Telias "smarta router" fungerar vidrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Härligt att höra att det fungerar för dig. Det samma problemet hände med mig. Behövde ringa dom och förklara problemet sedan fixade dom det (kommer inte ihåg helt hur). Om du dock vill att Asus routern ska nås via 192.168.1.1 så behöver du resetta till factory settings och konfigurera på nytt.

Okej, då testar jag och ringa Telia imorgon. Tack för all hjälp :)!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Ta och stäng av Wireless funktionen i Thomson routern nu när den är bryggad. Därefter så konfa så att Asusen tar över SSID'et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmax:

Ta och stäng av Wireless funktionen i Thomson routern nu när den är bryggad. Därefter så konfa så att Asusen tar över SSID'et.

Om Thomson är bryggad så ska väl inte wifi vara på!? Starta om Thomson, kolla att nya routern är kopplad på rätt port (4 tror jag det ska vara).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Gör som jag. Kasta skiten långt ut i skogen, och köp en egen.

Problemet är dock att du kommer förlora möjligheten till telefon, och du kommer antagligen behöva ett DSL-modem utöver routern.

Håller med dig helt och hållet, kommer säkert få en tillsägelse av nån då jag påpekat detta förut. Jag gick igenom 4st av f*nskapet innan jag fick nog.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Har också sjuka problem med telia "smart" TG789vn gateway och vanligtvist hjälper teliasupporten inte till med ett skit

Fick fiber för två veckor sen, enda sen några dagar efter installation börja jag få packet loss, slumpmässigt i perioder helt opåverkat hur mycket kapacitet som används, när jag spelar eller ibland när man surfar. telefonen och två datorer med kabel är kopplad till gatewayen som i sin tur är kopplad till fiberkonvertern.

Om man kopplar en dator direkt till fiberkonvertern så uppstår inga problem så vitt jag har sett, tvn funkar också bra som är kopplad direkt ut ifrån fiberkonvertern. Går detta att lösa på något sätt utan att brygga? Har testat att resetta, öppna portar, stängt av upnp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leog523:

Nu har jag införskaffat mig en Asus RT-N56U och tagit kontakt med telia och bett dem göra en bryggning. Hon jag skrev med över chatt sa att det inta skulle vara några problem och att det skulle ta upp mot en halvtimma innan bryggningen och en uppdatering av Thomsonen som var behövlig var genomförda. Efter ca 20 min dog internet här hemma och jag följde de medföljande instruktionerna om installationen av Asusen och det var ingen större utmaning. Nu fungerar Asusen som den ska och det går att nå internet. DOCK når jag fortfarande Thomsonens sida på webben med (192.168.1.1) och Asusen istället med (192.168.2.1). Även att det trådlösa fortfarande även fungerar på Thomsonen. Det ska väl inte gå? Vad kan tänkas vara felet jag gör? Bör jag reseta Thomsonen eller dylikt?

Tack på förhand!

Når du Thomson via 192.168.1.1 eller du når den via trådlöst så har Telia inte lyckats brygga den.
Ta kontakt med dem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Når du Thomson via 192.168.1.1 eller du når den via trådlöst så har Telia inte lyckats brygga den.
Ta kontakt med dem igen.

Jag når den via 192.168.1.1 vilket jag misstänkte inte skulle gå att göra om de hade lyckats med bryggningen. Jag ringer till dem i morgon och hoppas på att det löser sig.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av yttox:

Om Thomson är bryggad så ska väl inte wifi vara på!? Starta om Thomson, kolla att nya routern är kopplad på rätt port (4 tror jag det ska vara).

Skickades från m.sweclockers.com

Så var inte min, när Telia la på bryggan så resetade dom hela enheten så wireless kom tillbaka så jag gick in i enheten och stängde av. Enheten svarar på port 1-3 och på port 4 så sitter bryggan.

Skrivet av madtop:

Når du Thomson via 192.168.1.1 eller du når den via trådlöst så har Telia inte lyckats brygga den.
Ta kontakt med dem igen.

Det stämmer inte, min Thomson svarar fortfarande på 192.168.1.1 adressen om man kopplar in en dator på port 1-3.

Permalänk
Medlem

Nu har det äntligen löst sig! Jag ringde till Telias support idag och mycket riktigt hade Thomsonen inte blivit bryggad. Men detta löste dem och nu fungerar nästan allt utmärkt. Jag kan spela spel igen!!! Förutom att wifi inte har speciellt bra teckning. Jag bor i ett ganska stort hus och routern måste stå under en trappa med betångtak och väggar. På övervåningen får vi inte alls lika bra täckning längre. Kan man optimera wifiet på något sätt? Självklart har jag även senaste firmwaret av Asus RT-N56U.

Tack på förhand!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leog523:

Nu har det äntligen löst sig! Jag ringde till Telias support idag och mycket riktigt hade Thomsonen inte blivit bryggad. Men detta löste dem och nu fungerar nästan allt utmärkt. Jag kan spela spel igen!!! Förutom att wifi inte har speciellt bra teckning. Jag bor i ett ganska stort hus och routern måste stå under en trappa med betångtak och väggar. På övervåningen får vi inte alls lika bra täckning längre. Kan man optimera wifiet på något sätt? Självklart har jag även senaste firmwaret av Asus RT-N56U.

Tack på förhand!

Om du hade haft en N66U så hade du kunnat öka Tx Power vilket ökar täckningen något. Med N56U så vet jag inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av leog523:

På övervåningen får vi inte alls lika bra täckning längre. Kan man optimera wifiet på något sätt? Självklart har jag även senaste firmwaret av Asus RT-N56U.

Tack på förhand!

Man monterar en accesspunkt på övervåningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan man sätta en "Telia smart" som accesspunkt? I så fall kan man ju leta upp en i närmsta skogsdunge (som grannen i frustration kastat ut igenom fönstret). Då har man vips två problem på halsen (tre om man är gift, fyra om man är omgift).

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Min tanke var ifall det gick och förstärka signalen på något sätt genom routern, men accesspunkt visst! Köpte en sådan idag och nu funkar allt kanon.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yttox:

Kan man sätta en "Telia smart" som accesspunkt? I så fall kan man ju leta upp en i närmsta skogsdunge (som grannen i frustration kastat ut igenom fönstret). Då har man vips två problem på halsen (tre om man är gift, fyra om man är omgift).

Ja om man stänger av dhcpservern och ansluter via en lanport, men tänk på att den inte har 5GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.