Stänga av LEDs på Creative SoundBlaster Zx

Permalänk
Medlem

Stänga av LEDs på Creative SoundBlaster Zx

hej!

mitt ljudkort lyser något fruktansvärt vilket är lite irriterande. tog lite egna bilder på kortet utan metallskyddet eller vad man nu ska kalla det på men den här är mycket bättre:

man ser de där, två st. hittade en video också.

han har alltså två förslag: klipp av dem eller täck med tejp. klippa av är ju inte bäst med garantin kanske och tejpen gör mig lite orolig då det känns som att man kommer dra av dem när man tar av den senare. finns det några andra bra alternativ? löda vill jag inte.

tack.

edit: det är inte så att den slutar fungera om man klipper dem?

Permalänk
Medlem

LEDs ska man aldrig klippa bort, dom kanske används som refrensspänning i någon krets.
Bättre att tejpa över dom.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Lego Master

Leta upp en liten bit skumgummi (svart, förslagsvis) och klipp ut ett hål så du kan dra den över. Beroende på tjocklek på skumgummit kan du variera ljusstyrkan från LEDen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

LEDs ska man aldrig klippa bort, dom kanske används som refrensspänning i någon krets.
Bättre att tejpa över dom.

tänkte också att det kan vara något sådant. de har dock en variant utan lampor så det ska nog vara ok men känns ändå onödigt.

Skrivet av Shudnawz:

Leta upp en liten bit skumgummi (svart, förslagsvis) och klipp ut ett hål så du kan dra den över. Beroende på tjocklek på skumgummit kan du variera ljusstyrkan från LEDen.

låter som en jättebra idé!

tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd

eller så byter du med någon som har detta, samma som du, fast utan io huben, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

Permalänk
Medlem

Prydligast vore väl en bit krympslang. Klipp till en snutt, svetsa den genom att värma upp en spik/nål/uträtat gem/plåtbit/whatever tillräckligt för att smälta krympslangen, och trycka pryl i fråga mot den på tvären, så den uppvärmda metallen skär igenom krympslangen. Svårt att förklara det i ord. Trä sedan en av krympslangssnuttarna som blir över lysdioden och värm på så slangen krymper.

En bit eltejp funkar ju också bra, om du inte är så noga med hur det ser ut.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

eller så byter du med någon som har detta, samma som du, fast utan io huben, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

känns lite onödigt, lättare att bara åtgärda problemet istället, helst med garantin intakt.

Skrivet av kaput:

Prydligast vore väl en bit krympslang. Klipp till en snutt, svetsa den genom att värma upp en spik/nål/uträtat gem/plåtbit/whatever tillräckligt för att smälta krympslangen, och trycka pryl i fråga mot den på tvären, så den uppvärmda metallen skär igenom krympslangen. Svårt att förklara det i ord. Trä sedan en av krympslangssnuttarna som blir över lysdioden och värm på så slangen krymper.

En bit eltejp funkar ju också bra, om du inte är så noga med hur det ser ut.

det där låter lite mer komplext än jag tror att jag vågar mig på, kör nog på tejp, möjligtvis skumgummit om det inte blir en stor fyrkant.

Permalänk

Körde på med några lager tejp på mitt kort. Se bara till att du täcker LEDen både bakom och ovanför, annars smiter det ut en massa ljus. Blir svinbra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When in doubt... C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

känns lite onödigt, lättare att bara åtgärda problemet istället, helst med garantin intakt.

det där låter lite mer komplext än jag tror att jag vågar mig på, kör nog på tejp, möjligtvis skumgummit om det inte blir en stor fyrkant.

Tejpa bara klabbet då. Såg hur kortet såg ut med skalet på, inte en chans att man ser det hela med det på

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

känns lite onödigt, lättare att bara åtgärda problemet istället, helst med garantin intakt.

det där låter lite mer komplext än jag tror att jag vågar mig på, kör nog på tejp, möjligtvis skumgummit om det inte blir en stor fyrkant.

men varför köpte du det kortet då? den jag länkade är ju samma kort som du har fast utan dioder, och billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lethalpillows:

Körde på med några lager tejp på mitt kort. Se bara till att du täcker LEDen både bakom och ovanför, annars smiter det ut en massa ljus. Blir svinbra

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av kaput:

Tejpa bara klabbet då. Såg hur kortet såg ut med skalet på, inte en chans att man ser det hela med det på

hittade bara vit, ett lager räcker inte på långa vägar. får köpa svart.

Skrivet av JSvanberg:

men varför köpte du det kortet då? den jag länkade är ju samma kort som du har fast utan dioder, och billigare.

har haft det ett tag nu. visste inte att det var lampor på när jag först köpte det och hade nog inte brytt mig så mycket heller, hade ett ganska annorlunda bygge då. inte så noga nu heller egentligen då jag har stängt chassi men planerar ombyggen och då blir det viktigt.