Permalänk
Medlem

Fryser vid uppstart

Tja! Min dator fick en blue screen igår och då gjorde jag vaktmästar-avstängning. När jag sedan tryckte på powerknappen och skulle starta den igen så händer ingenting. Jag har windows 7 och kommer till där windowsloggan är och de står "windows startas" under men sen händer inte så mycket mer.

Har testat att starta i felsäkert läge, då står det "windows-filer läses in" men sen fastnar det vid "hämtad: \windows\system32\drivers\CLASSPNP.SYS" och därefter händer inget mer. Varför stannar det där?
Ska det ta så lång tid eller kan man anta att den fastnat?

Har även testat "senast fungerande konfiguration (avancerat)" när man är inne i AVANCERADE STARTALTERNATIV men det känns spm det fastnar på samma ställe som när man startar datorm normalt. Samma där, vet inte om jag ger upp för snabbt men de händer inget.

Att starta upp datorn i reperationsläge är samma grej, det händer inte så mycket. Har även testat starta med installationsskivan, då kommer jag så långt att jag kan välja språk och sånt, sen klickar jag på "installera nu" men efteråt så står bara muspekaren och snurrar och inget händer.

Någon som kan hjälpa? Spontant känns de bara som att de fastnar oavsett vad jag gör, men jag kanske ger upp för snabbt?

Permalänk
Medlem

Testa om möjligt med en Linux live CD/DVD/USB, och se hur det går.
Kan vara Hårddisken/SSD som håller på att säga upp sig helt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Testa om möjligt med en Linux live CD/DVD/USB, och se hur det går.
Kan vara Hårddisken/SSD som håller på att säga upp sig helt

Har du lust att beskriva hur man gör? Är inte superhaj på datorer

Permalänk
Medlem

Körde igång datorn med linux live usb och detfunkar att köra den idet läget. Hur gör jag nu för att på något sätt installera om windows? Fattar inte ubuntu