Permalänk
Medlem

Skicka nät från hus -> hus

Hejsan!

Jag söker tips på hur man skulle kunna fixa internet access till ett hus genom att skicka det från ett annat hus.

Lite bakgrund: Jag bor för tillfället i ett ledigt hus vid mina föräldrars gård, deras hus har ADSL-anslutning medans det finns 0 och nada anslutning till "mitt" hus. För tillfället har jag löst det genom en wireless bridge, dvs;

ADSL-modem -> kabel till WiFI router placerad på utsidan med fri sikt till andra huset -> wireless bridge till WiFI router placerad precis innanför fönstret i andra huset -> kabel till min dator.

Dena setup funkar och ger ok hastighet (max är 8mbit, jag får ut ca 6mbit på min ända), men problemet är den latency och packetloss som uppstår. Avståndet mellan WiFI - routrarna är ca 30-40m och det är nog så nära som det går att placera dom.

Att installera en separat ADSL-anslutning i ett hus jag bara bor tillfälligt några månader i känns som en onödigt dyr lösning (150€+) och jag har mina tvivel på kvaliteten på telekablarna till huset också eftersom det är rätt gammalt.

Finns det något relativt billigt sätt att få löst detta? dra en lan-kabel mellan husen? går det ens med sådana avstånd?

Permalänk
Medlem

30/40m är inga problem med kabel

Permalänk

vad jag vet ska en vanlig lan-kabel räcka 100m, men jag är ingen expert

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem

Upp till 100 meter klarar du dig om du ej sätter en switch, annars ta en titt på Homeplug via elnätet.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

30/40m är inga problem med kabel

problemet är nog inte kabel utan att är det olika proppskåp olika matning så kan potentialen mellan hus > hus bli större problem.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

LAN kabel skall väl klara sträckor upp till 100 meter utan problem vad jag vet, du behöver bara en utomhuskabel i rätt längd att sätta upp, gärna med extra vajer som stöd om du drar den i luften.

Apropå att du har dålig kontakt med trådlöst så antar jag att du använder de små standard antennerna som följde med routrarna. Införskaffa ett par billiga riktbara antenner, alternativt om du har de korta pinnarna så modda dem till riktbara med ett par stuprör, konservburkar, parabolformade objekt, etc. typ: http://en.wikipedia.org/wiki/Cantenna och http://en.wikipedia.org/wiki/WokFi
Då bör din signalkvalitet öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Upp till 100 meter klarar du dig om du ej sätter en switch, annars ta en titt på Homeplug via elnätet.

Husen är dock inte på samma el-linje så jag tror inte Homeplug alternativet funkar tyvärr.

Så ni tror att en vanlig cat5e/cat6 kabel kunde funka? Om man tänker från där ADSL-modemet är placerat till min dator så är det väl ungefär 50m skulle jag tro.
Hur pass tålig är en sådan kabel? Blir lite krånglig kabeldragning isåfall eftersom jag får dra den genom dörrar och rakt över gården... Går det bra att gräva ner den lite, klarar den regn osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

problemet är nog inte kabel utan att är det olika proppskåp olika matning så kan potentialen mellan hus > hus bli större problem.

Hmmm ja det är olika proppskåp, husen har egen el-linje och är oberoende av varandra. Rätt säker på att båda el-linjerna utgår från samma transformator dock om det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Husen är dock inte på samma el-linje så jag tror inte Homeplug alternativet funkar tyvärr.

Så ni tror att en vanlig cat5e/cat6 kabel kunde funka? Om man tänker från där ADSL-modemet är placerat till min dator så är det väl ungefär 50m skulle jag tro.
Hur pass tålig är en sådan kabel? Blir lite krånglig kabeldragning isåfall eftersom jag får dra den genom dörrar och rakt över gården... Går det bra att gräva ner den lite, klarar den regn osv?

Vanlig cat5e funkar bra.
Om du gräver ner den så drar du den i en slang för extra skydd, en vanlig PEM-slang funkar perfekt.

Varför inte titta igenom forumet efter liknade trådar?
Fanns till och med en tråd på startsidan:
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vanlig cat5e funkar bra.
Om du gräver ner den så drar du den i en slang för extra skydd, en vanlig PEM-slang funkar perfekt.

Varför inte titta igenom forumet efter liknade trådar?
Fanns till och med en tråd på startsidan:
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Ok!
Sökfunktionen ville inte samarbeta

Är jordpotentialen som jonatan80 pratade om något som man bör tänka på/åtgärda då? Som sagt, husen har olika "el-system" eller vad man nu ska kalla det.

Permalänk
Medlem

Jag kör på min brors 24Mbit ADSL. Vi kör med asus RT-N66U -> 200m -> asus RT-N12. Jag kan ladda ner i ~2.5MByte/s och får 32-36ms ping från sunet.se, med 4-6 träd i vägen. Båda routrarna står inne vid fönster.

Visa signatur

- Gigabyte GA EP45 UD3LR - C2Q Q6600@3.2GHz - 8GB DDR2 - GTX 1060 -

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör vara försiktig med att dra en kabel mellan husen speciellt om de har separata elnät, wifi i sig har lägst latens av alla system du kan överföra data med och paketförluster borde inte ske på en kort öppen sträcka.
Du skriver wifiroutrar, kör du dem som router eller accesspunkt ? Det är viktigt att du har koll på adresseringen, du antyder att du har 3 hemmaroutrar, i så fall blir det problem med adresserna.
Exakt hur har du gjort och vilka funktioner har respektive burk i nätet ? Du bör inte ha flera dhcpservrar och natfunktioner i nätet för det ger problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör vara försiktig med att dra en kabel mellan husen speciellt om de har separata elnät, wifi i sig har lägst latens av alla system du kan överföra data med och paketförluster borde inte ske på en kort öppen sträcka.
Du skriver wifiroutrar, kör du dem som router eller accesspunkt ? Det är viktigt att du har koll på adresseringen, du antyder att du har 3 hemmaroutrar, i så fall blir det problem med adresserna.
Exakt hur har du gjort och vilka funktioner har respektive burk i nätet ? Du bör inte ha flera dhcpservrar och natfunktioner i nätet för det ger problem.

Hmm lite det jag var rädd för.
Angående den exakta setupen så måste jag återkomma senare, sitter på jobbet atm och kommer inte ihåg alla inställningar, kan iaf säga så mycket som att adsl-modemet kör dhcp (vilket det måste för andra datorer är kopplade till det också), de 2 WiFI routrarna är Buffalo WHR-G54S som kör Tomato firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör vara försiktig med att dra en kabel mellan husen speciellt om de har separata elnät, wifi i sig har lägst latens av alla system du kan överföra data med och paketförluster borde inte ske på en kort öppen sträcka.
Du skriver wifiroutrar, kör du dem som router eller accesspunkt ? Det är viktigt att du har koll på adresseringen, du antyder att du har 3 hemmaroutrar, i så fall blir det problem med adresserna.
Exakt hur har du gjort och vilka funktioner har respektive burk i nätet ? Du bör inte ha flera dhcpservrar och natfunktioner i nätet för det ger problem.

Det spelar ingen som helst roll! Så länge du ser du att köra vanlig OSKÄRMAD kabel! Det är bara med skärmad kabel som man kan få problem med jordpotential skillnader etc.

Om detta nu är temporärt. Köp en vanlig CAT5e kabel. Kräv ner den där det behövs. Det kommer garanterat att hålla i de 6 månader du behöver.... Vill du att den ska hålla längre. lägg den i ett rör och gräv ner röret.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Det spelar ingen som helst roll! Så länge du ser du att köra vanlig OSKÄRMAD kabel! Det är bara med skärmad kabel som man kan få problem med jordpotential skillnader etc.

Om detta nu är temporärt. Köp en vanlig CAT5e kabel. Kräv ner den där det behövs. Det kommer garanterat att hålla i de 6 månader du behöver.... Vill du att den ska hålla längre. lägg den i ett rör och gräv ner röret.

Man kan dra kabel men det är olämpligt och potentiellt farligt, nätverkskontakterna är inte beröringsskyddade och uppstår det ett elfel i ena huset kan det gå illa även om man inte har en skärm på kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade en sladd till grannen för några år sedan. Jag petade ner sladden några cm i backen och drog in den genom en ventil. Det bara fungerade. Inte bekymrade jag mej om jordpotential. Det gick bra ändå. Är man orolig kan man ju ha en switch emellan. Då borde ju den paja i stället för datorn. Så småningom skaffade vi fiber bägge två så jag kunde klippa sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan dra kabel men det är olämpligt och potentiellt farligt, nätverkskontakterna är inte beröringsskyddade och uppstår det ett elfel i ena huset kan det gå illa även om man inte har en skärm på kabeln.

Hur skulle det tekniskt och logiskt kunna vara FARLIGT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan dra kabel men det är olämpligt och potentiellt farligt, nätverkskontakterna är inte beröringsskyddade och uppstår det ett elfel i ena huset kan det gå illa även om man inte har en skärm på kabeln.

Jag trodde 100base-TX fungerade med balanserade (flytande) par helt utan referens till vare sig jord eller nätspänning.
Och så länge du inte kör skärmat finns det inte ens någon jord med i bilden.

Men visst, ett åsknedslag med tillhörande jordströmmar kan ge upphov till en strömspik som kan slå ut nätverkskorten. Men mycket värre än så blir det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Jag kör denna i/på ett lägenhetshus med 30 meter emellan lägenheterna. Två enheter som sitter med sugploppar på var sitt fönster (yttersidan). Jag har 100 Mbit Comhem och farsan (mottagaren) kan dra nytta av det till fullo.

Kabelmodem -> Min router->Sladd till Nanostation-sändare->WIFI->Nanostation-mottagare->Sladd till Farsans router->Voila.

Det kostade 2000:- att köpa dem men vi har 'tjänat' tillbaka det två gånger om på att farsan ej betalar sin månadsavgift. Ruskigt stabila är de, oavsett väder. Det enda som jag inte löst än är att fåglar sätter sig på Nanostation:en emellanåt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag körde en 100-meterskabel mellan två hus i cirka 2 år tidigare, var inga som helst problem. Det var en vanlig kabel, och den höll även när det var -20 som +30 grader ute. Viktigt är dock som några andra påpekat är att försöka köra med oskärmat, så att inte eventuella jordpotentialer går via skärmen på kabeln.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svar! Ska börja med att försöka ordna upp WiFi setupen en del och kolla så jag inte har saker som stör varandra där, men blir det inte bättre av det så får jag väl dra en lång kabel då

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Hur skulle det tekniskt och logiskt kunna vara FARLIGT?

Man har olika nolla/jord i de olika husen och om nått går sönder så riskerar man att få spänning mellan tex nätverkskablaget och höljet på en skyddsjordad apparat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man har olika nolla/jord i de olika husen och om nått går sönder så riskerar man att få spänning mellan tex nätverkskablaget och höljet på en skyddsjordad apparat.

Ja det vet jag. Därför skrev jag att det INTE är farligt så länge man inte kör med skärmade kablar. Så förklara nu hur det skulle kunna vara "farligt" med oskärmade kablar mellan hus?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Ja det vet jag. Därför skrev jag att det INTE är farligt så länge man inte kör med skärmade kablar. Så förklara nu hur det skulle kunna vara "farligt" med oskärmade kablar mellan hus?

Du drar en ledare mellan husen.blir det ett fel i ena huset kan det innebära en risk i det andra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

Ja det vet jag. Därför skrev jag att det INTE är farligt så länge man inte kör med skärmade kablar. Så förklara nu hur det skulle kunna vara "farligt" med oskärmade kablar mellan hus?

hur mycket skräp från etern fångas upp av oskärmade nätverkskablar på 40meter? finns ingen skärm mot RF så kan du få rejäla problem.
sen tror ja du har missuppfattat även fast du har oskärmat så kan störningar gå genom nätverkskabeln

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonatan80:

hur mycket skräp från etern fångas upp av oskärmade nätverkskablar på 40meter? finns ingen skärm mot RF så kan du få rejäla problem.
sen tror ja du har missuppfattat även fast du har oskärmat så kan störningar gå genom nätverkskabeln

Tvinningen av kablarna är oerhört mycket viktigare än skärmen för att dämpa instrålning av radiofrekvenser, så länge signalen ligger i fas mellan båda ledarna i paret undertrycks den helt och det innebär att för att påverka en TP kabel måste alltså frekvensen vara så pass hög att det uppstår en påtaglig fasskillnad mellan ledarna i paret, ledarna ligger tätt så det handlar om millimetervåglängder för att partvinningen inte ska ta hand om det.

Partvinnade kablar utvecklades från början av telefonbolagen just för att undvika problem med att kabeln plockar upp störningar och de är alltså mycket tåliga och väl beprövade, under lång tid har de bevisat att de fungerar bra för att undertrycka instrålade störningar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line
http://audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du drar en ledare mellan husen.blir det ett fel i ena huset kan det innebära en risk i det andra.

Precis som att blixten kan slå ner i telefonledningar, men normalt är det som sagt inga som helst problem att dra oskärmade kablar mellan hus/lägenheter enligt min erfarenhet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+