Permalänk

Ljuddämpning med Acoustiblok?

Nån som vet om nån som har ljudisolerat en datorlåda med Acoustiblok? Jag ser just nu ett program på National Geographics som visade deras EXTREMT imponerande ljuddämpning. De dämpade helt ut en 140dB siren så att den inte var hörbar!! Sen hur det fungerar i en datorlåda är en helt annan femma förstås, men det vore intressant att höra om nån har provat?

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Nån som vet om nån som har ljudisolerat en datorlåda med Acoustiblok? Jag ser just nu ett program på National Geographics som visade deras EXTREMT imponerande ljuddämpning. De dämpade helt ut en 140dB siren så att den inte var hörbar!! Sen hur det fungerar i en datorlåda är en helt annan femma förstås, men det vore intressant att höra om nån har provat?

Eftersom det är hål i chassin för luften att flöda så kan man inte blockera ljudet. Det ända man kan göra är att dämpa det genom att absorbera det. Huruvida det här materialet skulle funka bra för det vet jag inte. Men för att absorbera ljud så använder man luft eller vatten där det blir värme energi istället.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Eftersom det är hål i chassin för luften att flöda så kan man inte blockera ljudet. Det ända man kan göra är att dämpa det genom att absorbera det. Huruvida det här materialet skulle funka bra för det vet jag inte.

Acoustiblok verkar vara avsett för dämpning av stomljud, inte luftburet ljud. Som du påpekar så kommer datorns behov av kylning att kräva hål i chassit, vilket stjälper hela idén. Ljudet "vill" inte överföras från ett material med låg densitet (luft) till ett med

Citat:

Men för att absorbera ljud så använder man luft eller vatten där det blir värme energi istället.

Eller något material med stor yta i förhållande till volymen, som t ex skummaterial med öppna celler.

Materialet verkar heller inte särskilt imponerande. Ett flertal liknande produkter med mätvärden som motsvarar Acoustiblok finns redan på marknaden.
Ljudtätning av utrymmen som maskinrum och musikinspelningsrum handlar i mycket liten grad om supermaterial, hantverket är betydligt viktigare. Alla skarvar mellan exempelvis vägg och tak måste tätas, en ljudklassad dörr uppfyller t ex bara angiven dämpning om tätningslisten i dörrkanten är hel.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Nån som vet om nån som har ljudisolerat en datorlåda med Acoustiblok? Jag ser just nu ett program på National Geographics som visade deras EXTREMT imponerande ljuddämpning. De dämpade helt ut en 140dB siren så att den inte var hörbar!! Sen hur det fungerar i en datorlåda är en helt annan femma förstås, men det vore intressant att höra om nån har provat?

Som redan nämnts så är en dator lite speciell att ljuddämpa då den kräver att man har öppningar för luftflöde. Med det sagt så skulle Accustiblock säkert funka bra som en ersättare till bittummen för att ljud/vibrationsdämpa chassisidor mm. Om det funkar bra för att ljudisolera övriga delar beror mycket på hur bra det är på att absorbera istället för att reflektera ljudet.

Om tysta datorer i allmänhet, börja med att fixa tysta komponenter för att ljuddämpa ett vanligt chassi gör förhållandevis liten effekt. Vill man ha det tyst utan avskal på prestanda så får man plocka ihop saker själv för det finns helt enkelt inte på marknaden.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Materialet verkar heller inte särskilt imponerande. Ett flertal liknande produkter med mätvärden som motsvarar Acoustiblok finns redan på marknaden.

Är ju dock inget nytt material, men visst hade det varit så fantastiskt som det verkar så hade det hörts mycket mer om det med tanke på hur länge det funnits.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Acoustiblok verkar vara avsett för dämpning av stomljud, inte luftburet ljud. Som du påpekar så kommer datorns behov av kylning att kräva hål i chassit, vilket stjälper hela idén. Ljudet "vill" inte överföras från ett material med låg densitet (luft) till ett med

Eller något material med stor yta i förhållande till volymen, som t ex skummaterial med öppna celler.

Materialet verkar heller inte särskilt imponerande. Ett flertal liknande produkter med mätvärden som motsvarar Acoustiblok finns redan på marknaden.
Ljudtätning av utrymmen som maskinrum och musikinspelningsrum handlar i mycket liten grad om supermaterial, hantverket är betydligt viktigare. Alla skarvar mellan exempelvis vägg och tak måste tätas, en ljudklassad dörr uppfyller t ex bara angiven dämpning om tätningslisten i dörrkanten är hel.

Demon på TV var definitivt för luftburet ljud, inte för stomljud.
* Demo 1: en kille med elgitarr, 133 dB (javisst, inget sades om hur det mättes, men journalisten krävde hörselkåpor i alla fall) spelar. De sänkte en låda av materialet (dubbla lager, antagligen med luft mellan även om inget sades om det) över gitarristen, och inget hördes ens när de lade örat mot lådan.
* Demo 2: En tågvissla, 140 dB ("louder than a jetplane") skickar morsesignaler till nån som lyssnar i samma låda som ovan. Personen kan höra "något", men inte tillräckligt bra för att urskilja signalerna.

Som sagt: galet imponerande för luftburet ljud, men kanske inte alls bra för stomvibrationer.

Vad gäller ljudläckage så finns det ju lösningar för det, s.k. "ljudfällor". De fungerar faktiskt ganska bra i PC-sammanhang. Om jag inte missminner mig hade LapPower ett chassi som på många sätt var långt före sin tid med ljuddämpning. En trumfläkt som blåste över hela moderkortet (passade bra med den tidens moderkort där processorn inte var så mycket varmare än de andra komponenterna), tjock stålplåt i lådan för dämpning, och en ljudfälla på fläktutblåset på baksidan. Den inspirerade mig till en egen ljudfälla på utblåset, och det var *mycket* effektivt trots att den var av plast.

En eventuell svaghet hos materialet i filmen är att det är mjukt, och var uppspänt på en ram - fungerar det limmat på styva material också?

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Vad gäller ljudläckage så finns det ju lösningar för det, s.k. "ljudfällor". De fungerar faktiskt ganska bra i PC-sammanhang. Om jag inte missminner mig hade LapPower ett chassi som på många sätt var långt före sin tid med ljuddämpning. En trumfläkt som blåste över hela moderkortet (passade bra med den tidens moderkort där processorn inte var så mycket varmare än de andra komponenterna), tjock stålplåt i lådan för dämpning, och en ljudfälla på fläktutblåset på baksidan. Den inspirerade mig till en egen ljudfälla på utblåset, och det var *mycket* effektivt trots att den var av plast.

AKA ljuddämpare. Ljuddämpare som man har till motorfordon är "ljudfällor" men för datorer är det dyra (relativt till tysta fläktar) och otympliga så tysta komponenter är värt mycket mer för det kostar i alla fall mindre.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att ljudets frekvens, och därmed våglängd, kommer påverka hur mycket material som krävs (hur tjock insatsisoleringen behöver vara). På rak arm så känns det rätt så otroligt att mha insatsisoleringen dämpa 140 dB.

Edit: uppfinnaren påpekar att man måste omsluta ljudkällan helt, "air-tight", för att det skall funka. Dvs ditt lilla ekosystem inuti chassit kommer bli varmt väldigt fort

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Demon på TV var definitivt för luftburet ljud, inte för stomljud.
* Demo 1: en kille med elgitarr, 133 dB (javisst, inget sades om hur det mättes, men journalisten krävde hörselkåpor i alla fall) spelar. De sänkte en låda av materialet (dubbla lager, antagligen med luft mellan även om inget sades om det) över gitarristen, och inget hördes ens när de lade örat mot lådan.
* Demo 2: En tågvissla, 140 dB ("louder than a jetplane") skickar morsesignaler till nån som lyssnar i samma låda som ovan. Personen kan höra "något", men inte tillräckligt bra för att urskilja signalerna.

Som sagt: galet imponerande för luftburet ljud, men kanske inte alls bra för stomvibrationer.

Så luften i lådan var inte i kontakt med luften utanför annat än genom lådmaterialet?

Stomljud, inte luftburet ljud, således.

Permalänk
Skrivet av gustav901:

AKA ljuddämpare. Ljuddämpare som man har till motorfordon är "ljudfällor" men för datorer är det dyra (relativt till tysta fläktar) och otympliga så tysta komponenter är värt mycket mer för det kostar i alla fall mindre.

När jag pratat ljuddämpning med "proffs" så verkar de skilja på "ljuddämpare", som har en starkt effektdämpande verkan pga att de ökar det statiska trycket så mycket, och "ljudfällor", som bara utgör en labyrint som luften åker igenom utan att bromsas nämnvärt. Men jag kan ha fel.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Så luften i lådan var inte i kontakt med luften utanför annat än genom lådmaterialet?

Riktigt. Ja, det skall vara genom marken då. Jag kommer inte ihåg klippet, men man får väl anta att de stod på tjock betong.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Stomljud, inte luftburet ljud, således.

Eh, nej. Inget ljud alls.

När vi pratar om stomljud (fast "vibrationer" är väl ett vanligare ord) i en PC, så är det vibrationer från fläktmotorer och hårddiskar som fortplantar sig genom chassit, och får chassits utsida att vibrera, varpå ljud uppstår. I videon finns inga sådana vibrationer eftersom isoleringsmaterialet/lådan inte är i fysiskt kontakt med ljud/vibrationskällan alls - alla vibrationer överförs genom luften. Och det var dessa vibrationer som materialet i stort sett helt och hållet slog ut.

Eller missförstår jag vad du menar med "stomljud"?

Skrivet av B4rret:

Glöm inte bort att ljudets frekvens, och därmed våglängd, kommer påverka hur mycket material som krävs (hur tjock insatsisoleringen behöver vara). På rak arm så känns det rätt så otroligt att mha insatsisoleringen dämpa 140 dB.

Jo, så är det ju. Både en elgitarr och en tågtuta ligger ju ganska mitt i mellanregistret, med en massa övertoner förstås. Däremot inte mycket bas alls. (Och så vet jag inte vad en "insatsisolering" är - google hittar bara en hemuppgift i optimeringslära på KTH, och den är nog för mycket för en stackars ekonom...)

Skrivet av B4rret:

Edit: uppfinnaren påpekar att man måste omsluta ljudkällan helt, "air-tight", för att det skall funka. Dvs ditt lilla ekosystem inuti chassit kommer bli varmt väldigt fort

Ja, så är det ju med alla dämpande material. I videon kan man se att otroligt mycket av ljudet försvinner redan när det är c:a 2 cm glipa kvar innan lådan landar på backen. Men självklart kan inte något material dämpa bort allt ljud om man har hål. Det intressanta med det här är att det dämpade så fantastiskt bra under förutsättningarna. En centimetertjock stålplåt eller tumstjock betong skulle knappast dämpa lika bra även om det var lufttätt. Vilket starkt antyder att även om datorlådan (självklart!) inte skulle bli helt tyst i det här materialet, så borde det kunna vara tystare än med dagens material.

Vilket är varför jag frågade om någon har erfarenhet av materialet i PC-sammanhang. Ni kan gärna fortsätta att skjuta ned idén med "det borde"-tänkande, men ärligt talat kan jag göra det lika bra själv. Egen erfarenhet eller hänvisning till andra skulle vara mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

När jag pratat ljuddämpning med "proffs" så verkar de skilja på "ljuddämpare", som har en starkt effektdämpande verkan pga att de ökar det statiska trycket så mycket

WHAT?

Citat:

, och "ljudfällor", som bara utgör en labyrint som luften åker igenom utan att bromsas nämnvärt. Men jag kan ha fel.

Dessa "proffs", nämnde de någonting om vad syftet med en ljudfälla var om det inte dämpade/bromsade ljud?

Citat:

Eh, nej. Inget ljud alls.

Det här är slutsatser som du drar utifrån någon video som visar produkten? Acoustibloks egen hemsida visar på en reduktion med <40dB i området mellan 125-5000Hz, vilket inte är så imponerande alls.
Youtube har ett klipp där en låda byggd som en standardinnervägg + två lager Acoustiblok placeras över en oväsengenerator. Dämpningen i detta fall blir naturligtvis bättre, men en stor del av denna förbättring får nog tillskrivas luftgapen mellan de bägge lagren. Kolla till exempel på

Citat:

När vi pratar om stomljud (fast "vibrationer" är väl ett vanligare ord) i en PC, så är det vibrationer från fläktmotorer och hårddiskar som fortplantar sig genom chassit, och får chassits utsida att vibrera, varpå ljud uppstår. I videon finns inga sådana vibrationer eftersom isoleringsmaterialet/lådan inte är i fysiskt kontakt med ljud/vibrationskällan alls - alla vibrationer överförs genom luften. Och det var dessa vibrationer som materialet i stort sett helt och hållet slog ut.

Inte slog ut -- reflekterades. Rörelseenergin tas inte upp av materialet i nämnvärd omfattning, utan huvuddelen reflekteras tillbaka in i luften i lådan. Om lådan har en öppning för exempelvis ventilation kommer vibrationerna så småningom ut där.

Eller missförstår jag vad du menar med "stomljud"?[/QUOTE]
Lite. Vibrationer kan ju vara vibrationer i luft eller något annat kompressibelt ämne också, medan stomljud är vibrationer i fasta ämnen som vanligtvis har låg inre dämpning och hög impedans för överföring av vibrationer till omgivande luft.

Citat:

En centimetertjock stålplåt eller tumstjock betong skulle knappast dämpa lika bra även om det var lufttätt.

Baserat på tillverkaren angivna värden: Jo. Acoustiblok anger en STC (sound transmission class, ett samlat värde som beskriver ett materials förmåga att överföra ljud) på "minimum 26". En halv tum skyltfönsterglas har som jämförelse en STC på 33.

Citat:

Vilket är varför jag frågade om någon har erfarenhet av materialet i PC-sammanhang. Ni kan gärna fortsätta att skjuta ned idén med "det borde"-tänkande, men ärligt talat kan jag göra det lika bra själv. Egen erfarenhet eller hänvisning till andra skulle vara mycket bättre.

Well, jag har både ljudisolerat och akustikbehandlat lokaler och har använt produkter som liknar Acoustiblok (olika former av MLV-mattor), kan några lösningar som funkar, samt har stött på en hel del svårförutsedda saker som stjälper en i övrigt bra lösning.
Min erfarenhet är att ljudöverföring via stomljud är i stort sett meningslöst att motarbeta så länge utrymmet som ska ljudisoleras inte är tätat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Nån som vet om nån som har ljudisolerat en datorlåda med Acoustiblok? Jag ser just nu ett program på National Geographics som visade deras EXTREMT imponerande ljuddämpning. De dämpade helt ut en 140dB siren så att den inte var hörbar!! Sen hur det fungerar i en datorlåda är en helt annan femma förstås, men det vore intressant att höra om nån har provat?

Minns du vad det var för program, vilken säsong och avsnitt? Vore intressant att titta på.