Gaming/desktop replacement laptop 13k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

För din budget och dina krav så får du ge efter nånstans... i det här fallet så verkar valet enkelt: vikt.

Glöm alla tunna modeller med kraftiga grafikkort och cpu, de är oanvändbara som bärbara.

MSI GT70 eller ASUS G750JM

Jag hade tagit Asusen 10 gånger av 10. Bättre chassi, fläktsystem och tangentbord. Men du får lite sämre gamingprestanda för pengarna.

I Princip så får du ett GTX 860 M istället för GTX 870 M.

Asusen hade jag hoppat enbart för att dom placerat alla portar på höger sida. Fundera på hur roligt det blir med alla kablarna där när du mest troligen har musen där. Visst, säkert en del som inte pluggar en extra prylar till laptopen men jag gör iaf det.

Asus är egentligen mitt favoritmärke men är man så jävla korkad så ska man straffas.

Permalänk

Köpte denna innan dreamhack summer och är riktigt nöjd. Skärmen är riktigt bra, allt svart på skärmen är svårt och inte grått. Datorn klarar de flesta spelen riktigt bra (för att va laptop) spelar te.x bf4 på high/ultra och det är absolut spelbart, väldigt imponerad! Ingår även Windows 8.1 och inte w8. Byggkvaliten är också riktigt bra, dock kan det behöves en kylplatta för ljudets skull, inte datorn som blir varm och överhettad men fläktarna gör väll sitt jobb lite för bra

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/194252-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Köpte denna innan dreamhack summer och är riktigt nöjd. Skärmen är riktigt bra, allt svart på skärmen är svårt och inte grått. Datorn klarar de flesta spelen riktigt bra (för att va laptop) spelar te.x bf4 på high/ultra och det är absolut spelbart, väldigt imponerad! Ingår även Windows 8.1 och inte w8. Byggkvaliten är också riktigt bra, dock kan det behöves en kylplatta för ljudets skull, inte datorn som blir varm och överhettad men fläktarna gör väll sitt jobb lite för bra

Du glömde kanske något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Du glömde kanske något?

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha oj, skyller på att jag var trött.

Permalänk
Medlem

Du har fått bra alternativ TS. Fast personligen skulle jag hållit mig ifrån Asus.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Köpte denna innan dreamhack summer och är riktigt nöjd. Skärmen är riktigt bra, allt svart på skärmen är svårt och inte grått. Datorn klarar de flesta spelen riktigt bra (för att va laptop) spelar te.x bf4 på high/ultra och det är absolut spelbart, väldigt imponerad! Ingår även Windows 8.1 och inte w8. Byggkvaliten är också riktigt bra, dock kan det behöves en kylplatta för ljudets skull, inte datorn som blir varm och överhettad men fläktarna gör väll sitt jobb lite för bra

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/194252-w...

Den är helt klart intressant! Hd8970m är på samma nivå som 870m om jag förstår det rätt? Vågar man köpa klass 2 fyndvara, hur slitet brukar det innebära?

Jag får nog ta en rejäl funderare på hur bärbart jag behöver ha det. Skaffar jag en tung 17" så vill jag nog ha en surplatta till för att kolla på film/spela på tåget/ i sängen, men med en lättare 15" så kanske jag kan skippa surfplattan... För övrigt bruk behöver den bara bäras mellan hus nån gång per dag (folkhögskola med internat).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till att jag inte behöver en lätt dator. Prio är performance, stor skärm/tangentbord, bra touchpad, tyst/bra kylning. Med detta i åtanke verkar asus g750jm med gtx 860m vara rätt för mig, 10k på webhallen dessutom. Kanske kompletterar med nvidia shield 2 senare i höst eller annan tablet/hybrid. Några invändningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/anvandningsomrade/spe...

är annars ett riktigt bra köp. Har du kollat något på skillnaden mellan ett 860m och ett 870m?

870 är i samma klass som ett 750ti medans 860m är ett rejält budgetkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashlight:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/anvandningsomrade/spe...

är annars ett riktigt bra köp. Har du kollat något på skillnaden mellan ett 860m och ett 870m?

870 är i samma klass som ett 750ti medans 860m är ett rejält budgetkort.

Jag tänker att 860m ändå räcker för medium grafik i alla nya spel medan 870m klarar high. För min del som inte bryr mig om grafiken jättemycket så känns 2k väldigt mycket för extra ögongodis, nu när 860m ändå är helt ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joak:

Har inte den ännu mer problem med kylningen än ge70?

Skickades från m.sweclockers.com

jag har den förra versionen med 2st 128GB SSD i raid0 och geforce 765m. Visst blir den varm som alla laptops blir, men den är knäpptyst.
Tempen är normalt höga.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Lite över budget, men...

Om du planerar ha datorn kvar några år så rekommenderar jag de mer robust byggda ASUS ROG modellerna framför andra märken. Kylningen fortsätter fungerar bra även efter flera års användning och prestandan ligger i linje med övriga rekommenderade.

Om nu grafiken skulle behöva en liten justering uppåt finns även denna modell:

ASUS G750JS
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/198659-a...

Det finns även en "värsting" modell om din budget fått tillskott från någon lott-vinst:

ASUS G750JZ
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/198657-a...

Då båda dessa dessutom har 16 Gb minne kommer du knappast ha problem med den detaljen inom ett par år. Med många add-ons kräver Skyrim lite mer minne än utan modifikationer och även om du inte är i närheten av 8 Gb än, så kommer det nog inte vara tillräckligt i nästa generation av spel. Med GTX870m eller GTX880m under huven bör spelen även i kommande generation att flyta på bra.

Permalänk
Medlem

webhallen config med 8970m är riktigt go. spelar själv bf4 med allt på high med 80 fps ish (info i signatur). du behöver dock en del oc, modifierad mjukvara sen är det bara att tuta o köra

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att jag vill ha en ROG, med så bra grafikkort som möjligt. Jag har tyvärr ingen möjlighet att gå över 13k, då spricker min budget. Synd att inte alina har klarna - betala i augusti-kampanjen, annars hade jag slått till på en gtx 870m direkt. Antar att den sommarkampanjen tar slut i augusti, och då blir den för dyr...

Skrivet av Slarr3n:

webhallen config med 8970m är riktigt go. spelar själv bf4 med allt på high med 80 fps ish (info i signatur). du behöver dock en del oc, modifierad mjukvara sen är det bara att tuta o köra

Jag är lite skeptisk mot amd, dels pga strul med drivrutiner och för att jag kanske vill skaffa en nvidia shield senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Joak:

Jag är rätt säker på att jag vill ha en ROG, med så bra grafikkort som möjligt. Jag har tyvärr ingen möjlighet att gå över 13k, då spricker min budget. Synd att inte alina har klarna - betala i augusti-kampanjen, annars hade jag slått till på en gtx 870m direkt. Antar att den sommarkampanjen tar slut i augusti, och då blir den för dyr...

Jag är lite skeptisk mot amd, dels pga strul med drivrutiner och för att jag kanske vill skaffa en nvidia shield senare.

Skickades från m.sweclockers.com

kolla den datorn jag länkade dig. 12990 med 870m

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashlight:

kolla den datorn jag länkade dig. 12990 med 870m

Lyckades missa den, den är ju perfekt!

Permalänk
Medlem

msi gt70 2pc
Jag har själv en msi gt70 2oc, kan verkligen rekommendera deras datorer jag är skitnöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Att tänka på när man köper bärbara: Ifall folk har klagat på kylningen så ska du hålla dig borta. Kylningen är det som bestämmer livslängden på en bärbar. I min kompis fall som (dumt nog) köpte en ACER var denna livslängd i princip 2 år. Roligt nog 1 månad efter att garantin tog slut. Han snackade dock till sig ett utbyte och gissa hur länge det höll?.. 2 år.

Håll dig undan dubbla grafikkort också. Krävs konstanta uppdateringar av mjukvaran och det är inte alla spel som använder 2 kort.

de sjuka är att tillverkarna slarvar och använder skitpasta som gör att datorn tvingas gå varmare och sliter mer på komponenterna på moderkortet samt fläktlager, skulle verkligen råda till att byta kylpasta direkt när du får hem datorn för att förlänga livet både på komponenter & fläkt, sen får du ju mer prestanda eftersom att när datorn har rätt kylning så klockar inte processorn ner sig pga värmen som uppstår pga den skitpasta som finns förapplicerad; så här såg en laptop ut som jag bytte kylpasta på direkt efter att vi hade köpt den

cpu
kylfläns
Om man ser till att underhålla sin dator genom att byta kylpasta till artic silver så kommer den hålla så mycket längre, nackdelen med detta är att du bryter garantin, men det skiter jag i ändå pga den är ändå värdelös eftersom de tar 3-6 veckor att få tillbaka sin dator och när man väl får tillbaka den så inte f*n är problemet fixat heller + att man inte vet vem som skruvar i din dator om alla skruvar hamnar dit dom ska d e d så om ni har modet och vågar skruva isär eran helt sprillans nya dator gör det direkt och byt kylpasta!