Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

Min NAS försvann..

Hej.

Kan någon please ge mig en hint och tala om vad jag missat ?

Körde igång min nya NAS första gången igår och allt funkade och den syntes under nätverk i "min dator", men efter ett tag typ halv dag så bara var den borta, den syntes inte längre under nätverk.. allt fungerar som det ska, jag kan komma åt den via inloggningen och föra över saker osv och den funkar som den ska.. dock kan jag inte snabbt gå in på utdelade kataloger under nätverket för där syns den som sagt inte samt är alla onödiga tjänster avstängda på min NAS server.

Hur får jag tillbaka så den syns igen under mina nätverk ? känns som jag provat det mesta..

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Vad har du för Nas ? Router ? Switch ?

Main: i7-3820 - 4x4GB DDR3-1600 - AMD 290X - Samsung 850 500GB
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb - pfSense 2.3.4
ESXi: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB@RAIDZ2 -
Acer XF270HUA - Dell U2311H - Mionix Naos 7000 - CM Quickfire TK (MX Red) - Sennheiser PC350

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Automan:

Hej.

Kan någon please ge mig en hint och tala om vad jag missat ?

Körde igång min nya NAS första gången igår och allt funkade och den syntes under nätverk i "min dator", men efter ett tag typ halv dag så bara var den borta, den syntes inte längre under nätverk.. allt fungerar som det ska, jag kan komma åt den via inloggningen och föra över saker osv och den funkar som den ska.. dock kan jag inte snabbt gå in på utdelade kataloger under nätverket för där syns den som sagt inte samt är alla onödiga tjänster avstängda på min NAS server.

Hur får jag tillbaka så den syns igen under mina nätverk ? känns som jag provat det mesta..

Du kan ju alltid mappa upp den, då syns den alltid i Den här datorn.

Win+R eller Run och skriv sedan \\<sharets namn> och sedan högerklicka på sharet och välj mappa upp.

Eller så högerklicka du på den här datorn eller ditt nätverk och väljer mappa upp i menyn där.

Om du har stängt av network discovery på din dator eller NASen så kommer den inte synas under nätverk.

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

Network discovery är igång, och kör jag run med namnet så hittar den inget, men den hittar med ip adressen och de utdelade katalogerna dyker upp i mina nätverk och enheten fast enbart med ip adressen.... har inte sovit på ett tag så det är säkert något enkelt jag kan göra men hjärnan funkar inte riktigt nu men jag vill få detta fixat innan jag kan koppla av.

NAssen har fixed ip adress och allt funkar som sagt fast enheten syns inte i mina nätverk under min dator...

Kör med Asustor 6serien och Linksys 1900ac....

Edit: fel, jag hittar den varken på ip eller namn när jag söker den på kör/run och pinga namnet går bra samt pinga ena nätverksadressen ifrån nasen, kör på två som är linkade.

Skyller på en jäkla huvudvärk jag haft ett dygn nu till o från

Edit 2: Jag är ganska säker på att varför jag inte ser enheten i mina nätverk i windows miljön är för att enheten kör linux och inte skickar ut "rätta signaler" för att ses i en windowsmiljö. Men det åsido så kan jag ju logga in och göra vad jag vill med den, samt bara använda kör och slå in ipadressen och mappa den genom att bara fästa den på min start eller nåt, så det är inte så omständingt och håller sakerna lagom åtskillda och känns att kunna funka smidigt.

Håller nu på att försöka trixa och dona så att jag kan få maximal överföringshastighet, är det något som har några bra tips på inställningar i nätverket och vad man ska tänka på för inställningar i nas'en för optimal prestand ?

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.