Mahogny/Stål Datorbord (FINISHED!!!!! med vettiga bilder)

Permalänk
Medlem

Börjar no si jävlit bra ut gl o hoppas allt går smoothly! // Carl-Oscar

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X

Permalänk
Desk Master
Skrivet av zecture:

Börjar no si jävlit bra ut gl o hoppas allt går smoothly! // Carl-Oscar

Haha tack, rolig överraskning att du ännu lever

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Lite hype nu pojkar och flickor:)

Jag snackade lite med Singularity Computers och de hjälpte mig med den här reservoaren. Dual loop feeding och 2 ports ut till skiljda pumpar med en filling port. Jag har ingen aning hur vattnet kommer reagera men det ser vi snart. Kommer finnas en liten video på den på singularity computers channel om ett par dagar. Kommer mera bilder då jag fått hem fanskapet.

För de intresserade så är den gjort helt i akryl med en CNC och sedan handpolerat för att få den helt genomskinlig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket spännande att följa dina framsteg!

Permalänk
Desk Master

Reservoaren är nu färdig. Banne mig om det inte är världens snyggaste reservoir. Och Singularity computers gjorde en video om hur man jobbar med akryl där just min reservoir till bordet används som exempel. Scrolla till slutet av videon om ni vill se på slutresultatet.

Här är den fylld me lite färgat vatten

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Äntligen hittade jag en värdig inredning. Den här skivan har torkat i ca 20 år. Används till träbåtar etc. Jag kommer göra interiören av bordet av den här teak/ask blandningen. Det är ett mycket vackert material då det är slipat och lackat. Problematiken då man jobbar med trä är ju att man igentligen inte vill använda någonting som inte torkat 10-12 år åtminstone. Lite bilder. Kommer mera i slutet av veckan sedan på processen. Vissa sa att jag borde fotografera mera under själva bygget så jag skall försöka:)

ytan..

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Fortsättning

Så med en smygvinkel och en cirkelsåg, sandpapper etc så har interiören börjat forma sig. Skriv gjärna va ni tycker. Kom ihåg att det skall lackas och slipas 20 ggr och sedan 8 lager clearcoat innan det är klart så döm inte för hårt:)

Mobo area:

Mittkonsol (ramen blir målad)

Förtsökte matcha linjerna såväl det gick

Gillar ljuset här:

Mera kommer snart:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Desk Master

Interiören är klar

Hej,

Efter massor med timmar arbete är interiören för bordet klar samt custom reservoiaren på plats. Gör en ordentlig update med mycket bilder på tisdag kväll men här är en sneakpeak:D

Passa på att tacka mikael igen för hjälpen med allt

(Tejpbitarna kommer bort)

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Hej, det har varit en tid sedan men nu är allt klart för målning. Här kommer nu en större update. Vill igen tacka mikael för hjälpen med arbetet. Slutresultatet skulle inte ha blivit så bra som det blir annars, truth be told.

Gjorde vissa ändringar var ut60 360mm radiatorn skulle komma. Detta betydde att rambottnet behövde modifieras.

Nya bottenplåten för styrbord sida av bordet. De störra hålen skars ut med plasma..

Skruvad på plats!

Markering och maskning

http://i.imgur.com/NQit5QC.jpg

Att köpa ett bett för några få hål blir lite väl dyrt så det svarvades ut 2 olika helt runda tracers

Här är en kortsida men principen den samma. Vi började med att skära ut på ett ungefär innan vi fräste det "rätt".

Behövdes även fräsas på andra sidan för att få plats med fläktarna.

Så här ser det ut färdigt (träet är olackat fortfarande)

Och andra sidan (Psu/rad/hdd/ssd etc)

Sidorna ihopskruvade. Totalt 3 större bitar för inredningen.

En liten speciliare här. Custom SSD/HDD/PSU hållare. Det behövdes en elegant lösning att hålla alla dessa komponenter på plats. Hårdskivorna går på toppen psun under och 3 st ssd framme snett vinklade för estetiska skäl:)

Reservoiren skulle sättas fast på något sätt. En plasmaskärd 5mm plåt är svaret.

Skruvade isär reservoiaren och mappade ut hålen. Som ni ser är plåten lite större och den delen skruvas ner i ramen.

Bordet far till sandblästring och målning den 2ndra maj. Sen skruvas allt ihop. Det är nära nu bröder och systrar! Til next time

Visa signatur
Permalänk
Desk Master
Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Lite preview på vad som kommer:) allt är målat i brännugn nu. Bordsdelarna färdades några hundra km fram och tillbaka och är nu tryggt hemma. Börjar hända saker:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

blir riktigt fint glansigt värre!

Permalänk
Medlem

Sjukt jävla fint!

Visa signatur

Stationär: i7-4790k@4.6Ghz | MSI GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB | MSI GTX970 Twin Frozr V | EK Cooled

Permalänk
Desk Master

Hej igen, håller på att lacka. Tar en god stund med det ca 20 lager som ska på och slipning och sickling emmelan men jag har lekt lite på sidan på:D

Gjorde fästpunkter för ytterpanelerna, dessa skall ju sågas till men här ser ni lite min idé iaf.

sidopanelerna

från sidan

uppifrån

Fronten, här ska sågas rum för benen såklart

Sen lackas det ju. Mitt makeshift lackrum har funkat riktigt bra. Är på 3de lagret nu. Teak och ask med lack blir sjukt fint

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Dags igen mina damer och herrar. Äntligen fått girat hörnen så ytterpanelerna passar och fått ut utrymmet för benen. Tänkte att det är dags att dela med mig lite vart jag kommit.

innerpanelerna är inte klarlackade ennu men jag behövde testfitta dom för att mappa ut hålen för fläktarna. Tog en stund att få bort lackrester osv men det gick:)

Va nådiga ja vet att lakeringen inte närmelsevis är klar:)

Här har ja i princip alla baskomponenter inskruvade. Custom psu/hdd/ssd fäste, triple monitor skärmfästet etc. Det som återstår är att fräsa ut toppskivan och lägga in det härdade glaset.

Här är en racer dx king series for scale.

Det börjar närma sig:) ses snart igen

Visa signatur
Permalänk
Discokungen

Vansinnigt ambitiöst projekt när en vet hur mycket tid allt sånt där tar! Bra jobbat!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Desk Master

@Flamso: Ja det kan vara en aning tidskrävande tidvis:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kommer nog bli riktigt snyggt när det är färdigt!

Permalänk
Desk Master

Hej, liten miniupdate. Jag var inte helt 100% nöjd med målningen. Så den fick gå på en runda till. Dom blev säkert inte så glada på måleriet men det hjälps inte då resultatet måste bli 100:)

Införskaffade härdad glaspanel. Väntat länge på denna. Kom från svearike. Riktigt nöjd med hur den blev.

rundade hörn för att passa de kommande fangrillarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eyh Bro fart på ja vill se mera! ^^ /carl-oscar

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på update, ser sjukt bra ut!

Permalänk

Ser riktigt nice ut!!

Permalänk
Desk Master

Hej:D

Sommarjobbande och annat sätter ibland lite käppar i hjulen men mitt projekt är ingalunda dött utan här kommer uppdateringen:)

Fick iväg mina bitar ti en firma med en CNC fräs och kunde få fram mina fläkthål. Det var en hel del mätande att få dessa att matcha upp med de inre hålen.

Och fancontrollerns hål

Testmontering på ramen!

"Vindtunneln" funkar ganska bra

Måste kasta lite delar i bara för att se hur det såg ut
http://i.imgur.com/NONbMNa.jpg

Sen så införskaffades lite galler ( som skall kromas) för att göra snygga fläktgrillar.

Från insidan

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Sen var det dags att limma ihop skalet till åbäket. En diger uppgift men här är hur vi gick till väga.

Toppskivan har torkat i nåt år i rumstemperatur för att den inte skall dra sig. några år ute i torrt före det. Sen passades den in med att ta bort nån halv mm åt gången tills det passade.

Tedious work
http://i.imgur.com/grIGZuB.jpg

eventually

Så ligger den inne!

Red bull 25 cl for scale:)

Limm och tappar är metoden

Ramen täcks i krympplast för att inte få limrester på det.

Efter att ha grälat med den en stund så hamnade vi här

Måste testa hur glasskivan kommer:) märkväl att den inte är nedsänkt här utan bara sattes dit för att få hum om hur det blir senare.

Börjar närma sig mina damer och herrar. hoppas ni gillade updaten mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så sjukt vackert!

Permalänk

följer!

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Följt bygget sen start, och är grymt imponerad!

Det är helt sinnessjukt fint!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Desk Master
Skrivet av skog1s:

Följt bygget sen start, och är grymt imponerad!

Det är helt sinnessjukt fint!

Tack, det värmer:)

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Nu har 2 veckor gått och så var det dags att fortsätta arbetet efter limningen. För de som missat det så är allt trä en kaross över metallen. Alltså kan allt lyftas bort som en bilkaross då det krävs nya kabelinstallationer etc. (tänker ha bordet ett tag).

Bordet såg ut så här före jag fortsatte

"karossen" bortlyft.

Lite förstärkningar. Dessa var antagligen helt onödiga men "when in rome"

Hål ritade för fräsning

Man ser detta väldigt dåligt men det har gjorts en schablon för hela hålet för att guida fräsen. Om nån annan tänker göra detta så är det absolut nödvändigt om det skall bli snyggt

Där nere ser ni schablonerna jag använt + lite andra delar som skall in i datorn, smått och gått

Efter fräsning

Och med glasskivan på blir det att se ut ungefär så här

Nästa steg blir att göra hål för bordsskivan. Sen ser man interiören som laggs så mycket tid på:)

Visa signatur