Utbyggnad av nätverket. Router - Switch - Accesspunkt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Feb 2007

Utbyggnad av nätverket. Router - Switch - Accesspunkt?

Har idag en Netgear router i en del av huset. Men behöver nu LAN-portar och trådlöst nätverk i en annan del av huset också. Har fått tipset att koppla en Switch till befintlig router och därefter koppla en accesspunkt till switchen. Låter detta som den ultimata lösningen eller finns det nåt bättre alternativ?
Om jag kör på lösningen ovan, nåt jag bör tänka på vid val av switch och accesspunkt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Hur långt bort är en annan del av huset? Den befintliga routern är inte trådlös antar jag, men har den inte några switchportar så du kan koppla in en trådlös accesspunkt direkt in i den?
Ska du ändå ha allting på ungefär samma ställe kanske det är lika bra att köpa en trådlös router med ett antal switchportar på en gång? Då slipper du en massa extra utrustning som kan krångla.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

Köp en billig trådlös router av någon du känner, finns alltid någon som har en som skräpar. Sen använder du den som accespunkt i ditt nätverk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Cav.:

Köp en billig trådlös router av någon du känner, finns alltid någon som har en som skräpar. Sen använder du den som accespunkt i ditt nätverk.

Inget jag skulle välja. Då får man sannolikt bara en 2.4GHz n-router av sunkig kvalite.

TS: att dra kabel till accesspunkt är helt rätt, men switch behöver du bara om portarna i routern är upptagna.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av teejee:

Inget jag skulle välja. Då får man sannolikt bara en 2.4GHz n-router av sunkig kvalite.

TS: att dra kabel till accesspunkt är helt rätt, men switch behöver du bara om portarna i routern är upptagna.

Som det låter av TS så verkar prestanda inte vara något han är ute efter, utan luktar mer som att hans morsan/farsa/syster vill kunna koppla upp sin ipad på det trådlösa när de sitter framför tvn i andra änden av huset.. varav då 2.4ghz funkar perfekt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Feb 2007

Netgear routern jag använder idag, är nästan ny och har 4 LAN portar samt WiFi. Problemet är att huset är för stort, så befintlig WiFi orkar inte nå hela huset, dessutom behöver jag ett antal LAN portar i vardagsrummet. Och jag vill att både LAN och WiFi ska leverera MKT god prestanda!
Det känns som att vi är överens om att Switch och accesspunkt är rätt koncept? Om man tänker prestanda, vilken switch och accesspunkt bör jag satsa på? Kanske kan få något tips...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Är det mot internet du vill ha hög prestanda eller mellan datorer/enheter på husets LAN?
Mot internet är nog enda begränsningen din internetanslutning.. Vad har du idag?
Normalt idag, även på billiga hemmaswitchar, så får du 1Gb switchport. Så mellan fast uppkopplade datorer på trådad anslutning så kan du köra 1Gb.
Du bör väl minst ha WiFi AP som kör N-standard. Har du många trådlösa enheter så kommer dom som är uppkopplade mot samma AP att slåss om radio-tiden till AP. WiFi är begränsat i att det kan bara kommunicera med en enhet åt gången.. Så om många är uppkopplade, och kanske någon som kör B- eller G-standard, så kan det ändå upplevas långsamt över WiFi.
För hög(sta) prestanda ska du köra så mycket trådat som möjligt.. låt mobila enheter köra trådlöst.
Köper du "dumma" o-managerade switchar så kommer dom bara replikera samma VLAN/portinställningar som huvudswitchen som du kopplar upp dom till.. det ska inte vara några problem. Allt kommer köra samma lokala IP sub nät och få DHCP från huvudroutern som du redan har idag.. Såvida du inte vill manuellt konfa IP/mask/DFGW på datorerna..?

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Pe_Er_79:

Netgear routern jag använder idag, är nästan ny och har 4 LAN portar samt WiFi. Problemet är att huset är för stort, så befintlig WiFi orkar inte nå hela huset, dessutom behöver jag ett antal LAN portar i vardagsrummet. Och jag vill att både LAN och WiFi ska leverera MKT god prestanda!
Det känns som att vi är överens om att Switch och accesspunkt är rätt koncept? Om man tänker prestanda, vilken switch och accesspunkt bör jag satsa på? Kanske kan få något tips...

Switch kan du köpa vad som helst av rimlig kvalite (känt märke) kommer inte påverka din prestanda så länge du väljer 1Gbit switch. T ex Netgear GS105 är ju omtyckt.

Accesspunkt är värre, men jag hade nog valt en sån här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1379756

Då får man proffskvalite istället för de vanliga fula plastburkarena från Asus, Netgear, Dlink etc.

Eller den här om du vill ha stöd för AC:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828791

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av teejee:

Switch kan du köpa vad som helst av rimlig kvalite (känt märke) kommer inte påverka din prestanda så länge du väljer 1Gbit switch. T ex Netgear GS105 är ju omtyckt.

Accesspunkt är värre, men jag hade nog valt en sån här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1379756

Då får man proffskvalite istället för de vanliga fula plastburkarena från Asus, Netgear, Dlink etc.

Eller den här om du vill ha stöd för AC:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828791

Ubiquiti är inte i proffsegmentet med Cisco, HP, Aruba, Aerohvie och liknande, men jag kan hålla med om att de är proffsigare än rena konsumentprodukter. Att kalla det för proffskvalité tycker jag däremot alltså är fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Talisker00:

Ubiquiti är inte i proffsegmentet med Cisco, HP, Aruba, Aerohvie och liknande, men jag kan hålla med om att de är proffsigare än rena konsumentprodukter. Att kalla det för proffskvalité tycker jag däremot alltså är fel.

Modellerna jag länkade är ju i deras företagsserie , så helt fel att kalla dom proffskvalite är det väl inte. Men visst finns det dyrare och bättre grejer för större system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av teejee:

Modellerna jag länkade är ju i deras företagsserie , så helt fel att kalla dom proffskvalite är det väl inte. Men visst finns det dyrare och bättre grejer för större system.

Ciscos 300-serie på switchar är också endast riktade mot företag och fungerar riktigt bra, men det är inte proffsgrejor förrän man går upp i catalyst enligt min mening exempelvis. Dock står det folk fritt att välja var gränsen går för proffsgrejor, för alla håller knappast med mig.