precis skaffat trådlöst, kan ej joina servrar på online spel

Permalänk
Medlem

precis skaffat trådlöst, kan ej joina servrar på online spel

godkväll
jag har precis bytt från fast internet med kabel till trådlöst och har kommit till den punkt att jag har kopplat in min gateway och fått internet att fungera etc... det enda som inte tycks fundera är att joina spel online. Då står det att jag har disconnect from the server. Antar att man kan fixa detta i inställningarna på nått vis men vet inte riktigt hur...?

Har lyckas förstå att man ska göra en service och lägga till i brandväggen på nått vis, någon som kan förklara närmare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytrix:

godkväll
jag har precis bytt från fast internet med kabel till trådlöst och har kommit till den punkt att jag har kopplat in min gateway och fått internet att fungera etc... det enda som inte tycks fundera är att joina spel online. Då står det att jag har disconnect from the server. Antar att man kan fixa detta i inställningarna på nått vis men vet inte riktigt hur...?

Har lyckas förstå att man ska göra en service och lägga till i brandväggen på nått vis, någon som kan förklara närmare?

Nu vet jag inte vilken router du har, men förmodligen behöver du öppna upp ett antal portar för dom spelen som inte fungerar.
Det man gör kallas en "portforward" och ibland har routern färdiga inställningar för en del spel.

Så leta upp inställningarna för portforwarding i routern och se om den ha en lista med spel eller gör en forwarding manuellt, här finns en lista med olika spels portar. http://portforward.com/cports.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu vet jag inte vilken router du har, men förmodligen behöver du öppna upp ett antal portar för dom spelen som inte fungerar.
Det man gör kallas en "portforward" och ibland har routern färdiga inställningar för en del spel.

Så leta upp inställningarna för portforwarding i routern och se om den ha en lista med spel eller gör en forwarding manuellt, här finns en lista med olika spels portar. http://portforward.com/cports.htm

Tack för svar!
Har en netgear EVG2000. Gjorde ovanstående och öppnade diverse portar men kan fortfarande inte komma in på servern!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytrix:

Tack för svar!
Har en netgear EVG2000. Gjorde ovanstående och öppnade diverse portar men kan fortfarande inte komma in på servern!!

Har ingen annan ide mer än att stänga av brandväggen i routern och se om det funkar då.

Mest oroväckande är att om man googlar den routern får man mest upp en massa problemtrådar på olika forum.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av rytrix:

godkväll
jag har precis bytt från fast internet med kabel till trådlöst och har kommit till den punkt att jag har kopplat in min gateway och fått internet att fungera etc... det enda som inte tycks fundera är att joina spel online. Då står det att jag har disconnect from the server. Antar att man kan fixa detta i inställningarna på nått vis men vet inte riktigt hur...?

Har lyckas förstå att man ska göra en service och lägga till i brandväggen på nått vis, någon som kan förklara närmare?

Jag vill inte vara dryg, men varför byter du från trådat till trådlöst? Rätt riktning för gamers är annars andra hållet; trådlöst -> trådat. För bättre latens, stabilare anslutning och "koppar är kung (om du inte kan få fiber, ta alltid fiber)".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield