Android laggigt, varför?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Nej det är inte påhittat, det är sanning efter dom iPhones jag ägt och mina erfarenheter av dom

hade en 3GS för väldigt längesen nu som efter ett gäng IOS updateringar blev i mina ögon oanvändbar. samma sak med en 4, efter ett gäng updateringar så var den seg som sirap

och det går inte backa tillbaka för det är inte tillåtet om man vill behålla garanti.

gjorde ett misstag då iPhone inte var något för mig, två gånger till och med!

Men det är ju exakt samma grej med en Android-telefon. Om jag drar in senaste Android på en Galaxy 2 så kommer den också bli som sirap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Android utvecklades först för att användas utan touch (runt 2004-2006).Touch ställer högre krav på responstid när fingret och det som ska uppdateras är på samma ställe. Och "Iphone-flyt" var heller inget som som fanns hos dåtidens konkurrenter. Så Google har fått kämpa med en grundarkitektur som inte har prioriterat låg latens, det är inte lätt att bygga bort.
Men jag är nöjd med min Nexus 5.

Jo precis trodde väl det var något sådant. Jag har ägt/testat flertalet Androidmobiler under årens lopp men de har inte ens varit nära flytet i Iphonsen. Närmast är väl Galaxy S4 men den var inte riktigt där heller. De allra senaste flaggskeppen har jag inte testat. Som någon annan nämnt så har ju Androiderna väldigt stora skärmar med löjligt många pixlar, nu senast G3 med 1440 x 2560, ser inte att det skulle vara bra för någonting utan det gör ju bara telefonen seg. Samma grej finns på Ipad 3 (the new Ipad) vilken är rejält segare än Ipad 2 då den har 4 gånger så mycket pixlar, där gjorde Apple en tabbe.

Sen att Iphone 4 blivit seg med Ios 7 håller jag med om men kom igen? Vilken Androidtelefon var bäst när den kom ut? Samsung Galaxy S. Även med Ios 7 är Iphone 4 snabbare än Galaxy S. Och hur många mjukvaruuppdateringar fick Galaxy S? Hur många mjukvaruuppdateringar fick Iphone 4? Vilken telefon känns mest modern nu och vilken hade man helst valt idag? Och kom nu inte med massa snack om att Roota och greja, man ska väl för bövelen inte behöva modifiera sin mjukvara för att telefonen skall fungera tillfredsställande? Det finns en anledning till att jag väljer Iphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jo precis trodde väl det var något sådant. Jag har ägt/testat flertalet Androidmobiler under årens lopp men de har inte ens varit nära flytet i Iphonsen. Närmast är väl Galaxy S4 men den var inte riktigt där heller. De allra senaste flaggskeppen har jag inte testat. Som någon annan nämnt så har ju Androiderna väldigt stora skärmar med löjligt många pixlar, nu senast G3 med 1440 x 2560, ser inte att det skulle vara bra för någonting utan det gör ju bara telefonen seg. Samma grej finns på Ipad 3 (the new Ipad) vilken är rejält segare än Ipad 2 då den har 4 gånger så mycket pixlar, där gjorde Apple en tabbe.

Sen att Iphone 4 blivit seg med Ios 7 håller jag med om men kom igen? Vilken Androidtelefon var bäst när den kom ut? Samsung Galaxy S. Även med Ios 7 är Iphone 4 snabbare än Galaxy S. Och hur många mjukvaruuppdateringar fick Galaxy S? Hur många mjukvaruuppdateringar fick Iphone 4? Vilken telefon känns mest modern nu och vilken hade man helst valt idag? Och kom nu inte med massa snack om att Roota och greja, man ska väl för bövelen inte behöva modifiera sin mjukvara för att telefonen skall fungera tillfredsställande? Det finns en anledning till att jag väljer Iphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart man måste roota/jailbreaka telefonen. Du ska väl skräddarsy den till din egen användning? Jag skulle aldrig kunna använda en telefon "stock" varken Android, iOS eller Windows Phone.

Klarar mig inte utan Xposed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jo precis trodde väl det var något sådant. Jag har ägt/testat flertalet Androidmobiler under årens lopp men de har inte ens varit nära flytet i Iphonsen. Närmast är väl Galaxy S4 men den var inte riktigt där heller. De allra senaste flaggskeppen har jag inte testat. Som någon annan nämnt så har ju Androiderna väldigt stora skärmar med löjligt många pixlar, nu senast G3 med 1440 x 2560, ser inte att det skulle vara bra för någonting utan det gör ju bara telefonen seg. Samma grej finns på Ipad 3 (the new Ipad) vilken är rejält segare än Ipad 2 då den har 4 gånger så mycket pixlar, där gjorde Apple en tabbe.

Sen att Iphone 4 blivit seg med Ios 7 håller jag med om men kom igen? Vilken Androidtelefon var bäst när den kom ut? Samsung Galaxy S. Även med Ios 7 är Iphone 4 snabbare än Galaxy S. Och hur många mjukvaruuppdateringar fick Galaxy S? Hur många mjukvaruuppdateringar fick Iphone 4? Vilken telefon känns mest modern nu och vilken hade man helst valt idag? Och kom nu inte med massa snack om att Roota och greja, man ska väl för bövelen inte behöva modifiera sin mjukvara för att telefonen skall fungera tillfredsställande? Det finns en anledning till att jag väljer Iphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Android i sig är inte laggigt eller segt. Dock så är all jävla bloatware och andra hittepå som förstör. Samsung är experter på att kasta in allt möjligt mög i sina telefoner. Sen är det lite det som är tjusningen med Android. Något jag inte tycker om eller inte att den skulle vara seg eller slö, så fixar jag den själv med hjälp av en Rom. Jag har en gammal HTC Inc S som fortfarande flyter på bra med custom rom och även en Note 1 som flyter på riktigt bra med Cyanogen mod (använder den som GPS i bilen). Det finns en anledning till att jag använder Android.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

OPPO :> Så länge telefonen inte häckar ihop och kraschar som min HTC One S gjorde stup i kvarten så är jag nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

Jag hade senaste Android JB på min SGS2 och den var inte alls snarare blev den mycket piggare än med 4.0.1

Edit: det var tydligen KitKat jag hade!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Jag lägger bara märke till lagg om min telefon har varit på länge och ifall telefoner bara har en cpu kärna.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Men det är ju exakt samma grej med en Android-telefon. Om jag drar in senaste Android på en Galaxy 2 så kommer den också bli som sirap.

Verkligen inte. Den är betydligt rappare nu med 4.1 än med 2.3 som den släpptes med.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Verkligen inte. Den är betydligt rappare nu med 4.1 än med 2.3 som den släpptes med.

Så bra, men 4.1 är inte senaste, 4.1 är snart 3 år gammalt. En iPhone 4 fungerar också snabbt och bra med 3 år gammalt iOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Haft 2st iPhones och Home knappen har börjat krångla på båda, händer inget när man trycker ibland etc. Vill bara ha touch knappar nu.

mjo, jag tar hand om mina mobiler och har skal ifall jag skulle tappa dom. Min screen on/off slutade fungera sommaren 2013, min volym knapp för att minska volymen la av för 4v. sedan, har inte tappat mobil någon gång under de snart två år jag har haft den. sorgligt.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Så bra, men 4.1 är inte senaste, 4.1 är snart 3 år gammalt. En iPhone 4 fungerar också snabbt och bra med 3 år gammalt iOS.

4.1 är snart 2 år gammalt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Så bra, men 4.1 är inte senaste, 4.1 är snart 3 år gammalt. En iPhone 4 fungerar också snabbt och bra med 3 år gammalt iOS.

1½ år, den kör 4.1.2. Och det är innan KitKat, då det vekligen kom förbättringar för långsammare enheter. Dom enheter jag sett gå från JB till Kitkat har inte direkt fått en negativ prestandakurva, om man säger så.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Klart man måste roota/jailbreaka telefonen. Du ska väl skräddarsy den till din egen användning? Jag skulle aldrig kunna använda en telefon "stock" varken Android, iOS eller Windows Phone.

Klarar mig inte utan Xposed.

Skrivet av Kajlie:

Android i sig är inte laggigt eller segt. Dock så är all jävla bloatware och andra hittepå som förstör. Samsung är experter på att kasta in allt möjligt mög i sina telefoner. Sen är det lite det som är tjusningen med Android. Något jag inte tycker om eller inte att den skulle vara seg eller slö, så fixar jag den själv med hjälp av en Rom. Jag har en gammal HTC Inc S som fortfarande flyter på bra med custom rom och även en Note 1 som flyter på riktigt bra med Cyanogen mod (använder den som GPS i bilen). Det finns en anledning till att jag använder Android.

Tur att vi alla tycker olika och att det finns olika alternativ! Men jag tycker det är mycket viktigt med säkerhet i telefonen. Android är ju värsta säkerhetsrisken i historien på sätt och vis. Och med Root och custom roms blir det ju inte direkt bättre. Det finns en anledning till att företag väljer Iphone och Windows Phone.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Det finns en anledning till att företag väljer Iphone och Windows Phone.

Och det är för att företagen dras med Anställda, den enskilt största säkerhetsrisken genom historien.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Tur att vi alla tycker olika och att det finns olika alternativ! Men jag tycker det är mycket viktigt med säkerhet i telefonen. Android är ju värsta säkerhetsrisken i historien på sätt och vis. Och med Root och custom roms blir det ju inte direkt bättre. Det finns en anledning till att företag väljer Iphone och Windows Phone.

Japp visst är det Min mor & far använder iPhone och den är perfekt för dom.
Var inte så länge sen jag läste att iOS hade säkerhetsläcka, kan inte hitta länken dock men det var på någon stor IT sida jag läste det.
Jag jobbar på en IT avdelning och här är det överhängande Android som används, dock så använder nog våra användare iOS mer.

Jag har haft Android sen 1.5 (och även en iPhone 3G och en 4 för att testa) och jag har aldrig haft säkerhetsproblem med någon av mina mobiler. Kör dom krypterade och surfar aldrig in på skumma sidor eller laddar ner piratade spel/program.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

1½ år, den kör 4.1.2. Och det är innan KitKat, då det vekligen kom förbättringar för långsammare enheter. Dom enheter jag sett gå från JB till Kitkat har inte direkt fått en negativ prestandakurva, om man säger så.

Well, 1 år och 9 månader, vilket i mjukvaruvärlden är ljusår. Min poäng kvarstår, släng på senaste så ska du ser hur den laggar ner telefonen, om det ens går.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Well, 1 år och 9 månader, vilket i mjukvaruvärlden är ljusår. Min poäng kvarstår, släng på senaste så ska du ser hur den laggar ner telefonen, om det ens går.

Varför skulle ett mindre krävande OS lagga ner en telefon? Jag finner det ganska sannolikt att det skulle ha motsatt effekt.

Det går, men hur det blir får någon med tillgång till telefonen och root-möjlighet svara på.
Faktum kvarstår, telefonen blev snabbare med varje uppdatering. Något som inte är fallet med den iPhone-vana jag har. Den är visserligen rätt liten, men dom som kör apple på heltid verkar vara benägna att hålla med.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Varför skulle ett mindre krävande OS lagga ner en telefon? Jag finner det ganska sannolikt att det skulle ha motsatt effekt.

Det går, men hur det blir får någon med tillgång till telefonen och root-möjlighet svara på.
Faktum kvarstår, telefonen blev snabbare med varje uppdatering. Något som inte är fallet med den iPhone-vana jag har. Den är visserligen rätt liten, men dom som kör apple på heltid verkar vara benägna att hålla med.

Alla Android-telefoner jag har och har haft har blivit laggigare i takt med OS uppgradering. Så att det skulle vara specifikt för iPhone är givetvis fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Det finns en anledning till att företag väljer Iphone och Windows Phone.

Jag jobbar åt en av sveriges absolut största koncerner, alla kategorier. Varenda tjänstemobil hos oss kör Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Så bra, men 4.1 är inte senaste, 4.1 är snart 3 år gammalt. En iPhone 4 fungerar också snabbt och bra med 3 år gammalt iOS.

Apple fanboy på högsta nivån.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Tänk er nästa Android version med ART som default, minskad input lag och allmänt bättre flyt, budget modeller kommer till och med upplevas snabbare än Iphone, haha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av azz0n^:

Ja nyinstallerad utan några apps Jag har en gammal s2 här i min låda med näst senaste Android, jag VET att den är precis lika trött och laggig som vilken annan 4 år gammal telefon som helst med "senaste" OS'et. ***bort/moderator***

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ja nyinstallerad utan några apps Jag har en gammal s2 här i min låda med näst senaste Android, jag VET att den är precis lika trött och laggig som vilken annan 4 år gammal telefon som helst med "senaste" OS'et. Lägg ner ditt "fanboy" trolleri tack.

Så du menar att mobilen ska börja lagga bara för att man installerar appar?

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Ja nyinstallerad utan några apps Jag har en gammal s2 här i min låda med näst senaste Android, jag VET att den är precis lika trött och laggig som vilken annan 4 år gammal telefon som helst med "senaste" OS'et. ***bort/moderator***

Du kanske lite diskret syftar på att den är lika laggig som en iPhone 4 med senaste OS'et?
Jag tycker den är lika laggig som en gammal telefon över lag, eftersom den ju är rätt gammal nu. Dvs, slö när den kör nya appar, eftersom dom inte alls är gjorda för så gamla telefoner. Snabb när man navigerar operativsystemet, även om många appar är installerade.
Förutsatt att man inte sitter och köra halva Play's utbud i bakgrunden då, varför man nu skulle vilja göra det.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du kanske lite diskret syftar på att den är lika laggig som en iPhone 4 med senaste OS'et?
Jag tycker den är lika laggig som en gammal telefon över lag, eftersom den ju är rätt gammal nu. Dvs, slö när den kör nya appar, eftersom dom inte alls är gjorda för så gamla telefoner. Snabb när man navigerar operativsystemet, även om många appar är installerade.
Förutsatt att man inte sitter och köra halva Play's utbud i bakgrunden då, varför man nu skulle vilja göra det.

Håller med e-lite här. Äger inte en s2:a själv men har ett antal polare som gör. De alla flyter som skit, både med original OS och senaste till den mobilen. Sen att jämföra en Iphone "out of the box" med en Android man mixtrar och installerat ROMs och grejer på är ju helt irrelevant.

Jämför telefonerna icke Rootade vs icke Jailbreakade eller Rootad vs Jailbreakad annars faller hela jämförelsen platt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Men det är ju exakt samma grej med en Android-telefon. Om jag drar in senaste Android på en Galaxy 2 så kommer den också bli som sirap.

Skrivet av SwedenVirre:

Jag hade senaste Android JB på min SGS2 och den var inte alls snarare blev den mycket piggare än med 4.0.1

Edit: det var tydligen KitKat jag hade!

Precis min tanke då KK inte kräver mycket ramminne. Den och andra i den klassen skulle må alldeles utmärkt av KitKat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Du kanske lite diskret syftar på att den är lika laggig som en iPhone 4 med senaste OS'et?
Jag tycker den är lika laggig som en gammal telefon över lag, eftersom den ju är rätt gammal nu. Dvs, slö när den kör nya appar, eftersom dom inte alls är gjorda för så gamla telefoner. Snabb när man navigerar operativsystemet, även om många appar är installerade.
Förutsatt att man inte sitter och köra halva Play's utbud i bakgrunden då, varför man nu skulle vilja göra det.

Diskret? Jag skrev ju det bokstavligen för ett par inlägg sedan? Det du säger nu är ju exakt det jag påpekade i mitt ursprungliga inlägg.

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Håller med e-lite här. Äger inte en s2:a själv men har ett antal polare som gör. De alla flyter som skit, både med original OS och senaste till den mobilen. Sen att jämföra en Iphone "out of the box" med en Android man mixtrar och installerat ROMs och grejer på är ju helt irrelevant.

Jämför telefonerna icke Rootade vs icke Jailbreakade eller Rootad vs Jailbreakad annars faller hela jämförelsen platt.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har en själv, så slipper jämföra baserad på att inte ha en. Den är så o-rootat och original den kan bli. Ett gäng problem har den haft genom åren, men aldrig med någon överdriven seghet.
Den har såklart fortfarande android-lagget, det är trots allt en android. men det är märkbart mindre nu med 4.1 än med 2.3.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Diskret? Jag skrev ju det bokstavligen för ett par inlägg sedan? Det du säger nu är ju exakt det jag påpekade i mitt ursprungliga inlägg.

Nej, jag säger raka motsatsen. Vet inte vad du skulle få något annat ifrån.

Du säger att den flyter bra "utan några appar installerade", vilket är relevant, den flyter bra även med mängder av appar installerade.

Den flyter ungefär lika bra som en iPhone 4 med senaste programvaran. Vilket är lustigt. Då dom båda var nya var det nämnlligen en extrem skillnad till iPhonens fördel.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, jag säger raka motsatsen. Vet inte vad du skulle få något annat ifrån.

Du säger att den flyter bra "utan några appar installerade", vilket är relevant, den flyter bra även med mängder av appar installerade.

Den flyter ungefär lika bra som en iPhone 4 med senaste programvaran. Vilket är lustigt. Då dom båda var nya var det nämnlligen en extrem skillnad till iPhonens fördel.

Vi pratar nog förbi varandra. Ja jag håller med om att iPhone 4 med senaste iOS och Galaxy S2 med senaste Android fungerar lika. Där vår åsikt går isär som jag tolkar det är att du tycker iPhone 4 och Galaxy S2 fungerar lika bra, och jag tycker att de fungerar lika dåligt. Är vi överrens då?