Instabil nätverksuppkoppling via switch

Permalänk

Instabil nätverksuppkoppling via switch

Hej!

Mitt namn är Herman och jag har ett nätverksproblem jag inte lyckats lösa. Därför vänder jag mig till er. Jag ska försöka förklara problemet och förutsättningarna utförligt, men kortfattat.

Utrustning:
Bredbandsabonnemang: Comhem fiberkoax 50/10
Router: Netgear CG3700 (2 Ethernet-portar)
Switch: Netgear GS108 (8 st. gigabitportar)

Nätverk:
Router kopplad med koax-kabel till comhem-uttaget.
Speldator kopplad till Router med cat.5e-kabel.
Switch kopplad till Router med cat6-kabel.
Receiver (AVR-X4000) kopplad till switch med cat6-kabel.
TV kopplad till Switch.
Blue-ray-spelare kopplad till switch.

Problem:
Enheterna kopplade till switchen förlorar uppkopplingen/(uppkopplingen försämras avsevärt) ibland. Detta sker ganska oregelbundet, men ungefär med ett par minuters spann emellan. Uppkopplingen återfås ganska fort, oftast några sekunder, men detta är oerhört irriterande då man strömmar musik. När uppkopplingen lägger ner en längre tid hjälper det oftast att återansluta en ny strömning mellan enheterna.

Min felsökning:
*När receivern är kopplad direkt till routern fungerar allt felfritt.
*Problemet uppstår både vid lokal musikströmning via routern och vid lyssnande på internetradio på receivern.
*Jag har provat med lite olika kablar och portar, problemet kvarstår.
*Samma problem uppstår vid strömning till TV eller blue-ray.
*Jag har försökt gett mig på felsökning med hjälp av Wireshark. Jag är ingen expert, men ser inget tydligt mönster av paketförluster när problemet uppstår.
*Kopplar jag in en dator till switchen förlorar jag även då internetuppkopplingen ibland.
*Jag har provat att endast ha en enhet kopplad till switchen, problemet kvarstår.
*Enheterna har olika/unika ip-adresser

Jag börjar få slut på idéer och hoppas att någon av er är klokare än mig. Har jag missat någon detalj i mitt inlägg, säg gärna till. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Din Felsökningslista behöver nog uppdateras lite.

Men fråga:
1: Har du testat med en annan switch?
2: Har du kollat sp inte switchens strömadapter blir överhettad? Tydligt täcken på att saker lägger ner då det blir högre belastning och sedan fungerar ok till belastningen kommer igen.

Fråga2:
*När receivern är kopplad direkt till routern fungerar allt felfritt.
Fungerar alt ok då?

*Problemet uppstår både vid lokal musikströmning via routern och vid lyssnande på internetradio på receivern.
Är switchen inkopplad då?

*Jag har provat med lite olika kablar och portar, problemet kvarstår.
I switch? routern? väggutaget? Betuder olika samma kablar som tästas i olika kombinationer eller 2 eller mer nya uppsätningar av samtliga kablar?

*Samma problem uppstår vid strömning till TV eller blue-ray.
Återigen är switch med då eller försvinner det om du kopplar router tv som är kopplad till blue-ray.

*Kopplar jag in en dator till switchen förlorar jag även då internetuppkopplingen ibland.
Var det en fråga eller ett påstående? Tar det som ett påstående.
Så jag antar du har unika adresser som du skivigt under.
*Jag har provat att endast ha en enhet kopplad till switchen, problemet kvarstår.
*Enheterna har olika/unika ip-adresser

Starten är ju som vanligt att börja utesluta saker.
T.ex Switchen. Routern. Din dator. Ström adaptrarna till alla. In du har mer än en dator blir det lättare ifs.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Verkar som att switchen är kass. Byt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Tack för alla bra tips! Jag tror jag har lyckats lösa problemet. Jag bytte ut kabeln mellan routern och switchen till en cat.5e (innan hade jag testat med två olika cat.6). Jag har nu strömmat musik till receivern i drygt 2 timmar, strömmat video till blue-ray-spelaren i 20 min, strömmat video till TV:n i 10 min och inte upptäckt några fel. Jag använder samma kablar, men en annan placering på dem.

Min hypotes till problemet är att routern och switchen kommunicerade i en högre hastighet (Gigabit-hastigheter) än receivern och switchen. Därför blev kanske switchens minne fullt när den mellanlagrade paketen. Switchen fick alltså in mer data än den hann spotta ur sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jazzandcoffe:

Tack för alla bra tips! Jag tror jag har lyckats lösa problemet. Jag bytte ut kabeln mellan routern och switchen till en cat.5e (innan hade jag testat med två olika cat.6). Jag har nu strömmat musik till receivern i drygt 2 timmar, strömmat video till blue-ray-spelaren i 20 min, strömmat video till TV:n i 10 min och inte upptäckt några fel. Jag använder samma kablar, men en annan placering på dem.

Min hypotes till problemet är att routern och switchen kommunicerade i en högre hastighet (Gigabit-hastigheter) än receivern och switchen. Därför blev kanske switchens minne fullt när den mellanlagrade paketen. Switchen fick alltså in mer data än den hann spotta ur sig.

En mycket mer trolig hypotes är att kabeln glappar eller är skärmad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En mycket mer trolig hypotes är att kabeln glappar eller är skärmad.

Mycket möjligt. Jag spekulerar endast.