Linux - galet enkelt att uppgradera hårdvara! (dagens lilla pyssel hemma) :-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Det låter trevligt, men något fick du installera i alla fall typ vissa drivrutiner för moderkortet. Jag behövde inte installera någonting, ALL ny hårdvara på det nya moderkortet fungerade på en gång.

Nä, jag behövde inte installera något. Alls. Öht. Om något särskilt installerades skedde det i bakgrunden (automagiskt) samtidigt som jag använde datorn.

På Linux ligger det ju redan färdiga generic drivare för AMD, Intel, nVidia och så. Vet inte vad de använder nu, FGLRX, Mesa eller vad det kan vara. Vill man få bättre fart (och fler inställningsmöjligheter) kan man givetvis installera de tillverkarspecifika drivrutinerna, precis som på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nä, jag behövde inte installera något. Alls. Öht. Om något särskilt installerades skedde det i bakgrunden (automagiskt) samtidigt som jag använde datorn.

På Linux ligger det ju redan färdiga generic drivare för AMD, Intel, nVidia och så. Vet inte vad de använder nu, FGLRX, Mesa eller vad det kan vara. Vill man få bättre fart (och fler inställningsmöjligheter) kan man givetvis installera de tillverkarspecifika drivrutinerna, precis som på Windows.

Då har du haft en alldeles osannolik tur. På Windows 8 skall det fungera men på de tidigare, Windows 7, Vista och XP, har det aldrig fungerat för mig.

Permalänk
Medlem

Det finns ju till och med en specialversion av Windows 8, Windows To Go, som är gjord för att startas på olika datorer genom USB 3.0 stickor. Det är fint att en normal distros kärna är kompilerad med stöd för allehanda hårdvara, men det är verkligen ingen superbragd i 2014.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Sant, fast detta var ett rent cpu-test och visst finns chansen att Linux presterar bättre vilket inte gör något i det här fallet eftersom det bara finns Linux på den burken

Kan dock återigen understryka att det inte är någon rolig sak att åstadkomma konsistenta benchmarks under Linux, Linuxfolket är på det hela taget totalt ointresserade av benchmarks andra än möjligen skräddarsydda sådana för en egen applikation på ett specifikt system. Dom enda som gjort någonting för att åstadkomma något liknande brett jämförbara benchar som under Windows är Phoronix med sin Test Suite. Bra initiativ där!

edit. noterade att det var en relativt nytillverkad cpu jag råkade få, vecka 8 2014, Costa Rica. Inte för att det säger så mycket men fun facts ...

Tror det kan bero på att benchmark för dig är lika med trancode, rendering och en trave 3D-benchmarks. Finns massor med sätt att testa olika aspekter av CPU, filsystem, RAM etc bara genom att känna till en del grundläggande BASH-kommandon och en del grundläggande BASH-scripting. Problemet kommer om man vill jämföra dessa resultat med något man sett på Windows då det knappast finns något enkelt sätt att göra samma sak där. Annars finns saker som Phoronix som du redan nämnt och BenchmarkGame. Gillar själv BenchmarkGame (har bidragit en del också) då det enkelt går att använda även på Windows, OSX, iOS och Android (säkert på WP8 också).

Håller man på med switchar, routers och saker likt web-servers/proxies/load-balansers finns det specialbyggd HW (>$100.000 klassen) för att göra extremt reproducerbara tester och benchmarks. Finns även saker som SpecInt/SpecFp och andra former av SPEC-xxx för att testa olika former av server-laster.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror det kan bero på att benchmark för dig är lika med trancode, rendering och en trave 3D-benchmarks. Finns massor med sätt att testa olika aspekter av CPU, filsystem, RAM etc bara genom att känna till en del grundläggande BASH-kommandon och en del grundläggande BASH-scripting. Problemet kommer om man vill jämföra dessa resultat med något man sett på Windows då det knappast finns något enkelt sätt att göra samma sak där. Annars finns saker som Phoronix som du redan nämnt och BenchmarkGame. Gillar själv BenchmarkGame (har bidragit en del också) då det enkelt går att använda även på Windows, OSX, iOS och Android (säkert på WP8 också).

Håller man på med switchar, routers och saker likt web-servers/proxies/load-balansers finns det specialbyggd HW (>$100.000 klassen) för att göra extremt reproducerbara tester och benchmarks. Finns även saker som SpecInt/SpecFp och andra former av SPEC-xxx för att testa olika former av server-laster.

Som vanligt nyttig och användbar information! Benchmarksgame kände jag inte till och skall givetvis titta närmare på. Tja, jag har ju mina egna privata "benchmarks" också:

Syftena med byte av hårdvara var ju a. minska strömförbrukning (check) b. lägre ljudnivå (check) c. bättre kompileringsprestanda (check, blev ca. 3x snabbare!) d. bättre virtualisering (check, Windows 7 snurrar som aldrig förr i en VM med full virtualisering aktiverad) e. modernare gränssnitt (check, SATA3, USB3, PCI-E 3) e. överkomligt pris(check, kraftigt nedsatt pris på moderkort, billigaste CPU som har alla extensions)

Så, ja, kravspec. är uppfylld till fullo! Men, eftersom det här är Swec och för att man är van att bencha i Windows bara för att det är kul och för att det går så är det intressant att se hur bra det går i Linux

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Som vanligt nyttig och användbar information! Benchmarksgame kände jag inte till och skall givetvis titta närmare på. Tja, jag har ju mina egna privata "benchmarks" också:

Syftena med byte av hårdvara var ju a. minska strömförbrukning (check) b. lägre ljudnivå (check) c. bättre kompileringsprestanda (check, blev ca. 3x snabbare!) d. bättre virtualisering (check, Windows 7 snurrar som aldrig förr i en VM med full virtualisering aktiverad) e. modernare gränssnitt (check, SATA3, USB3, PCI-E 3) e. överkomligt pris(check, kraftigt nedsatt pris på moderkort, billigaste CPU som har alla extensions)

Så, ja, kravspec. är uppfylld till fullo! Men, eftersom det här är Swec och för att man är van att bencha i Windows bara för att det är kul och för att det går så är det intressant att se hur bra det går i Linux

Kompileringsprestanda (antar att du menar C och/eller C++) var en av de saker som gjorde att jag började köra Linux på skrivbordet (runt 2001). Jobbade då med saker som "kors-kompilerades" och miljön fanns till både Windows och Linux, även där var Linux flera gånger snabbare än Windows.

Lite OT, men kan nämna en sak som jag lekte med idag (semester...), dra igång Ubuntu 14.04 på min Dell Venue 11.

Det positiva: var hyfsat enkelt att boota och 64-bitars Ubuntu fungerar! (Varför kör alla Z3xxx plattor 32-bitars Win8??). Bara fixa en USB-sticka som vanligt, den går tyvärr inte att boota då alla(?) BayTrail-T plattor har 32-bitars UEFI medan Ubuntu bara stödjer 64-bit UEFI (officiellt 32-bitars stöd är på gång). Det kan man enkelt fixa genom att kopiera GRUB för just 32-bitars UEFI fråm t.ex. detta projekt in i katalogen efi/boot på USB-stickan.

Nu är det bara att slå av "secure-boot" och köra direkt från USB-stickan. Firefox var rätt ordentligt mycket rappare under 64-bitars Ubuntu 14.04 än vad det är under 32-bitars Windows 8.1. De 2GB RAM är en betydligt mycket mindre flaskhals under Ubuntu (trots 64-bitars kärna / program) än vad det är under Windows.

Det negativa: touchskärmen fungerar, fast hittar inget sätt att utföra "right-click"... WiFi (är integrerat i BayTrail-T systemkretsen) saknar drivare, köra med USB-dongel fixar ju Internet-access men är ingen lösning. Har köpt till tangentbord till min VP11, att skriva fungerade utan problem men av någon anledning vill inte touchpadden fungera!!! Har aldrig varit med om att en touchpad inte fungerar, måste vara något special p.g.a. att man kan docka i/ur tangentbordet under drift fast begriper inte varför man inte bara kör ett standard USB-gränssnitt...

Problemen med själva BayTrail-T SoC borde lösa sig eller redan vara löst i senaste kernel.org kärnan (d.v.s. stöd för WiFi) då Intel ska ha officiellt stöd för 64-bitars Android när det lanseras i höst, men frågan är om de problem som är specifik till VP11 kommer lösa sig. Om de gör det så blir det nog att börja köra Ubuntu när man använder VP11 som "laptop", i pekplatte-läge fungerar Win8.1 rätt bra på BayTrail-T men den känns lite väl seg som laptop. Gott betyg åt "modern UI" som uppenbarligen leder till väldigt snärtiga applikationer, de mer avancerade "desktop-programmen" verkar däremot kräva en lite snabbare/resurssnålare OS-kärna än Win8-kärnan.

För att vara lite on-topic också. En sak du kan testa är webbserver benchmarks som t.ex. Apache benchmark eller wrk. Personligen gillar jag wrk bättre då den kan generera betydligt större last. Jämför t.ex. Apache på Windows mot Apache på Linux eller ISS på Windows mot Nginx på Linux. Framförallt den senare jämförelsen kommer inte göra bra reklam för Windows som server OS

Sedan kan du testa HardInfo som är lite mer likt de benchmarks man kör på CPU-tester under Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för ett intressant inägg i tråden, om än lite OT Jag försöker klara alla mina bärbara behov på en Galaxy S5 så en Bay Trail är rena monstret i jämförelse .... nog blir det en platta såsmåningom, men jag törs inte köpa någon eftersom då får jag inte ha den själv, jag blir tvungen att köpa minst 2-pack ...

Jo, jag menar i första hand kors-kompilering eftersom jag relativt ofta kompilerar Android versioner från AOSP dvs kompilerar för ARM v7 mha GCC under Ubuntu. Tanken är även att börja göra appar för Android. En trevlig bieffekt är att kompilering av Linux-program går lika mycket snabbare. Jag behöver köra Windows 7 virtuellt och snabbt åtkomligt eftersom vissa användbara verktyg bara finns för Windows, och jag vill slippa boota om eller byta dator, att ha Windows uppe i ett fönster som om det bara är ett vanligt program är jättesmidigt. Min gamingdator har prestanda i överflöd, men då kan jag inte spela spel i Windows samtidigt som en kompilering pågår i Linux så att ha en separat Linux-burk är guld värt. Och som jag sa tidigare, den burken är hårt klockad och långt ifrån tyst, vill inte ha den på 24/7 men min nya i5 är som gjord för det

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||