ProtonMail - En säker ersättare till Gmail/Outlook/Hotmail

Permalänk

Fick nya e-postlådor via PM idag. Tog sin tid. Gillar funktionen med ProtonMail jämfört med t ex Gmail... Tack för tips!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Någon här som är i betan för mobiler? Hade gärna hört lite nyheter om det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Någon här som är i betan för mobiler? Hade gärna hört lite nyheter om det!

Jovisst. Det finns och fungerar bra. Enkelt och smidigt med möjlighet att spara allt mellan ingen och all inloggningsinformation för smidigare inloggning. Inga buggar som jag har märkt och god prestanda vad jag märkt (samsung note 2 är då min telefon). Den borde rulla ut om någon månad eller två. Något att se fram emot

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Jovisst. Det finns och fungerar bra. Enkelt och smidigt med möjlighet att spara allt mellan ingen och all inloggningsinformation för smidigare inloggning. Inga buggar som jag har märkt och god prestanda vad jag märkt (samsung note 2 är då min telefon). Den borde rulla ut om någon månad eller två. Något att se fram emot

Tackar för infon! Hur är det med notifikationer då? Dvs plingar det när det kommer e-post? Det är det enda jag saknar från min gamla e-post klient.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tackar för infon! Hur är det med notifikationer då? Dvs plingar det när det kommer e-post? Det är det enda jag saknar från min gamla e-post klient.

Det plingar och får upp det på både låskärmen och i notifikationsfältet.
Har dock ställt in min så att den endast vibrerar när jag får epost.

Är riktigt nöjd än så länge med Protonmail.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Jajamän. Plingar fint bara man ställer in det. Jag tror det kräver att den får komma ihåg kontolösenordet dock. Annars får den inte prata med servern alls

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

@NodCommander: Jajamän. Plingar fint bara man ställer in det. Jag tror det kräver att den får komma ihåg kontolösenordet dock. Annars får den inte prata med servern alls

Precis som det borde bara. Toppen!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

ProtonMail är utsatta för någon DDoS attack så det ligger nere för tillfället. Att folk inte har bättre saker för sig... Statusuppdateringar finns här: https://twitter.com/protonmail

Som lite bättre nyheter (Om än lite långsamt från min sida) så kommer Android och Ios applikationerna ut för allmänheten vid slutet av det här året. Lite senare än jag hoppats, men nu är vi ju nästan där i alla fall.

https://twitter.com/ProtonMail/status/653969981332434945

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tyckte androidappen för protonmail var lite seg igår, tycks fortfarande vara seg / får inga uppdateringar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Sidan är fortfarande nere. Verkar vara någon riktigt stor attack.

Uppdatering finns här: https://protonmaildotcom.wordpress.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är en diktatorisk stat så som kina som utför attacken och är sura på att de inte kan övervaka sina invånare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

ProtonMail är tillbaka igen!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

ProtonMail är tillbaka igen!

Yes, enligt reddit där en person från ProtonMail svarat så vet de origin men vill inte gå ut med det.
Skönt att den är uppe så att ens mail fungerar igen.
Var dock tvungen att logga ut och in igen på mobilklienten för att den skulle hämta mailen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Kina känns inte troligt, de har förmodligen inte ens access till sidan i första rummet, om de nu skulle tala engelska för den delen. Sidorna verkar white-listas, vilket gör att man ser förhållandevis få kineser på internet i allmänhet, några tar sig ut via HK och liknande ändå.

Paypal fryste Protonmail och avbröt alla donationer just eftersom de befarade att sidan inte fungerade i enlighet med amerikansk lag. Jag skulle snarare tippa på någon av patent/låtsasdemokratierna i så fall, alternativt någon uttråkad script kiddie eller konkurrent.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Kina känns inte troligt, de har förmodligen inte ens access till sidan i första rummet, om de nu skulle tala engelska för den delen. Sidorna verkar white-listas, vilket gör att man ser förhållandevis få kineser på internet i allmänhet, några tar sig ut via HK och liknande ändå.

Paypal fryste Protonmail och avbröt alla donationer just eftersom de befarade att sidan inte fungerade i enlighet med amerikansk lag. Jag skulle snarare tippa på någon av patent/låtsasdemokratierna i så fall, alternativt någon uttråkad script kiddie eller konkurrent.

Om det nu skulle vara kinesiska staten är deras "great firewall of china" inte något problem. Den är för att kontrollera medborgarna, det vore korkat av dem att inte låta sitt cyber-folk jobba utanför den

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Kina känns inte troligt, de har förmodligen inte ens access till sidan i första rummet, om de nu skulle tala engelska för den delen. Sidorna verkar white-listas, vilket gör att man ser förhållandevis få kineser på internet i allmänhet, några tar sig ut via HK och liknande ändå.

Paypal fryste Protonmail och avbröt alla donationer just eftersom de befarade att sidan inte fungerade i enlighet med amerikansk lag. Jag skulle snarare tippa på någon av patent/låtsasdemokratierna i så fall, alternativt någon uttråkad script kiddie eller konkurrent.

Kina känns mycket troligt. Finns ingen nation som har så mycket resurser som dem och ogillar personlig integritet.

Skrivet av cheben:

Om det nu skulle vara kinesiska staten är deras "great firewall of china" inte något problem. Den är för att kontrollera medborgarna, det vore korkat av dem att inte låta sitt cyber-folk jobba utanför den

Instämmer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Sidan verkar ligga nere igen... :/ Vad är det för barnsligt beteende att förstöra för andra?

Edit: Yep. ProtonMail konfirmerade det på Twitter, ännu en DDoS.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Varför skulle Protonmail vara viktigt för Kina? Hur många kineser använder sidan överhuvudtaget?

Tittar man på vissa västländer är det snarare deras företag som tvingas bygga in luckor i sina krypteringsalgoritmer, både i mjukvara och i hårdvara. Kina har vad vi vet inte haft något otalt med Protonmail, och har ingen anledning att vara det, sidan riktas inte till kinesiska användare, utan där är det snarare USA som bråkat och stoppat exempelvis Paypaldonationer. Microsoft, Google, Apple, Facebook går inte att lita på just på grund av de krav som ställs av amerikanska myndigheter. Man klagade på Skype när det var fristående pga krypteringen där, nu när det köps upp av Microsoft gör man inte det längre.

Frågan är om inte västländernas övervakningsapparater är mycket mer sofistikerade och omfattande än vad kineserna någonsin kunnat drömma om. De flesta lär heller inte vara internetanvändare, och samhället inte lika integrerat med internet som t ex Sverige.

Vad gäller personlig integritet är det illa ställt överallt, men det är knappast troligt att kineserna är ute på äventyr just för att sabba personlig integritet. Det vore att demonisera dem i bästa actionfilmstil.

Donerade till deras gofundmekampanj. Blev uppringd av banken tio minuter senare, aldrig hänt förr.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Varför skulle Protonmail vara viktigt för Kina? Hur många kineser använder sidan överhuvudtaget?

Tittar man på vissa västländer är det snarare deras företag som tvingas bygga in luckor i sina krypteringsalgoritmer, både i mjukvara och i hårdvara. Kina har vad vi vet inte haft något otalt med Protonmail, och har ingen anledning att vara det, sidan riktas inte till kinesiska användare, utan där är det snarare USA som bråkat och stoppat exempelvis Paypaldonationer. Microsoft, Google, Apple, Facebook går inte att lita på just på grund av de krav som ställs av amerikanska myndigheter. Man klagade på Skype när det var fristående pga krypteringen där, nu när det köps upp av Microsoft gör man inte det längre.

Frågan är om inte västländernas övervakningsapparater är mycket mer sofistikerade och omfattande än vad kineserna någonsin kunnat drömma om. De flesta lär heller inte vara internetanvändare, och samhället inte lika integrerat med internet som t ex Sverige.

Vad gäller personlig integritet är det illa ställt överallt, men det är knappast troligt att kineserna är ute på äventyr just för att sabba personlig integritet. Det vore att demonisera dem i bästa actionfilmstil.

Donerade till deras gofundmekampanj. Blev uppringd av banken tio minuter senare, aldrig hänt förr.

Vad ville banken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

De ville kolla att det inte var något skumt med betalningen. Jag uppskattar att de har koll på mina transaktioner, men det är förstås tudelat. De skulle t ex kunna bestämma sig för att det är "dåligt"/"olagligt" att donera pengar till vissa sidor och tjänster.

Hursomhelst läste jag att Protonmail inledningsvis krävts på pengar av DDoSarna. Intressant nog valde man att betala, men attackerna har fortsatt och de misstänker nu att en stat eller motsvarande ligger bakom. Hade det varit utpressare hade de inte krävt lösensumma för att sedan fortsätta, eftersom de inte skulle fått pengar igen. Kanske hade man hoppats på att lösensumman inte betalats. Då hade det officiellt stannat vid att handla om pengar.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Wow, skrämmande. Skulle det visa sig vara en statligt sponsrad attack är det MYCKET oroande, fast på ett sätt skönt med. Att DDos attackera en tjänst känns lite som en "last resort" när man inte kommer åt med andra medel som att hacka servrar eller bryta krypto för att stjäla data. Kanske dags att hosta upp lite pengar till detta, jag vill verkligen att det skall bli något stort av detta.

Permalänk
Medlem

Nu verkar allt rulla på igen, och på deras Twitter antyder dom att de har fixat någon permanent lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

https://protonmail.com/blog/release-date/

26 januari ska de tydligen rulla ut 3.0 och IOS&Android appen. Har haft Protonmail sedan mars men inte kunnat migrera pga av saknaden av appen. Nu kan man äntligen snart byta från Gmail!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://protonmail.com/blog/release-date/

26 januari ska de tydligen rulla ut 3.0 och IOS&Android appen. Har haft Protonmail sedan mars men inte kunnat migrera pga av saknaden av appen. Nu kan man äntligen snart byta från Gmail!

Där ser man! Hade gärna sett den tidigare. Men bättre sent än aldrig!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://protonmail.com/blog/release-date/

26 januari ska de tydligen rulla ut 3.0 och IOS&Android appen. Har haft Protonmail sedan mars men inte kunnat migrera pga av saknaden av appen. Nu kan man äntligen snart byta från Gmail!

Appen har ju funnits som beta hela hösten, både till iOS och Android. Allt man behövde göra var att betala en liten slant för att få tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Appen har ju funnits som beta hela hösten, både till iOS och Android. Allt man behövde göra var att betala en liten slant för att få tillgång.

Ja, och jag har inte lust att betala 250kr för att testa en beta. Jag förstår att det kostar eftersom de som backade Proton på Kickstarter fick det som reward. Men jag betalar inte 250kr för en beta när det egentligen är jag som ska ha betalt när jag testar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, och jag har inte lust att betala 250kr för att testa en beta. Jag förstår att det kostar eftersom de som backade Proton på Kickstarter fick det som reward. Men jag betalar inte 250kr för en beta när det egentligen är jag som ska ha betalt när jag testar något.

Ja, i vanliga fall kan jag hålla med, men jag tycker det är ett rätt bra sätt att få in pengar på, någon intäktskälla måste de ju ha. Och betan har faktiskt fungerat bra utan några stora buggar, åtminstone för mig.

Men jag respekterar helt klart att man inte vill betala för en beta.

Permalänk
Medlem

Ifall ni inte sett. De har publicerat en roadmap för vad som skall hända 2016. Låter som det kan bli ett spännande år, mycket planer Längtar framför allt efter egna domäner samt full PGP support!

https://protonmail.com/blog/secure-email-roadmap/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ifall ni inte sett. De har publicerat en roadmap för vad som skall hända 2016. Låter som det kan bli ett spännande år, mycket planer Längtar framför allt efter egna domäner samt full PGP support!

https://protonmail.com/blog/secure-email-roadmap/

Support för egen domän redan nu i januari står det, hoppas på det, då funderar jag på att börja använda protonmail på riktigt.