Variabelt ND, snorbilligt vs dyrt

Permalänk
Medlem

Variabelt ND, snorbilligt vs dyrt

Köpte mig ett tredje Variabelt ND från Genus för 1500 spänn. Har tidigare testat billigare modeller men de har alltid varit ren dynga imo och helt oanvändbara. Oftast får de X-mönster redan innan man kommit ur "safe zone".
Mina genus däremot funkar på sin mörkaste settiing med 2 minuter exponering utan någon nämnvärd försämring.

Men det finns ett filter som det ändå pratas om som billigt men utan att vara ren skit, Fotga. Det kostade ca 75kr med frakt från Kina.
Så jag tänkte va fan och testade.

För den som inte orkar med mitt pladder så kan jag sammanfatta med att visst, Genus vinner men Fotga är riktigt sjukt jäkla prisvärd.
Kan ta några stillbilder också imorn när det är ljust och posta här.

Permalänk
Medlem

Hmm.. det var rätt så stor skillnade ändå på Genus filtret.
Har inget ND filter borde skaffa ett :/

Permalänk
Medlem

Har inte kollat videon ännu, men kul initiativ. Billigt vs Dyrt är alltid intressant. Speciellt inom kameravärlden

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hmm.. det var rätt så stor skillnade ändå på Genus filtret.
Har inget ND filter borde skaffa ett :/

För video är det imo nästan ett måste

Permalänk
Medlem

Beställde en 72mm Genus som passar på 16-50 och 11-18.
Passar väl även på 100mm macro som är 55mm om jag skaffar adapter.

Permalänk
Medlem

Här kommer två stillbilder. Bägge är tagna med ND-filtret på 50%, därför är det ett snäpp längre slutartid å Fotgat för att få samma exponering.

Fotga
Sony Nex-5t, Canon 24-105/4
ISO 400 f4 1/60

Genus
Sony Nex-5t, Canon 24-105/4
ISO 400 f4 1/80

Skulle säga att skillnaden är rätt marginell. Fotgat drar ner färgerna lite och polariseringen gör reflektioner lite blankare. På filmen tyckte jag man såg det bättre där man såg igenom rutorna på båtarna bättre på genus.
Men min slutsats är fortfarande att visst Genus är bättre men har man bara 100 spänn att spendera så är Fotga mycket prisvärt.
De ND som jag testat i 500-kronors-klassen har inget att hämta och skulle bara göra bort sig i samma jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Beställde en 72mm Genus som passar på 16-50 och 11-18.
Passar väl även på 100mm macro som är 55mm om jag skaffar adapter.

Ja det borde funka strålande. Jag har kört 55mm-67mm utan vignettering så ett 72mm borde funka strålande. Har också ett 72mm men tyvärr ingen stegring för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Skulle säga att skillnaden är rätt marginell. Fotgat drar ner färgerna lite och polariseringen gör reflektioner lite blankare. På filmen tyckte jag man såg det bättre där man såg igenom rutorna på båtarna bättre på genus.
Men min slutsats är fortfarande att visst Genus är bättre men har man bara 100 spänn att spendera så är Fotga mycket prisvärt.
De ND som jag testat i 500-kronors-klassen har inget att hämta och skulle bara göra bort sig i samma jämförelse.

Det billiga filtret är prisvärt. Men det syns fortfarande skillnad i skärpa med det bättre filtret.