Mahogny/Stål Datorbord (FINISHED!!!!! med vettiga bilder)

Permalänk
Desk Master

Mahogny/Stål Datorbord (FINISHED!!!!! med vettiga bilder)

Tjenare alla på sweclockers det är nu officiellt dags att dra igång med mitt bygge på riktigt. Idén här är att bygga ett datorbord likt många andra men med en liten tvist. Hela bordet kommer få en mahognyskrud och en art deco look samtidigt som bordet inte bara innehåller datorn utan även ett kylskåp, dac, ljudutgångar med mera. Bygget tog flera månader att planera men nu är jag igång. Det lär ta ett bra tag innan jag är färdig så ha gjärna lite överseende.

Delarna i bygget kommer att vara följande:

Asus Rampage 4 BE +Mosfet/NB/RAM block
3xGTX Titan Black + EK block/backplate
32 GB Corsair Dominator Platinum 2400MHz CL 11
diverse ssd och hdd enteheter
Xonar essence ljudkort + intern DAC
Corsair ax1500i PSU

Vattenkylning:

2xNexxos Monstah 560 radiatorer
1xAlphacool ut60 360 radiator
1xalphacool ut30 140 radiator
2xD5 pumpar med EK top/bitspower enclosure
custom reservoir
EK fittings
Bitspower Q fittings och drainvalves
Dual Loops

Kommer även att ljudisolera alltihopa men nu till bilderna!

Ramen svetsade jag av möbelstålsom 20mm. Jag kommer svetsa på den en omgång till men basstommen är gjord nu.

Plats för mina ben, lär bli lite trängre men har 600mm till godo:)

"Radiatorhörnan"

Första delarna anländer, lite grejer från USA också. Frakten var inte så hemsk, iofs bara pcb splitters:)

Kunde inte motså att skruva ihop radiatorn med fläktarna. Helsike va stor den var. Blir hoppeligen fina temps med 1 till +2 andra:)

Och för skala med min äckliga lumia...

Pumpen. Riktigs snygg måste jag säga. Kommer en till av dessa med.

Kommer mer bilder senare. Har massor med delar som inte kommit fram ennu. Vi hörs!:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lägger mitt ankar här för att följa detta monster!

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Discokungen

HAHA! Lagom radiator! Snyggt! Ser framemot mer! Noiseblockers är underbara!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Flamso:

HAHA! Lagom radiator! Snyggt! Ser framemot mer! Noiseblockers är underbara!

Inte fel med "lite" till godo:)

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Khezan:

Inte fel med "lite" till godo:)

Nej men precis! Kände att så tjocka rads var mer otyg än något annat, men finns platsen så är det riktigt trevligt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Flamso:

Nej men precis! Kände att så tjocka rads var mer otyg än något annat, men finns platsen så är det riktigt trevligt!

Osäker på vilket chassi som äter upp dessa, caselabs har några men jag tror att inte ens corsair 900d klarar tjockleken. Nu kan jag ha fel förstås. Det blir nog att göra eget för att få en smidig lösning

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Khezan:

Osäker på vilket chassi som äter upp dessa, caselabs har några men jag tror att inte ens corsair 900d klarar tjockleken. Nu kan jag ha fel förstås. Det blir nog att göra eget för att få en smidig lösning

TROR att det finns CaseLabs som tar det! Men ja, självklart är det en enorm radiator. Menade mer kortare varianter av Monsta!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Ojojoj, spännande! Kommer följas troget såklart, lite kontrast till mitt lilla vattenkylda 250D

Permalänk

Börjar bli rätt många "Monster maskiner" här på Sweclockers, å de är nice:)

Visa signatur

CPU:i7 5960X@4,7Ghz MB: Asus Rampage 5 Extreme RAM:HyperX 16GB@2800Mhz GPU:4Way 980Ti@1447Mhz PSU:Corsair AXi 1500 Chassi:Corsair 900D Cooling:Water

Permalänk
Desk Master

Hej,

Fick order confirmation idag på att delarna kommer den 26 juli. Så ni lär se nästa stora uppdate först i slutet av juli. Mina fläktar och och bitspower delarna har enormt lång leveranstid

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Uppdatering: Kosovar gör sleevade kablar för alltihopa.

Han har gjort mången snygga byggen på sweclockers förut. Kolla gjärna in hans facebooksida:

https://www.facebook.com/KosovarMods?ref=stream&fref=nf

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Khezan:

Uppdatering: Kosovar gör sleevade kablar för alltihopa.

Han har gjort mången snygga byggen på sweclockers förut. Kolla gjärna in hans facebooksida:

https://www.facebook.com/KosovarMods?ref=stream&fref=nf

Venhar är beast!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Desk Master

Då var det ny update!

Kom ett trevligt paket hem idag. En Corsair ax1500i.

Skönt att se att den var väl paketerad.

Corsair har som vanligt otroligt snygg paketering. Kan verka lite overkill men jag behöver verkligen en hel del kräm.

Bild på själva powersuppliet:

Utgångarna:

Kommer en ny update imorgon kväll hörs och ses!

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

UPDATE!

Dags för fler radiatorer. I början hade jag tänkt använda 2st 480 men det slutade summa summarum på 2x560+1x360+1x140. Väntar ennu på min 360 men den borde komma här i veckan.

Paket!

De nya delarna:

Vilken röra:S

Överblick:

Nästa steg blir att ta upp svetsen igen. Ska göra moderkortsplåt, kylskåpssarkofagen, humidoren och radiator/pumpfästen.

Sen blir det att bygga en liten anläggning för Power suppliet.

Nästa update kommer ganska snart då ljudnivån testas med olika kontaktdon:)

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Inköpte nyckelstart idag och svetsat mycket de senaste två dagarna. Nästa stora uppdatering kommer den 16 augusti.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Desk Master

Allright! Nästa update imorgon. Flyttade så har varit lite upptagen. Ses imorgon

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Hej, ursäkta att det drödje men här kommer en sneakpeak på arbetet som har gjorts de senaste veckorna.

Satt in paneler där moderkortet och alla de andra delarna skall monteras. Detta gjordes av 3mm plåt. Utrymmet ni ser framför platsen för benen skall bli pump/reservoir plats.

Börjar likna någonting:)

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Vi börjar närma oss nästa update. Ses nästa vecka:D kabelhav mm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser ut att bli ett trevligt bygge! Konstigt att det inte fått mer uppmärksamhet! ser fram emot nästa uppdatering!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Desk Master
Skrivet av OskarW90:

Ser ut att bli ett trevligt bygge! Konstigt att det inte fått mer uppmärksamhet! ser fram emot nästa uppdatering!

hoppeligen får det mera snart:D

Jag tror att när mahognypanelerna börjar sättas på så kommer folk att bli ganska intresserade

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ojoj, det här ser fett ut. Den radiatorn skojjar man inte bort, och så ska du ha två! Sen läser man vidare till, kylskåp också, geek gone mad! Här borde det väl räcka, men mahogny säger du? Jag tror det blev fulländat där.

Jag kommer tillbaka

Permalänk
Medlem

Håller helt med ovanstående talare!!! Sjukt spännande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Desk Master

Hej igen, har inte hänt något på en stund och det kommer tyvärr att dröja mera. Har beställt massor med grejer och de tar tid att få in. Vissa delar från usa för kabeldragningen mm.

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Goddag kamrater, det börjar vara en tid sedan.

Det har skissats och beställts reservoir och börjat planerats träarbete, det är en lång process. Men jag har lite bilder. Uselt ritate eftersom jag inte kan men here goes:

Framifrån:

från sidan:

Vacker 3d:):

Här är ungefär finishen på trät som jag tänkte använda. Jag har på senare tid satt ögonen på körsbär. Det blir ungefär så här o se ut:

Sen lägger man in eventuellt ett ljusare trä som en linje innan det går över till det mattade härdade glaset.

Sen en bild på "ritkontoret", tack för denna gången och ursäkta den långsamma takten, vi återkommer!

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Hej,

Det har tagit tid ber om ursäkt. Men det har hänt lite grejer så här kommer den "efterlängtade" uppdaten.

Så nu har jag fått svetsas platsen för mina knän. En del slipande att göra före pulverrlackeringen.

Lite annorlunda vinkel

Sen måst man ju temperaturer på diverse grejer ambient, loop 1 in och ut samt loop 2 in och ut. Den logiska lösningen blev att göra en instrument panel som på en bil. Jag kommer att sätta trä över denna så oroa er inte det blir inte fult

Sen måste ju Psun monteras. Därför kom jag fram till följande lösning.

Har ju 2 d5 pumpar så jag gjorde några enkla stands för dem. De kommer monteras i samma vinkel som intrumentpanelen så det lär se ganska okej ut då allt är klappat och klart.

Efter detta kom jag till träarbetet. Här är 3 av panelerna som kommer formas. Framsidan och kortsidorna. Det är björk som har limmats och hyvlats och som jag sedan attackerar med handklinga och bandslip. De väger som f*n.

Återkommer om ett par veckor, kommentera gjärna. Jag kommer att dra hela ekipaget till Dreamhack om någon av er är påväg så är det bara att komma och hälsa på.

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Lite fortsättning. Fick till sist min moderkortsplåt från CASELABS. Nu är frågan kan man snyggt och enkelt separera de två fastnitade delerna som blir "backplaten" av moderkortsplåten så att säga? Jag har markerat med rött vilken bit jag menar. Även en bild på moderkortsplåten i chassit. Konstruktiva svar mycket välkomna tackar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar coolt! Följer med intresse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Desk Master

Hej igen,

Efter ett tag med svarven och diverse bett fick jag träpanelerna att bli lite mera flygplansvingsliknande (knappast ett ord).
Det är en bra bit med sandning osv och sen skall de ju giras ihop med allt annat men det börjar likna något iaf!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Intressant bygge, får man fråga vad ramen väger?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC