SSD hittas inte längre i BIOS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jun 2012

SSD hittas inte längre i BIOS

Hej. Skulle starta datorn imorse, kom då fram en sida som sa att några filer relaterade till windows saknades.
Gick då in i BIOS och kollade, där jag såg att min SSD (som jag använder till OS) inte hittades.

Har för övrigt provat att byta SATA-port, men vet inte vad jag mer kan testa.

Har min SSD dött eller finns det fortfarande saker jag kan prova?
Värt att notera är att SSD:n fungerat jättebra i flera år nu (tror jag köpte den 2012)

Och om nu min SSD vore död, finns det då något sätt jag kan access:a datan lagrad på enheten?

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Om en enhet inte dyker upp i BIOS:
1. Byt kablar, signal+ström
2. Byt port
3. Kolla att moderkortskretsen som hanterar porten är aktiverad i BIOS
4. Kolla med en annan enhet som du VET fungerar

Om 4 ovan funkar har troligen den strulande enheten dött, shit happens...

Datat på en död enhet kan ev. återvinnas av tex. Ibas, dock inte alltid från SSD.

Köp en ny å läs tebaks backuppen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av jookeer:

Om en enhet inte dyker upp i BIOS:
1. Byt kablar, signal+ström
2. Byt port
3. Kolla att moderkortskretsen som hanterar porten är aktiverad i BIOS
4. Kolla med en annan enhet som du VET fungerar

Om 4 ovan funkar har troligen den strulande enheten dött, shit happens...

Datat på en död enhet kan ev. återvinnas av tex. Ibas, dock inte alltid från SSD.

Köp en ny å läs tebaks backuppen.

Jag har två andra hårddiskar som jag vet fungerar, och haft i min dator tillsammans med ssd:n, vet att porten är påslagen osv och port tar jag testat byta.

När jag kommer hem skall jag kolla med andra kablar. Annars är den väl paj.

Mycket synd att det kostade så jäkla mycket på Ibas.. Har 5 projekt inom programmering sparade enbart på min ssd.. Usch vad tråkigt att gå miste om alla månaders jobb haha. Dock har jag en 4 mån gammal backup på det viktigaste. Får se detta som en läxa - gör regelbundna backups!!!

Tack för hjälpen, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av reflect:

Jag har två andra hårddiskar som jag vet fungerar, och haft i min dator tillsammans med ssd:n, vet att porten är påslagen osv och port tar jag testat byta.

När jag kommer hem skall jag kolla med andra kablar. Annars är den väl paj.

Mycket synd att det kostade så jäkla mycket på Ibas.. Har 5 projekt inom programmering sparade enbart på min ssd.. Usch vad tråkigt att gå miste om alla månaders jobb haha. Dock har jag en 4 mån gammal backup på det viktigaste. Får se detta som en läxa - gör regelbundna backups!!!

Tack för hjälpen, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Därför använder jag molnlagring. Slipper oroa mig om hårddisken pajjar.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Enl. Mr. Murphy's lag är kraschbenägenheten störst på de enheter som saknar backup, mao. vill man att den skall funka länge - ta backup ofta