Förening har valt comhem, är man tvingad att ha det?

Permalänk
Medlem

Förening har valt comhem, är man tvingad att ha det?

Hej!

Jag och tjejen har köpt en lägenhet i ett hus som håller på att byggas just nu.
Fick precis mail från föreningen där dom skriver att dom har skrivit avtal med comhem, jag är varken intresserad av deras bredband, tv eller telefoni och hade planerat att ha Bahnhof istället.

Är jag tvingad att använda comhem för internet och tv när föreningen har skrivit gruppavtal?

/wRRM

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Hej!

Jag och tjejen har köpt en lägenhet i ett hus som håller på att byggas just nu.
Fick precis mail från föreningen där dom skriver att dom har skrivit avtal med comhem, jag är varken intresserad av deras bredband, tv eller telefoni och hade planerat att ha Bahnhof istället.

Är jag tvingad att använda comhem för internet och tv när föreningen har skrivit gruppavtal?

/wRRM

Beror på hur avtalet ser ut antar jag, så bästa tipset är att kolla med föreningen mer exakt vad de kommit överens om.

Permalänk
Medlem

Du är inte tvingad, men kan bli svårt att få något annat. Du får ett uttag bredvid tv-jacket för bredbandsmodem men är inte tvingad att använda det.

ADSL finns som alternativ om ni har telekablar indragna, sedan mobilt bredband. Comhem är nog det minst dåliga alternativet av de tre.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du är inte tvingad, men kan bli svårt att få något annat. Du får ett uttag bredvid tv-jacket för bredbandsmodem men är inte tvingad att använda det.

ADSL finns som alternativ om ni har telekablar indragna, sedan mobilt bredband. Comhem är nog det minst dåliga alternativet av de tre.

Brukar inte fiber bli indraget som standard också? Är väldigt skeptisk till comhem pga mycket, dessutom verkar man bli tvingad att ha fast telefon vilket jag verkligen inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att det är fiber från stadsnätet. Men att föreningen valt att ha ett gruppavtal för bättre priser med Comhem. Comhem levererar också via fiber. Hör med föreningen direkt. Brukar vara lättast att få korrekt svar då.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Brukar inte fiber bli indraget som standard också? Är väldigt skeptisk till comhem pga mycket, dessutom verkar man bli tvingad att ha fast telefon vilket jag verkligen inte vill ha.

Blir fiber indraget är det nog låst till Comhem i 10+år

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Föreningen har nog comhem som totalleverantör av bredband och TV, och då läggs det inga pengar på att dra in fiber.
Finns det fiber i gatan och styrelsen är lite förutseende så kan det bli fiber indraget. Tyvärr är det nog bara yngre som ser fördelen, så utan unga i styrelsen är det nog kört.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Brukar inte fiber bli indraget som standard också? Är väldigt skeptisk till comhem pga mycket, dessutom verkar man bli tvingad att ha fast telefon vilket jag verkligen inte vill ha.

Det löser man väldigt lätt genom att inte ha en fast telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Det löser man väldigt lätt genom att inte ha en fast telefon.

Om jag väljer att ta comhem enligt nyhetsbrevet står det att det som ingår är:

1) TV- Analogt grundutbud.
2) Bredband med en hastighet upp till 10/10 Mbit/s.
3) Månadsavgift för telefoni Small ingår i ert avtal, tillkommer gör samtalstaxa samt uppkopplingsavgift.

Kommer det då ändå vara möjligt att välja bort TV och Telefoni?

Permalänk
Avstängd

Ursäkta men du köper en sprillans lägenhet för antagligen en ganska stor summa pengar, men du vet inte vad du får för pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Ursäkta men du köper en sprillans lägenhet för antagligen en ganska stor summa pengar, men du vet inte vad du får för pengarna?

Jag köpte lägenheten för flera månader sen, jag fick nyhetsbrevet idag ang combort.

Det va inte sagt då att det skulle bli comhem, när jag pratade med mäklaren sa hon att det förmodligen skulle gå att välja bland bredbandsbolaget och dom andra större leverantörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Om jag väljer att ta comhem enligt nyhetsbrevet står det att det som ingår är:

1) TV- Analogt grundutbud.
2) Bredband med en hastighet upp till 10/10 Mbit/s.
3) Månadsavgift för telefoni Small ingår i ert avtal, tillkommer gör samtalstaxa samt uppkopplingsavgift.

Kommer det då ändå vara möjligt att välja bort TV och Telefoni?

Så här var det hos våran förening innan vi bytte till Telia fiber

1 Analoga TV utbudet är inte valbart, alla lägenheter får samma. Det är alltså inget du betalar enskilt.
2 Jag hade Comhem med 100/10 Mbit. Tror att de kunde leverera högre hastighet ändå.
3 Det betyder att om du vill använda telefoni så kostar inte abonnemanget något men du får betala för själva användningen Minuter per månad brukar det va.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Så här var det hos våran förening innan vi bytte till Telia fiber

1 Analoga TV utbudet är inte valbart, alla lägenheter får samma. Det är alltså inget du betalar enskilt.
2 Jag hade Comhem med 100/10 Mbit. Tror att de kunde leverera högre hastighet ändå.
3 Det betyder att om du vill använda telefoni så kostar inte abonnemanget något men du får betala för själva användningen Minuter per månad brukar det va.

Frågan är om dom kan leverera 250/100 som jag va inställd på att skaffa?

Edit
Till ett vettigt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Brukar inte fiber bli indraget som standard också? Är väldigt skeptisk till comhem pga mycket, dessutom verkar man bli tvingad att ha fast telefon vilket jag verkligen inte vill ha.

Man ordnar vanligtvis inte med flera parallella lösningar, vid sidan telefonnät som nämnts ovan; det blir onödigt dyrt, och medlemmar i bostadsrättsföreningar brukar vara måna om sina pengar så det räcker och blir över, utan att man behöver skapa parallella lösningar. Det kan dock hända att det sker vid ett senare tillfälle.

Som nämnts brukar vissa bastjänster ingå, och det verkar vara ganska vanligt med dessa "lite av varje"-lösningar. Men om du har en aversion mot fast telefoni lär du inte betala något om den inte används.

Bäst är att höra sig för med föreningens representanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Frågan är om dom kan leverera 250/100 som jag va inställd på att skaffa?

Edit
Till ett vettigt pris

https://www.comhem.se/bredband/bredbandspaket/bredband-250-10...

199 kr månaden för 250/100 Mbit, billigt skulle jag säga

Eftersom att det är ett nytt fibernät så är det nästan en självklarhet att de kan leverera den hastigheten, du kan nog till och med få 1 Gbit om du vill.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Frågan är om dom kan leverera 250/100 som jag va inställd på att skaffa?

Edit
Till ett vettigt pris

tror bara det går om de har fiber in till bostaden, annars är det fiber coax och då blir det 250/50, vilket jag själv kommer välja till lgh vi har köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

https://www.comhem.se/bredband/bredbandspaket/bredband-250-10...

199 kr månaden för 250/100 Mbit, billigt skulle jag säga

Eftersom att det är ett nytt fibernät så är det nästan en självklarhet att de kan leverera den hastigheten, du kan nog till och med få 1 Gbit om du vill.

Bredband 250/100 för fiberLAN 199 kr/mån i 3 månader därefter 449 kr/mån

Stör mig dock mest på att man måste ha deras egen router.. går det att sätta den i bryggläge eller måste man dras med skiten?

Fibercoax va ännu värre..

250/50 559 kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Bredband 250/100 för fiberLAN 199 kr/mån i 3 månader därefter 449 kr/mån

Stör mig dock mest på att man måste ha deras egen router.. går det att sätta den i bryggläge eller måste man dras med skiten?

Fibercoax va ännu värre..

250/50 559 kr/mån

Kollade på koax bredband 250/10 Mbit först och trodde det stod lika på alla abonnemangen.
Halva priset i 12 månader på den.

"Just nu har vi halva priset på Bredband 250 i tolv månader. Du sparar totalt 2988 kr. 12 månaders bindningstid, en månads uppsägningstid. Gäller endast ny bredbandskund som genomför köp på comhem.se."

https://www.comhem.se/bredband/bredbandspaket/bredband-250-ko...

449 kr/månaden är inte heller så mycket. Ganska normalt pris, hur mycket billigare kan man få 250/100 Mbit från någon annan leverantör då? Tror inte att det skiljer mer än max 100 kr.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Kollade på koax bredband 250/10 Mbit först och trodde det stod lika på alla abonnemangen.
Halva priset i 12 månader på den.

"Just nu har vi halva priset på Bredband 250 i tolv månader. Du sparar totalt 2988 kr. 12 månaders bindningstid, en månads uppsägningstid. Gäller endast ny bredbandskund som genomför köp på comhem.se."

https://www.comhem.se/bredband/bredbandspaket/bredband-250-ko...

449 kr/månaden är inte heller så mycket. Ganska normalt pris, hur mycket billigare kan man få 250/100 Mbit från någon annan leverantör då? Tror inte att det skiljer mer än max 100 kr.

100kr är dock ganska mycket, över 25% billigare.

Men om man nu måste ha fibercoax så blir kostnaden över 500kr i månaden vilket är sjukt.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Bredband 250/100 för fiberLAN 199 kr/mån i 3 månader därefter 449 kr/mån

Stör mig dock mest på att man måste ha deras egen router.. går det att sätta den i bryggläge eller måste man dras med skiten?

Fibercoax va ännu värre..

250/50 559 kr/mån

ja har comhem 10/7 då får du EPC2425 skiten går att brygga ganska enkelt & stängde av wifi på cisco routern.
väljer du snabbare så blir det en annan router 3700nånting ska vara lite bättre. skumt att dom inte drar in fiber i nya lägenheter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk kollar på en internetleverantörs hemsida. Kan inte priser skifta en hel del mellan olika avtal? Jo. Då blir det väl närmast att undersöka den överenskommelse som är aktuell för föreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

100kr är dock ganska mycket, över 25% billigare.

Men om man nu måste ha fibercoax så blir kostnaden över 500kr i månaden vilket är sjukt.

Vad jag vet så installerar inte comhem fibercoax längre. Det är något som finns i gamla lägenheter.

Dum att skriva att jag trodde det kunde skilja så mycket. Tror faktiskt inte det. 449 kr är det "normala" priset på 250/100 Mbit fiber. Du kommer inte kunna få det billigare från någon annan leverantör. Om du hade den valmöjligheten.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Haha, kul att folk tror att man kan välja vad man vill.
Så ser det inte ut på många ställen. De flesta bostäder har inte fiberuppkoppling, och de som har det är oftast bundna till en leverantör.

Där jag bor har vi endast haft comhem som leverantör i över 20 år. Men förra året lyckades vi få bredbandsbolaget att dra in fiber utan någon kostnad för varken föreningen eller boende. Däremot krävde dom ensamrätt på nätet i 5 år.
Så nu kan vi alltså välja mellan comhem via coax, eller b2 via fiber.
Jag hade hoppats mycket på b2, men de är ju snordyra. Lyckades förhandla med comhem och fick 50/10 för 100kr/mån, det är jag nöjd med - även om det hade varit trevligare med fiber så man slapp det jäkla modemet...

Permalänk
Medlem

Alltså det är ett nytt hus som byggs just nu ?

Känns lite udda att de skulle välja en lösning till ett nybygge där man drar ett coax-nät (som brukligt är i gamla comhem-kåkar) istället för att dra ethernet eller fiber.

Är du säker på att det är en sådan lösning ?

Fibercoax skulle jag vilja se, antingen är det fiber, coax eller ethernet, några mellanting existerar inte.

Hade comhem när jag bodde i Göteborg, fungerade alldeles förträffligt bra, kan inte minnas att jag hade problem en enda gång.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Efter 15 år med Comhem och deras "support" är jag glad att ha fiber och B-hof som leverantör. C:a 12 timmar nere på 5,5 år, elfel i gatan och strul mellan B-hof och fiberleverantören. Korrekt information på driftssidan så jag vet att felet är anmält = jag behöver inte kontakta supporten, dvs. sitta 30 minuter i Comhems supportkö.
Lycka till med Comhem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Alltså det är ett nytt hus som byggs just nu ?

Känns lite udda att de skulle välja en lösning till ett nybygge där man drar ett coax-nät (som brukligt är i gamla comhem-kåkar) istället för att dra ethernet eller fiber.

Är du säker på att det är en sådan lösning ?

Fibercoax skulle jag vilja se, antingen är det fiber, coax eller ethernet, några mellanting existerar inte.

Hade comhem när jag bodde i Göteborg, fungerade alldeles förträffligt bra, kan inte minnas att jag hade problem en enda gång.

Du är medveten om att ethernetkablar inte existerar utan oftast är en felaktig benämning på olika former av twisted pair kablar?
För ethernet funkar lika fint med fiber och coax som *tp som fysisk kabel.
Fibercoax är väl en beskrivning av hela nätet på samma sätt som säkert minst hälften av dom "fibernät" jag sett är fiber*tp då fibern bara är wanförbindelsen medans det lokala accessnätet är *tp med rj45 kontakter och inte fiberkonverter i lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Alltså det är ett nytt hus som byggs just nu ?

Känns lite udda att de skulle välja en lösning till ett nybygge där man drar ett coax-nät (som brukligt är i gamla comhem-kåkar) istället för att dra ethernet eller fiber.

Är du säker på att det är en sådan lösning ?

Fibercoax skulle jag vilja se, antingen är det fiber, coax eller ethernet, några mellanting existerar inte.

Hade comhem när jag bodde i Göteborg, fungerade alldeles förträffligt bra, kan inte minnas att jag hade problem en enda gång.

Huset kommer stå klart i Januari om det inte blir försenat, dom har inte sagt utryckligen att det kommer vara coax, bara att dom har skrivit på kontrakt med comhem.

Problemet är bara att jag varken vill ha telefoni eller TV från comhem heller, TV verkar ju ingå i huset som det låter av svaren ovan dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wRRM:

Huset kommer stå klart i Januari om det inte blir försenat, dom har inte sagt utryckligen att det kommer vara coax, bara att dom har skrivit på kontrakt med comhem.

Problemet är bara att jag varken vill ha telefoni eller TV från comhem heller, TV verkar ju ingå i huset som det låter av svaren ovan dock.

Finns ingen anledning att dra in Coax i nya kåkar när fiber finns tillgängligt. Du kan vara lugn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kolla med föreningen om det finns andra val.
Men av eget erfarenhet så är man inte tvungen, men inga andra val heller.
Föreningen jag bor på har lustigt nog valt telia, så jag tar och flyttar efter bara 2 månader i skiten, resten av staden använder den lokala kabeltv som kostar en bråkdel i jämförelse och har 10 kanaler extra utan störningar.

Skiljer bara 700kr i månaden mellan kabeltv BAS och felias motsvarande, +300kr om jag vill ha kanalerna också.. 1000kr!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Man ordnar vanligtvis inte med flera parallella lösningar, vid sidan telefonnät som nämnts ovan; det blir onödigt dyrt.

Men altså att välja bort fiber vid nybygge.. det verkar ganska knäppt.
Det är ju trotts allt 2014.