Bredbandsbolaget mobilt bredband limit?

Permalänk

Bredbandsbolaget mobilt bredband limit?

Hej,
Ny på forumet som användare, men läst många trådar i det tysta. Nu till min fråga.

Jag har idag BBB mobila bredband VIP 10 GB för 99 kr/mån. Jag ringde deras kundtjänst idag och frågade om det finns något sätt att se när en ny månad har börjat, det enda jag kan se är inne på routern under statistik "senaste månaden" men den datan tickar på oavbrutet och har inte nollställts.
Normalt fall så är det den första varje månad sa hon. Men hon var tydlig med att det inte finns någon begränsning på deras mobila abonnemang i dagsläget.
Hon förklarade att BBB inte har haft någon limit, men att alla operatörer har en viss maxgräns för att inte överbelasta näten i Sverige. Har hon rätt?

Spelar det någon roll överhuvudtaget vad jag har för abonnemang hos dem?

Jag blev direkt mycket fundersam, vågar man testa att förbruka sina 10 GB på ett bräde för att se vad som händer, eller är det så att BBB stryper vid 10 GB förbrukade?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highvalley:

Hej,
Ny på forumet som användare, men läst många trådar i det tysta. Nu till min fråga.

Jag har idag BBB mobila bredband VIP 10 GB för 99 kr/mån. Jag ringde deras kundtjänst idag och frågade om det finns något sätt att se när en ny månad har börjat, det enda jag kan se är inne på routern under statistik "senaste månaden" men den datan tickar på oavbrutet och har inte nollställts.
Normalt fall så är det den första varje månad sa hon. Men hon var tydlig med att det inte finns någon begränsning på deras mobila abonnemang i dagsläget.
Hon förklarade att BBB inte har haft någon limit, men att alla operatörer har en viss maxgräns för att inte överbelasta näten i Sverige. Har hon rätt?

Spelar det någon roll överhuvudtaget vad jag har för abonnemang hos dem?

Jag blev direkt mycket fundersam, vågar man testa att förbruka sina 10 GB på ett bräde för att se vad som händer, eller är det så att BBB stryper vid 10 GB förbrukade?

Tack!

Det står såhär på deras sajt:

Citat:

Villkor för datamängd
Mobilt bredband VIP har ett tak på 10 GB i datamängd som du kan använda under en månad. 10 GB data räcker för dig som surfar och mailar, lyssnar på musik ett par timmar om dagen och streamar filmer några gånger per vecka. När du utnyttjat din datamängd kommer din hastighet automatiskt att sänkas till 32 kbit (nedlänk och upplänk) under resterande tid fram tills nästa månad när du på nytt tilldelas din givna datamängd. 32 kbit i hastighet innebär att du fortfarande kan betala räkningar, läsa nyheter, läsa e-post samt surfa fritt på webben (ej streaming) obegränsat.

http://www.bredbandsbolaget.se/mobilt-bredband/vip-mobil-wifi...

Om det nu är som hon säger att hastigheten i begränsas i praktiken så är det ju i så fall inget de utlovar utan är väl i så fall något som kan ändras när du minst anar det. Vad de har utlovat är att hastigheten kommer att begränsas när man går över trafikgränsen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jo det är väl ett sätt att sätta en gräns på sina abonnemang. Sen om de stryper hastigheten eller ej vet jag inte.

Ringde upp än en gång och fick samma svar, han påstod sig hört flera som legat runt 500 GB i månaden, om det nu stämmer är oklart.
De har inget system i dagsläget som känner av hur mycket data en kund har konsumerat berättade han. Det tycker jag låter lite märkligt.
Det är väl inget man skriver ut att vi kan inte begränsa mängden data, då skulle alla kunder välja det billigaste alternativet.

Blir till att ringa imorgon och fråga om de stryper hastigheten efter 10 GB.
Ingen med erfarenhet kring detta?