Permalänk
Medlem

Tänker jag rätt till köp?

Hej!

Jag är intresserad av att uppgradera mig från min gamla Linksys WRT54GL. Det är ny en trådlös router jag är intresserad av. Min gamla var inte så stabil längre, hade dålig räckvidd (en hel del betongväggar mellan), därför önskar jag en med bra räckvidd så att signalerna når fram. Vad är det jag ska söka efter då?

Ett annat kriterium är att jag vill kunna ansluta en hårddisk till routern och på så sätt alltid ha tillgång till mina filer. Men hur är det med säkerheten och hastigheten? Är det värt det? Något annat jag bör tänka på om jag vill koppla till en hårddisk till routern?

En tredje aspekt är att jag inte är en hardcore gamer. Jag och min sambo tittar mest på Netflix och jag spelar casual online-spel. Vi laddar inte hem torrents heller så vi behöver inte ha den snabbaste.

Jag är inte så insatt i nätverk och vill helst inte ha någon som kräver mycket underhåll eller avancerade nätverkskunskaper. Är det något mer jag behöver tänka på?

Har ni redan nu tips på intressanta spekulanter? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Linksys WRT54 är bra grejer.. en polare har en sån köpt för en massa år sedan och den gör sig bäst med OpenWRT så man kan ställa signalstyrka och lite sånt.

Men.. jag lånar mina egna ord från en annan tråd

"Ställd på max output så fungerar min rt-n66u sjukligt bra. Jag bor på våning 3, funkar bra att surfa via på entreplan i ett betongkomplex där man inte hör mellan lägenheterna så länge inte slagborren tas fram. Jag blir ansluten på telefonen 60-80 meter från min port utanför huset när jag kommer från garaget.

Använder en likadan i en förening tillsammans med en n56u också, rt66'an har stått på i 2 år med 1 omstart när vi gjorde om lite i nätverket.

Kort och gott, med råge längsta range jag och mina vänner sett på någon "hemmarouter" och fullt flås trots 15+ andra SSD'id i närheten, jag skulle vilja påstå att jag är svinnöjd med mina ASUS routrar.

SmallNetBuilder sa så här när det testades mot Netgear och Linksys dyr-routrar:
Once again, the 66U wins all four tests and is significantly better running uplink in both 20 and 40 MHz bandwidth modes.Dark Knight clearly outperformed in most of our two and three-stream tests. And it's the only router in recent memory able to reach to our worst-case/lowest-signal test location on the 5 GHz band, albeit with barely-usable throughput. Still, this is an accomplishment in itself.

Enda routern som även fick länk i vad dom i sitt lab kallar "the dead zone"."

..streamar 1080p med hög bitrate över wlan till en nano-sticka utan stutters också..

EDIT: RT66U är en router med stöd för NAS och eget Cloudtjänst om du kopplar in en USB-disk. MEN! Den hade tidigare ett säkerhetshål som patchats som gjorde att man kunde komma åt filerna från internet. Den lär levereras med ny firmware men uppdatera den (tror det är en del av installationsprocessen) direkt när du får den.. 990 kronor från inet.se

EDIT2: Kom på och bör nämna att en polare som besökte en granne i huset mittemot anslöt och surfade utan problem via mitt w-lan, uppskattningsvis 60 meter mellan husen eller något sådant och då står routern i förrådet ~10 meter in från balkongräcket..

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Tack för infon! Ja, du gör bra reklam för Asus, ska se vilken det blir!

Permalänk
Medlem

Asus med Merlin FTW!!!

Klart mest "bang for peng" i alla fall.