Android laggigt, varför?

Permalänk
Medlem

Nu är jag visserligen väldigt osäker över i vilken grad det påverkar prestandan, men tycker mig ha läst om dilemmat med garbage collection (vilket Java använder) under Android.

Visserligen lär det ha blivit bättre med åren tack vare snabbare enheter och en uppsjö optimeringar, men om jag inte minns helt fel innebär väl garbage collectorns städningar fortfarande pauser i systemet; om än mycket korta sådana?

Minnet är kort, så rätta mig gärna om jag har fel här. Blev mest förvånad över att garbage collectorns roll inte verkar ha tagits upp i denna tråden.

Passar även på att länka till en intressant artikel jag läste för ett tag sedan, som bland annat diskuterar detta (fokuserar dock främst på webapplikationer): http://sealedabstract.com/rants/why-mobile-web-apps-are-slow/

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Fortfarande första gången jag hört talas om det. Har själv aldrig Upplevt det. Har haft iPhone sedan 2008.

Skrivet av Friterad:

Knappast, haft iPod Touch, brorsan har en iPad, morföräldrarna har flera Apple produkter också och dom flyter inte alls lika bra som dom gjorde när dom var nya

TRIM support grabbar, TRIM support.

(Android har det sedan 4.3 och iOS har det inte än)

Permalänk
Medlem

Vi skulle utveckla en kopia av en Android app som vi har på jobbet för ios. Det är en dialerapp som kör i bakgrunden och ringer upp samtal som användarna vill ringa ifrån vårt crmsystem. På Android funkar appen perfekt men på ios tog de tvärstopp direkt.

1. Appen var tvungen att ligga i foreground och inte i bakgrunden och efter avslutade samtal, om man inte gick tillbaka till dialerappen så slutade den att kommunicera med vårt crm. Jävlar va bra multitasking ios har, not!

2. När samtal skickades till appen så ville ios att användaren skulle bekräfta varje gång. Irriterande.

3. På ios skulle appen kosta oss 3000kr till apple varje år då vi måste ha en 100% intern app ute på deras app store för att ens kunna installera den på de anställdas telefoner. På Android så side loadar du bara apk filen.

4. Utvecklingskostnaderna blev högre på ios än Android. Det tog längre tid att ta fram appen enligt vår externa programmerare. Varierar såklart men detta blev vår erfarenhet.

Ska tilläggas att vi har anlitat två olika programmerare. En ios- och en Androidexpert.

Det är iallafall vår erfarenhet. Vi la ner planerna på ios. För mycket strul helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det finns en anledning till att företag väljer Iphone och Windows Phone.

Vi har inte en endaste iphone eller Ipad på vårt jobb eftersom tekniken inte duger. Windows Phone har vi inte ens övervägt att titta på. Vi har alla Androidmobiler (high-end) och androidplattor (alla säljare).

Så ditt antagande haltar väldigt kraftigt. Även om de kanske stämmer på en del företag.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Vi har inte en endaste iphone eller Ipad på vårt jobb eftersom tekniken inte duger. Windows Phone har vi inte ens övervägt att titta på. Vi har alla Androidmobiler (high-end) och androidplattor (alla säljare).

Så ditt antagande haltar väldigt kraftigt. Även om de kanske stämmer på en del företag.

Det stämmer sannolikt på de flesta företag till och med. Finns flertalet undersökningar/källor på det (se mitt inlägg ovan exempelvis) som säger att iOS har en mycket stark position på just företagsmarknaden idag.

Permalänk

Av min erfarenhet så används iOS på företag som har råd och behöver mobiltelefoner, och Android på företag som behöver smartphones.
Företag som behöver mobiltelefoner och inte har råd har en salig blandning av mindre OS och billiga androidmodeller.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hittade denna artikeln ikväll. Väldigt intressant och jag rekommenderar alla som är intresserade av Android att läsa den.

http://www.anandtech.com/show/8231/a-closer-look-at-android-runtime-art-in-android-l

Spännande!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av radx:

Vi skulle utveckla en kopia av en Android app som vi har på jobbet för ios. Det är en dialerapp som kör i bakgrunden och ringer upp samtal som användarna vill ringa ifrån vårt crmsystem. På Android funkar appen perfekt men på ios tog de tvärstopp direkt.

1. Appen var tvungen att ligga i foreground och inte i bakgrunden och efter avslutade samtal, om man inte gick tillbaka till dialerappen så slutade den att kommunicera med vårt crm. Jävlar va bra multitasking ios har, not!

2. När samtal skickades till appen så ville ios att användaren skulle bekräfta varje gång. Irriterande.

3. På ios skulle appen kosta oss 3000kr till apple varje år då vi måste ha en 100% intern app ute på deras app store för att ens kunna installera den på de anställdas telefoner. På Android så side loadar du bara apk filen.

4. Utvecklingskostnaderna blev högre på ios än Android. Det tog längre tid att ta fram appen enligt vår externa programmerare. Varierar såklart men detta blev vår erfarenhet.

Ska tilläggas att vi har anlitat två olika programmerare. En ios- och en Androidexpert.

Det är iallafall vår erfarenhet. Vi la ner planerna på ios. För mycket strul helt enkelt.

Och på vilket sätt är det här kopplat till rubriken..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Och vi har drygt 5000 iPhones, Android-lurar får inte ens synka mot vår Exchange-miljö eftersom de bedöms som för osäkra utifrån de kriterier vår säkerhetsavdelning sätter upp, bland annat baserat just på att man kan installera vad man vill på Android. Allt tyder dock på att vi kommer att fasa ut iPhone till förmån för Windows Phone 8.1.

Alla företag har olika behov och inställning till vad som är bra eller dåligt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Och vi har drygt 5000 iPhones, Android-lurar får inte ens synka mot vår Exchange-miljö eftersom de bedöms som för osäkra utifrån de kriterier vår säkerhetsavdelning sätter upp, bland annat baserat just på att man kan installera vad man vill på Android. Allt tyder dock på att vi kommer att fasa ut iPhone till förmån för Windows Phone 8.1.

Av ren nyfikenhet, vad kör ni för operativsystem på datorerna som får synka mot Exchange?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Av ren nyfikenhet, vad kör ni för operativsystem på datorerna som får synka mot Exchange?

Föga förvånande Win 7 och Win 8.1.

Disclaimer: Jag jobbar _inte_ på säkerhetsavdelningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Nexus 5 är den första och enda androidluren som jag inte upplever lagg på när jag kör stock android.
Problemet är väl att vi har en mängd mindre begåvade människor som köper Htc, Samsung och annat skräp där grejorna har katastrofal mjukvara.

Jag vill lägga till Moto G på den listan, underbart skön telefon, använder dock min Nexus 5 som daily driver...
saknar dock Moto G's autosensing för hörlur/mikrofonkombo typ (apple eller inte apple, den tar allt!)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Hittade denna artikeln ikväll. Väldigt intressant och jag rekommenderar alla som är intresserade av Android att läsa den.

http://www.anandtech.com/show/8231/a-closer-look-at-android-runtime-art-in-android-l

Spännande!

Yup

Det är en sammanfattning av det som sades på Google I/O.
Jag skrev en sammanfattning av nyheter i Android "L" om du är intresserad av mer liknande information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Då har ni inte tittat på MDM (Mobile Device Management) som finns till Android som finns och som kan styra dessa enheter precis på samma sätt man kan styra Iphone och Ipad, bestämma vilka appar som kan laddas ner och installeras, styra enheterna via fjärr osv. Så nej, det i fel stil är inget bra argument. I kommunen jag jobbar åt (som IT-tekniker) har ett ett större antal Android-telefoner som vårdpersonal använder och dessa har vi fullständig kontroll över.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

Då har ni inte tittat på MDM (Mobile Device Management) som finns till Android som finns och som kan styra dessa enheter precis på samma sätt man kan styra Iphone och Ipad, bestämma vilka appar som kan laddas ner och installeras, styra enheterna via fjärr osv. Så nej, det i fel stil är inget bra argument. I kommunen jag jobbar åt (som IT-tekniker) har ett ett större antal Android-telefoner som vårdpersonal använder och dessa har vi fullständig kontroll över.

Klart vi har och JAG håller ju inte med, men som sagt, det finns inga Android-lurar inom verket och privata/konsulters telefonen får inte synkas mot myndigheten eftersom vi inte har kontroll över dem och därför anses de vara osäkra. Ville bara belysa hur olika företags/myndigheter syn på vad som är "acceptabla system" kan vara, i synnerhet jämfört med privatpersoners preferenser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Både Samsung Galaxy Note 2 och Nexus 5 flyter på utmärkt. Men om jag köper en mobiltelefon på maxi för 500 kronor så lär den aldrig ha samma flyt som telefoner i prisklasserna 3000-5000 kr, men det är väl rätt så självklart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Både Samsung Galaxy Note 2 och Nexus 5 flyter på utmärkt. Men om jag köper en mobiltelefon på maxi för 500 kronor så lär den aldrig ha samma flyt som telefoner i prisklasserna 3000-5000 kr, men det är väl rätt så självklart?

Ja dom flyter väl på hyfsat i den prisklassen vad det gäller Android. Köper man dock t.ex. en Nokia lumia 520 (lägger till lite på dom 500kr du pratar om) får man en telefon som flyter trots låg prestanda.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regal:

Funderat på det här med varför android telefoner och allt som inte heter iPhone är så mycket laggigare och ser 'hackigt' ut. Och när kommer vi se en telefon som mäter sig med iPhone telefonen när det gäller detta.

Tycker det ser ut att 'flyta' väldigt mycket bättre bara, och det kan ju inte bara vara jag som lagt märke till detta? Och ni som använder er av något annat... lägger ni inte märke till detta?

tycker alltid det är lite smått roligt med dessa "fanboy" trådar dock som folk sagt innan så är det i dagslägen Windows Phone som är det överlägsna när det gäller flyt i operativsystemet på mobiler, sen kommer ios och android på delad andra plats.. Android flyter helt underbart om man har turen å får en lur utan en jävla massa bloat och dåligt optimerat UI. Medans IOS flyter på helt underbart fram tills dess att man fått in lite för mycket på luren å använt den ett tag å då blir ios enligt mig helt oanvändbart..

sitter på dagsläget på en Samsung s4 active och den är enligt mig aningen slöare än tjejens iphone 5c vilket i min mening beror på att hon har fb, instagram å spotify på mobilen ändast medans min är fylld med massa skit (jobbmobil) medans min andra lur Asus Padfone Inifinty 2 är helt snäppet rappare än tjejens Iphone dock inte ens i närheten av min förra lur jag hade (samsung Ativ s (Windows Phone 8))

Visa signatur

here we go!