Jag har enorma problem med Misco.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara och ringa till Misco igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är väl bara och ringa till Misco igen?

Ringde precis till Misco.

Enligt kundtjänst har paketen inte kommit fram till Misco ännu, men om man kollar upp kollinumret så fick dem paketen 3:e Juli respektive 2:a Juli (det var två paket), killen i kundtjänst kollade upp kollinumret och konstaterade samma sak varpå han kom fram till att lagret på Misco har misslyckats med att meddela kundtjänst om att paketen har kommit fram, kundtjänst skulle då ha kontaktat ekonomiavdelningen som då skulle sätta över pengarna.

Han skulle nu kontakta lagret samt ekonomi och kontakta mig senare, via mail.

Jag är så fruktansvärt trött på Misco. De verkar ju inte ha någon form av kommunikation mellan avdelningarna (främst lagret och kundtjänst i det här fallet). Om något ska göras måste jag som kund ringa och tjata på dem så att det blir gjort.

Nu kommer väl det där ta minst en dag innan ekonomiavdelningen inleder överföringen, plus 3-5 bankdagar.
Det känns så fel. Nästan en månad sedan jag annullerade ordern och fortfarande har jag inte fått pengarna.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Hej!
Så Sweclockers, vad ska jag göra nu? Jag är bara 17 år och är inte så hemma på det här med konsumenträtt, men borde jag inte kunna hämta ut varorna och nyttja distansköplagen?

Har jag gjort något fel? Isåfall vad

OM du nu är 17 år så är du omyndig och Misco kan generellt inte ingå avtal med dig om de inte har samtycke från dina förmyndare.
Du har alltså inte rätt att ingå ett avtal. I mina ögon så är inte avtalet giltigt. se Föräldrabalken 9 kap. 1 §.

Permalänk
Medlem

Vilken onödig tråd. Misco är ju en gammal etablerad spelare och kommer knappast blåsa dig på dina pengar. Jag kan hålla med om att dom är lite sega ibland men skulle gissa på sommarpersonal/underbemanning nu på sommaren.

ang deras lager så har jag fått det förklarat att dom sickar ut ordern omgående till lager som börjar plocka och då är det oftast försent att stoppa processen som är igång.

gör som dom säger bara så kommer du få dina pengar inom kort

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Ringde precis till Misco.

Enligt kundtjänst har paketen inte kommit fram till Misco ännu, men om man kollar upp kollinumret så fick dem paketen 3:e Juli respektive 2:a Juli (det var två paket), killen i kundtjänst kollade upp kollinumret och konstaterade samma sak varpå han kom fram till att lagret på Misco har misslyckats med att meddela kundtjänst om att paketen har kommit fram, kundtjänst skulle då ha kontaktat ekonomiavdelningen som då skulle sätta över pengarna.

Han skulle nu kontakta lagret samt ekonomi och kontakta mig senare, via mail.

Jag är så fruktansvärt trött på Misco. De verkar ju inte ha någon form av kommunikation mellan avdelningarna (främst lagret och kundtjänst i det här fallet). Om något ska göras måste jag som kund ringa och tjata på dem så att det blir gjort.

Nu kommer väl det där ta minst en dag innan ekonomiavdelningen inleder överföringen, plus 3-5 bankdagar.
Det känns så fel. Nästan en månad sedan jag annullerade ordern och fortfarande har jag inte fått pengarna.

Man kan undra vad de sysslat med under dessa 51 år i branschen. Inte är det kundtjänst iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

OM du nu är 17 år så är du omyndig och Misco kan generellt inte ingå avtal med dig om de inte har samtycke från dina förmyndare.
Du har alltså inte rätt att ingå ett avtal. I mina ögon så är inte avtalet giltigt. se Föräldrabalken 9 kap. 1 §.

Mina föräldrar är medvetna om min order hos misco och de hjälpte mig tom att beställa.

Skrivet av Hymer:

Vilken onödig tråd. Misco är ju en gammal etablerad spelare och kommer knappast blåsa dig på dina pengar. Jag kan hålla med om att dom är lite sega ibland men skulle gissa på sommarpersonal/underbemanning nu på sommaren.

ang deras lager så har jag fått det förklarat att dom sickar ut ordern omgående till lager som börjar plocka och då är det oftast försent att stoppa processen som är igång.

gör som dom säger bara så kommer du få dina pengar inom kort

Det är inte alls en onödig tråd.

Jag tror absolut inte att de kommer blåsa mig på pengarna men de är ju inte direkt angelägna om att hjälpa mig heller.
Jag har följt deas instruktioner till punkt och pricka. Det är snarare jag som måste be dem att göra saker, deras kundtjänst lovar mail hit och dit som jag aldrig får.

Angående det här med lagret, när jag ringde första gången och annullerade ordern (trodde jag) så frågade jag specifikt om det inte var för sent att göra det. Nej fick jag höra.

Värt att nämna är ju även att paketen packades/skickades två veckor efter att jag beställde.

Skrivet av daempull:

Man kan undra vad de sysslat med under dessa 51 år i branschen. Inte är det kundtjänst iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det tror jag absolut inte.

Edit:
Värt att nämna är att under alla mina samtal med Misco har det ALLTID vart samma person jag har pratat med, det verkar ju som att de endast har en person i kundtjänst, kanske är svårt för han att hjälp mig.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Gör det, och tänk på att du inte har ångrat köpet. Du har avbeställt ordern och då har de inte rätt att ha dina pengar. Det rör sig alltså inte om en retur, utan det rör sig om en avbeställning.

Misco verkar tro att det rör sig om en retur men det är fel. Du har avbeställt, och därför ska de endast ge tillbaka dina pengar och så får de skicka runt sina egna produkter till vilka adresser de vill. Det har inte med dig att göra hur de skickar runt sina lagervaror.

Kontakta konsumentombudsman ja. Och var tydlig med att det är en avbeställning, ingen retur.

Permalänk
Medlem

https://lagen.nu/arn/2008-1346

En konsument har enligt 37 § konsumentköplagen (1990:932) rätt att avbeställa varan innan den har avlämnats. Säljaren har då inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning.

Permalänk
Medlem

Mitt ärende (nämnt längre upp) verkar inte lösas heller. De är trevliga på telefon, men man kan ringa 10 gånger och skicka 5 mail utan att något händer. De kan via telefon säga varje gång att det inte är några problem att avbeställa ordern och att man får pengarna tillbaka, men de svarar knappt på mail, så man får aldrig något på pränt, och inget av vad de lovar i telefon inträffar.

Således: Var säker på att du inte kommer vilja avbeställa från Misco, och leveranstiderna som står listade stämmer inte nödvändigtvis.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, pappa har börjat intresserat sig i ämnet så jag skulle tro att det här löser sig snart, han kommer ta kontakt med arn.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Kan förövrigt nämna att jag i Måndags ringde och kollade läget på mitt ärende, killen sa då att lagret hade fått paketen men inte meddelat honom om det.
(han såg det genom att kolla på kollinumret)

Han skulle skicka ett mail till lagret och mig.

Självklart fick jag inget mail.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Kan förövrigt nämna att jag i Måndags ringde och kollade läget på mitt ärende, killen sa då att lagret hade fått paketen men inte meddelat honom om det.
(han såg det genom att kolla på kollinumret)

Han skulle skicka ett mail till lagret och mig.

Självklart fick jag inget mail.

Helt sinnessjukt. Har läst igenom tråden och kan inte annat än att lida med dig. Jag hade anmält dem för länge sen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Helt sinnessjukt. Har läst igenom tråden och kan inte annat än att lida med dig. Jag hade anmält dem för länge sen.

Tack för stödet.

Stör mig otroligt mycket på att de har haft paketet sedan den 3:e Juni men de verkar ju inte vilja ge tillbaka mina pengar.

De har haft paketen i två veckor men de lyckas ändå inte kunna verifiera detta.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Tack för stödet.

Stör mig otroligt mycket på att de har haft paketet sedan den 3:e Juni men de verkar ju inte vilja ge tillbaka mina pengar.

De har haft paketen i två veckor men de lyckas ändå inte kunna verifiera detta.
http://i.imgur.com/uWRcrBX.png

Ring dem en sista gång och säg att du polisanmäler om de inte skickar över pengarna inom 3 bankdagar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag hade med blivit förbannad men jag skulle gissa på att dom har någon sommarpersonal som sitter på kundtjänst och inte riktigt hinner med/vet vad som skall göras. Ligg på dom och be att få prata med någon högre upp i ledet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag hade med blivit förbannad men jag skulle gissa på att dom har någon sommarpersonal som sitter på kundtjänst och inte riktigt hinner med/vet vad som skall göras. Ligg på dom och be att få prata med någon högre upp i ledet.

Varför skall TS bry sig om ifall de har sommarpersonal eller inte? Kan de inte hitta sommarpersonal som kan utföra de basala uppgifterna ordentligt kanske de borde anställa fler? De skickade paketet en vecka efter det att TS annulerade ordern så det borde inte gått iväg till att börja med.

Bara leveranstiden var ju galet lång på varor de sa sig ha i lager, 1.5 vecka.

Tycker TS tråd var väldigt bra då jag vet att jag inte skall handla något mer av Misco då de har långa leveranstider och dålig kundservice, skulle jag behövt hålla på som TS skulle värdet av min tid överstigit komponenternas värde rätt snabbt. Bra att veta då jag förmodligen skall beställa lite delar snart där jag tänkt ta en del från Misco, men nu ändrar jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ring dem en sista gång och säg att du polisanmäler om de inte skickar över pengarna inom 3 bankdagar.

Du har inget att anmäla då inget brott har begåtts. Tomma hot kommer man inte långt med. Det smartaste är att ligga på dem men på ett vänlig sätt, ev. krav på kompensation/ränta/dylikt tar man när pengarna har återbetalats. Om pengarna inte återbetalas tar man det till tingsrätten.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Misco är kass enl. min erfarenhet, trist att du får upptäcka det på detta sätt dock. Hoppas att det löser sig inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Kan förövrigt nämna att jag i Måndags ringde och kollade läget på mitt ärende, killen sa då att lagret hade fått paketen men inte meddelat honom om det.
(han såg det genom att kolla på kollinumret)

Han skulle skicka ett mail till lagret och mig.

Självklart fick jag inget mail.

Lätt att vara efterklok, men när du ringde dem efter att du annulerat ordern och de lovade ett mail så kunde du ha begärt att han skickade ut ett mail medans du pratade med honom och inte tänkte lägga på innan du fått det. Du skulle ha fått pengarna tillbaka direkt och de skulle inte ens ha plockat och skickat ut delarna ifrån början. Av din berättelse så låter det som att Misco är ett rookie företag, inte 51 år i branschen... Ett seriöst företag jobbar inte på det viset.

Drygt för dig att de håller på som de gör och jag hoppas att det löser sig utan behöva blanda in KO/ARN, men som sagt, de skulle ha betalat tillbaka direkt. Om de sedan har så jävla kass kommunikation internt är inte ditt problem, eller det ska inte bli det iaf. Om du får liknande problem i framtiden eller om du kontaktar någon kundtjänst som lovar ett mail, säg att de skickar mailet direkt när du väntar i telefon.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Varför skall TS bry sig om ifall de har sommarpersonal eller inte? Kan de inte hitta sommarpersonal som kan utföra de basala uppgifterna ordentligt kanske de borde anställa fler? De skickade paketet en vecka efter det att TS annulerade ordern så det borde inte gått iväg till att börja med.

Bara leveranstiden var ju galet lång på varor de sa sig ha i lager, 1.5 vecka.

Tycker TS tråd var väldigt bra då jag vet att jag inte skall handla något mer av Misco då de har långa leveranstider och dålig kundservice, skulle jag behövt hålla på som TS skulle värdet av min tid överstigit komponenternas värde rätt snabbt. Bra att veta då jag förmodligen skall beställa lite delar snart där jag tänkt ta en del från Misco, men nu ändrar jag det.

Jag vet inte vad du är för person men jag brukar ha förståelse för ny personal/sommarjobbare. Inte alltid lätt att göra saker rätt i början och särskilt inte om man på det är underbemannad. Men visst i ts fall hade jag med blivit förbannad och bett att få prata med någon ansvarig som skulle få lösa det samt kompensera mig på något sätt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vilken onödig tråd. Misco är ju en gammal etablerad spelare och kommer knappast blåsa dig på dina pengar. Jag kan hålla med om att dom är lite sega ibland men skulle gissa på sommarpersonal/underbemanning nu på sommaren.

ang deras lager så har jag fått det förklarat att dom sickar ut ordern omgående till lager som börjar plocka och då är det oftast försent att stoppa processen som är igång.

gör som dom säger bara så kommer du få dina pengar inom kort

Har dom hanterat detta bra tycker du?

Vem har ansvar gentemot kunden för personalens prestationer? Företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag vet inte vad du är för person men jag brukar ha förståelse för ny personal/sommarjobbare. Inte alltid lätt att göra saker rätt i början och särskilt inte om man på det är underbemannad. Men visst i ts fall hade jag med blivit förbannad och bett att få prata med någon ansvarig som skulle få lösa det samt kompensera mig på något sätt.

Självklart tar man inte ut det på sommarpersonalen, det är inte deras fel att situationen är som den är. Det är företagets fel som inte ser till att kundservice fungerar genom tillräcklig utbildning/bemanning. Vi vet ju inte ens om det är sommarbemanningen som är att skylla på i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Du har inget att anmäla då inget brott har begåtts. Tomma hot kommer man inte långt med. Det smartaste är att ligga på dem men på ett vänlig sätt, ev. krav på kompensation/ränta/dylikt tar man när pengarna har återbetalats. Om pengarna inte återbetalas tar man det till tingsrätten.

Det är ju precis det han redan har gjort under en lång tid, legat på och varit vänlig. Då är det nog dags att ryta till.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Otroligt sansad och lugn du är, heder åt dig, själv hade jag gått i taket för länge sen haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ja så han borde prata med någon som står över kundtjänstpersonalen och skälla lite på den personen så han kan få detta löst.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Du har inget att anmäla då inget brott har begåtts. Tomma hot kommer man inte långt med. Det smartaste är att ligga på dem men på ett vänlig sätt, ev. krav på kompensation/ränta/dylikt tar man när pengarna har återbetalats. Om pengarna inte återbetalas tar man det till tingsrätten.

Klart man kan anmäla och det är upp till en åklagare att bedöma om ett brott har begåtts.
Som jag skrev tidigare så är TS minderårig och får i normala fall inte ingå avtal. Har nu inte Misco "krävt" medgivande från förmyndarna så bör avtalet rimligtvis vara ogiltigt. Misco ska därför betala tillbaka pengarna omedelbart då de inte har rätt att ingå avtal med minderåriga. På så vis slipper därmed TS stå för några som helst kostnader, ångerrätt mm.

Håller däremot med dig om att det är smartast att ligga på dem på ett vänligt sätt. Förmodligen är det semestertider som gör att processen tar lite längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Klart man kan anmäla och det är upp till en åklagare att bedöma om ett brott har begåtts.
Som jag skrev tidigare så är TS minderårig och får i normala fall inte ingå avtal. Har nu inte Misco "krävt" medgivande från förmyndarna så bör avtalet rimligtvis vara ogiltigt. Misco ska därför betala tillbaka pengarna omedelbart då de inte har rätt att ingå avtal med minderåriga. På så vis slipper därmed TS stå för några som helst kostnader, ångerrätt mm.

Nja... nu har jag ingen koll på om Polisen får neka att ta emot en anmälan, men om de tar emot den i detta fall kommer de lägga ner anmälan lika fort som den kommer in. I detta fall är det frågan om ett avtalsbrott om något, vilket i sig inte är brottsligt och en sådan tvist skall i så fall lösas i tingsrätten.

Man får handla för pengar man tjänat själv om man är 16 år eller äldre, dock inte på faktura.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Idag satte jag mig ner på lunchen en sista gång och ringde. (Sommarjobbar)

Jag tänkte för mig själv att om inget händer nu så får jag lov att kontakta KO.

Pratade med en tjej den här gången, första samtalet med en annan person på Misco, förklarade snabbt det som hade hänt och hon skulle prata med sina kollegor. Senare under dagen skulle jag få ett mail. Ni kan ju gissa hur det gick.

(Stör mig otroligt mycket på att de aldrig skickar mail fast de hela tiden lovar det, tur att jag spelar in alla samtal)

Hursomhelst fick jag faktiskt ett samtal där hon beklagade situationen och berättade varför betalningen hade dröjt.

"Fel i systemet"

Något med deras datorer som tydligen var internationellt och de hade tydligen mycket problem. Ekonomiavdelningen kom inte åt något slags register och kunde därför inte betala. Hon skulle personligen se till att mitt ärende skulle lösas och jag skulle kompenseras för att de haft mina pengar i 3 veckor utan skäl, skickat paket som jag inte skulle ha fått, uteblivna mail etc etc.

Hon pratade om fri frakt på Misco.

Jag hoppas verkligen att situationen är löst nu, jag har ju så många gånger tidigare blivit lovad det ena och det andra men men...

Edit:
Vill återigen tacka er för era synpunkter och idéer, de har hjälpt mycket.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd

Precis samma sak hände mig!! Jag beställde en datorkomponent på måndagen, på tisdagen hade jag löst det på annat håll så jag ringer misco och får prata med en kille (som bryter på svenska). Förklarar situationen och ber han annullera ordern. Han säger ja det går bra och att ett bekräftelsemail kommer komma inom några timmar. Vad tror ni kommer istället? Jo ett mail att ordern blivit skickad.
Vad är det för fel? Anställ personal som begriper det svenska språket, för jag antar att det är det som är problemet här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Precis samma sak hände mig!! Jag beställde en datorkomponent på måndagen, på tisdagen hade jag löst det på annat håll så jag ringer misco och får prata med en kille (som bryter på svenska). Förklarar situationen och ber han annullera ordern. Han säger ja det går bra och att ett bekräftelsemail kommer komma inom några timmar. Vad tror ni kommer istället? Jo ett mail att ordern blivit skickad.
Vad är det för fel? Anställ personal som begriper det svenska språket, för jag antar att det är det som är problemet här?

Personen jag har samtalet med på Misco bröt på Svenska ja, men vi förstod varandra ypperligt.

Tror att det hela grundar sig i utebliven kommunikation inom firman

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM