VPN-tunnel-enkla frågor för dig som kan

Permalänk

VPN-tunnel-enkla frågor för dig som kan

Hej

Har några frågor angående VPN-tunnel. Jag vet hur det fungerar och varför man använder det osv...men jag har aldrig använt det själv och funderar på att göar det nu. Eller i alla fall få upp en VPN-server hemma i mitt nätverk inom 1-2 månader. Det jag vill veta är:

Vad är det billigast/enklast att få upp en VPN-server hemma? Att köpa VPN-router m.m är ju inte direkt billigt.
Om jag ansluter mig mot en fungerande VPN-tunnel hemma i Sverige och jag befinner mig i ett annat land, då visas den publika IP-adressen utåt som finns i Sverige, sant?
I sådana fall borde det inte vara några problem att streama från webbsidor som kräver svenska IP-adresser. Eller kan det bli problem? För det är egentligen det som är hela grejen varför jag funderar på att sätta upp en VPN-tunnel i mitt nätverk hemma i Sverige.
Jag ska utomlands och vill streama från sida/sidor som kräver svenska IP-adresser.

Permalänk
Medlem

Alltså, t.ex. en så simpel router som Asus RT-N56U har ju en vpn-server, så ser inte problemet. Där server är ser ut att vara din ip.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Alltså, t.ex. en så simpel router som Asus RT-N56U har ju en vpn-server, så ser inte problemet. Där server är ser ut att vara din ip.

Sökte på den routern på komplett..se och under funktioner kunde jag inte se VPN. Fast det kanske är utmärkt på något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Tror du får läsa manualen, verkar vara såååå svårt för dom att skriva ut det. Den har en vpn-server, och den är enkel att slå igång.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Tror du får läsa manualen, verkar vara såååå svårt för dom att skriva ut det. Den har en vpn-server, och den är enkel att slå igång.

Okej men gött. Då vet jag. Tack för hjälpen.

Permalänk

Hej igen,

När man ansluter sig via en VPN-tunnel, går det inte att använda sig utav nätverket man sitter på nedströms hastighet eller blir nedströms hastigheten alltid uppströms hastigheten där VPN-servern är installerad? Och nu pratar jag om enkla PPTP-server.

Permalänk
Medlem

Eftersom du kopplar mot en server så lär den skicka trafik vidare till dig, så det blir serverns upströms hastighet som blir din nedladdning.

Permalänk
Medlem

Sedan ska du inte ha någon split-tunnel eftersom du vill använda den publika adressen där servern sitter. Normalt sett kör man split-tunnel eftersom man inte vill belesta uppkopplingen där servern sitter eftersom man ofta bara vill ha access till de enheterna som sitter i det nätverket.

Permalänk
Medlem

Du skulle juh kunna leta på en svensk proxy server som tillåter att du streamar ist för att sätta upp en vpn hemma, eller betala för en svensk vpn tjänst om du har bekymmer ang ned och upp hastighet.

Beror på hur länge du är borta men det kanske är billigare att betala 50kr i månaden för en vpn tjänst än att gå ut och köpa en router som kan agera som vpn server. Och vad skulle du göra om det t.ex blir strömavbrott och det skulle vara så att dina router slås av

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Du skulle juh kunna leta på en svensk proxy server som tillåter att du streamar ist för att sätta upp en vpn hemma, eller betala för en svensk vpn tjänst om du har bekymmer ang ned och upp hastighet.

Beror på hur länge du är borta men det kanske är billigare att betala 50kr i månaden för en vpn tjänst än att gå ut och köpa en router som kan agera som vpn server. Och vad skulle du göra om det t.ex blir strömavbrott och det skulle vara så att dina router slås av

Äh här blir det inga strömavbrott Nä men det får vi ta då i såna fall. Inte direkt att det gör någonting om det skulle hända. Men tack för tipset angående proxy-server. Kanske är smartare. Vet inte hur det fungerar, men slår man in någon adress i webbläsaren då och då styr webbläsaren allt igenom proxy-servern som har ett svenskt IP-nummer?