Google Cardboard [Problem med magnet]

Permalänk

Google Cardboard [Problem med magnet]

Hej,

Vet ej om detta är rätt forumdel men hittade inget som passade in närmare.

Först vill jag hänvisa till denna sida om ni inte är särskillt insatta i Cardboard:
https://developers.google.com/cardboard/

Här är vad magneterna är till för:

Citat:

''What are the magnets for and can I use cardboard without them?

The magnet is used for clicking inside of demos. When you pull and release the ring, your phone's magnetometer detects changes in the magnetic field. Chrome experiments currently don't use the magnet, but you will need it to try the Cardboard Android app.

Not all phones will be able to detect magnet pulls. You can use Cardboard without the magnet by sticking copper tape along the side of the viewer and having it come into contact with the phone screen. When you tap twice on the copper tape with your finger, the phone will react as if it had detected a magnet pull.''

Till mitt problem.

Jag har byggt mig en Google Cardboard, detta VR-headset av kartong som Google presenterade på Google I/O. Jag införskaffade diverse delar utom en som jag har väldigt svårt att hitta - en Neodym-ringmagnet (alltså en med hål igenom). Jag hittade istället vanliga neodym magneter (utan hål i) i ungefär rätt storlek och testade med en sådan. Men, jag får det ej att fungera. Att det skulle vara ett hål igenom tänkte jag först var för att det skulle vara lättare att dra ned den med fingret (den fungerar ju som en switch) och inte någonting med dennes fysiska/tekniska funktion.

En annan möjlig orsak kan vara för att min telefon har ett yttre skal av aluminium (HTC One M7).

Det stod nämligen i Googles kompatibilitetslista att min telefon delvis var kompatibel med Cardboard.
Här är hela listan:

Citat:

''Here is a list of the phones we've tested that are compatible with Cardboard.

Fully compatible:
Google Nexus 4 and 5
Motorola Moto X
Samsung Galaxy S4 and S5
Samsung Galaxy Nexus

Partially compatible:
HTC One
Motorola Moto G
Samsung Galaxy S3''

Så vad kan det bero på? Är det helt enkelt för att jag inte har en neodym-magnet med hål igenom eller har det min telefon att göra?

Tacksam för svar!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag inte kan hjälpa dig, men får man fråga var du fick tag linserna?

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.com/se/Neodym-magnet/Pr311466000

Såna där har jag köpt tidigare, så nu vet du och andra var ni kan hitta magneter med hål

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Sorry för att jag inte kan hjälpa dig, men får man fråga var du fick tag linserna?

http://www.amazon.de/Stooksy%C2%AE-VR-Spektiv-f%C3%BCr-dritte...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av relling:

Håll magneten i handen och kolla om den reagerar någon annanstans än googles avsedda plats.

Hur tycker du upplevelsen blir med den mobilen ? Ser du pixlarna, dvs "screendoor" effekt ?

Här delvis testat det, ska undersöka det lite till!

Nja, jag tycker att det ser ganska klart och skarpt ut. Det "laggar" dock lite när man tittar runt på vissa demon.

Skrivet av Naxos:

Sorry för att jag inte kan hjälpa dig, men får man fråga var du fick tag linserna?

Köpte luppen - som en annan medlem länkade ovan - och skruvade isär den. Med den behöver du dock öka avståndet från linserna till telefonen med 5mm så att det är 45mm istället för 40mm.

Skrivet av Tangentbord:

http://www.clasohlson.com/se/Neodym-magnet/Pr311466000

Såna där har jag köpt tidigare, så nu vet du och andra var ni kan hitta magneter med hål

Har sett den och till och med tittat på den i butik, men en kille på Swedroid sa att det inte fungerade med den. Du har alltså fått den att fungera?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Har sett den och till och med tittat på den i butik, men en kille på Swedroid sa att det inte fungerade med den. Du har alltså fått den att fungera?

Nope, har använt dom till annat så kan inte säga nått om det här fallet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker det skulle vart trevligt om något Svenskt företag tog initiativet att sälja ett Cardboard paket där man får alla delarna och kan börja bygga direkt. Vissa av delarna är ju som tidigare sagt lite svåra att få tag på.

Permalänk
Medlem

Hijackar tråden lite. Har någon hittat en app som man kan streama video med/till. Vill kunna filma med en lur och streama det till den andra luren som sitter i cardboard.