Jag har enorma problem med Misco.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013

Jag har enorma problem med Misco.

Hej!

Den 15:e Juni beställde jag komponenter till en dator hos Misco.se. Den 17:e Juni fick jag en dator av en bekant så jag ringde till Misco och annullerade min beställning. Personen jag pratade med via kundtjänst lovade att annullera min order. Jag skulle få tillbaka mina pengar inom 3-5 bankdagar.
Det kom inga pengar och jag skickade detta mail:

Hej!

Den 15:e Juni i år beställde jag en del delar av er, ordernummer ********. Jag fick kort därefter en dator av en bekant och annullerade ordern hos er.

Jag gjorde detta via telefon.

Jag fick veta att jag skulle få tillbaka pengarna inom 3-4 bankdagar.

Det har nu gått 5 bankdagar, och jag undrar såklart varför inga pengar har kommit.
Varför har jag inte fått någon bekräftelse på att ordern är annullerad? På er hemsida står det att min order fortfarande är pågående. Innebär detta att ni inte har annullerat den?

Mvh

Dold text
Dold text

Jag fick aldrig något svar på detta mail.

Den 25:e Juni hade det ännu inte kommit några pengar. Jag kontaktade då Misco och frågade vad som hände. Förutom detta mail:

Hej

Tyvärr har jag enorma problem med er, Misco, angående en order jag la hos er den 15:e Juni. Redan två dagar senare, 17:e, ringde jag till kundtjänst och bad om att annullera ordern. Killen jag pratade med skulle ordna detta omgående och mina pengar skulle jag få insatt på mitt konto efter 3-4 bankdagar. Nu väntade jag till den 25:e Juni men inga pengar kom. Jag gick in på er hemsida och kollade mina ordrar. Där stod det att den höll på att packas och jag ringde på en gång till er och frågade vad som hände. Personen jag pratade.med sa att han såg att jag hade annullerat ordern och att han skulle prata med sin chef. Under.kvällen skulle jag få ett bekräftelsemail på att.ordern var annullerad. Det kom inget mail.

Imorse kollade jag återigen på Misco.se och där stod det att min order var skickad!?

Jag har varit i kontakt med er flera gånger via mail och telefon under 12 dagar, men ändå skickar ni ordern. Varför då? Jag skulle vilja få svar på det här.

Det har gått två veckor och jag har varken pengarna eller delarna.

Mvh
Henrik Östling

Dold text

Så ringde jag och pratade med samma person som tidigare och han försäkrade att han hade annullerat min order, men att den av någon anledning hade packats ändå. Han skulle under eftermiddagen prata med sin chef och maila en bekräftelse på att jag hade annullerat ordern.

Det kom inget mail.

Dagen efter ringde jag igen smått upprörd då jag hade fått ett trevligt mail om att mina varor var skickade. Jag skrev då ett uppmanade mail till kundtjänst samt ringde. Samma kille igen. Han var nu väldigt förvånad och sa att jag fick lov att strunta i varorna som kom till mitt postombud och att de skulle skickas tillbaka till Misco. Jag påpekade då att jag skulle få betala en straffavgift på 250:- ( Det står i deras köpvillkor) Killen försäkrade varmt att jag absolut inte skulle behöva betala något alls och att han omedelbart skulle skicka ett bekräftelsemail på min annullering.

Det kom inget mail.

Nu känner jag mig ganska hopplös. Det står tydligt i Miscos köpvillkor att man ska ha fått ett mail som bekräftar annulleringen annars är den ogiltig.

Så Sweclockers, vad ska jag göra nu? Jag är bara 17 år och är inte så hemma på det här med konsumenträtt, men borde jag inte kunna hämta ut varorna och nyttja distansköplagen?

Har jag gjort något fel? Isåfall vad

Är jag helt enkelt körd och sitter med delar jag aldrig kommer använda?

Mvh
Ain0k

Edit:

Numret jag har ringt till hela tiden är 020 78 78 78 och mailen har skickats till kundservice@misco.se

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Ain0k:

Hej!

Den 15:e Juni beställde jag komponenter till en dator hos Misco.se. Den 17:e Juni fick jag en dator av en bekant så jag ringde till Misco och annullerade min beställning. Personen jag pratade med via kundtjänst lovade att annullera min order. Jag skulle få tillbaka mina pengar inom 3-5 bankdagar.
Det kom inga pengar och jag skickade detta mail:

Hej!

Den 15:e Juni i år beställde jag en del delar av er, ordernummer ********. Jag fick kort därefter en dator av en bekant och annullerade ordern hos er.

Jag gjorde detta via telefon.

Jag fick veta att jag skulle få tillbaka pengarna inom 3-4 bankdagar.

Det har nu gått 5 bankdagar, och jag undrar såklart varför inga pengar har kommit.
Varför har jag inte fått någon bekräftelse på att ordern är annullerad? På er hemsida står det att min order fortfarande är pågående. Innebär detta att ni inte har annullerat den?

Mvh

Dold text
Dold text

Jag fick aldrig något svar på detta mail.

Den 25:e Juni hade det ännu inte kommit några pengar. Jag kontaktade då Misco och frågade vad som hände. Förutom detta mail:

Hej

Tyvärr har jag enorma problem med er, Misco, angående en order jag la hos er den 15:e Juni. Redan två dagar senare, 17:e, ringde jag till kundtjänst och bad om att annullera ordern. Killen jag pratade med skulle ordna detta omgående och mina pengar skulle jag få insatt på mitt konto efter 3-4 bankdagar. Nu väntade jag till den 25:e Juni men inga pengar kom. Jag gick in på er hemsida och kollade mina ordrar. Där stod det att den höll på att packas och jag ringde på en gång till er och frågade vad som hände. Personen jag pratade.med sa att han såg att jag hade annullerat ordern och att han skulle prata med sin chef. Under.kvällen skulle jag få ett bekräftelsemail på att.ordern var annullerad. Det kom inget mail.

Imorse kollade jag återigen på Misco.se och där stod det att min order var skickad!?

Jag har varit i kontakt med er flera gånger via mail och telefon under 12 dagar, men ändå skickar ni ordern. Varför då? Jag skulle vilja få svar på det här.

Det har gått två veckor och jag har varken pengarna eller delarna.

Mvh
Henrik Östling

Dold text

Så ringde jag och pratade med samma person som tidigare och han försäkrade att han hade annullerat min order, men att den av någon anledning hade packats ändå. Han skulle under eftermiddagen prata med sin chef och maila en bekräftelse på att jag hade annullerat ordern.

Det kom inget mail.

Dagen efter ringde jag igen smått upprörd då jag hade fått ett trevligt mail om att mina varor var skickade. Jag skrev då ett uppmanade mail till kundtjänst samt ringde. Samma kille igen. Han var nu väldigt förvånad och sa att jag fick lov att strunta i varorna som kom till mitt postombud och att de skulle skickas tillbaka till Misco. Jag påpekade då att jag skulle få betala en straffavgift på 250:- ( Det står i deras köpvillkor) Killen försäkrade varmt att jag absolut inte skulle behöva betala något alls och att han omedelbart skulle skicka ett bekräftelsemail på min annullering.

Det kom inget mail.

Nu känner jag mig ganska hopplös. Det står tydligt i Miscos köpvillkor att man ska ha fått ett mail som bekräftar annulleringen annars är den ogiltig.

Så Sweclockers, vad ska jag göra nu? Jag är bara 17 år och är inte så hemma på det här med konsumenträtt, men borde jag inte kunna hämta ut varorna och nyttja distansköplagen?

Har jag gjort något fel? Isåfall vad

Är jag helt enkelt körd och sitter med delar jag aldrig kommer använda?

Mvh
Ain0k

Edit:

Numret jag har ringt till hela tiden är 020 78 78 78 och mailen har skickats till kundservice@misco.se

Hämtar du ut varorna måste du ju ordna med frakt tillbaka, det lär inte vara så roligt, bättre att låta de ligga så misco får tillbaka dom. Att du inte fått något bekräftelsemail att orderna är annulerad spelar ingen roll om de sagt att varorna är annulerade.

När du pratar med kundtjänst borde du bara fokusera på att få dina pengar, varorna är miscos problem!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av kobb3:

Hämtar du ut varorna måste du ju ordna med frakt tillbaka, det lär inte vara så roligt, bättre att låta de ligga så misco får tillbaka dom. Att du inte fått något bekräftelsemail att orderna är annulerad spelar ingen roll om de sagt att varorna är annulerade.

När du pratar med kundtjänst borde du bara fokusera på att få dina pengar, varorna är miscos problem!

Om jag inte hämtar ut varorna måste jag betala 250:- plus moms :/
Att kundtjänst har sagt att jag inte behöver betala det kan jag inte bevisa.

Har ju försökt få tillbaka mina pengar i två veckor men kundtjänst lovar hela tiden "3-5 bankdagar"

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ain0k:

Hej!

Den 15:e Juni beställde jag komponenter till en dator hos Misco.se. Den 17:e Juni fick jag en dator av en bekant så jag ringde till Misco och annullerade min beställning. Personen jag pratade med via kundtjänst lovade att annullera min order. Jag skulle få tillbaka mina pengar inom 3-5 bankdagar.
Det kom inga pengar och jag skickade detta mail:

Hej!

Den 15:e Juni i år beställde jag en del delar av er, ordernummer ********. Jag fick kort därefter en dator av en bekant och annullerade ordern hos er.

Jag gjorde detta via telefon.

Jag fick veta att jag skulle få tillbaka pengarna inom 3-4 bankdagar.

Det har nu gått 5 bankdagar, och jag undrar såklart varför inga pengar har kommit.
Varför har jag inte fått någon bekräftelse på att ordern är annullerad? På er hemsida står det att min order fortfarande är pågående. Innebär detta att ni inte har annullerat den?

Mvh

Dold text
Dold text

Jag fick aldrig något svar på detta mail.

Den 25:e Juni hade det ännu inte kommit några pengar. Jag kontaktade då Misco och frågade vad som hände. Förutom detta mail:

Hej

Tyvärr har jag enorma problem med er, Misco, angående en order jag la hos er den 15:e Juni. Redan två dagar senare, 17:e, ringde jag till kundtjänst och bad om att annullera ordern. Killen jag pratade med skulle ordna detta omgående och mina pengar skulle jag få insatt på mitt konto efter 3-4 bankdagar. Nu väntade jag till den 25:e Juni men inga pengar kom. Jag gick in på er hemsida och kollade mina ordrar. Där stod det att den höll på att packas och jag ringde på en gång till er och frågade vad som hände. Personen jag pratade.med sa att han såg att jag hade annullerat ordern och att han skulle prata med sin chef. Under.kvällen skulle jag få ett bekräftelsemail på att.ordern var annullerad. Det kom inget mail.

Imorse kollade jag återigen på Misco.se och där stod det att min order var skickad!?

Jag har varit i kontakt med er flera gånger via mail och telefon under 12 dagar, men ändå skickar ni ordern. Varför då? Jag skulle vilja få svar på det här.

Det har gått två veckor och jag har varken pengarna eller delarna.

Mvh
Henrik Östling

Dold text

Så ringde jag och pratade med samma person som tidigare och han försäkrade att han hade annullerat min order, men att den av någon anledning hade packats ändå. Han skulle under eftermiddagen prata med sin chef och maila en bekräftelse på att jag hade annullerat ordern.

Det kom inget mail.

Dagen efter ringde jag igen smått upprörd då jag hade fått ett trevligt mail om att mina varor var skickade. Jag skrev då ett uppmanade mail till kundtjänst samt ringde. Samma kille igen. Han var nu väldigt förvånad och sa att jag fick lov att strunta i varorna som kom till mitt postombud och att de skulle skickas tillbaka till Misco. Jag påpekade då att jag skulle få betala en straffavgift på 250:- ( Det står i deras köpvillkor) Killen försäkrade varmt att jag absolut inte skulle behöva betala något alls och att han omedelbart skulle skicka ett bekräftelsemail på min annullering.

Det kom inget mail.

Nu känner jag mig ganska hopplös. Det står tydligt i Miscos köpvillkor att man ska ha fått ett mail som bekräftar annulleringen annars är den ogiltig.

Så Sweclockers, vad ska jag göra nu? Jag är bara 17 år och är inte så hemma på det här med konsumenträtt, men borde jag inte kunna hämta ut varorna och nyttja distansköplagen?

Har jag gjort något fel? Isåfall vad

Är jag helt enkelt körd och sitter med delar jag aldrig kommer använda?

Mvh
Ain0k

Edit:

Numret jag har ringt till hela tiden är 020 78 78 78 och mailen har skickats till kundservice@misco.se

Jag tycker inte det låter som att du gjort något fel. Det låter inte heller som att Misco säger emot dig på något vis, dock har ju ordern levererats trots att de sagt att de skulle annullera den. Det är ju deras misstag.

Vad gäller att hämta ut varorna och utnyttja ångerrätten så tycker jag inte det låter som något jättebra alternativ, om inte annat så lär ju du få betala frakten i så fall. (Särskilt som butiken säger att du inte ska hämta ut varorna!)

Jag skulle nog säga att du trots allt får ringa dem ännu en gång och vänligt men bestämt försöka reda ut vad problemet är. De har ju tydligen upprepade gånger sagt att ordern skall annulleras men de skickar aldrig någon bekräftelse och ingenting händer.
Om de som svarar i telefon inte kan hjälpa så kanske du kan få prata direkt med denna chef som de hänvisar till.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Ain0k:

Om jag inte hämtar ut varorna måste jag betala 250:- plus moms :/
Att kundtjänst har sagt att jag inte behöver betala det kan jag inte bevisa.

Har ju försökt få tillbaka mina pengar i två veckor men kundtjänst lovar hela tiden "3-5 bankdagar"

De har sagt att du inte behöver göra det och kommer det fakturor så bestrider du dom. Det kan vara bra att få det via mail eller spela in samtalet när du ringer, kom ihåg att informera om att du spelar in, annars gäller beviset inte i rätten (har jag för mig i alla fall).

Nästa steg är att gå till ARN och/eller göra en polisanmälan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker inte det låter som att du gjort något fel. Det låter inte heller som att Misco säger emot dig på något vis, dock har ju ordern levererats trots att de sagt att de skulle annullera den. Det är ju deras misstag.

Vad gäller att hämta ut varorna och utnyttja ångerrätten så tycker jag inte det låter som något jättebra alternativ, om inte annat så lär ju du få betala frakten i så fall. (Särskilt som butiken säger att du inte ska hämta ut varorna!)

Jag skulle nog säga att du trots allt får ringa dem ännu en gång och vänligt men bestämt försöka reda ut vad problemet är. De har ju tydligen upprepade gånger sagt att ordern skall annulleras men de skickar aldrig någon bekräftelse och ingenting händer.
Om de som svarar i telefon inte kan hjälpa så kanske du kan få prata direkt med denna chef som de hänvisar till.

Tack för svar

Jag ska ringa imorgon igen och be att få prata med killens chef.

Skrivet av kobb3:

De har sagt att du inte behöver göra det och kommer det fakturor så bestrider du dom. Det kan vara bra att få det via mail eller spela in samtalet när du ringer, kom ihåg att informera om att du spelar in, annars gäller beviset inte i rätten (har jag för mig i alla fall).

Nästa steg är att gå till ARN och/eller göra en polisanmälan.

Problemet är att jag betalde med kort :/ De har redan pengarna.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av kobb3:

De har sagt att du inte behöver göra det och kommer det fakturor så bestrider du dom. Det kan vara bra att få det via mail eller spela in samtalet när du ringer, kom ihåg att informera om att du spelar in, annars gäller beviset inte i rätten (har jag för mig i alla fall).

Nästa steg är att gå till ARN och/eller göra en polisanmälan.

Det räcker med att EN part vet om att samtalet spelas in och i detta fall vet TS om att han spelar in när han ringer så han behöver INTE informera motpart om att samtalet spelas in.

Till TS om du inte kan spela in samtalet kör på högtalare och och sen antingen har du med ytterligare en mobil som ligger jämte som spelar in samtalet eller så har du någon i din bekantskapskrets med. Ju fler desto bättre vilket underlätta i en eventuell anmälan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Försök kolla om det blir billigare för dig att betala de där 250 kr jmf med att betala frakten tillbaka för dina paket.
Kan du se i Miscos system när dina varor packades? Kan du utläsa av kollinumret på posten när det lämnades in?

Om dessa datum är efter att du pratade med killen så har du ju gjort rätt och jag tycker att Misco borde ta kosten för returen. Har du ringt från din mobil så har du ju logg över när du ringt nummret.

Tycker att du ska stå på dig - var saklig men bestämd.
Som alltid så förlorar du på att skrika, hota eller insinuera saker gentemot företaget ... skriver det lite så här på förhand då vi som läst forumet länge har sett en del trådar som spårat ut ju längre de blivigt. Underhållande att läsa men inte alltid så konstruktiva

Hoppas det löser sig för dig, det värsta som händer är ju att det kostar dig 250 kr (om du inte hämtar ut paketen och det visar sig att det kostar mer för dig att skicka tillbaka dem).

Dator: Japps, några år på nacken men tillräcklig | Dell 3008WFP 30" skärm
Bärbar dator: MBA 13" NAS: QNap TS-509 & Synology DS3612xs, DS416
Skrev jag något vettig? "Bra inlägg":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Gustav-P:

Försök kolla om det blir billigare för dig att betala de där 250 kr jmf med att betala frakten tillbaka för dina paket.
Kan du se i Miscos system när dina varor packades? Kan du utläsa av kollinumret på posten när det lämnades in?

Om dessa datum är efter att du pratade med killen så har du ju gjort rätt och jag tycker att Misco borde ta kosten för returen. Har du ringt från din mobil så har du ju logg över när du ringt nummret.

Tycker att du ska stå på dig - var saklig men bestämd.
Som alltid så förlorar du på att skrika, hota eller insinuera saker gentemot företaget ... skriver det lite så här på förhand då vi som läst forumet länge har sett en del trådar som spårat ut ju längre de blivigt. Underhållande att läsa men inte alltid så konstruktiva

Hoppas det löser sig för dig, det värsta som händer är ju att det kostar dig 250 kr (om du inte hämtar ut paketen och det visar sig att det kostar mer för dig att skicka tillbaka dem).

Han ska INTE betala något för att varorna skickas tillbaka till Misco. Har har ju avbeställt och då är det Miscos problem att se till att varorna skickas tillbaka när dom trots avbeställning skickat varorna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013

Tack för alla svar

Jag har via mail påpekat två gånger, och via samtal två gånger INNAN varorna skickades.
Mailet om att varorna är skickade fick jag 30 juni 2014 03:13

Mailen jag inkluderade i trådstarten skickades 27 Juni respektive 25 Juni.

Det här med att spela in ett samtal, skulle jag kanske prova med det? Får jag tex lägga upp det samtalet på youtube så att ni kan höra vad de säger? Jag tror att det skulle underlätta för er att förstå vad som händer.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Ain0k:

Tack för svar

Jag ska ringa imorgon igen och be att få prata med killens chef.

Problemet är att jag betalde med kort :/ De har redan pengarna.

Du ska alltså bestrida fakturan på 250kr om den nu kommer till dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av kobb3:

Du ska alltså bestrida fakturan på 250kr om den nu kommer till dig.

Kan de ens fakturera mig då jag inte är 18?

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Misco kan vara lite snurriga, men dom blåser dig inte. Gå bara till postombudet och säg till paketet ska returneras. Klart.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ain0k:

Kan de ens fakturera mig då jag inte är 18?

De borde väl egentligen inte ha sålt något till dig (iaf om det gäller någon större summa) utan förälders tillåtelse. Är möjligt att förälder kan häva hela köpet med detta som grund också.

Dock uppfattar jag det inte om att du behöver ytterligare motiveringar till att köpet skall hävas eftersom Misco inte verkar säga emot, på något sätt gör de ju bara fel jämfört med vad de säger till dig.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av evil penguin:

De borde väl egentligen inte ha sålt något till dig (iaf om det gäller någon större summa) utan förälders tillåtelse. Är möjligt att förälder kan häva hela köpet med detta som grund också.

Dock uppfattar jag det inte om att du behöver ytterligare motiveringar till att köpet skall hävas eftersom Misco inte verkar säga emot, på något sätt gör de ju bara fel jämfört med vad de säger till dig.

Mina föräldrar var väl medvetna om att jag la den här beställningen, och även om situationen som har uppstått.

Är väl egentligen ointressant om summan men det är mycket för mig

Exakt så upplever även jag situationen, att Misco gör fel. Jag är bara osäker på vad som komma skall.

Jag hoppas och tror att paketet skickas tillbaka och att jag får mina pengar.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Gå till Postombudet och begär att paketet skall skickas tillbaka. Misco reglerar de där 250 kronorna. Antingen får du hela summan som du har betalat eller så blir det, ditt belopp - 250 kr.

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | CM Hyper 212+ | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 830 256GB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Vid nyttjande av ångerrätt så ska köparen stå för returfrakten. Vid garanti ärenden så är det säljaren som står för returfrakten.

I ditt fall så var ordern förmodligen så långt gången så att den inte gick att bromsa och det är därför den har skickats trots att du ringde efter två dagar. Det beror på att allt inte sköts av samma person och det finns inte någon magisk röd knapp för att stoppa en plockad order som är påväg att skickas.

Det är förmodligen därför du inte har fått pengarna, då paketet ej har kommit tillbaka till Misco. Så plocka ut det och skicka tillbaka det. Så ska du se att du får tillbaka pengarna snabbare. Ett paket ligger oftas i 30dagar innan det går i retur.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Ain0k:

Om jag inte hämtar ut varorna måste jag betala 250:- plus moms :/
Att kundtjänst har sagt att jag inte behöver betala det kan jag inte bevisa.

Har ju försökt få tillbaka mina pengar i två veckor men kundtjänst lovar hela tiden "3-5 bankdagar"

Spela in samtalen så borde det vara nog med bevis. (Gissning)

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av DasBoot_swe:

Vid nyttjande av ångerrätt så ska köparen stå för returfrakten. Vid garanti ärenden så är det säljaren som står för returfrakten.

I ditt fall så var ordern förmodligen så långt gången så att den inte gick att bromsa och det är därför den har skickats trots att du ringde efter två dagar. Det beror på att allt inte sköts av samma person och det finns inte någon magisk röd knapp för att stoppa en plockad order som är påväg att skickas.

Det är förmodligen därför du inte har fått pengarna, då paketet ej har kommit tillbaka till Misco. Så plocka ut det och skicka tillbaka det. Så ska du se att du får tillbaka pengarna snabbare. Ett paket ligger oftas i 30dagar innan det går i retur.

Magisk röd knapp. Vart vill du komma?

När jag ringde och annullerade ordern frågade jag om det inte var försent att göra det, han sa att det var helt lugnt då de inte hade börjat packa ordern. Alla delar jag beställde fanns i lager så de har inte heller beställt något speciellt åt mig från deras leverantörer. Det fanns ingen orsak till att ordern INTE skulle kunna ha stoppats då.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av DasBoot_swe:

Ett paket ligger oftas i 30dagar innan det går i retur.

14 dagar, det har vart så väldigt länge nu. 30 dagar var det dock innan det bytte :).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Tänk på att om du har gjort någon "special"-lösning i beställningen kan dom kanske neka ångerrätten. Greatetech nyttjade det kryphålet häromsistens när en kille ville returnera en standarddator som han fick ett wlan-kort instoppat i.

Men nu ska du ändå inte plocka ut paketet, utan gör som föreslagits. Gå till ombudet och informera om att paketet ska returneras direkt. Kanske kan du få en bekräftelse utskriven på det som du kan hänvisa till när du ringer nästa gång.

| Asus Sabertooth P67 | Intel i7 2600K @ 3.4 GHz | Corsair H80 - Pull |
| 2*4GB Corsair XMS3 - 1600 MHz | Asus GTX 660ti 2GB DirectCUII OC | Gainward GTX 660ti 2GB |
| Sandisk Extreme 120GB - System |OCZ Agility 3 60GB + OCZ Vertex 2 60GB linked @120 GB|
| P182B något moddat | Corsair HCG 520W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av hemligsomfan:

Tänk på att om du har gjort någon "special"-lösning i beställningen kan dom kanske neka ångerrätten. Greatetech nyttjade det kryphålet häromsistens när en kille ville returnera en standarddator som han fick ett wlan-kort instoppat i.

Men nu ska du ändå inte plocka ut paketet, utan gör som föreslagits. Gå till ombudet och informera om att paketet ska returneras direkt. Kanske kan du få en bekräftelse utskriven på det som du kan hänvisa till när du ringer nästa gång.

Har inte gjort någon specialbeställning. Jag besällde bara moderkort, cpu, chassi och nätagg. Inga konstigheter som förmontering eller liknande

Kan förövrigt meddela att jag har ringt Misco igen;
Han förklarade att han har kontaktat mitt postombud och att paketen är på väg tillbaka till Misco. Avgiften på 250:- är jag friskskriven och pengarna återfår jag när komponenterna åter är i Miscos ägo.

Allt är löst. Tack för hjälpen ni har varit till stor hjälp.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av goa200:

Det räcker med att EN part vet om att samtalet spelas in och i detta fall vet TS om att han spelar in när han ringer så han behöver INTE informera motpart om att samtalet spelas in.

Till TS om du inte kan spela in samtalet kör på högtalare och och sen antingen har du med ytterligare en mobil som ligger jämte som spelar in samtalet eller så har du någon i din bekantskapskrets med. Ju fler desto bättre vilket underlätta i en eventuell anmälan.

Se där, fick man lära sig något nytt Passade på att googla lite efter det och hittade detta. http://lawline.se/answers/6900

Nu är det OT, men dog lite när jag läste de två kommentarerna

Till TS. Jag hade nog ringt för att bekräfta det som sagts, just nu har du ju inget skriftligt ifrån Mysko som bekräftar att ordern är annullerad eller att du inte behöver betala något. De kan ju bara blåneka dig och eftersom det inte finns några "bevis" så blir det ju lite knepigt och tar tid att bevisa.

EDIT: såg att det hade löst sig nu, skönt

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5,1Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av trickysaer:

Se där, fick man lära sig något nytt Passade på att googla lite efter det och hittade detta. http://lawline.se/answers/6900

Nu är det OT, men dog lite när jag läste de två kommentarerna

Till TS. Jag hade nog ringt för att bekräfta det som sagts, just nu har du ju inget skriftligt ifrån Mysko som bekräftar att ordern är annullerad eller att du inte behöver betala något. De kan ju bara blåneka dig och eftersom det inte finns några "bevis" så blir det ju lite knepigt och tar tid att bevisa.

EDIT: såg att det hade löst sig nu, skönt

Jag har bevis så det räcker.

Men jag tror att det är lugnt nu.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Ain0k:

Jag har bevis så det räcker.

Men jag tror att det är lugnt nu.

Du avbeställde en icke packad/skickad order den 17:e och nu vill de att du skall vänta på dina pengar tills de fått tillbaks sina varor? Vad händer om posten slarvar bort paketet?

Hoppas det löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av daempull:

Du avbeställde en icke packad/skickad order den 17:e och nu vill de att du skall vänta på dina pengar tills de fått tillbaks sina varor? Vad händer om posten slarvar bort paketet?

Hoppas det löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt.
Eller ja.

3-5 bankdagar efter att de har varorna. Med lite tur kanske jag har pengarna ~15:e

Om posten slarvar bort varorna så är det postens/miscos problem då jag anser att jag aldrig har ägt varorna, ser inte hur det skulle bli ett problem för mig.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ain0k:

Kan förövrigt meddela att jag har ringt Misco igen;
Han förklarade att han har kontaktat mitt postombud och att paketen är på väg tillbaka till Misco. Avgiften på 250:- är jag friskskriven och pengarna återfår jag när komponenterna åter är i Miscos ägo.

Allt är löst. Tack för hjälpen ni har varit till stor hjälp.

Ja, man får ju hoppas att det verkligen är löst den här gången.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Ain0k:

Magisk röd knapp. Vart vill du komma?

När jag ringde och annullerade ordern frågade jag om det inte var försent att göra det, han sa att det var helt lugnt då de inte hade börjat packa ordern. Alla delar jag beställde fanns i lager så de har inte heller beställt något speciellt åt mig från deras leverantörer. Det fanns ingen orsak till att ordern INTE skulle kunna ha stoppats då.

Så fort ordern är bekräftad så börjar systemet att jobba dvs. Ordern går vidare för plock och även fast den stoppas innan dess så kan någon redan ha börjat att plocka den så går den iväg. Då ordern fortfarande finns med mottagare mm. Olyckligt men så är det och är svårt att komma ifrån då allt sker per automatik och elektroniskt. Den är ingen som handskriver allt för att sedan plocka det. Är inte en säkert att lagret där allt plockas är på samma ort som där kundtjänsten är.

Tur att du fick reda på varför återbetalningen har dröjt.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2009

Jag beställde lite kablage som jag hade glömt till datorbygget (iom gratis frakt på misco då) lördag den 24e juni, med 1-3 dagars lagerstatus (som jag apropå inte vet om det innebär leveranstid eller när de kan skicka).

Hursomhelst så hann jag inte få det inom följande veckan, så på fredagen den 30e juni ringde jag och frågade, och de hade inte kunnat skicka det än, så jag bad att få avbeställa det och köpa det dyrare lokalt så jag kunde få upp datorn under helgen. Det var inga problem för dem (sa dem), och jag tänkte inte mer på det när jag sedan såg den här tråden.

Nu fick jag mail i förrgår den 6e juli att de skickat kablarna, och igår även en avi från posten på det.

>1 veckas ledtid för att avbryta en order ska inte vara för kort, så ja, Misco verkar ha lite problem på det området.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013

Tänkte lägga en liten uppdatering.

Kollade på kollinumret på paketen som misco skickat till mig, dem som vart returnerade, de fick misco tillbaka den 2:a Juli.
Jag har inte fått några pengar ännu.

Kundtjänst sa att pengarna skulle jag få när paketen kom till misco, jag tänkte att jag väntar 3-5 bankdagar och ser om de kanske satte in pengarna då paketen kom, det har nu gått 6 bankdagar, vi kan räkna med 5 om paketen anlände sent på kvällen till Misco.

Ska man överväga att kontakta en konsumentombudsman?

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM