Trådlös router med stöd för 3g modem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Trådlös router med stöd för 3g modem.

Hej det är så att min bror har internet från Telenor (3g) och nu har de skaffat sig varsin smartphone och ett ps3 till ungen så de vill helt enkelt ha trådlöst nätverk. Jag gav dom min gamla mobil så de kunde testa internetdelning men det gav inte tillräckligt med räckvidd för att täcka hela huset. Så min fråga är finns det någon billig (500-1000kr gärna närmare 500) router som kan ha ett Huawei E1750 modem i USB porten, med bra täckning? Hittade ex http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... men den fanns inte i lager sen är jag osäker på vilka tillverkare som är bra inom nätverk. Vill ju inte köpa något som blir för varmt varannan dag till dom.
Den får gärna finnas i lager i Trollhättan Lidköping eller i värsta fall på Inet i Uddevalla eftersom jag tänker köpa den under helgen.
Hoppas någon orkar hjälpa mig.
Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Asus finns ju lite överallt
http://www.asus.com/event/networks_3G4G_support/
Annars får du leta i kompatibilitetslistorna för respektive operativsystem.
Ett alternativ är ju att skaffa en 3-4g router med modem, då sätter man bara in simkortet o kör, de kan dessutom ha möjlighet att ansluta riktiga antenner om man behöver det för att få bättre prestanda.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av mrqaffe:

Asus finns ju lite överallt
http://www.asus.com/event/networks_3G4G_support/
Annars får du leta i kompatibilitetslistorna för respektive operativsystem.
Ett alternativ är ju att skaffa en 3-4g router med modem, då sätter man bara in simkortet o kör, de kan dessutom ha möjlighet att ansluta riktiga antenner om man behöver det för att få bättre prestanda.

Kan man utgå från att ASUS och andra stora tillverkar stödjer 3g modemet så länge det är ett standard från Telenor/bredbandsbolaget?

3g router med modem kostar lite mer antar jag?
Kom på att jag har ett e398 liggande och det har ju uttag för antenn.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Modemet ska fungera om routern har drivrutiner för det.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellbystrand
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan man utgå från att ASUS och andra stora tillverkar stödjer 3g modemet så länge det är ett standard från Telenor/bredbandsbolaget?

Det korta svaret på den frågan är nej. Just Asus stödjer många modem och många modem fungerar bra med Asus routrar men generellt kan man inte anta att det kommer fungera.

Skrivet av jOnÄTÄn:

3g router med modem kostar lite mer antar jag?
Kom på att jag har ett e398 liggande och det har ju uttag för antenn.

E398 är ju ett 4G modem ,som förvisso stöder 3G/2G också, så om du vill utnyttja 4G behöver du en router som stödjer det.

I ditt fall skulle jag rekommendera Dovado. De är bra på mobilt bredband med USB-modem. När det gäller det trådlösa så har de 300N i sin toppmodell, PRO. Det räcker bra för mobilsurf och för att surfa lite på PS3an men om ni ska streama film och musik så kanske den inte räcker helt.

|| SilverStone Temjin TJ08-EW || Corsair AX860i || Asus Maximus VIII Gene || Intel Core i7-6700K / EK-Supremacy EVO || G-Skill Trident Z || Asus GTX980Ti / EK-FC980 || Intel 600P / EK-M.2. NVMe || Asus VG248QE || Zeal 60 / Tex case / Cherry MX Clear / 85g Sprit / GMK Samurai || Asus ROG Gladius II Origin || Asus ROG Sheath ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jobbigt nära dansken
Registrerad
Maj 2007

Vi kör en Dovado Tiny med ett Huawei E3272 (4G) på landstället och räckvidden på WIFI är riktigt bra. Går utan problem att kolla netflix i HD och streama på Twitch så länge hastigheten till modemet är vettig och datataket på abbet inte nåtts.

i7 6700k, 1080, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av =dorf=:

Det korta svaret på den frågan är nej. Just Asus stödjer många modem och många modem fungerar bra med Asus routrar men generellt kan man inte anta att det kommer fungera.

E398 är ju ett 4G modem ,som förvisso stöder 3G/2G också, så om du vill utnyttja 4G behöver du en router som stödjer det.

I ditt fall skulle jag rekommendera Dovado. De är bra på mobilt bredband med USB-modem. När det gäller det trådlösa så har de 300N i sin toppmodell, PRO. Det räcker bra för mobilsurf och för att surfa lite på PS3an men om ni ska streama film och musik så kanske den inte räcker helt.

Skrivet av tysonayt:

Vi kör en Dovado Tiny med ett Huawei E3272 (4G) på landstället och räckvidden på WIFI är riktigt bra. Går utan problem att kolla netflix i HD och streama på Twitch så länge hastigheten till modemet är vettig och datataket på abbet inte nåtts.

Okej så Dovado är bra grejer? Tyckte det såg ut som ett typiskt c märke Men spanat in denna http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilt-... den fanns i lager och ska stödja modemet.
Men på ex denna http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilt-... sätter man ju kortet direkt in i routern. Är det en stor fördel (värd 700kr extra? ) de har ju 3g abonnemang med typ max 6mbit.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej så Dovado är bra grejer? Tyckte det såg ut som ett typiskt c märke Men spanat in denna http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilt-... den fanns i lager och ska stödja modemet.
Men på ex denna http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilt-... sätter man ju kortet direkt in i routern. Är det en stor fördel (värd 700kr extra? ) de har ju 3g abonnemang med typ max 6mbit.

Allt som har bättre antenner än en dongel eller kan ansluta riktiga antenner är bättre än en dongel utan vettiga antenner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av mrqaffe:

Allt som har bättre antenner än en dongel eller kan ansluta riktiga antenner är bättre än en dongel utan vettiga antenner.

Okej, men det fick bli Dovadon för 1099. Hittills har den fungerat bra och räckvidden är helt ok.