EU halverar roamingavgift i väntan på förbud

Permalänk
Melding Plague

EU halverar roamingavgift i väntan på förbud

Den som planerar att åka utomlands i sommar kan se fram emot lägre avgifter för telefonsamtal och datatrafik. EU-kommissionen sänker avgiftstaket med i vissa fall så mycket som 50 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Att de fortfarande får ta betalt per MEGABYTE?! Det är helt vansinnigt i dagens värld.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Bort med skiten!

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Ett av få saker EU behövs till.

Skrota resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

varför inte köpa simkort där man är istället gjorde så i thailand fungerade riktigt bra förutom att signalen var bättre genom tele2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

varför inte köpa simkort där man är istället gjorde så i thailand fungerade riktigt bra förutom att signalen var bättre genom tele2

För att slippa be folk att ringa nytt nummer varje gång du åker utomlands?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Frågan är hur långt en sänkning räcker, sålänge det fortfarande kostar mer.
Förra sänkningen kom ju operatörerna runt ganska lätt, med sina automatiskt aktiverade heldagspaket.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Relik 📜

Min taktik senaste åren har varit att ta med en hotspot och sedan köpa SIM lokalt, senast i Taiwan och på Island. Oftast blir det billigare, och data är ändå vad jag vill komma åt. De flesta operatörer internationellt har någon form av kontantkortsliknande startpaket som går att köpa utan krångel.

Vill man kunna ringa och SMS:a med blir det ju givetvis en annan fråga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad härligt att se att det går åt rätt håll

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Ett av få saker EU behövs till.

Skrota resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte hur det är med dig, men själv tycker jag att det är rätt nice med fri handel och fri rörlighet osv. Slipper krångel när man reser och slipper krångel när man köper vattenkylning från tyskland För att inte tala om någon sorts europeiskt sammarbete när ryssland är i farten. Det här med fri rörlighet av tjänster, människor och varor är en ganska major det av EU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Min taktik senaste åren har varit att ta med en hotspot och sedan köpa SIM lokalt, senast i Taiwan och på Island. Oftast blir det billigare, och data är ändå vad jag vill komma åt. De flesta operatörer internationellt har någon form av kontantkortsliknande startpaket som går att köpa utan krångel.

Vill man kunna ringa och SMS:a med blir det ju givetvis en annan fråga.

att ha en mobil hotspot och koppla tablet telefon till den verkar som en väldigt bra ide borde det ge bättre signal?

Permalänk
Medlem

Det känns helt klart som ett steg i rätt riktning med tanke på den obekvämligheten det annars hade inneburit då man reser mellan EU länder samtidigt som man har ett beroende av kommunikationen.
Däremot vet jag alldeles för lite kring vilka extra utgifter det innebär för operatörer, för att kunna utalla mig om det är berättigat att kräva maxtak på sådana avgifter.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av zzcool:

att ha en mobil hotspot och koppla tablet telefon till den verkar som en väldigt bra ide borde det ge bättre signal?

Det beror på hotspoten. Vissa har bra mottagning, andra sämre. Ofta kan man dock koppla in en externt antenn, men då försvinner ju en del av smidigheten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Om roamingavgiften försvinner betyder väll det även delvis att det inte längre finns anledning att välja mellan bara svenska operatörer. Kanske finns det ett bra tyskt abonnemang osv.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flamso:

Att de fortfarande får ta betalt per MEGABYTE?! Det är helt vansinnigt i dagens värld.

Du ska nog kolla på de Svenska operatörerna, alla tar numera betalt per datamängd, prishöjningarna på mobilt bredband har varit massiva de sista 2 åren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Min taktik senaste åren har varit att ta med en hotspot och sedan köpa SIM lokalt, senast i Taiwan och på Island. Oftast blir det billigare, och data är ändå vad jag vill komma åt. De flesta operatörer internationellt har någon form av kontantkortsliknande startpaket som går att köpa utan krångel.

Vill man kunna ringa och SMS:a med blir det ju givetvis en annan fråga.

Ännu smidigare är att köra en mobil med dubbla SIM-kort, då kör man data och lokala samtal på det lokala SIM-kortet men kan fortfarande ta emot och skicka SMS (och ringa om man absolut måste) med sitt svenska SIM-kort utan att det blir alltför dyrt. Man kan ringa via Viber/Skype eller motsvarande och måste någon på mitt jobb nödvändigtvis ringa mig så är det ändå jobbet som betalar avgiften för roamingen.

Skrivet av izepax:

Om roamingavgiften försvinner betyder väll det även delvis att det inte längre finns anledning att välja mellan bara svenska operatörer. Kanske finns det ett bra tyskt abonnemang osv.

Om roamingavgiften försvinner kommer det bli kraftiga höjningar av abonnemangsavgifterna i hela Europa för att kompensera det hela, även för folk som aldrig reser utomlands. Det kanske inte var så smart ändå?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det avansbortfallet kommer vi slutkunder få betala på något annat sätt, förmodligen genom generellt högre avgifter.

Inget jag som inte ringer nånting utomlands från min privata telefon hurrar åt direkt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Förbjuds det att ta betalt av slutkunden eller är det förbjudet för operatörerna att ta betalt för trafiken av utländska operatörer? Jag förstår inte riktigt hur teleoperatörsmarknaden ser ut.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mrqaffe:

Du ska nog kolla på de Svenska operatörerna, alla tar numera betalt per datamängd, prishöjningarna på mobilt bredband har varit massiva de sista 2 åren.

Det är jävligt trist det också. Usch. Det är verkligen en marknad där konkurrens inte fungerar, alls. Regleringar är trista men nödvändiga.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Gött ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska nog kolla på de Svenska operatörerna, alla tar numera betalt per datamängd, prishöjningarna på mobilt bredband har varit massiva de sista 2 åren.

Jag tror han syftar på att man kunde ta den i Gigabyte istället. Surfar lätt för 10GB månaden, och att börja räkna sånt i MB och ta betalt därefter är både krångligt och onödigt.

Ge lite rabatt på 1gb istället däremot vore mycket smartare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Min taktik senaste åren har varit att ta med en hotspot och sedan köpa SIM lokalt, senast i Taiwan och på Island. Oftast blir det billigare, och data är ändå vad jag vill komma åt. De flesta operatörer internationellt har någon form av kontantkortsliknande startpaket som går att köpa utan krångel.

Vill man kunna ringa och SMS:a med blir det ju givetvis en annan fråga.

Det bygger också på att man stannar på ett ställe en längre tid. Rör man sig en del mellan länder i Europa, typ bilsemester så är det inte hållbart att köpa nytt kort. Samma sak om man ska vara borta lite kortare tid. Känns rent generellt som att ett enhetligt pris är det absolut smidigaste för alla. Eller ja, alla utan operatörerna som blir av med en kassako som de kunnat mjölka enorma pengar från ett tag nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

jag tycker det är dags för google isp över hela världen med 200 gb gräns 300.kr per månad och internationellt telefon nummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det bygger också på att man stannar på ett ställe en längre tid. Rör man sig en del mellan länder i Europa, typ bilsemester så är det inte hållbart att köpa nytt kort. Samma sak om man ska vara borta lite kortare tid. Känns rent generellt som att ett enhetligt pris är det absolut smidigaste för alla. Eller ja, alla utan operatörerna som blir av med en kassako som de kunnat mjölka enorma pengar från ett tag nu.

Hållbart och hållbart, man kan inte alltid få stekta sparvar flygande in i munnen.

Att små operatörer som bara har gjort små investeringar kommer kunna sälja abonnemang som utnyttjar större operatörers nät kommer uppenbart inte fungera, så på ena eller andra sättet kommer vi få betala, även de som inte åker utomlands.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TheFlyingFin:

Jag tror han syftar på att man kunde ta den i Gigabyte istället. Surfar lätt för 10GB månaden, och att börja räkna sånt i MB och ta betalt därefter är både krångligt och onödigt.

Ge lite rabatt på 1gb istället däremot vore mycket smartare.

Nej, jag syftar på att det är förlegat att ta betalt i datamängd och inte uppkopplingshastighet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det bygger också på att man stannar på ett ställe en längre tid. Rör man sig en del mellan länder i Europa, typ bilsemester så är det inte hållbart att köpa nytt kort. Samma sak om man ska vara borta lite kortare tid. Känns rent generellt som att ett enhetligt pris är det absolut smidigaste för alla. Eller ja, alla utan operatörerna som blir av med en kassako som de kunnat mjölka enorma pengar från ett tag nu.

Vi har väl ungefär lika många operatörer bara i Sverige som i USA, å andra sidan så täcks ju inte hela USA av nån ensam operatör heller om man undantar satellittelefoner, i EU så finns det ju ingen operatör som ens försöker arbeta i alla länder men det skulle nog finnas en marknad för det, tex ett "EU-semesterkontatkort"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Relik 📜

Jag är inte helt insatt i resonemang, politik och avtal, men hur ser det ut med konsekvenser över längre tid för eventuellt slopad roaming?

Jag tänker framför allt på att små aktörer som köper in sig i andras nät kan få svårt eller omöjligt att konkurrera med jättarna. Om jag förstår frågan rätt blir det förbjudet att ta ut avgifter mot slutanvändare, men mellan operatörerna finns inget regelverk som styr. Det innebär, om jag uppfattat korrekt, att branschens interna kostnader kan springa iväg till den nivån att vi endast har ett fåtal etablerade aktörer kvar. Risken då är att konkurrensen blir för låg och priserna i längden högre, tvärt emot vad de flesta vill se.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om roamingavgiften försvinner kommer det bli kraftiga höjningar av abonnemangsavgifterna i hela Europa för att kompensera det hela, även för folk som aldrig reser utomlands. Det kanske inte var så smart ändå?

Det är inte så mycket dyrare för operatlrer att ta hand om data från andra EU länder, de har bara velat använda detta för att förbättra de små marginalerna de har haft på lokal trafik. Att detta markant skulle påverka priserna är struntprat. Det skulle möjligtvis pressa ner priserna då konkurrensen över europa ökar. Men samtidigt så skulle nog möjligtvis infrastrukturinvesteringar att minska då ägarna ser mindre marginal för dem. Detta är operatörenas argument, men det är även det ifrågasatt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mfm:

Hållbart och hållbart, man kan inte alltid få stekta sparvar flygande in i munnen.

Att små operatörer som bara har gjort små investeringar kommer kunna sälja abonnemang som utnyttjar större operatörers nät kommer uppenbart inte fungera, så på ena eller andra sättet kommer vi få betala, även de som inte åker utomlands.

Fast passerar du tre länder på en dag så är det inte hållbart att stanna och köpa kontantkort i varje land som du sedan ändå inte kan använda. Blir en ganska stor hög kontantkort tillslut.

Det är ingen direkt kostnad för operatörerna att ta hand om roaming. Det har bara sett en chans att ta hutlöst betalt. Det finns ingen som helst koppling mellan de priserna vi får betala för roaming i Europa och operatörernas faktiska kostnader.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag är inte helt insatt i resonemang, politik och avtal, men hur ser det ut med konsekvenser över längre tid för eventuellt slopad roaming?

Jag tänker framför allt på att små aktörer som köper in sig i andras nät kan få svårt eller omöjligt att konkurrera med jättarna. Om jag förstår frågan rätt blir det förbjudet att ta ut avgifter mot slutanvändare, men mellan operatörerna finns inget regelverk som styr. Det innebär, om jag uppfattat korrekt, att branschens interna kostnader kan springa iväg till den nivån att vi endast har ett fåtal etablerade aktörer kvar. Risken då är att konkurrensen blir för låg och priserna i längden högre, tvärt emot vad de flesta vill se.

Jag tror snarare att vi kan se en större splittring mellan infrastrukturägare och operatörer som säljer tjänsten till kunden. Detta kommer nog, till skillnad från stamnätet för el och liknande, inte leda till naturliga monopol då antenner redan överlappar varandra. Priserna infrastrukturägarna tar ut av de virtuella operatörerna kommer inte att öka då de fortfarande konkurrerar med flera andra infrastrukturägare.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold