Hjälp mig med val mellan tre olika nätverksutbildningar?

Permalänk

Hjälp mig med val mellan tre olika nätverksutbildningar?

Hej,

Blivit antagen på två olika s.k. "YH-utbildningar" inom nätverk och kommer troligtvis komma in på en nätverksutbildning som ges på universitet och skulle gärna vilja inhämta åsikter om vilken som verkar vara det "bästa" valet och isf. varför. I "bästa" lägger jag väl: relevant för arbetsmarknaden (vet att YH-utbildningar inte ges om behov inte finns men kurserna som erbjuds kan ju vara mer / mindre relevanta), även verkar ta upp kommande teknik eller det som "spås" komma "mer och mer" i framtiden och den utbildning som ger störst chans att verka just inom det man utbildar sig till.

Alla råd och tips är såklart välkomna men jag önskar gärna att ni skriver vad ni har för erfarenhet just med nätverksteknik då jag då kan se om en kommentar ges av en yrkesverksam person eller inte.

Min egen erfarenhet av IT akademiskt är att jag studerat kanske totalt 60hp inom OS,Hårdvara m.m. och hållit på själv med datorer hela livet och arbetar deltid inom försäljning av b.la. datorer och övrig teknik och även jobbat inom felsökning av datorer och övrig hårdvara. Har det som ett starkt intresse men dock ingen direkt erfarenhet av nätverk eller studerat det rent akademiskt tidigare. Hållit på och såklart "satt upp" routrar, switchar, IP-kameror, NAS:ar och delning mellan datorer på ett nätverk men inget mer än det och "lekt" lite med DD-WRT. Starka sidor är felsökning, kunna förklara tekniska problem och identifiera lösningar på ett förståeligt sätt för olika typer av människor och att kunna inhämta information och lösa problem. Svaga sidor är att jag har relativt svårt och är relativt ointresserad av renodlad programmering och ganska svårt för matematik (och är ointresserad av det). Dock har jag alltid tyckt nätverksbiten är en rolig del att arbeta eller hjälpa vänner med. Engelska har jag generellt lätt för och är "bra på", både att läsa, skriva och prata.

Om ni som är yrkesverksamma möjligtvis kan rekommendera ett bra svenskt forum för nätverksteknik eller liknande där jag även kan ställa denna fråga vore det uppskattat. Google finns men tar gärna mot rekommendationer.

(Ej rangordnat)

1. Mittuniversitetet - Nätverksdrift (120hp dvs. 2år)
Hemsida
Kurser
"Ingående kursinfo"
Egna åsikter:
+ Ger möjlighet till att själv certifiera sig inom CCNA och CCNP
+ Universitetsutbildning kan ses som mer "seriöst" av vissa framtida arbetsplatser
+/- Utbildningen verkar vara en relativt bred utbildning inom nätverksteknik som behandlar det mesta
- Ges på distans där de praktiska momenten görs på plats (Sundsvall) vid ett par tillfällen
- Ingen praktikperiod hos företag
- Mittuniversitetet kanske inte är Sveriges mest renommerade universitet

2. Lernia - Kvalificerad IT-Systemtekniker (300 YH-poäng dvs. 1,5år varav 6mån total praktik eller "LIA")
Hemsida
Kurser (se ovan)
"Ingående kursinfo" (PDF, s. 4-7)
Egna åsikter:
+ Ger möjlighet till att själv certifiera sig inom CCNA Security (640-553), LPIC-300 och CCNA Switching & Routing (200-120)
+ YH dvs. i snitt 3 dagars utbildning på plats och resterande arbete hemma
+ Praktik hos ett företag 1/3 av utbildningsperioden
+/- Utbildningen verkar vara en relativt bred utbildning inom nätverksteknik som behandlar det mesta
+ Just Active Directory, Linux och Virtuella System har jag läst relativt mycket om i jobbannonser för just nätverkstekniker / arbete inom nätverksteknik
- YH-utbildning kan ses som en utbildningsform "mindre seriös" än högskola/universitet
- Lärarna är inhyrda konsulter som inte behöver betyda att de är de bästa pedagogerna

3. ECU - IT-säkerhetstekniker (300 YH-poäng dvs. 1,5år varav 6månader total praktik eller "LIA")
Hemsida
Kurser (se ovan)
"Ingående kursinfo" (PDF, s. 3-6)
Egna åsikter:
+ Ger möjlighet till att certifiera sig inom CompTIA Network+, CompTIA Security+ och "Ethical Hacker" (CEH?)
+ Praktik hos ett företag 1/3 av utbildningsperioden
+/- YH dvs. i snitt 3 dagars utbildning på plats och resterande arbete hemma DOCK är utbildningen spridd över Stockholm/Göteborg/Malmö vilket innebär att lärarna ibland fysiskt kommer att vara på plats på annan ort så man kommer till ett klassrum där man i princip kommunicerar med dem via en stor TV och en webbkamera.
+/- Utbildningen verkar vara nischad mot nätverkssäkerhet och ger mer spetskompetens inom det dock saknar det bredden som de andra utbildningar ger
+/- Tycker just IT-säkerhetsbiten skulle vara intressant att jobba med men min avsaknad av tidigare erfarenhet eller akademisk erfarenhet inom grunderna av nätverksteknik kanske straffar sig här och gör det för obskyrt redan från första början
- YH-utbildning kan ses som en utbildningsform "mindre seriös" än högskola/universitet
- Lärarna är inhyrda konsulter som inte behöver betyda att de är de bästa pedagogerna

Vore som sagt hemskt tacksam för feedback och åsikter, extra tacksam om yrkesverksamma kan ge input. Kommer givetvis inte basera valet på en enskild individs inlägg här men vill inhämta mer information medans jag "stöter och blöter" detta i min hjärna.

Tackar på förhand / TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.