia.se/ladda".

Observera att jag har Telia kontaktkort. Jag tolkar detta som att jag fortfarande kan surfa även om min surf tar slut, men att det kostar en summa pengar varje dag jag surfar.

Visa signatur

www.lanbit.se | i5 4670k | Gigabyte GTX 980 WindForce OC | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | ASUS Z87M-PLUS mATX | Samsung SSD 512 gb | Sandisk SSD 128 gb | Fractal Design 1000W | Corsair Obsidian 350D

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Intressant, tack för informationen! Har du någon aning om hur de lyckats komma runt detta? Jag har svårt att tänka mig att det de gör är olagligt, helt enkelt för att det är ett stort företag med mängder av anställda jurister.

Svårt att tro de kan komma runt detta, om de inte skrivit en paragraf om det i avtalet. Svaret för alla frågor ligger där. Man kan säkert fula till det genom att hävda det är p.g.a service eller liknande. Men du bör ligga på dem, läsa igenom ditt avtal(du kan be om en kopia på avtalsvillkor av telia) och om de strider emot avtalet, anmäla till konsumentverket och ARN.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Intressant, tack för informationen! Har du någon aning om hur de lyckats komma runt detta? Jag har svårt att tänka mig att det de gör är olagligt, helt enkelt för att det är ett stort företag med mängder av anställda jurister.

Är det möjligen så att de bara står: "Frisurf med X gb i X mbit/s" och så har de bjuckat på ", efter detta skruvas hastigheten ner till X mbit/s till månadens slut" fram tills nu?

Vore intressant om du kunde dubbelkolla!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

problemet ligger i att operatörerna inte kan begränsa hastigheten utan att förlänga svarstiden..

jag hade ett mobilt bredband där 0,5mbit var lägsta..

det gick dock inte att använda på grund av lång responstid trotts relativt hög lägsta hastighet..

antar att man vill gå runt sådana problem genom att stänga ner helt.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Jag märkte också detta idag. Blev riktigt besviken på Telia. Nu kan man alltså inte ta emot mail, IM eller göra viktiga saker utan att köpa extra ifall det skulle ha tagit slut. Det var ju en av de stora fördelarna med Telias surf. Jag hoppas folk protesterar ordentligt nu så att dom vänder på detta.

Säg vad ni tycker här: http://www.telia.se/privat/kontakt/tyckomtelia

// Arg och besviken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arazand:

Svårt att tro de kan komma runt detta, om de inte skrivit en paragraf om det i avtalet. Svaret för alla frågor ligger där. Man kan säkert fula till det genom att hävda det är p.g.a service eller liknande. Men du bör ligga på dem, läsa igenom ditt avtal(du kan be om en kopia på avtalsvillkor av telia) och om de strider emot avtalet, anmäla till konsumentverket och ARN.

Skrivet av phlopydisk:

Är det möjligen så att de bara står: "Frisurf med X gb i X mbit/s" och så har de bjuckat på ", efter detta skruvas hastigheten ner till X mbit/s till månadens slut" fram tills nu?

Vore intressant om du kunde dubbelkolla!

Jag bad om att få en kopia på avtalet, men då avtalet ingicks per telefon (jag förlängde abonnemanget), så det finns inget skriftligt. Det kanske är någon annan som sitter på ett "vanligt" avtal i textform som kan dela med sig av vad som står kring surf?

Permalänk
Medlem

Jag läste igenom mitt avtal men där refereras jag bara till deras sida på internet villkor.

Sedan läste jag på en faktura jag precis fick där det stod:

"Telia förändrar allmänna och särskilda vilkor fr.o.m. den 1 september 2014 som bl.a. ger dig och Telia en (1) månads uppsägningstid. Ladda ner de nya villkoren på www.telia.se/villkor. Där kan du också läsa om övriga ändringar i de nya villkoren. Om du inte accepterar förändringarna har du rätt att säga upp ditt avtal med Telia."

Jag tolkar det alltså som att man får säga upp abonnemanget om de gör ändringar som man inte gillar.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InCyBoy:

Jag läste igenom mitt avtal men där refereras jag bara till deras sida på internet villkor.

Sedan läste jag på en faktura jag precis fick där det stod:

"Telia förändrar allmänna och särskilda vilkor fr.o.m. den 1 september 2014 som bl.a. ger dig och Telia en (1) månads uppsägningstid. Ladda ner de nya villkoren på www.telia.se/villkor. Där kan du också läsa om övriga ändringar i de nya villkoren. Om du inte accepterar förändringarna har du rätt att säga upp ditt avtal med Telia."

Jag tolkar det alltså som att man får säga upp abonnemanget om de gör ändringar som man inte gillar.

Tack för länken! Det var något i den stilen jag ville ha av supporten, men varken jag eller de förstod mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Tack för länken! Det var något i den stilen jag ville ha av supporten, men varken jag eller de förstod mig.

Ingen orsak. Shit happens liksom

OT:
Jag tycker att det är riktigt fult att bara referera till villkor på en sida (som kan ändras när och hur de vill) istället för att ha skriftliga villkor som både konsumenten och Telia måste hålla sig till. Detta gör att man alltid måste hålla koll på deras sida innan man betalar fakturor.

Jag har varit med om en liknande grej förut. Där räknades det som att man gick med på ändringarna dom gjorde när man betalade fakturan efter det att ändringarna hade gjorts. Så jag råder alla som inte vill vara med på Telia-tåget längre att kolla upp detta innan ni betalar något.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

En annan sak var att Telia minska min surfgräns till 0,5 GB från 2 GB när dom tog bort "Max 25" abonnemangen. Jag hade då ca 1 år kvar på det avtalet.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

En annan sak var att Telia minska min surfgräns till 0,5 GB från 2 GB när dom tog bort "Max 25" abonnemangen. Jag hade då ca 1 år kvar på det avtalet.

fast... så länge du inte bytt abonnemangsform sedan de tog bort Max 25 ska du fortfarande ha ett Max 25 abonnemang registretat. Det gäller endast nya kunder som inte kan skaffa Max 25

Jag har också ett Max 25 Surf abonnemang - och även fast det inte finns kvar i utbudet är mitt avtal kvar. Loggar jag in på Mina Sidor heter det fortfarande Max 25 Surf, jag har samma månadskostnad (Student, 79kr) och samma surfmängd. Dessutom har bindningstiden gått ut i Mars i år, men eftersom jag inte valt något nytt flyter samma abb på

edit: För att förtydliga - jag har 1Gb surf. När jag skaffade abonnemanget var det 0,5GB men de höjde gratis för alla användare runt 2011-2012 för att matcha konkurrenter. sedan dess har jag haft 1GB till samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

fast... så länge du inte bytt abonnemangsform sedan de tog bort Max 25 ska du fortfarande ha ett Max 25 abonnemang registretat. Det gäller endast nya kunder som inte kan skaffa Max 25

Jag har också ett Max 25 Surf abonnemang - och även fast det inte finns kvar i utbudet är mitt avtal kvar. Loggar jag in på Mina Sidor heter det fortfarande Max 25 Surf, jag har samma månadskostnad (Student, 79kr) och samma surfmängd. Dessutom har bindningstiden gått ut i Mars i år, men eftersom jag inte valt något nytt flyter samma abb på

edit: För att förtydliga - jag har 1Gb surf. När jag skaffade abonnemanget var det 0,5GB men de höjde gratis för alla användare runt 2011-2012 för att matcha konkurrenter. sedan dess har jag haft 1GB till samma pris

Abonnemanget var registrerat som Max 25 men jag kunde med hjälp av telefonen kolla min dataanvändning och den sänktes efter 500MB. Detta var då i samma veva som dom tog bort Max 25 som alternativ för nya kunder. Fick då ringa Telia och säga att jag uppmärksammat detta och fick sedan den utlovade surfbegränsningen.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har nu varit i kontakt med telekområdgivarna, och deras representant tyckte att det verkade tveksamt om Telia får göra så här, rent juridiskt. Jag ska göra en formell skriftlig reklamation, efter att ha forskat lite om liknande ärenden och läst lagar osv.

Permalänk
Medlem

Gäller detta Halebop med? Fått samma SMS och det är ju telias nät iaf.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Det här skedde innan uppdateringen? Eller var det bara min mobil som vägrade mail och liknande från och med ca 1vecka sen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av widL:

Tack för länken! Det var något i den stilen jag ville ha av supporten, men varken jag eller de förstod mig.

Det gäller generellt. Om en operatör inför försämringar i ett avtal, som till exempel ett abonnemang, så kan de inte binda dig till det längre och du har rätt att säga upp det direkt, trots bindningstid och så vidare. Tre månaders uppsägningstid gäller inte heller då eftersom de i praktiken inte följt sin del av avtalet. Så ibland försämrar de avtalen för alla om de räknar med att det eventuella bortfallet av kunder är mindre än vinsten de gör på ändringen.

Just data är ett problem för operatörerna. Det är nu den huvudsakliga tjänsten de säljer. Förr var det samtalstid men nu är det data. Det är väldigt trångt i mobilnätet för datatrafik. Problemet för operatörerna är att många sitter på lite äldre abonnemang där man betalar väldigt lite för data så att de inte tjänar så mycket. Det är sånt de försöker komma runt nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma i förra veckan, min surf åts upp av en uppdatering som pajjade, sedan fick jag ett meddelande om att jag ej kunde surfa mer, dock tänkte jag ej mer på det utan undrade bara om jag missat något i avtalet.
Om de nu smygändrar en massa kanske det är dags att passa på att byta från Telia. Kan ju köra deras kontantkort på de platser där jag ej täckning med konkurrerande abbonemang.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det gäller generellt. Om en operatör inför försämringar i ett avtal, som till exempel ett abonnemang, så kan de inte binda dig till det längre och du har rätt att säga upp det direkt, trots bindningstid och så vidare. Tre månaders uppsägningstid gäller inte heller då eftersom de i praktiken inte följt sin del av avtalet. Så ibland försämrar de avtalen för alla om de räknar med att det eventuella bortfallet av kunder är mindre än vinsten de gör på ändringen.

Just data är ett problem för operatörerna. Det är nu den huvudsakliga tjänsten de säljer. Förr var det samtalstid men nu är det data. Det är väldigt trångt i mobilnätet för datatrafik. Problemet för operatörerna är att många sitter på lite äldre abonnemang där man betalar väldigt lite för data så att de inte tjänar så mycket. Det är sånt de försöker komma runt nu.

Problemet i detta fall är att det enligt Telia själva inte framgår i något avtal vad som händer när surfpotten är förbrukad. Jag har försökt leta fram lite info, och mycket riktigt framgår det varken på prislistor eller i de allmänna villkoren. Dock står det så här i deras allmänna villkor:

15.2 - Om Telia ändrat villkor eller i övrigt ändrat Tjänsten och
ändringen är till nackdel för Kunden, får Kunden säga upp Avtalet
med verkan från ändringens ikraftträdande, om uppsägningen görs
inom trettio (30) dagar efter det att Kunden informerats om
förändringen.

Där är mitt huvudargument. Jag har dessutom inte informerats om den aktuella förändringen.

Jag känner till problematiken kring datatrafik i mobilnäten, och förstår absolut varför de gör som de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Problemet i detta fall är att det enligt Telia själva inte framgår i något avtal vad som händer när surfpotten är förbrukad. Jag har försökt leta fram lite info, och mycket riktigt framgår det varken på prislistor eller i de allmänna villkoren. Dock står det så här i deras allmänna villkor:

15.2 - Om Telia ändrat villkor eller i övrigt ändrat Tjänsten och
ändringen är till nackdel för Kunden, får Kunden säga upp Avtalet
med verkan från ändringens ikraftträdande, om uppsägningen görs
inom trettio (30) dagar efter det att Kunden informerats om
förändringen.

Där är mitt huvudargument. Jag har dessutom inte informerats om den aktuella förändringen.

Jag känner till problematiken kring datatrafik i mobilnäten, och förstår absolut varför de gör som de gör.

antar att ifall man säger upp skräpet så måste man ändå betala en klumpsumma på det resterande av mobil/abonnemang?
För detta är ju helt efterblivet och jag vill inte ha det såhär..

Jag valde för lite surf till mitt abonnemang så det tar alltid slut runt 23-24e... man kan ju heller inte ändra surfmängden i sitt abonnemang heller.. börjar bli mer och mer tveksam på detta företag.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

antar att ifall man säger upp skräpet så måste man ändå betala en klumpsumma på det resterande av mobil/abonnemang?
För detta är ju helt efterblivet och jag vill inte ha det såhär..

Jag valde för lite surf till mitt abonnemang så det tar alltid slut runt 23-24e... man kan ju heller inte ändra surfmängden i sitt abonnemang heller.. börjar bli mer och mer tveksam på detta företag.

Men man kan väl köpa till sig en liten mängd surf för en mindre summa? Tror det ligger på 39 kronor för 500 mb surf hos Felia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

De får inte lov att ändra på avtal utan att få godkännande. Så om det står att du har "Frisurf med X gb i X mbit/s, efter detta skruvas hastigheten ner till X mbit/s till månadens slut" så är det de som gäller och Telia, telenor, tele2, halebop, eller någon annan operatör får inte lov att ändra på detta utan kundens medgivande.

Operatören och kunden är bundna till avtalet. Dvs kunden får inte hoppa ur under bindingstid osv och operatören får inte ändra på villkoren.

Fast det har de ju gjort. Iallafall för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tonix:

antar att ifall man säger upp skräpet så måste man ändå betala en klumpsumma på det resterande av mobil/abonnemang?
För detta är ju helt efterblivet och jag vill inte ha det såhär..

Jag valde för lite surf till mitt abonnemang så det tar alltid slut runt 23-24e... man kan ju heller inte ändra surfmängden i sitt abonnemang heller.. börjar bli mer och mer tveksam på detta företag.

Jag har redan blivit erbjuden att "betala av" resten av min bindningstid. Det jag är ute efter är att häva avtalet med omedelbar verkan, vilket jag enligt min tolkning av Telias allmänna villkor har rätt till.

Permalänk
Medlem

Följer den tråd med spänning. Jag tog Telia för vi flyttade och ingen annan har täckning på landet där vi bor. Fick lite surf till högt pris. Men tar dom bort surfen helt nu är det helt värdelöst och inget jag vill ha kvar. Är det någon som pratat med Telia om man kan säga upp det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ligger man på ett abonnemang utan bindningstid så får väl operatörerna gå in o ändra? till skillnad från om man ligger under en bindningstid, rätt mig om jag har fel

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

14. Ändring av avtalsvillkor
14.1 Telia har rätt att ändra eller göra tillägg till dessa allmänna villkor. Sådan ändring eller tillägg ska meddelas Kunden senast tre (3) månader innan ikraftträdandet.

Mitt tips. Kontrollera era räkningar då det säkerligen stått om framtida förändringar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THURGOOD:

Ligger man på ett abonnemang utan bindningstid så får väl operatörerna gå in o ändra? till skillnad från om man ligger under en bindningstid, rätt mig om jag har fel

Mitt abonnemang har bindningstid kvar.

Skrivet av iller:

14. Ändring av avtalsvillkor
14.1 Telia har rätt att ändra eller göra tillägg till dessa allmänna villkor. Sådan ändring eller tillägg ska meddelas Kunden senast tre (3) månader innan ikraftträdandet.

Mitt tips. Kontrollera era räkningar då det säkerligen stått om framtida förändringar.

15.2 - Om Telia ändrat villkor eller i övrigt ändrat Tjänsten och
ändringen är till nackdel för Kunden, får Kunden säga upp Avtalet
med verkan från ändringens ikraftträdande, om uppsägningen
görs inom en (1) månad efter det att Kunden informerats om
förändringen.

Det vi primärt diskuterat i den här tråden regleras inte i de allmänna villkoren, men jag anser att förändringen faller under det fetstilta ovan.

Permalänk
Medlem

Precis och som iller säger har ni säkert fått informationen på en räkning. Eftersom du missat det tolkar Telia det som att du är ok med ändringen. Annars hade du då haft rätt att säga upp abonnemanget.
Är själv Telia kund och fick reda på detta genom den här tråden, otroligt snålt tycker jag.

Nu har dom lagt till detta på hemsidan under abonnemang:

När den inkluderade surfmängden är slut kan du bara fortsätta surfa om du köper till ytterligare surf - det går alltså inte att surfa vidare på sänkt hastighet. När din surfmängd är slut blir du meddelad via sms, där finner du även information om hur du köper mer surf. För att se vilka alternativ som finns för att köpa mer surf besök sidan www.telia.se/kopextrasurf.

Skickades från m.sweclockers.com