Permalänk

Internet "dör" en gång i timmen

Har ett problem med att min uppkoppling dör några sekunder varje timme. Verkar som det är något med leveransen av IP och förnyelsen av det. I normala fall är det väl åtta dagar man har ett dynamiskt IP? Så här ser det ut i ipconfig iaf:

Lease obtained: den 1 juli 2014 16:47:20
Lease expires: den 1 juli 2014 17:47:20

Sen fortsätter det så, timme för timme.

Har ingen router, utan kör direkt mellan datorn och nätverksuttaget med en kabel. Testat med tre olika datorer och alla visar samma sak i ipconfig. Detta är irriterande, även om det bara är några sekunder, eftersom Skype-samtal dör, streaming av Netflix och annat buffrar ur osv.

Är det något jag kan göra själv eller ligger problemet helt och hållet hos min ISP? Isf, vad är det för problem? Det har fungerat bra i flera år nämligen, utan det är senaste månaden som det spårat ut. Inte gjort några förändringar av mjuk- eller hårdvara. Uppdaterat nätverkskortet med senaste drivrutinerna, stängt av brandvägg och antivirus osv.

Permalänk
Medlem

Eftersom det går ner en gång i timmen och din lease är en timme så leds man ju onekligen till att tro att det är något som strular vid renew av leasen.

Om du har en någorlunda vettig support är nog det enklaste att ringa dit och fråga/felanmäla.

Vill du fortsätta gräva själv så kan du använda t ex http://www.wireshark.org för att se vad som händer mellan dig och dhcp när leasen ska förnyas

Permalänk
Medlem

Grejen med DHCP är att klienten efter 50% av lease-tiden ska skicka en fråga till servern där den ber om att få leasen förlängd. Får den inget svar från servern försöker den igen efter 75%, sen 95%. Din dator kanske inte skickar dessa frågor?

I vilket fall känns det som ett lite klurigt problem, svårt att veta vart felet ligger.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Rekordmedlem

Det har nog med lånet att göra men felet kan ju ligga i datorn också, kolla firmware och driveruppdateringar också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av groggvirke:

Har ett problem med att min uppkoppling dör några sekunder varje timme. Verkar som det är något med leveransen av IP och förnyelsen av det. I normala fall är det väl åtta dagar man har ett dynamiskt IP? Så här ser det ut i ipconfig iaf:

Lease obtained: den 1 juli 2014 16:47:20
Lease expires: den 1 juli 2014 17:47:20

Sen fortsätter det så, timme för timme.

Har ingen router, utan kör direkt mellan datorn och nätverksuttaget med en kabel. Testat med tre olika datorer och alla visar samma sak i ipconfig. Detta är irriterande, även om det bara är några sekunder, eftersom Skype-samtal dör, streaming av Netflix och annat buffrar ur osv.

Är det något jag kan göra själv eller ligger problemet helt och hållet hos min ISP? Isf, vad är det för problem? Det har fungerat bra i flera år nämligen, utan det är senaste månaden som det spårat ut. Inte gjort några förändringar av mjuk- eller hårdvara. Uppdaterat nätverkskortet med senaste drivrutinerna, stängt av brandvägg och antivirus osv.

Nu framgår det inte vilket operativsystem du kör, men i de flesta moderna operativsystem kan du sätta lease tid förfrågningarna själv. Det är inte säkert att det är din ISP som förnyar IPn varje timme, det kan mycket väl vara din dator eftersom du inte har någon router. Googla på ditt operativsystem + increase lease time.

Permalänk

Ja det är något skumt med förnyelsen av lånetiden, det konstiga är att det är på tre olika datorer, två med windows 7 och en med windows 8.1. Det är samma problematik, så därför borde problemet ligga hos min ISP väl? För alla tre datorer kan ju inte ha samma problem så jag bara får en timme och att förnyelsen påverkas så att jag blir "utslängd" från min uppkoppling någon sekund varje timme.

Har varit i kontakt med min ISP och förklarat felet men fick bara svar att deras tekniker skulle kolla på det. Men vill vara säker på att jag inte kan göra något mer. Har ju testat på tre olika datorer, direkt från respektive dator till uttaget, testat olika nätverkskablar och uppdaterat alla drivrutiner och uppdateringar som jag kan.

Det jag fått fram när jag googlat windows 8.1 och increase lease time så är det mycket trådlöst och routers och ändringar man ska göra i exempelvis routern. Jag har ingen router.:) Det enda jag gjort är att kolla så IPV-protokollen har att de ska erhålla IP- och DNS-adress automatiskt och att DHCP är aktiverat, vilket det är. Är det något mer jag kan göra själv? Blir mer och mer övertygade problemet ligger hos min ISP, frågan är då vad som hänt där och varför... Som sagt inte haft problem innan utan detta började bara rätt som det är.

Jag får väl avvakta och se vad teknikerna säger och om de kan hitta något, för jag känner jag inte kan göra så mycket mer utifrån mina kunskaper.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan kanske göra en riktig fullösning som kanske funkar eller så blir det tvärstopp...
Antagligen får du samma ipnummer efter varje förnyelse och i så fall prova att sätta det statiskt på datorn, men glöm inte bort att du stängt av dhcp för det kan bli problem om du gör det här och ispn skulle försöka tilldela dig ett annat ipnummer.
Normalt sett ska det inte bli nått avbrott när lånet omförhandlas, det ska förnyas "omärkligt" om allt fungerar som det ska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan kanske göra en riktig fullösning som kanske funkar eller så blir det tvärstopp...
Antagligen får du samma ipnummer efter varje förnyelse och i så fall prova att sätta det statiskt på datorn, men glöm inte bort att du stängt av dhcp för det kan bli problem om du gör det här och ispn skulle försöka tilldela dig ett annat ipnummer.
Normalt sett ska det inte bli nått avbrott när lånet omförhandlas, det ska förnyas "omärkligt" om allt fungerar som det ska.

Har testat detta med hjälp av diverse guider, men inte fått det att fungera tyvärr. Så väntar snällt på ISP:n nu att den ska börja tilldela som den tidigare gjort, dvs utan avbrott varje timme. Det är mycket märkligt som du säger och jag tror problemet ligger hos ISP:n. Frågan är bara vad och varför. I andra nätverk har min bärbara fungerat exempelvis, men inte detta.

Permalänk

Tänkte bara skriva att det löst sig, om någon annan hittar tråden och har ett liknande problem.

Jag mailade över min kommandotolk och ipconfig/all till de där de kunde se att lease tiden tar slut varje timme. Fyra-fem timmar senare så fungerar det, min lease-tid förlängs en halvtimme innan den går ut och jag förlorar således inte mitt internet längre. Felet var hos ISP:n helt enkelt. Så har ni problem som liknar detta och testat med olika datorer och kört in kabeln direkt i uttaget, så ligg på hos er ISP. De är envisa och det krävs flera samtal och maila gärna över så mycket info ni kan, inte minst från ipconfig/all så de kan se att inställningarna är korrekt osv.