ProtonMail - En säker ersättare till Gmail/Outlook/Hotmail

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Kommer de introducera aliaser, eller behöver man skaffa flera adresser?

Jag har inte hört något. Hade varit trevligt, men du kan alltid ta och testa att fråga. De har alltid svarat mig när jag mailat i alla fall. contact@protonmail.ch

Skrivet av dysenteri:

Blev en registrering :).

Hur gör ni andra när ni byter till en "ny" mail såhär? Flyttar man över allt från sin gamla?

Det känns på något sätt ganska meckigt när man under åren har satt upp 2-3 andra konton på Gmail och har en drös mail där som man ändå vill ha tillgång till osv.

Välkommen! Sättet jag gjorde var att tala om för alla bekanta som mailar "manuellt", sedan byta över webbaffärer och liknande. Sedan allt eftersom annan mail kom in till gamla mailen har jag antingen plockat bort prenumerationer eller flyttat över dom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Caoz:

Brukar finnas inställningar i de flesta e-posttjänster att skicka vidare e-post du får till din nya adress.

Skrivet av NodCommander:

Välkommen! Sättet jag gjorde var att tala om för alla bekanta som mailar "manuellt", sedan byta över webbaffärer och liknande. Sedan allt eftersom annan mail kom in till gamla mailen har jag antingen plockat bort prenumerationer eller flyttat över dom.

Låter bra, tack för tipsen!

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ensto:

Registrerade mig idag. Får se när en ledig plats blir tillgänglig.

Tänkte att jag för en gångs skull ska vara tidigt ute och få använda mitt eget namn(förnamn.efternamn@...) utan tilläggssiffror eller extrabokstäver :).

Nu fick jag mitt e-postkonto. Sådär 4 mån senare. Jaja, bättre sent än aldrig :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ensto:

Nu fick jag mitt e-postkonto. Sådär 4 mån senare. Jaja, bättre sent än aldrig :).

Det tar visst lite tid, men så är det när man (företaget) börjar från noll. Det är ju värre att få servern överbelastad här än i något spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

La en invite request, lär väl ta ett tag. Kunde man ändra domännamnet när man valde address? För jag kunde bara ha "ch".

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag upplevde, utifrån deras beskrivning utav funktionen, att man kommer behöva äga en egen domän för att ha ett annat domnännamn.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

La en invite request, lär väl ta ett tag. Kunde man ändra domännamnet när man valde address? För jag kunde bara ha "ch".

I senaste uppdateringen spelar det ingen roll om du skriver .ch eller .com, båda leder till detsamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Registrerad sen en månad eller två men inte fått någon invite ännu. Ser ut som att det är lång väntetid.

Detta tycks dock i mina ögon vara den enda e-post tjänst där säkerhet och personlig integritet är ett prio och som inte bara drivs av någon enskild person.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Registrerad sen en månad eller två men inte fått någon invite ännu. Ser ut som att det är lång väntetid.

Detta tycks dock i mina ögon vara den enda e-post tjänst där säkerhet och personlig integritet är ett prio och som inte bara drivs av någon enskild person.

Det rullar på snabbare och snabbare allt efter som tiden går. Första 3-6 månaderna var det extremt svårt att komma in om man inte, som jag gjorde, backade deras crowdfunding kampanj. Nu brukar de släppa en 10 000-15 000 invites åt gånger med någon veckas mellanrum (Vad de sett ut som på deras Twitter i alla fall). Vad jag vet är målet att ge omedelbar åtkomst så fort betan är över eller i alla fall lider mot sitt slut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det rullar på snabbare och snabbare allt efter som tiden går. Första 3-6 månaderna var det extremt svårt att komma in om man inte, som jag gjorde, backade deras crowdfunding kampanj. Nu brukar de släppa en 10 000-15 000 invites åt gånger med någon veckas mellanrum (Vad de sett ut som på deras Twitter i alla fall). Vad jag vet är målet att ge omedelbar åtkomst så fort betan är över eller i alla fall lider mot sitt slut.

Det låter ju riktigt mycket, får mig dock att fundera på hur många som bryr sig om säkerhet och integritet. Jag trodde inte att det var så många, men det är ju egentligen positivt för det påvisar i så fall motsatsen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det låter ju riktigt mycket, får mig dock att fundera på hur många som bryr sig om säkerhet och integritet. Jag trodde inte att det var så många, men det är ju egentligen positivt för det påvisar i så fall motsatsen.

Svårt att säga exakt. En del har säkert flera inloggningar för olika syften. Men sedan så är ProtonMail lika enkelt att använda så som gammal epost, Hotmail eller Gmail. Där tror jag den stora skilldnaden är. Ofta annars om man ska vara medveten om säkerhet och integritet så får man offra lite praktiskt. Det är min egna minut-teori i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla 2014 inloggningar är nu online!

Uppdatering!

Nu ska alla som har registrerat sig under 2014 fått en invite! Gjorde ni det i 2014 och inte fått något så är något fel, kontakta då ProtonMails support på contact@protonmail.ch och uppge din ProtonMail-adress eller den e-post adress du använde när du registrerade dig.

Källa: https://blog.protonmail.ch/protonmail-waiting-list-update/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Det kan säkert bli en välgjord tjänst. Rent säkerhetsmässigt lämnar den dock mycket att önska jämfört med t.ex. S/MIME.

På vilket/vilka sätt?
Jag tänker att S/Mime kan vara sårbara för man-in-the-middle attacker. Det verkar inte Protonmail vara (?)

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

På vilket/vilka sätt?
Jag tänker att S/Mime kan vara sårbara för man-in-the-middle attacker. Det verkar inte Protonmail vara (?)

ProtonMail söker att vara bra nog säkerhet till den stora massan, inte überkryptering med en massa komplicerade steg för att skydda mail.

En nyligen upplag TED Talk där Andy Yen själv, en av skaparna av ProtonMail, får prata om sitt jobb i dryga tio minuter: http://www.ted.com/talks/andy_yen_think_your_email_s_private_... Mycket sevärt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min Invite idag och jag registerade mig i februari, så nu går det undan! Jag har några frågor:
*Kan man lägga till en annan mail till protonmail?
*När kommer Android appen?
*Vad betyder räknare som räknar antalet mejl i vänsterkanten? Kan man bara ta emot 1000 mejl per månad känns det lite lite.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick min Invite idag och jag registerade mig i februari, så nu går det undan! Jag har några frågor:
*Kan man lägga till en annan mail till protonmail?
*När kommer Android appen?
*Vad betyder räknare som räknar antalet mejl i vänsterkanten? Kan man bara ta emot 1000 mejl per månad känns det lite lite.

Definera lägga till. I dagsläget kan du lägga till en annan mail som "notifikations epost", dvs att du får ett medelande på din andra epost som säger att du har ett nytt epostmedelande på ProtonMail.

Någon gång under de tre följande månaderna är min gissning efter att ha läst deras Twitter-poster.

Du kan skicka max 1000 epostmedelanden per månad. Att ta emot räknas inte. Räcker det inte så kommer det finnas en betal-variant av ProtonMail när de är ute ur beta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Definera lägga till. I dagsläget kan du lägga till en annan mail som "notifikations epost", dvs att du får ett medelande på din andra epost som säger att du har ett nytt epostmedelande på ProtonMail.

Någon gång under de tre följande månaderna är min gissning efter att ha läst deras Twitter-poster.

Du kan skicka max 1000 epostmedelanden per månad. Att ta emot räknas inte. Räcker det inte så kommer det finnas en betal-variant av ProtonMail när de är ute ur beta.

Jag menar som t ex i Gmail, där har jag länkat in min gamla hotmail address.

Och det låter bra, tror du appen kommer kräva inloggning varje gång?

Då förstår jag, skickar kanske 3 mail i månaden så ska nog räcka. Jag har ingen känslig data eller så direkt, vill bara ha en epost vars uppovsmän inte skannar igenom varje ord.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag menar som t ex i Gmail, där har jag länkat in min gamla hotmail address.

Och det låter bra, tror du appen kommer kräva inloggning varje gång?

Då förstår jag, skickar kanske 3 mail i månaden så ska nog räcka. Jag har ingen känslig data eller så direkt, vill bara ha en epost vars uppovsmän inte skannar igenom varje ord.

Hmm, inget jag har gjort själv någon gång. Du kan testa att fråga på contact@protonmail.ch. De brukar svara bra där!

Ingen aning, men jag hoppas att det ska kunna gå att välja själv.

Exakt samma här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använt Protonmail ett bra tag nu (lite mer än en-två månad(er)), uppfyller alla krav jag förväntat mig, laddar snabbt och ser stilrent ut.
Ser fram emot att få en app för telefonen.

Likt många andra har jag haft Gmail-, Hotmail-, Outlook-, live, etc-konton sedan tidigare men inget känns så seriöst och omhändertaget som det här.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Använt Protonmail ett bra tag nu (lite mer än en-två månad(er)), uppfyller alla krav jag förväntat mig, laddar snabbt och ser stilrent ut.
Ser fram emot att få en app för telefonen.

Likt många andra har jag haft Gmail-, Hotmail-, Outlook-, live, etc-konton sedan tidigare men inget känns så seriöst och omhändertaget som det här.

Jättekul att höra! Samma önskemål här, det enda jag saknar är en mobil applikation så att jag får ett pling när det kommer mail.

ProtonMail har verkligen en personlig support som är seriös, till skilldnad från Gmail/Hotmail där supporten är nära nog icke existerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

ProtonMail har verkligen en personlig support som är seriös, till skilldnad från Gmail/Hotmail där supporten är nära nog icke existerande.

Om allt är så bra hur kan dom då vara helt gratis i längden. Eller har jag missat något?
Själv betalar jag 400-500kr/år för min mykolab email.

Permalänk
Medlem

Vad skiljer Protonmail mot tex Tutanota som jag använder nu?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Om allt är så bra hur kan dom då vara helt gratis i längden. Eller har jag missat något?
Själv betalar jag 400-500kr/år för min mykolab email.

Premium-modell. Finns betal-alternativ när de kommer ur beta för folk som använder _väldigt_ mycket data och epost och vill ha sådana möjligheter.

Skrivet av Chiftin:

Vad skiljer Protonmail mot tex Tutanota som jag använder nu?

Aldrig hört talas om dom. En snabb sökning på DDG gav detta. "Om: Tutanota
Tutanota is a free web-based encrypted email service founded in 2011. ProtonMail is designed as a zero knowledge system, using client-side encryption to protect emails and user data before they are sent to Tutanota servers, in contrast to other common webmail services such as Gmail and Hotmail. Tutanota servers are located in Germany." Felskrivning? Ihopblandat? Ingen aning.

Orginal-Wikipedia existerar inte längre dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla existerande och nya ProtonMail inloggningar fram till och med den 17e juni får sin lagringsplats dubblerad till 1GB lagring, för alltid!

https://blog.protonmail.ch/were-upgrading-all-protonmail-acco...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ProtonMail är nu öppen för alla som vill, omedelbart. Den enda haken är att du måste registrera dig med en inbjudningslänk som de flesta (alla?) existerande ProtonMail användare har fått att dela ut.

Vill du komma in? PMa mig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

ProtonMail är nu öppen för alla som vill, omedelbart. Den enda haken är att du måste registrera dig med en inbjudningslänk som de flesta (alla?) existerande ProtonMail användare har fått att dela ut.

Vill du komma in? PMa mig!

Det räcker väl med att nya användare registrerar sig här; https://protonmail.ch/privacyforall
Behövs ingen invite.

Öppen till max 17e juni eller "så långt lagret räcker". Nya användare får 500MB utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Det räcker väl med att nya användare registrerar sig här; https://protonmail.ch/privacyforall
Behövs ingen invite.

Öppen till max 17e juni eller "så långt lagret räcker". Nya användare får 500MB utrymme.

Tolkade det som att länken skulle ges ut privat och inte öppet. Men jag kan inte se att det skadar heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar tjänsten men längtar efter mobilappen, hade nog använt den mer då. Hoppas det finns data kvar tills ikväll, inte hunnit kolla och har inte lösenorden här.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Intressant....
nått nytt om egen domän?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Intressant....
nått nytt om egen domän?

Inget vad jag hört. Först ska mobilklienterna komma dock... Något som jag ser fram emot mycket!

Visa signatur