Mahogny/Stål Datorbord (FINISHED!!!!! med vettiga bilder)

Permalänk
Medlem

Ja det är ju helt sanslöst snyggt och välgjort. Ser verkligen fram emot att se slutresultatet!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Desk Master

Morjens,

Varit lite seg att uppdatera men here goes

Sågade/fräste ut hålet för glasskivan samt fräste ut nedsänkningen för den

Och nyckeln som jag snackat om tidigare har äntligen fått sin plats:)

Vi skar ut en plåt och fräste ut ett ställe för den

utfrästa hålet

Nyckeln sitter bekvämt bredvid skärmfästet. Skall dock göra om nyckeln i sig.

Hålet för glaset blev såhär. Kommer bara spamma bilder här. Ge gärna feedback!

Från sidan

Interiörer flyter bra ihop med den yttre sidan

Glasskivan är äntligen i! saknas bara fläktgaller så har jag alla "delar" färdiga.

Testade lite med keyboard för att se hur det kändes. Svårt att få på bild hur massivt bordet verkligen känns men hoppas dessa bilder lite illustrerar det iaf.

Man ser nog komponterna under glaset och med Led ljusen kommer man kunna njuta av alla komponenter men vanligt glas skulle nog sett lite fel ut

Nu är det att ta itu med en hel del ytarbete. Vill passa på att tack Mikael igen som hjälpt mig genom bygget där min egen kompetens varit inadekvat.

Til next time!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läckert bygge 10p

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Grymt läckert! Gediget hantverk som kommer ge ett mycket snyggt slutresultat!
Skulle inte vilja vara flytthjälp åt dig i framtiden, ser ut att vara en riktig ryggknäckare

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

tjusigt som fan

Permalänk

följt ditt projekt länge nu! vi behöver lite updates! så otroligt välgjort arbete! @Khezan

Permalänk
Medlem

jag gillar

Permalänk
Medlem

Damn. Snyggt jobbat! Mer updates

Permalänk
Desk Master

Nu kommer det en update. Varit enorma mängder arbete men det har inte synts så mycket på en tid. Men fabrikationen är äntligen färdig. Nu återstår lackning och betsning av ytterskalet och sen blir det kabeldragning/problemlösning.

Till saken hör att innerpanelerna inte riktigt höll den kvaliten jag önskade så de har alla gjorts om. Nu med 2 komponents lack i 7 lager. Karossen är även sandad ner för betsningen och bakpanelen är färdig.

Det har även gjorts hål för usb/audioportar. Eftersom jag kommer köra med mina Sennheiser hd 650 så behöver jag 6.3mm utgångar och inbyggd amp+dac osv.

Hål för detta

Blir egensvarvad volymknapp på den här "2-lagerspotentiometern" Jag driver höger och vänster lur på en ingång vardera så jag behöver inte pilla på daccen utan den blir gömd under alltsammans

Fyllde i lim igen och började sedan sanda

Här är de "nya" panelerna efter mycket om och men

Tibaka på sina respektive platser

Ser imo mycket läckrare ut

Dessa skruvar är så gott som gömda. De går genom innerpanelerna, metallramen och slutar sen i ytterskalet och håller alltsammans på plats så inget kan röra sig

Bakpanelen löstes så här. Bultar inifrån som man sedan trär träet över

Det ser sedan ut ungefär så här

Avslutningvis kom det lite mera godis från holland

Jag bör kunna visa betsningen rätt så snart och sen är vi inne på custom kablar osv så det är inte så himla mycket kvar mera. Hoppas någon uppskattar:D

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

detta kommer bli grymt! skall bli skoj att se lite datorkomponenter komma på plats snart

Permalänk
Medlem

Blir lite tårögd, det här projektet är så jäkla vackert.
Slutresultatet blir nog inget annat än fantastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Desk Master

Ingen update precis men har bestämt mig för följande ljuslösning. Hoppas detta är en värdig lösning för bordet:)

Sennheiser hd 650 lurar
Odac 2 refurbished DAC/AMP från mayflower electronics (murica)

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Dagens utmaning: göra gångjärn som pushar glaset uppåt och utåt samtidigt. Lite geometri här bakom:) Keep in mind detta är en skala 1:1 prototyp. Det blir krommat stål slutligen.

Lite ritande i CAD

Klippa och klistra på 10mm faner

Efter lite sågande

Skruva ihop och testa!

(partiklarna som synns är bara damm)

rörelsen

Och en video såklart:) Kommer bli helt okej då man vattenskär ut och addar lite elmotorer;)

På återseende

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Tycker nån det skulle se fränt ut med såna här fangrillar? Tänkte om man sku passa på med vattenskärare. Feedback mottages:D Svartstål som krommas då skulle idén vara.

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Gjorde en liten video om nån vill se

God forsättning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite smått chockad över att inte fler skriver :P. Ruskigt ballt projekt :), visa gärna hur du tänkt med elmotorn och luckan.
Kommer definitivt följa detta bygge :D.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av paxxad:

Lite smått chockad över att inte fler skriver :P. Ruskigt ballt projekt :), visa gärna hur du tänkt med elmotorn och luckan.
Kommer definitivt följa detta bygge :D.

Tack! Vet faktiskt inte varför intresset är så lågt men det lär väl gå bättre när delarna kommer in

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Khezan: Intresset är högt men det är svårt att finna ord till hur snyggt det blir!

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Entusiast

Du har inte funderat på en aquaero istället för den manuella fläktkontrollen?

Permalänk
Desk Master

@Zpnk: Finns en viss charm i knappar man får trycka på:) men visst har du en point. Nu är det så att ja suttit på den här fancontrollern ett bra tag och det finns inte nödvändigtvis budget att införskaffa en aquaro. men det kan man ju bra göra i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

@Khezan visst är det en ganska dyr komponent. Men medföljande mjukvara och alla möjligheter att övervaka och styra fläktar osv beroende på t.ex. vattentemperatur och göra egna kurvor m.m. är helt underbart. Ångrar inte för en sekund att jag köpte en

Permalänk
Medlem

Hade helt missat detta projekt, grymt jobbat so far!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

@Khezan visst är det en ganska dyr komponent. Men medföljande mjukvara och alla möjligheter att övervaka och styra fläktar osv beroende på t.ex. vattentemperatur och göra egna kurvor m.m. är helt underbart. Ångrar inte för en sekund att jag köpte en

Man kan göra lika fina kurvor i SpeedFan, helt gratis utan några fläktcontrollers, bara köra med moderkortets PWM-fläktstyrning. Har man många fläktar finns det t.ex SATA-adaptrar där man får el till fläktarna från en SATA-kontakt och så kopplas RPM/PWM till moderkortet, funkar klockrent.

Hur som helst, jävlar vilket gediget projekt det här är! Stor tumme upp!

Permalänk
Entusiast

@FL3JM: Självklart. Men då jag kör två loopar och baserar mina fläktar på vattentemperaturen samt även har möjlighet att kolla flöde osv så är dett något som blir svårt med speedfan. Nåja, nu ska vi inte göra detta till en diskussionstråd om det.

Keep up the good work!

Permalänk
Medlem

Man vill att allt ska vara helt klart så man kan se slutresultatet

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Desk Master

Här sitter man o svarvar ut knappar för datorn:D glad måndagskväll på er också

Leker med betsar lite också. Många järn i elden återkommer snart med en ordentlig update

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Önskar jag vore 1% händig som Du är! Fucking good job! Kommer bli asfett.

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Desk Master

Gjorde en liten video med nästa update hoppas det inte stör:) Ber om ursäkt för uttalet och engelskan:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

satan mannen

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Ny update!

Fick min ODAC hem för ett tag sen men här är en bild iaf

Sen så blev mina galler klara hos vattenskäraren. Lite besviken då deras vattenskärare faktiskt var sönder så nu gjordes det med plasma vilket betyder avsevärt mycket mera arbete för mig men de är bara och bita ihop och börja fila:) bjuds på kaffe och snus om nån vill göra detta med mig frivilligt:)

Kommer komma mera bilder sen då ja får dessa bearbetade och krommade men ni får iaf en insyn i hur det kommer att se ut såhär

Sidogrillarna

Stora radiator grillarna ovanför mina monstahs. Märkväl att de är infällda så den här första bilden är inte riktigt 100% hur det kommer se ut.

Lite mera sådär

Kommer nog bli snyggt då det är färdigt

Visade kablarna i den tidigare videon men tack igen icemodz för dessa. Nu har jag massor med arbete framför mig att komma vidare men det skall bli riktigt kul:)

Visa signatur