Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

liten fläkt med bra statiskt tryck

Hej!

Skall bygga en solcellsdriven ventilation till farsans kompost och behöver en liten (typ 80mm) fläkt som har bra statiskt tryck, inte är allt för dyr och med ganska låg effekt. Ljudnivå spelar absolut ingen roll då den skall sitta utomhus. Är det någon som har tips på fläkt som klarar dessa krav?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Delta Electronics brukar göra de fläktar med störst statiskt tryck. Deras 92 mm är rena monster, vissa kan rotera i 7000 rpm. Deras 92*92*38 var en favorit här för ca 10 år sedan för dom som inte brydde sig om oljud och de flesta av dom hade dem till vattenkylning (radiatorer).

Men jag länkar till deras 80 mm på ebay vilka också är monster för sin storlek. Vissa av dom är också 38 mm djupa precis som de monstren i 92 mm.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=delta+80+mm&_osacat=0&_f...

Delta gör även fläktar i andra spänningar än 12V. Så du kan kika runt om det nu är så att han vill köra fläkten på nått annat än 12 V.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Förstår inte riktigt varför du behöver ha bra statiskt tryck...

En normal chassifläkt borde fungera.
De drar normalt < 0,3A

Fo3

några exempel
http://www.inet.se/produkt/6308855/noctua-nf-b9-redux-1600-92...
0,11A

https://www.komplett.se/cooler-master-blade-master-80mm-flkt/...
0,26A

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av FatherOfThree:

Förstår inte riktigt varför du behöver ha bra statiskt tryck...

En normal chassifläkt borde fungera.
De drar normalt < 0,3A

Fo3

några exempel
http://www.inet.se/produkt/6308855/noctua-nf-b9-redux-1600-92...
0,11A

https://www.komplett.se/cooler-master-blade-master-80mm-flkt/...
0,26A

Den skall trycka luft ner i komposten, alltså genom allt material som ligger i den så det kommer gå ganska tungt.

Jag övervägde delta, men de är nog överdrivet starka och strömhungriga. Troligtvis tar jag och köper mig en 120mm, typ corsair SP serien, det borde duga

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av cheben:

Den skall trycka luft ner i komposten, alltså genom allt material som ligger i den så det kommer gå ganska tungt.

Jag övervägde delta, men de är nog överdrivet starka och strömhungriga. Troligtvis tar jag och köper mig en 120mm, typ corsair SP serien, det borde duga

OK, då förstår jag tanken...

Datorfläktar ger mycket blygsamma tryck,
är kompostlådan verkligen så tät att luften tar den väg ni önskar?

Rapportera gärna resultatet!

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Jo jag vet att de ger låga tryck, men förhoppningsvis skall det räcka. Det får inte flöda speciellt mycket luft heller, då blir temperaturen i komposten för låg istället. Vart luften tar vägen exakt sen är ointressant, bara den kommer ner och ger lite extra syre till alla organismer som lever i den. Lovar att rapportera, men det kommer dröja ett tag innan det blir gjort, och ännu längre tid innan vi kan se om det ger den effekt vi vill ha. Avrapportering kommer tidigast i höst

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av cheben:

Jo jag vet att de ger låga tryck, men förhoppningsvis skall det räcka. Det får inte flöda speciellt mycket luft heller, då blir temperaturen i komposten för låg istället. Vart luften tar vägen exakt sen är ointressant, bara den kommer ner och ger lite extra syre till alla organismer som lever i den. Lovar att rapportera, men det kommer dröja ett tag innan det blir gjort, och ännu längre tid innan vi kan se om det ger den effekt vi vill ha. Avrapportering kommer tidigast i höst

Är tanken att ni ska ha ett rör in till "kärnan" av komposten som fläkten ska blåsa i?

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Pellepelikan:

Är tanken att ni ska ha ett rör in till "kärnan" av komposten som fläkten ska blåsa i?

Nästan, det går ner till botten (tror jag), kan hända att det tar slut tidigare. Det är alltså ett redan existerande rör för just lufttillförsel, men med naturligt drag så händer det helt enkelt inget så avfallet möglar istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Dec 2012

Spontant:

https://www.komplett.se/noctua-nf-f12-ippc-2000ip67-120mm-flk...

https://www.youtube.com/watch?v=ME4vUO2T-48

Är dock inte hemma på området så ska inte rekommendera något igentligen. Denna fläkt är rätt dyr och lite större än vad du tänkt, kanske får plats med en kon för att få dit en större fläkt till ett mindre rör i komposten.

Regn och utomhus borde inte vara något problem iaf, hört att de går bra på lägre/ostabilare spänning också.

[1700X] [B350 mITX] [16GB DDR4@3200MHz] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Du kan sätta flera små billiga fläktar i serie (tandem) med visst mellanrum (gärna ett par cm eller mer i fall det finns utrymme för det). Alltså som att de sitter i ett fyrkantsrör (vilket kan vara fyra små brädor), så det blir en liten kanal där fläktarna sitter i. Man får egentligen inte så stor ökning av flyttad luftvolym när man sätter fläktar i tandem utan man ökar egentligen mest bara statiska trycket och säkerställer den luftvolymkapacitet som en av fläktarna i sig kan flytta. Så detta skulle kunna vara en idé då du får ökat tryck men inte särskilt ökat luftcirculation.

Om du råkar ha gamla AMD 70mm standardkylare liggandes borde dessa funka utmärkt, då de inte flyttar så mycket luft men borda ha rätt så högt statiskt tryck då det är en högvarvig liten fläkt (ca 3 - 4K rpm?). Har du inte detta så kan säkert några du känner eller så donera. De flesta som kört AMD de senaste tio åren eller så har säkert några liggande i sitt förråd.
Du får också en viss redundans när du kör fläktar i tandem. Säg att du kör fem stycken i serie så gör det inte så mycket om en går sönder. Du kommer få en viss generator effekt på just den fläkten som gått sönder vilket borde vara pytteliten och ändå väldigt osannolik överlag att man skulle få en generator effekt då fläkten går sönder. Antagligen solcellen redan skydda för denna effekt. Om den inte är det så sätt bara på en diod (inte lysdiod) på strömmen från solcellen. Då kan bara ström gå från solcellen till fläktarna och inte tvärt om. Själv skulle jag nog inte åtgärda detta på sin höjd teoretiska problem alls. Går en fläkt sönder så tror jag bara man får något mindre statiskt tryck och eventuellt något mindre luftcirkulation.

Bara att skruva av fläkten.

Jag skulle köpa en till fyra gängade stavar (beroende på hur lång kanalen ska vara, en kan kapas i fyra delar om du vill ha en kort) och med (lås-)muttrar (hos clas ohlson/Jula etc). Det skulle också funka med fyra långa skruvar istället för gängade stavar. Jag skulle sedan föra genom gängade stångar/skruvarna genom skruvhålen på fläktarna och fixera dom med muttrarna så de får valt avstånd från varandra. Lite som man gör ett grillspett. Sedan skulle jag bara köra någon plastfilm runt om så att det blir en kanal av alltihopa. Du kan också tjepa i en spiral runt om "grillspettet" för att få en kanal av allt om du vill.