Audigy 2 ZS vs ALC1150 (på Gigabyte Z97X-UD5H-BK)

Permalänk
Medlem

Audigy 2 ZS vs ALC1150 (på Gigabyte Z97X-UD5H-BK)

Det har varit självklart tidigare, men idag? Gammalt Audigy 2 ZS eller integrerat ljud?

http://us.hardware.info/reviews/5385/51/19-intel-z97-chipset-...
(Gigabyte Z97X-UD5H)

På Audigy 2 ZS, enligt någons test upplagt på wikipedia:
Noise level, dB (A): -101.3
THD, %: 0.0034
IMD, %: 0.0080
Stereo crosstalk, dB: -91.8

(Siffrorna för platinum, dvs ett kort som bör vara något bättre än mitt, 0.004% på THD enligt creative).

På det interna jag tittat på enligt recensionen:

Noise level, dB (A): -104.1
THD, %: 0.0096
Stereo crosstalk: -98.5 dB

"The boards that use the Realtek ALC1150 are clearly leading in this test, varying around 104 dB or 105 dB signal/noise ratio. Scores that are more than excellent, better than the theoretical maximum ratio of 96 dB on 16-bits sound"

Med tanke på att 20*log10(2^16) ger ungefär 96 dB. Men vad tusan har uppmäta värden över det då för värde - om det inte är så att man samplar input i mer än 16 bit?

Man har kopplat audio ut till audio in på samma kort, vilket i för sig inte är en höjdare för att mäta audio-utkvalitet pga olika audioin. Bästa vore att mata in i någon tredje referensaudioin av hög kvalitet. Det interna tycks vara mindre känsligt för brus, men verkar i något led återge/uppfatta ljud med förändrad ljudbild. Oklart dock om det går att jämföra THD rakt av pga olika bittal på audioin. Ändå ganska låga båda två, frågan är om skillnaden är tillräcklig för att det ska uppfattas.

Men, enligt siffrorna här bör jag rimligen plocka bort Audigy 2 ZS till förmån för det interna?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.