Samsung HD103UJ problem...

Permalänk

Samsung HD103UJ problem...

Tjabba
Jag formaterade just en dator som jag ska sälja till en kille imorgon, men jag har ett problem. Datorn fryser varje gång jag öppnar något. Jag vet redan att det är hårddisken men vad exakt kan jag göra åt detta ? Det är en Samsung HD103UJ med firmware 1AA01106. Problemet är som sagt Cache access tider. Kan jag flasha om mjukvaran på den till en annan version ? I så fall vilken ? Tacksam för svar omgående.

Permalänk
Hedersmedlem

Du testar disken med tillverkarens diagnosprogram för att få svar på om den är hel eller inte, den låter inte frisk. Eftersom Seagate köpt Samsung så bör du troligen använda: http://www.seagate.com/support/downloads/item/seatools-win-ma...

Flasha om firmware på HDs är ovanligt att det behövs (eller ens finns tillgängligt), till skillnad från SSD som ofta släpps innan produkten är färdigtestad och att det därför kommer nya firmwares hela tiden som krävs för fullgod funktion.

Har disken funkat såhär länge tvivlar jag starkt på att felet är firmwarerelaterat, utan troligen att den helt enkelt är skadad, men som sagt kör testet ovan, helst långa om du vill få säker diagnos, men det tar tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro