Vad tar upp mina sista 20 gb?

Permalänk
Medlem

Vad tar upp mina sista 20 gb?

Hej! Märkte igår att jag bara har 3gb kvar på min ssd. hade 20gb kvar igår och har endast lagt in lite bilder idag på min HDD. Räknade ut vad alla mappar tillsammans hade för storlek och kom fram till ca 96 GB. men jag har 118 att använda. Vart är resten? Står att jag bara har 3,94 Gb kvar. Kan det vara så att den räknar att bilderna jag la på min HDD tar på SSD minnet på något konstigt sätt? Hade förut genvägar från skrivbordet till min HDD (Bilder videos mm) Men de är borttagna .

Permalänk
Medlem

ladda ned windirstat och titta.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tazk3n:

Hej! Märkte igår att jag bara har 3gb kvar på min ssd. hade 20gb kvar igår och har endast lagt in lite bilder idag på min HDD. Räknade ut vad alla mappar tillsammans hade för storlek och kom fram till ca 96 GB. men jag har 118 att använda. Vart är resten? Står att jag bara har 3,94 Gb kvar. Kan det vara så att den räknar att bilderna jag la på min HDD tar på SSD minnet på något konstigt sätt? Hade förut genvägar från skrivbordet till min HDD (Bilder videos mm) Men de är borttagna .

Förmodligen hibernation filen. Den tar lika mycket plats som 75% av ditt ram. Använder du aldrig hibernate kan du stänga av det med kommandot "powercfg -h off" i commandotolken. Sedan kan även pagefilen ta mycket plats. Har du mycket ram kan du stänga av den helt alt sätta den till 1Gb eller något

Permalänk
Medlem

Vad är det? nästan 20 gb i temp. 10gb från photoshop. Försvinner det efter omstart?

Permalänk
Rekordmedlem

Hibernationsfilen tar upp lika mycket som ramstorleken (inte mindre) om funktionen är aktiv, använder man den inte så kan den stängas av.
CCleaner är antagligen bäst för att rensa tempfiler
https://www.piriform.com/ccleaner

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adillboy:

ladda ned windirstat och titta.

Treesize är bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Treesize är bättre!

mmkay! ^^

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

http://i.imgur.com/r4FwZT1.png
Vad är det? nästan 20 gb i temp. 10gb från photoshop. Försvinner det efter omstart?

Man får tömma temp-mappar manuellt... Photoshop kanske hittar sina gamla filer vid nästa uppstart och städar efter sig.

Diskrensning hittar gamla tempfiler och annat skräp och raderar om du vill.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Rekommenderar spacesniffer om man vill söka efter bovar som snott utrymme på disken.

Ccleaner rensar tempfiler
Minska växlingsfilen, den behöver inte vara så stor som windows gör den som standard. Används inte hibernation kan man stänga av den filen.

Vilket os kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Hej! Märkte igår att jag bara har 3gb kvar på min ssd. hade 20gb kvar igår och har endast lagt in lite bilder idag på min HDD. Räknade ut vad alla mappar tillsammans hade för storlek och kom fram till ca 96 GB. men jag har 118 att använda. Vart är resten? Står att jag bara har 3,94 Gb kvar. Kan det vara så att den räknar att bilderna jag la på min HDD tar på SSD minnet på något konstigt sätt? Hade förut genvägar från skrivbordet till min HDD (Bilder videos mm) Men de är borttagna .

Efter att ha gjort som de andra tippsade om kör en diskrensning också. Kryssa i allt o kör

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200