Flera anslutningar till Steam på samma nätverk krånglar

Permalänk

Flera anslutningar till Steam på samma nätverk krånglar

Hej på er!

Jag har ett problem.

På mitt hemnätverk finns egentligen tre datorer. En speldator, flickvännens Macbook och min ("vår") HTPC. Speldatorn är ansluten via ethernet, htpc och Macbook via WiFi.

Problemet uppkommer när jag försöker starta Steam på både min speldator och sedan på HTPC:n. Av någon anledning så får jag alltid felmeddelandet på HTPC:n att Steam inte hittar internet, att den vill felsöka mitt nätverket. Loggar jag däremot ut ur Steam på speldatorn så fungerar det helt plötsligt utmärkt på HTPC:n. Macbooken har inga problem att nå Steam när som helst, oavsett andra datorer.

Har googlat en hel del på problemet och fått känslan av att det kan ha med portöppning (eller rättare sagt forwarding) att göra, men vet också att en forward endast kan göras till EN ip, alltså inte till båda datorerna.

Någon som varit ute för samma problem eller ännu bättre, vet hur jag löser det hela? Vet att det fungerat tidigare under perioder, men av någon anledning verkar det inte fungera alls längre. Tråkigt i och med att jag inte längre kan strömma spel över nätverket!

Jag har en Zyxel-router med modellbeteckningen P-2601HN-F1 om det hjälper.

Tillägg: Till saken hör att htpc:n når WiFi:n genom en Airport Express som är satt i "bryggläge". Vet inte om detta påverkar, men tänkte att det kunde vara lika bra att meddela.

Extremt tacksam för svar!