Mahogny/Stål Datorbord (FINISHED!!!!! med vettiga bilder)

Permalänk
Medlem

När jag såg insidan och den ljusa utsidan av bordet i början av byggloggen så funderade jag "Hur har han tänkt egentligen...?". Efter betsningen (sid 5) blev min tanke "Jääävlar vad snyggt !". En ren fröjd att se när någon går "all in" i ett scratchbygge, får t o m lust att tacka gruvan som bröt järnmalmen och skogsarbetarna som sågade ner träden.

Riktigt snyggt datorbord i den högre skolan.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Techs:

När jag såg insidan och den ljusa utsidan av bordet i början av byggloggen så funderade jag "Hur har han tänkt egentligen...?". Efter betsningen (sid 5) blev min tanke "Jääävlar vad snyggt !". En ren fröjd att se när någon går "all in" i ett scratchbygge, får t o m lust att tacka gruvan som bröt järnmalmen och skogsarbetarna som sågade ner träden.

Riktigt snyggt datorbord i den högre skolan.

Tack så mycket

Skrivet av Laine:

Galet, galet, galet! Helt underbart.

Tack jag har ögnat igenom allt du gjort och det är verkligen vackert hantverk:)

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Miniupdate och god afton mina damer och herrar

Började med lite kabeldragning

Vardagsrummet ser ut som jerusalems förstörelse:)

Lite kablar för bakre radiatorerna

O ja just det. Jag tänkte bygga eget keyboard när bordet väl blivit klart så jag skaffade lite älghorn och lite ebenholts kärnvirke. Vill ha samma känsla som på en steinway & sons men tyvärr är elfenben lite omoraliskt så jag gick för odlad ebenholts och älghorn som älgen själv tappat och lämnat efter sig:)

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Gjorde en video där jag går igenom bygget och man ser lite bättre

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Hej igen mina vänner

Börjar med lite mera bilder på bordet efter att det fick lack. Det kommer ännu krävas nanoytvaxbehandling innan det får sin slutgiltiga form men ser helt okej ut redan.
Om ni skrollar en bit ner kommer ni till lite kabellekande och sleevande.

Lacket då:

Dammet försvinner, frukta ej:)

Sen lite kabelarbete då. För tacka ICEMODZ hjärtligt igen för att han kom emot och ville delta i projektet!

Fick bära ut allt och fylla upp vardagsrummet i vanlig ordning:)

Fick göra en hel del y-kablar för att sedan kunna justera övre och nedre raden på varje stor radiator med en potentiometer var

Blev att köra lite med fluken så inte det gick fel. Alla kablar är ju svarta:)

I princip alla fläktkablar blir ju gömda inuti ramen med undantag för en radiator. På följande vis:

Sneaky sneaky cable management:)

Lönar sig att isolera y splitters

360 radiatorn på styrbord sida fick sleeve

Testkörde alltihopa, fungerade

Temporär lösning med eltejp eftersom delarna lär flyga ut och in 15 gånger innan detta är klart..

Om någon undrar hur fläktkablarna från de bakre radiatorerna tar sig fram till fläktkontrollern så här ser ni. De går under sidofläktarna. Dessa kommer inte alls att synas

Detta var mitt första försök på heatshrinkless sleeving. Just denna kabel kommer ge ström till fancontrollern

Och sen kommer träet tillbaka och kablarna ut ur hålet

Återkommer med mera. Näst upp är ström till hårdskivor, ssdn,8 tempmonitors och 2 pumpar.

På återseende!

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Firade halloween med att göra kablar. Tog 2 försök att göra den här hårdskivekablen. Ganska mycket smått och gått att tänka på när man gör egna kablar men kul endå.

Och det funkade som tur var:)

Visa signatur
Permalänk

Det här är ju otroligt häftigt! Kommer att följas med stort intresse.

Permalänk
Medlem

Sjukt imponerande arbete! Jag upptäckte precis den här byggloggen och har läst igenom hela i mer eller mindre ett stycke, jag tyckte att jag kände igen reservoaren när jag såg ritningen
Det är inte så att det här konststycket kommer gå att beskåda på något event i närheten av Stockholm när det är klart?
Återigen, galet imponerande jobb!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Desk Master

@mmarks: Hej, kommer nog dra med åbäket till diverse events runt om i sverige och finland. Garanterat är jag på dh sommar 2018 och jag kommer ge info om mera events när jag väl får det klart. Tack för komplimangerna:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Fick göra en hel del y-kablar för att sedan kunna justera övre och nedre raden på varje stor radiator med en potentiometer var
https://i.imgur.com/hn35Tdcl.jpg

Lönar sig att isolera y splitters
https://i.imgur.com/1NFV9zpl.jpg

Så du har 3-pin fläktar? Gissar också att potentiometern du skriver om sitter på en kontroller, som syns på en bild där. Att strypa matningen direkt med en potentiometer är inte helt rekommenderat..

Dessa 3-pins fläktar har +matning, gnd, samt tachometersignal. Om du kopplar samman tachometersignalen från fler än en fläkt så kan du få lustiga värden på en eventuell fläktkontroller...
Rekommenderat att enbart ansluta en av dessa till din kontroller, och isolera resten.

Det var det viktiga, men har du tid och ork så kan du läsa vidare
De är av "öppen kollektor-typ", och det skadar inget att koppla samman dem, men om två fläktar delar en sådan tråd och de inte är helt perfekt synkroniserade (osannolikt) så kan du utläsa dubbla rotationshastigheten mot vad det egentligen är.
Signalen från denna går oftast låg två ggr per varv som fläkten roterar, om en fläkt till finns på samma signaltråd och dessa pulser hamnar nästan lika, så kan det bli som att pulserna förlängs och du inte märker något. Om de förskjuts 90 grader så är det samma som om fyra pulser genereras per varv, vilket kontrollern ser som en fördubbling i hastighet (två pulser tar hälften så lång tid). Om du har än fler fläktar så finns risken att en utgång alltid är aktiv, vilket för kontrollern ser ut som att dess anslutna fläkt står stilla.
Video som visar pulståget från en fläkt, EJ min film.

Jag har själv detta dilemma för mina större radiatorer (totalt 11 fläktar, 4 radiatorer) som jag vill styra och övervaka från en kontroller med enbart 4 kanaler. Jag har dock börjat skissa på en kontroller att sätta mellan som kan välja vilken hastighet som skall skickas vidare (min/max/medel osv). I nuläget har jag enbart en tachometersignal ansluten per radiator.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Mizcak:

Så du har 3-pin fläktar? Gissar också att potentiometern du skriver om sitter på en kontroller, som syns på en bild där. Att strypa matningen direkt med en potentiometer är inte helt rekommenderat..

Dessa 3-pins fläktar har +matning, gnd, samt tachometersignal. Om du kopplar samman tachometersignalen från fler än en fläkt så kan du få lustiga värden på en eventuell fläktkontroller...
Rekommenderat att enbart ansluta en av dessa till din kontroller, och isolera resten.

Det var det viktiga, men har du tid och ork så kan du läsa vidare
De är av "öppen kollektor-typ", och det skadar inget att koppla samman dem, men om två fläktar delar en sådan tråd och de inte är helt perfekt synkroniserade (osannolikt) så kan du utläsa dubbla rotationshastigheten mot vad det egentligen är.
Signalen från denna går oftast låg två ggr per varv som fläkten roterar, om en fläkt till finns på samma signaltråd och dessa pulser hamnar nästan lika, så kan det bli som att pulserna förlängs och du inte märker något. Om de förskjuts 90 grader så är det samma som om fyra pulser genereras per varv, vilket kontrollern ser som en fördubbling i hastighet (två pulser tar hälften så lång tid). Om du har än fler fläktar så finns risken att en utgång alltid är aktiv, vilket för kontrollern ser ut som att dess anslutna fläkt står stilla.
Video som visar pulståget från en fläkt, EJ min film.

Jag har själv detta dilemma för mina större radiatorer (totalt 11 fläktar, 4 radiatorer) som jag vill styra och övervaka från en kontroller med enbart 4 kanaler. Jag har dock börjat skissa på en kontroller att sätta mellan som kan välja vilken hastighet som skall skickas vidare (min/max/medel osv). I nuläget har jag enbart en tachometersignal ansluten per radiator.

Fantastisk läsning. Tack! Skall titta igenom detta lite. Kul att du orka enggera dig😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Fick en liten idé:)

Hur skulle det vara med en matchande hörlursställning när man endå håller på så här är den:)

Jag gjorde ett "Huvud" och slipade ner det till 800 sandpapper. (åländsk björk)
Sen fick den samma bets som bordet och 10 lager lack.

4 mm rostfritt stål som plasmaskurits runt och sedan slipats ner med svarven kombinerades med ett 30 mm rostfritt axelstålsrör där jag tvinnar runt kablarna.

Bröt ett par bett när jag hamnade gänga och borra hål:)

Här är lite bilder

Snart har man ett kontor

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Som ni kanske såg tidigare så måste det göras custom gångjärn och dessa är nu klara, med undantag för nickelpläteringen. Kommer mer bilder sen men dessa är nu färdigt preppade och slipade. Det var bland det vansinnigaste jag har gjort tills jag började med gallrena till fläktarna:)

Skruvmejsels simulerar det stängda läget då man behöver ha glaset uppe

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Miniupdate: var idag på en roadtrip och förde allting till krom:) Som ni ser så bor jag inte riktigt i någon metropol så det blev att köra lite och se mitt västra grannlands landsbyggd. Fick njuta av dansband på båten också..

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Och här är skärmvalet vilket kommer kräva ombyggnation av skärmstället men lätt värt det. Ritade upp lite storleksskillnaderna mellan skärmarna. Men det kommer bli en 49 tums samsung. Lär modda den lite men det ser ni sen.

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Dags att återvända till arbetet då!

Fick vattenskuret mina kabelkammar. Blir att ha 6 kablar på höjden i varje öppning och den bredare håller 6 satadata kablar. Näst blir att sandpappra dem till ca 500 sandpapper och sen puderlackering. Blev 8 mm/1365 maskinstål denna gång för jag vill att de håller. Kommer borra ett par hål i varje och sänka ner skruvar så de hålls fast i bordet. Har totalt 8 stycken så kan ha dem ganska så tätt.

Och här är skärmen! Ennu kvar i boxen för den skall resa lite ännu då det krävs ett nytt skärmställe. Men det blir nog bra. Smått chockad över storleken på paketet. Samsungs nya 49 tummare 144 hz, QLED, hdr etc

Sen lite smått och gått. 60 fittings med kringutrustning, interna usb 3.0 förlängare etc

På återseende!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

coolt, är sugen på 49" själv. prova lite fps spel typ cs:go och skriv hur det funkar

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Att jag inte hittat denna tråden förrän nu, riktigt intressant bygge, följer med spänning

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt.
Följer med spänning

Permalänk
Mattecoach

Ser knappast sämre ut med tiden... Grymt skickligt hantverk, men mest imponerad är jag över envisheten och tålamodet att få ihop det!

Permalänk
Desk Master

Dags att visa hur det ser ut med skärmen på! Men det är klart att fotan skall bytas ut och göra custom men fan jag tycker skärmen passar väl redan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag insåg just att jag behöver en större skärm...

Permalänk
Desk Master

@mmarks: trodde den skulle vara för stor men när den väl var på såg den passlig ut. Jag har lite glömt hur j**vla stort bordet är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jäkligt snygg möbel måste jag säga.

Svagheten är ju komponenterna du skruvar i det.
Jag menar plastfläktar ser ju billigt ut jämfört med kromad metall och polerat trä
En snabb googling hittar dock inga normala fläktar som ser bättre ut =/

Hårddiskarna kanske skulle göra sig bättre uppochner ?
Med en liten trä eller metall flärp som precis täcker PCB och den lilla kabeln som går till motorn.

Permalänk
Medlem

Men jösses detta bygge är ju 100% bonkers!

Permalänk
Desk Master

@Svensktiger: Kommer täcka hårdskivorna med nåt. Och ja vafan plast är äckligt men det får man leva med:S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

@Svensktiger: Kommer täcka hårdskivorna med nåt. Och ja vafan plast är äckligt men det får man leva med:S

Kanske lacka ramarna på fläktarna som syns ?
Bladen ser man ju ändå inte när dom snurrar.

Tanken var inte att ge dig mera jobb utan snarare att förfina det sexiga bygget ytterligare

Permalänk
Desk Master

@Svensktiger: Du ser ej ramarna. Det är täkt av trä på insidan och krommade galler på utsidan. Det är väldigt lite av fläktarna som synns

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Älskar ej att dra dessa kablar men nu är dom gjorda iaf! De blir lite jämnare ännu och kommer flyta perfekt för jag satt bara hastigt tibaka allt och tog en bild innan det provisoriska dubbelsidiga tejpet skulle lämna någonting efter sig

Om någon glömde såg ställning för ssd/hdd och psu ut såhär

Som sagt rätt trångt och ganska mkt y-splitters

Som sagt kablarna kommer ligga lite snyggare men där ser ni idén

Nyckelstarten även den klar och fungerar

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Börjar komma in komponenter med lite mera fart nu. Gårdagens pyssel. 8 stycken temp monitors. Det fina med att göra egna kablar är att man kan lösa saker smidigare. T.ex. här så har jag kopplat in alla temp monitors på 3 pins fan connectors via en molex och sedan gjort om molex så den inte matar 12v mera dock en y-kabel i molexändan som matar till pumparna på en egen "vanlig molex". Så mycket mindre kablar!

Visa signatur