Display driver stopped responding and has recovered

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Display driver stopped responding and has recovered

Hej,
Har drabbats av ett fruktansvärt (!) problem med min gamla Asus N55SF. Vid tung belasting (gaming och stresstest) så svartnar skärmen i ett par sekunder innan denna text dyker upp nere i hörnet: "Display driver stopped responding and has recovered". Bluescreens har även börjat förekomma.

Detta har jag testat:
1. Omformatering
2. Avinstallera/ominstallera Nvidia drivers
3. "Regedit-lösningen" där man lägger till "TdrDelay" i grafikregistret, som det tipsas om i vissa guider för problemet. Hade dock ingen effekt på min burk.

Det ska tilläggas att de medföljande drivrutinerna till grafikkortet (släpptes 2011) krånglar lika mycket som de absolut senaste.

Finns det någon som kan förklara hur detta sjuka problem uppkommer, och hur/om det går att lösa?

specs: http://www.asus.com/se/Notebooks_Ultrabooks/N55SF/specificati...
(har i7:an)

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Sarbanes:

Hej,
Har drabbats av ett fruktansvärt (!) problem med min gamla Asus N55SF. Vid tung belasting (gaming och stresstest) så svartnar skärmen i ett par sekunder innan denna text dyker upp nere i hörnet: "Display driver stopped responding and has recovered". Bluescreens har även börjat förekomma.

Detta har jag testat:
1. Omformatering
2. Avinstallera/ominstallera Nvidia drivers
3. "Regedit-lösningen" där man lägger till "TdrDelay" i grafikregistret, som det tipsas om i vissa guider för problemet. Hade dock ingen effekt på min burk.

Det ska tilläggas att de medföljande drivrutinerna till grafikkortet (släpptes 2011) krånglar lika mycket som de absolut senaste.

Finns det någon som kan förklara hur detta sjuka problem uppkommer, och hur/om det går att lösa?

specs: http://www.asus.com/se/Notebooks_Ultrabooks/N55SF/specificati...
(har i7:an)

Tack på förhand

Tycker att det låter som att GPUn inte är stabil under last (möjligen överhettas?) om problemet finns där oberoende av drivrutinsversion.

Har problemet kommit först nu eller har du haft detta problem länge?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Problemet började komma efter en omformatering, tror jag. Men det har onekligen blivit värre med tiden. Det uppdagades för första gången för ca 3 månader sedan. Bluescreens började komma för 6 veckor sedan.

GPU:n verkar inte överhettes dock, utan ligger på stabila 70-80 grader under hård last. Dessutom har meddelandet kommit upp flera gånger då jag precis har loggat in i ett spel, eller några sekunder in i ett stresstest. Med andra ord, GPU:n har inte hunnit bli varm ännu.

Jag testade nu att underklocka gpu:n med MSI, med mycket gott resultat faktiskt. Frågan är dock: Går det att öka volten till gpu:n (i bios antar jag) för att undvika problemet OCH SAMTIDIGT slippa underklocka rackaren?