Hur lagrar man bilder/filmer på ett säkert sätt?

Permalänk

Hur lagrar man bilder/filmer på ett säkert sätt?

Hej!

Jag har i dagsläget en vansinnig massa familjebilder som man tagit genom åren. Funderat lite på hur man kan lagra dessa på bästa sätt.

Det alternativ jag har kommit på:

-Servertjänst som kör backup
-En egen burk hemma där man får försöka få till någon säkerhetskopiering till en annan enhet
-Bara köra med några externa hårddiskar.

Det alternativ jag lutar åt är väl att på hemmaplan smälla upp någon liten server som även kan fungera som mediecentral för vardagsrummet och sedan säkerhetskopiera detta mot min egen dator.

Hur gör ni andra? Är det någon som har några bra förslag? Jag vill att bilderna ska vara relativt "säkra" från att gå förlorade, men samtidigt känner jag inte att jag vill lägga hur mycket pengar som helst på det.

Tack så mycket!

(ps: Jag tyckte detta passade in på forumet för foto men hör det hemma i lagring får ni gärna skicka dit mig!)

Permalänk

Bränn ett gäng på dvd och stoppa i ett album. Sen tar du fram dom å tittar på tv när du har gäster över...

Permalänk

Ah nä jag var väl ute efter att samla att på samma ställe. Nyligen gjort om alla diabilder och foton till digitalt format så vill helst ha ett digitalt album där jag kan komma åt allt!

Permalänk
Medlem

Lagrat lokalt i skrivbordsdatorn, lagrat på windows home server med spegling aktiverat, lagrat på HTPCn, kopierar med ojämna mellanrum till extern disk samt på OneDrive där jag har 107 GB. 100 GB extra var något erbjudande, så jag blir väl av med det nästa år, och då blir det bara lokal lagring kvar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Vill du ha det helt säkert så krävs det ju faktiskt att du har backup någon annanstans än hemma. Skulle huset/lägenheten brinna ner så spelar det ingen roll hur många kopior du har hemma.

Vill du inte att det ska kosta för mycket kan du ju bara köpa en extern disk som du sen lagrar någon annanstans och tar hem med jämna mellanrum för att föra över nya bilder/filmer eller om du har möjlighet att koppla in den hos någon kompis och ni båda har hyffsade uppkopplingar så kan du ju alltid köra realtidsbackup på dina bilder.

Annars finns ju diverse molnlösningar men dessa kostar ju om det är större mängder, handlar det bara om några GB så finns det ju gratislösningar t.ex Google Drive som bjuder på 15GB lagring, Box med 10GB, Skydrive med 7GB etc.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Lagra på flera av varandra oberoende ställen. Räkna med att du kommer förlora allt PGA hårdvara
gjord av dåligt material från Kina och ha massor av kopior både på nätet och hemma.

Permalänk

Mm men det får nog bli så som jag tänkte från början då. Någon lagringsburk hemma och sen att man kör någon extern disk eventuellt någon lagringstjänst! Tack för tipsen!

Permalänk

Varför inte dropbox eller nåt dylikt?

Då har du ju i stort sätt med dig bilderna vart du än går.

Permalänk
Medlem

En brandsäker NAS?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag har alla bilder och filmer på min NAS, sedan har jag en dedikerad backup server som gör backup lite då och då på grejor som är lite viktigare.

Permalänk

Jag kör lokal backup till en annan hårddisk med AllwaySync som sparar alla gamla versioner av ändrade och borttagna filer, plus onlinebackup med Backblaze som sparar borttagna/ändrade filer i 30 dagar.

Permalänk

Okej sweet tack för all input! Får läsa på lite om det ni nämnt och se vad som kan passa!

Permalänk
Skrivet av Jonastjenix:

Okej sweet tack för all input! Får läsa på lite om det ni nämnt och se vad som kan passa!

Varsågod, bara kul att kunna hjälpa till Vill du jämföra olika tjänster för onlinebackup kan du kolla på backup-guiden. Jag har försökt samla alla vettiga backuptjänster där så det blir lätt att hitta vilken som passar bäst.

Permalänk
Medlem

Ha allt på datorn på samma disk om det får plats, sedan ett par externa backuper.
En att ha hemma som uppdateras regelbundet..
sedan kan du ha en till hos vän/släkting eller på jobbet som du kan uppdatera någon gång i kvartalet/halvåret eller när du känner för det.. alternativt bankfack eller brandsäkert kassaskåp, beror ju på hur noga man är

online backups, nja vet inte riktigt..

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk i kassaskåpet, RAID med mirror på dekstop, DVD/BlueRay kopior som förvaras i album på lämplig plats... DONE

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonastjenix:

Mm men det får nog bli så som jag tänkte från början då. Någon lagringsburk hemma och sen att man kör någon extern disk eventuellt någon lagringstjänst! Tack för tipsen!

Jag har mina bilder och filmer på ett NAS hemma. Sen kör jag backup till Onedrive där jag har 227GB utrymme "gratis" (fick 200GB extra när jag köpte en Surface 2). Som standard får man dock bara 15GB gratis där numera.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Lagrar mina bilder på två NAS:ar, där diskarna är speglade. En finns hemma och en hos min bror på annan ort.
Går en disk sönder eller om det är något annat problem, får jag mail direkt och det är bara att byta ut den/fixa problemet och köra vidare..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Backup lokalt och i molnet (själv kör jag CrashPlan).

Permalänk

köp valfri HDD spara bilderna och lagra den i bankfack eller liknande. var 3é år tar du hem den och kopierar filerna til en ny disk och lägger tillbaks bägge i bankfacket.

sen paralellt med det körd molnlagring för att smidigt komma åt dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Det är en ganska bra sak. Men man ska inte förlita sig helt på den, bara för att den är brandsäker så innebär inte det att den klarar alla bränder. Den klarar en "vanlig" brand där brandkåren kommer och släcker. Så typ 20-30 minuter som de testat i videon. Men bor du på landet och ingen märker att det brinner så kan huset brinna ner till grunden. Då finns det nästan ingen chans att diskarna klarar sig.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Jag använder Dropbox. Funkar perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Crashplan rekommenderas. Jag har 3,5 TB uppladdat på Crashplan (obegränsad lagring). 60$ per år är ganska prisvärt då det fungerar så pass bra som det gör. Hemma har jag lagringen på ZFS raidz3 i servern som jag sedan backupar till Crashplan.