ProtonMail - En säker ersättare till Gmail/Outlook/Hotmail

Permalänk
Medlem

ProtonMail har nu uppdaterats till version 2.0! Stooora förändringar och det flyter på bättre än någonsin!

https://blog.protonmail.ch/protonmail-beta-v2-0-release-notes...

Android och Ios klienterna kommer som beta den 20 augusti!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Väntar tills det finns stöd för egna domäner

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

ProtonMail har nu uppdaterats till version 2.0! Stooora förändringar och det flyter på bättre än någonsin!

https://blog.protonmail.ch/protonmail-beta-v2-0-release-notes...

Android och Ios klienterna kommer som beta den 20 augusti!

Ska bli förbannat trevligt med en mobilklient!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ska bli förbannat trevligt med en mobilklient!

Håller definitivt med, det enda som jag saknar från Hotmail-tiden är just mobil-notifikationerna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://blog.protonmail.ch/protonmail-android-beta-v1-0-0-rel...

Betan är släppt men hur får man tillgång till den?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tror jag fortfarande står på kö för ett konto men inte fått något svar
Sen mars ungefär.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tror jag fortfarande står på kö för ett konto men inte fått något svar
Sen mars ungefär.

Då är nog något fel, ansökte om 2 stycken i april, fick de veckan efter.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då är nog något fel, ansökte om 2 stycken i april, fick de veckan efter.

Försöker dra ett mail till dem så får vi se

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

https://blog.protonmail.ch/protonmail-android-and-ios-mobile-...

Jaha, verkar som man måste donera 29$ för att kanske få en invite.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://blog.protonmail.ch/protonmail-android-and-ios-mobile-...

Jaha, verkar som man måste donera 29$ för att kanske få en invite.

Äsch då. Jaha, får vänta ett tag till då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som använder denna tjänst. Hur länge tog det innan ni fick er konto efter ni ansökt? Kräver mailet extra plugin eller java för att använda det? När man ansöker och skriver in username, blir det mail adressen eller får man välja något annat senare? Hur många riktiga alias kan man skapa nu? Jag menar olika namn innan @.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Ni som använder denna tjänst. Hur länge tog det innan ni fick er konto efter ni ansökt? Kräver mailet extra plugin eller java för att använda det? När man ansöker och skriver in username, blir det mail adressen eller får man välja något annat senare? Hur många riktiga alias kan man skapa nu? Jag menar olika namn innan @.

Nu för tiden tar det nog bara någon dag skulle jag tro. Nej tjänsten kräver inget extra. När du gör ansökan så väljer du vad din epost address ska vara. Du kan nog göra hur många ansökningar du vill.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu för tiden tar det nog bara någon dag skulle jag tro. Nej tjänsten kräver inget extra. När du gör ansökan så väljer du vad din epost address ska vara. Du kan nog göra hur många ansökningar du vill.

Ok tack då vet jag

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig ProtonMail från CounterMail förutom att ProtonMail är gratis? Vilken är säkrast ni som har bättre koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Hur skiljer sig ProtonMail från CounterMail förutom att ProtonMail är gratis? Vilken är säkrast ni som har bättre koll?

Jag kommer ihåg att jag hittade CounterMail när jag letade Hotmail-ersättare. Dock hade jag inget intresse för att betala för en tjänst, så jag grävde inte mer i den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag kommer ihåg att jag hittade CounterMail när jag letade Hotmail-ersättare. Dock hade jag inget intresse för att betala för en tjänst, så jag grävde inte mer i den.

Läste det här på FB: https://www.flashback.org/sp53961056
Känns som CounterMail är säkrare. Smakar det så kostar det väl också.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta. Använder i dagsläget Gmail dock mest då det fungerat bra och länkar med Google tjänster.
Nu använder jag varken Chrome, eller Google för att söka på saker så vore skönt med detta bara för att då jag inte är den som vill vara en öppen bok även om jag använder Android, Google play etc.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DPG:

Skrivet av Baxtex:

Jag ansökte någon gång i mitten av juli om jag inte minns fel. Fick mailen förra veckan så från i somras var det ca 1,5 månaders väntetid så skulle gissa på att det är lite mer än någon dag fortfarande.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Läste det här på FB: https://www.flashback.org/sp53961056
Känns som CounterMail är säkrare. Smakar det så kostar det väl också.

Beror väl på vad du är ute efter. Den där personen verkar vara inne på advancerade manualla GPG setups, något som den större massan aldrig kommer att vara intresserad av att fippla med själv. Att hitta säkerhetshål görs på alla tjänster och är en del av att skapa en säker tjänst. Bloggen han länkar till är dessutom runt ett år gammal, innan de flesta hade åtkomst till PM.

Skrivet av Taskman:

Ser fram emot detta. Använder i dagsläget Gmail dock mest då det fungerat bra och länkar med Google tjänster.
Nu använder jag varken Chrome, eller Google för att söka på saker så vore skönt med detta bara för att då jag inte är den som vill vara en öppen bok även om jag använder Android, Google play etc.

Även jag använder Android, dock Cyanogen och så lite Google-tjänster som möjligt. Att använda Android är inte lika utlämnande som att använda Ios eller Windows då Android faktiskt är open source (Även fast tillverkarnas olika "smaker" är fullt med skrot) Har inget namn kopplat till Google-kontot och har alltid VPN när jag besöker Google Play eller laddar ned YouTube videos.

Skrivet av Söderbäck:

Jag ansökte någon gång i mitten av juli om jag inte minns fel. Fick mailen förra veckan så från i somras var det ca 1,5 månaders väntetid så skulle gissa på att det är lite mer än någon dag fortfarande.

Konstigt. Jag ansökte åt en bekant förra veckan och det tog 2-3 dagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Även jag använder Android, dock Cyanogen och så lite Google-tjänster som möjligt. Att använda Android är inte lika utlämnande som att använda Ios eller Windows då Android faktiskt är open source (Även fast tillverkarnas olika "smaker" är fullt med skrot) Har inget namn kopplat till Google-kontot och har alltid VPN när jag besöker Google Play eller laddar ned YouTube videos.

Jag använde Cyanogen en del men beror på enhet. VPN på alla tjänster är lite overkill för mig men som sagt alla är vi olika.
Använder både namn och kort kopplat till Google konto men vill mest åt möjligheten att inte precis allt jag gör "privata mailen" med uppåt hundra mail om dagen läses av Google (alla myndigheter) etc.
Tacka vet jag Firefox med ghostery, ublock och noscript.

Så jag är lite mer öppen än dig helt klart men man måste ju börja någonstans

Hoppas man kommer in snart så man kan testa detta ordentligt.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Jag använde Cyanogen en del men beror på enhet. VPN på alla tjänster är lite overkill för mig men som sagt alla är vi olika.
Använder både namn och kort kopplat till Google konto men vill mest åt möjligheten att inte precis allt jag gör "privata mailen" med uppåt hundra mail om dagen läses av Google (alla myndigheter) etc.
Tacka vet jag Firefox med ghostery, ublock och noscript.

Så jag är lite mer öppen än dig helt klart men man måste ju börja någonstans

Hoppas man kommer in snart så man kan testa detta ordentligt.

Jag låter säkert lite paranoid med VPN och allt, men det är mest en principsak. Skyddar mot datalagringen och får som bonus att Google (Och andra) inte får min IP.

Ghostery hade jag inte velat vara utan, den saken är klar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag låter säkert lite paranoid med VPN och allt, men det är mest en principsak. Skyddar mot datalagringen och får som bonus att Google (Och andra) inte får min IP.

Ghostery hade jag inte velat vara utan, den saken är klar.

Paranoid skulle jag inte säga utan bara extremt medveten och inte vill bli "såld" till alla. Det handlar ju mer om man tycker det är värt mödan och för dig är det helt klart det. Dock så borde fler få upp ögonen för Firefox, ghostery och duckduckgo kan man tycka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft tjänsten i ett halvår nu och är mycket nöjd. Däremot skulle jag faktiskt vilja betala en liten slant, låt säga 1-2€ per månad. Kanske är det gratis eftersom det är beta. Jag ser inte hur de får intäkter och jag själv vill inte bli varan.

Ang. mobilnotifikationer litar jag inte ett öre på iOS eller android. Jag är nöjd med att jag får en notifikation i min mobiltillkopplade mejl, där det bara står att ett nytt meddelande i någon protonmail-inbox kommit.

+ Fick höra av en vän att demonoid stängts ner, men att det snabbt åkte upp igen samtidigt som förgrundspersonerna gick fria. Han menade att de kan ha dealat med FBI.

Var det inte så att paypal blockerade ProtonMail också med anledning av någon lagtolkning efter påtryckning av am. myndigheter? Man kan då ställa sig frågan hur det kommer sig att paypal fungerar nu. Någon som följt det hela?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Jag har haft tjänsten i ett halvår nu och är mycket nöjd. Däremot skulle jag faktiskt vilja betala en liten slant, låt säga 1-2€ per månad. Kanske är det gratis eftersom det är beta. Jag ser inte hur de får intäkter och jag själv vill inte bli varan.

Ang. mobilnotifikationer litar jag inte ett öre på iOS eller android. Jag är nöjd med att jag får en notifikation i min mobiltillkopplade mejl, där det bara står att ett nytt meddelande i någon protonmail-inbox kommit.

+ Fick höra av en vän att demonoid stängts ner, men att det snabbt åkte upp igen samtidigt som förgrundspersonerna gick fria. Han menade att de kan ha dealat med FBI.

Var det inte så att paypal blockerade ProtonMail också med anledning av någon lagtolkning efter påtryckning av am. myndigheter? Man kan då ställa sig frågan hur det kommer sig att paypal fungerar nu. Någon som följt det hela?

Göra dig till varan går inte (eftersom de själva inte kan läsa din mejl ens om de vill pga kryptering). Antar det är gratis eftersom det är i startup fasen, men sedan verkar iden vara att det skall finnas premium subscriptions (med mer utrymme, större antal mejl att skicka samt möjlighet till att ha egna domännamn) som kommer att betala för hela kalaset. Men om du gärna vill betala ändå säger de nog inte nej till en donation då och då

Permalänk
Medlem

Det beror helt på om det de hävdar stämmer. Men, som sagt, jag förväntar mig att de börjar ta betalt när de är ur beta.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Göra dig till varan går inte (eftersom de själva inte kan läsa din mejl ens om de vill pga kryptering). Antar det är gratis eftersom det är i startup fasen, men sedan verkar iden vara att det skall finnas premium subscriptions (med mer utrymme, större antal mejl att skicka samt möjlighet till att ha egna domännamn) som kommer att betala för hela kalaset. Men om du gärna vill betala ändå säger de nog inte nej till en donation då och då

Skrivet av IlyaZ:

Det beror helt på om det de hävdar stämmer. Men, som sagt, jag förväntar mig att de börjar ta betalt när de är ur beta.

Kommer två versioner, en gratis och en betalversion. Gratisversionen är precis som idag. Premium kommer vara saker så som mera lagringsutrymme, oändlig med mejl i månaden och så vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det någon info när det kan tänkas bli en stabil släpp och med premium varianten?

Permalänk
Medlem

Fick idag min invite efter 3 dagars väntan.
Mycket positiv till layouten och läst en del på hur säkerheten fungerar etc och gillar det.

Kan verkligen tänka mig betala en slant(premium) för mer utrymme framöver då jag inte vill ha det "gratis" och vara produkten i fråga. Det som jag fått gratis i dagsläget är dock mer än vad som behövs och är nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Fick idag min invite efter 3 dagars väntan.
Mycket positiv till layouten och läst en del på hur säkerheten fungerar etc och gillar det.

Kan verkligen tänka mig betala en slant(premium) för mer utrymme framöver då jag inte vill ha det "gratis" och vara produkten i fråga. Det som jag fått gratis i dagsläget är dock mer än vad som behövs och är nöjd.

Produkten kommer du aldrig bli hos ProtonMail då dom lever på att just vara ett alternativ till de tjänster som gör sådant. Dessutom är din mejl-box krypterad med ett lösenord bara du kan.

Välkommen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Produkten kommer du aldrig bli hos ProtonMail då dom lever på att just vara ett alternativ till de tjänster som gör sådant. Dessutom är din mejl-box krypterad med ett lösenord bara du kan.

Välkommen!

Menade inte riktigt att jag skulle bli produkten på det sättet men kommentarerna på deras sida är ju lite roliga.
"Should be at least 5GB free like Gmail". Det är ju just gmail vi inte vill vara som.
Var mer åt det hållet jag syftade utan att skriva det tydligt.

Att jag inte blir produkten vet jag och gillar även att det krävs login för kontot samt ytterligare login för att nå själva mailboxen så man kan dekryptera och läsa dem.

Visa signatur