Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

Efter att ha kollat här hemma i div. Kataloger finns det i både kromvanadin och de med hårdmetall spets. Beror helt på hur mycket man vill punga ut för en körnare. 140kr vs 40kr

Själv använder jag spetsen från en xpi-spridare till en Scaniamotor.

Skickades från m.sweclockers.com

Har man tillgång till svarv och gasolsvets så är det enkelt att tillverka en själv

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Har man tillgång till svarv och gasolsvets så är det enkelt att tillverka en själv

Sällan man använder det dock när man kör CNC

Edit: ...alltså en körnare
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

aluminium. man skrapar med nageln tills man är igenom helt enkelt.

körnare och allt vad det heter är inte speciellt bra, det gör en kant som borren ändå riskerar slinta snett på i så mjukt material. bättre att förborra för hand med 1mm i vinkelradien för hur kanten på hörnen önskas efter det större borret därefter. sen kapar man ut resten med en microflex, eller om man inte har det hekler borrar hej viltt ut resten, sen filar man ut till kanterna. en stålbit som kantstopp för filen förbättrar resultatet.

om man nu saknar laser, vattenjet, stålkulebläster eller liknande då alltså.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Bra körnat är hälften borrat

Permalänk
Medlem

Är det en platt plåt, stans.
Annars blir det tålamod, tid och ett sk multiverktyg.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Hårdmetall är generellt sett såpass hårt och sprött, att om du tappar du ett hårdmetallborr i ett betonggolv, så bör du köpa en trisslott om det förblir intakt, det är 'stålpulver' som är pressat under mycket högt tryck som blir hårdmetall, så det är inte lämpat att använda till en körnare.

Att man sedan ofta kan slipa om spetsen på en körnare, får mig att tro att det som ovan skrivs är att de tillverkas av av en stållegering.

Ledsen om jag är ute och cycklar, men kan man säga att det är ungefär som spånskiva fast metall och tusentals gånger kompaktare?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ledsen om jag är ute och cycklar, men kan man säga att det är ungefär som spånskiva fast metall och tusentals gånger kompaktare?

Ja nästan så faktiskt. Fast lite mer avancerat. Man har ett pulvermaterial som består av en hård metall och ett bindemedel, detta sintras (pressas extremt hårt under uppvärmning) sedan i en form. Sen slipas det så man får skarpa egg och därefter brukar man även lägga på en beläggning för att hjälpa till med vissa egenskaper som minskar förslitning mm. Kommer inte ihåg direkt vilket bindemedel som är vanligast men metallen brukar vara volframkarbid.
Fördelen med sintring är att man kan få väldigt små och noggranna former på verktyget samtidigt som man kan packa det väldigt hårt och få en väldigt hög densitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

aluminium. man skrapar med nageln tills man är igenom helt enkelt.

körnare och allt vad det heter är inte speciellt bra, det gör en kant som borren ändå riskerar slinta snett på i så mjukt material. bättre att förborra för hand med 1mm i vinkelradien för hur kanten på hörnen önskas efter det större borret därefter. sen kapar man ut resten med en microflex, eller om man inte har det hekler borrar hej viltt ut resten, sen filar man ut till kanterna. en stålbit som kantstopp för filen förbättrar resultatet.

om man nu saknar laser, vattenjet, stålkulebläster eller liknande då alltså.

I så fall gör du fel, du slinter inte snett om du gör rätt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

I så fall gör du fel, du slinter inte snett om du gör rätt

det handlar inte om att fippla eller ej, ett hål leder borren bättre än en krater. mindre vandringsfaktor.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

det handlar inte om att fippla eller ej, ett hål leder borren bättre än en krater. mindre vandringsfaktor.

Han ska göra ett hål i en aluminiumplåt, att använda en körnare och sedan borra ett hål i det är inte svårt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det handlar inte om att fippla eller ej, ett hål leder borren bättre än en krater. mindre vandringsfaktor.

Fast du kan få större hål om du borrar upp ett befintligt hål. Då får du kompensera det med att gå ner någon tiondel på den stora borrdiametern. Bättre att centerborra isf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ja nästan så faktiskt. Fast lite mer avancerat. Man har ett pulvermaterial som består av en hård metall och ett bindemedel, detta sintras (pressas extremt hårt under uppvärmning) sedan i en form. Sen slipas det så man får skarpa egg och därefter brukar man även lägga på en beläggning för att hjälpa till med vissa egenskaper som minskar förslitning mm. Kommer inte ihåg direkt vilket bindemedel som är vanligast men metallen brukar vara volframkarbid.
Fördelen med sintring är att man kan få väldigt små och noggranna former på verktyget samtidigt som man kan packa det väldigt hårt och få en väldigt hög densitet.

Man binder ihop volframkarbiden med kobolt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det noga(vilket det förmodligen inte är) lämnar du in plåten till en verkstad med en NC-maskin(laser/vatten). Ta med en .dxf/.dwg-fil och en påse bullar så skär de det på lunchen snabbt åt dig.
Är det mindre noga(vilket det förmodligen är) så skaffar du en körnare, mäter upp hålbilden med en vanlig tumstock, tar tid på på dig när du mäter. Sen knackar du alla hål med körnaren och sedan borrar du med nå billigt skitborr från jula/biltema etc.. Gör hålet 1-2mm större diametralt för att kompensera för ditt mätfel som du kommer att göra. Är det stora hål som skall göra bör du förborra med ett mindre först, annars finns det stor risk att hålet drar iväg och centrum hamnar lite fel.

Angående bockningen så räknas ämneslängden ut på följande sätt om du nu ska bocka en 90gradare:
De raka partierna blir lika långa i utbredd som bockad längd, det är bocken vi måste räkna ut.

l=(Pi*rn*alfa)/180
rn=ri+(t*k)/2

l=Bockens längd, d.v.s den vi är intresserad av
Pi=Pi d.v.s 3.14
alfa= bockningsvinkeln, i ditt fall 90
rn=neutrala linjens radie
ri=inre bockningsradie
t=plåttjocklek
k=korrektionsfaktor vilket är ett tabellvärde, i ditt fall skulle jag tippa ca 0.8

Enkelt

Permalänk
Medlem

äh det är bara att rista och borra, jag vet inte vad toleransen är men jag antar att du har en del. Tunn aluminium är som papper

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC