Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gusum
Registrerad
Feb 2014

blåa eller röda brytare?

Jag ska köpa funks nya KB 460 men kan inte bestämma mig för röda eller blå brytare.

Min fråga till er är enkel, bara skriv ett b om ni skulle ta blå brytare och r för röda.

Tack på förhand// ha en bra dag//

Dator: MB Asus Maximus VII Formula CPU Intel i7 4790k @4.5GHz Kylare Corsair H80i RAM BallistiX Sport 16GB @1600MHz
HDD Seagate Barracuda 2TB PSU Corsair RM1000 GPU HD7970/280X CrossFire
Chassi Fractal design define r4 Skärm AOC 24" 144Hz LED
Mobil: OnePlus 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av macke0010:

Jag ska köpa funks nya KB 460 men kan inte bestämma mig för röda eller blå brytare.

Min fråga till er är enkel, bara skriv ett b om ni skulle ta blå brytare och r för röda.

Tror inte riktigt det fungerar så, du får testa helt enkelt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av macke0010:

skapa en omröstning istället

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gusum
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av morxy49:

skapa en omröstning istället

Hur gör jag det?

Dator: MB Asus Maximus VII Formula CPU Intel i7 4790k @4.5GHz Kylare Corsair H80i RAM BallistiX Sport 16GB @1600MHz
HDD Seagate Barracuda 2TB PSU Corsair RM1000 GPU HD7970/280X CrossFire
Chassi Fractal design define r4 Skärm AOC 24" 144Hz LED
Mobil: OnePlus 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Jag gillar Bruna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Som de andra har sagt, åk till en affär och få en egen uppfattning, det här med brytare är väldigt subjektivt. Du bör även läsa den klistrade tråden i kringutrustningsdelen av forumet av Huttala tror jag det är, han beskriver väldigt bra de olika brytarna. Du får be nån annan länka den om du inte hittar, sitter på mobilen för tillfället. Lycka till med ditt nya tangentbord!

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rymden
Registrerad
Maj 2013

De är väldigt olika, valet av brytare är väldigt subjektivt och dessa bör testas först.

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Som tidigare personer har sagt så åk till någon butik som har mekaniska tangentbord uppställda och testa vilka du gillar bäst

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2003

Röda - FPS och andra snabba spel
Blåa - Skriva och de flesta spel

Stationär: i5 2500K @ 4.4GHz | Crucial Ballistix Sport 16GB | MSI GTX 970 Gaming | Intel 320 160GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD GreenPower 2TB | OCZ ZX 850W | Asus Xonar Essence STX | Carbide 500R White
Kringrustning: Asus MG279Q | Sennheiser PC360 GAME | Logitech g400 | Razer Blackwidow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av SuperFlugan:

Röda - FPS och andra snabba spel
Blåa - Skriva och de flesta spel

Röda- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Blåa- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Bruna- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Svarta- om man tycker dom är skönast/bekvämast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005

Väldigt personligt dedär. Har själv funderat och testat i flera månader. Bruna kollade jag på först, men kom fram till att jag inte gillar taktila, röda passade mig bäst. Men eftersom jag i dagsläget inte kan ha något som låter nämvärt blev det ett G19s (på prov i alla fall) med membran-tangenter.

MB: Asus Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.60GHz/VCORE: 1.330V | CPU-Cooler: Noctua NH-D14 | Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 2666MHz | GFX: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB @ GPU: 1451MHz/Mem: 3758MHz | PSU: Corsair AX 850W | Disk1: Samsung 840 PRO 256GB | Disk2: Samsung 840 EVO 500GB | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R5 | OS: Win 10 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Samsung 2443BW | Corsair K70 Rapidfire RGB | Corsair Scimitar RGB | Glorious Extended Mouse Pad | Kingston HyperX Cloud Alpha | DXRacer Drifting

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Sep 2006

Jag föredrar Röda, ett riktigt smattrande och rappt när man skriver eller spelar.
Det låter riktigt jävla mekaniskt, och det uppskattas inte av flickvänner eller andra som inte vill höra massa oljud.
But I fucking love my keyboard! Röda Brytare for the win enligt min mening! Qpad MK-85 Pro all the way baby!

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Prodigys:

Röda- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Blåa- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Bruna- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Svarta- om man tycker dom är skönast/bekvämast

Jaha och vad hjälper det TS? Hen kanske inte har möjlighet att testa alla? Själv köpte jag mitt t-bord på magkänsla efter läst om åsikter på nätet.

Stationär: i5 2500K @ 4.4GHz | Crucial Ballistix Sport 16GB | MSI GTX 970 Gaming | Intel 320 160GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD GreenPower 2TB | OCZ ZX 850W | Asus Xonar Essence STX | Carbide 500R White
Kringrustning: Asus MG279Q | Sennheiser PC360 GAME | Logitech g400 | Razer Blackwidow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010

Här har du en länk till användaren Huttalas post där skillnaden mellan olika brytare förklaras tydligt och objektivt: #12165570

Själv kör jag med svarta brytare och har inga problem att skriva på dem. Har även jämfört med ett tangentbord som har röda brytare sida vid sida och det var ingen skillnad som jag störde mig på nämnvärt eller som gjorde mig helt värdelös (nåja, mer än innan...) i spel. Taktila brytare (blåa och bruna t.ex.) faller dock inte mig i smaken.

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av SuperFlugan:

Jaha och vad hjälper det TS? Hen kanske inte har möjlighet att testa alla? Själv köpte jag mitt t-bord på magkänsla efter läst om åsikter på nätet.

Om jag var i en situation där jag skulle köpa mekaniskt och inte hade tillgång till att prova själv så hade jag aldrig gått på andras åsikter om vad som är skönast. Det är såpass individuellt att det är värt att vänta med ett köpt tills man kan testa och känna efter själv. Personligen gillar jag blåa men det finns många som inte gör det pga hur mycket de låter. En tråd på Sweclockers har svårt att lyfta fram alla känslor och intryck man får av att personligen gå och känna på sakerna innan man bestämmer sig

RIP Stationära datorn 2012-2018

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2012

Testa, och testa fler ä röda och blå. Skulle du sen tröttna på att de låter för mycket samt vill ha aningen kortare slag (nedtryckning) så finns http://www.maxfps.se/keycaps/47d/cherry-mx-rubber-o-ring-swit.... Ja har de blå ringarna. Personliga uppfattningen är att det låter mindre samt är skönare att skriva på. (Använder röda brytare.

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av SuperFlugan:

Mitt inlägg var inte så mycket riktat åt TS utan mer till dig. Det finns inget som säger att röda brytare är bättre eller passar bättre till fps-spel eller snabba spel utan allt beror på vad man själv tycker.
Jag tycker att blåa funkar utmärkt till både snabba spel och fps men jag kanske är konstig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013

Blåa, fast Alps naturligtvis. Gå och gräv igenom loppisar.

A4-5000 1,5 GHz...i5-2500K 4,5 GHz
8 GB DDR3-1600...16 GB DDR3-2133
Radeon HD 8330...Geforce GTX Titan

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Röda är väl att föredra om det är så att man inte kan testa switchar.

Går utmärkt att skriva med röda switchar, skriver själv med röda just nu och föredrar dem framför blå för skrivning. Sen ska de ju även vara bättre för spelande då resetpointen är på samma ställe som aktiveringen (vilket den inte är på blå) så man kan spamma samma knapp lättare när det behövs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Prodigys:

Mitt inlägg var inte så mycket riktat åt TS utan mer till dig. Det finns inget som säger att röda brytare är bättre eller passar bättre till fps-spel eller snabba spel utan allt beror på vad man själv tycker.
Jag tycker att blåa funkar utmärkt till både snabba spel och fps men jag kanske är konstig.

Problemet med blåa brytare och spel i allmänhet är väl att man behöver lyfta på tangenten helt för att den ska registrera en ny nedtryckning? Det är ju inte alltid man låter lyfta på den helt (eller behöver göra en snabb double tap), i vilka fall en röd brytare, exempelvis, hade fungerat bättre.

Nada.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Sarg:

Problemet med blåa brytare och spel i allmänhet är väl att man behöver lyfta på tangenten helt för att den ska registrera en ny nedtryckning?

Nej det behöver man ej...

Stationär: ATX: Fractal Design Define R3 USB 3.0, Black Pearl PSU: Corsair TX 750W Modular 80+ MB: Asus P8Z68-V LE CPU: Intel Core i7-2600K CPU @ 4.20GHz GPU: ASUS Radeon HD 7970 DCUII (OC to GHz-Edition) RAM: Corsair 8GB DDR3 1600MHz SSD: Intel SSD 330 Series 120GB HDD: Seagate Barracuda ST3000DM001 3TB HDD 2: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB
Laptop: NAMN: HP Pavilion dv6 SSD: OCZ Agility 3 60GB

Japp, det bara är så...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Pajen887:

Nej det behöver man ej...

Är du helt säker?

Skrivet av huttala:

Blå cherry switchar

Att spela med dessa brytare brukar vara jobbigt för många, medan det inte är jobbigt alls för andra. Den största nackdelen med dem är att aktiveringspunkten för brytaren inte sitter på samma ställe som reset punkten. Detta gör att man måste släppa upp tangenten helt för att kunna trycka på den igen, vilket en del personer tycker är irriterande, andra märker inte ens av det.

Nada.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2008

Bruna alla dagar!

ASUS Maximus V Gene | i7-2700k | G.Skill Ares 2133 | ASUS GTX 670 DCII TOP | ModXstream Pro 700 moddat med Noctua fläkt | Samsung 840 Evo 500GB SSD | 2 x Noctua NF-F12 PWM | CM Storm QuickFire XT Cherry MX Brown Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Sarg:

Är du helt säker?

På mitt tangentbord behöver jag bara släppa upp den precis över "hoppet" så kan man trycka ner den igen med registrering.
Kan också "hovra" precis under hoppet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Össjö
Registrerad
Jul 2009

Själv använder jag blå tills jag fått hem mitt IBM Model M

jag gillar blå rätt mycket, bättre än röda till gaming(har testat båda under längre sessioner)

själv tycker jag om när det klickar vilket är högst subjektivt och jag sitter själv i all ensamhet så ingen annan irreterar sig på det

Men som jag skrev så är det högst subjektivt och du bör testa båda själv rätt grundligt(kanske känner någon som har, eller finns en butik som har båda så du kan knappa lite på dom!

Vissa ogillar klickandet och vill ha det linjärt och andra vill ha det som jag! sen finns det jo många olika typer av mekaniska brytare och det är svårt över nätet att säga vilket som just dig TS

Ljud: Yamaha MG06 | Marantz MPM-1000 | Beyerdynamics DT880 600Ω | Xonar U7(tyvärr trasigt)

I5 3570K, 16GB ram, GTX770 och annan stenålders hårvara i väntan på i7 9xxx

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av macke0010:

Undvik röda då det lät blir feltryck då det inte behövs nån som helst kraft för att trycka ner. Går inte att "vila" fingrarna på tangentbordet utan man måste lyfta hela handen fler att få någon vidare precision. Bruna, svarta, blåa, clears, gröna/vita, röda, rubberdomes i den prioriteringdordningen.

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

| 7700K @5GHz | STRIX Z370-I | LPX CL15 - 16GB @3000MHz | GTX 1080 FTW | 960 EVO 1TB | SF600 | Nepton 140XL | SG06 | XB270HU | HD598 | DAC Box S FL | Head Box S | Poker X - MX Browns | FK2 | Qck Heavy |

Builds: Space-Efficient Ivy-Bridge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Bruna så få du det bästa av allt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2010

För spel så är de svarta eller bruna som gäller för mig. Jag kan inte förstå hur tillverkare av "gaming tangetbord" väljer blåa brytare ibland. Det är dock min åsikt. Det bästa är att själv testa irl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av ringu:

För spel så är de svarta eller bruna som gäller för mig. Jag kan inte förstå hur tillverkare av "gaming tangetbord" väljer blåa brytare ibland. Det är dock min åsikt. Det bästa är att själv testa irl.

Utveckla varför röda inte är för gamers? När man kan tokspamma och göra många knapp tryckningar och ändå få reaktion.

ALIENWARE Predator 2.0 Black Case | i5 4670K @ 3,7Ghz | ASUS GTX 970 STRIX OC 4GB | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2016 | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Samma här, väldigt nöjd med mitt val av bruna!

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop