Jag råkade göra en liten tabbe, men vem har rätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uddevalla
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av OskarW90:

man KAN, men man får inte! Samma sak med typ alla andras saker. Du måste ha skriftligt eller verbalt tillstånd att skrota något som ej är ditt

Här är ju dock skillnaden att säljaren inte har uppsåt.
Det vill säga, företaget jobbade i god tro om att kund hade riktigt kvitto och följde sina vanliga rutiner för att sedan byta ut luren.
Men sen visar det sig att kvittot är ogiltigt och de inser att ett misstag har begåtts.
Frågan kvarstår dock vem som ska ta smällen. Men 1100 som kompensation är att mötas halvvägs i mitt tycke.

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av lucifer579:

Här är ju dock skillnaden att säljaren inte har uppsåt.
Det vill säga, företaget jobbade i god tro om att kund hade riktigt kvitto och följde sina vanliga rutiner för att sedan byta ut luren.
Men sen visar det sig att kvittot är ogiltigt och de inser att ett misstag har begåtts.
Frågan kvarstår dock vem som ska ta smällen. Men 1100 som kompensation är att mötas halvvägs i mitt tycke.

Fast Butiken i fråga får ju inte ta något av smällen? de 1100kr kommer ju från tillverkaren och det är ju samma tillverkare som hade fått lurarna ifall TS skickat dem till rätt butik först. Är det 3 års garanti och saken går sönder av sig självt så bör man väl ändå få en ny?

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2001

Eftersom TS vägrar uppge vad det är för lurar så kan det vara så att han lurarna kostade 1100:- när han köpte dem. De kan mycket väl ha utgått förutom att de finns hos någon lokal handlare till ett fantasipris.

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10
HP Dv7- 1040| Intel C2D 8400 | Nvidia 9600 Gt M | 3GB Minne | 320 GB Hd |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av f@boy:

Eftersom TS vägrar uppge vad det är för lurar så kan det vara så att han lurarna kostade 1100:- när han köpte dem. De kan mycket väl ha utgått förutom att de finns hos någon lokal handlare till ett fantasipris.

Tycker att det är lite märkligt att så många inlägg handlar om att TS försöker på något sätt att lura butiken... Han verkar ju uppenbarligen vilja ha ett par nya lurar (vilket jag är säker på att butiken skulle ha erbjudit honom om de kostat 1100:-). Dessutom så är det inte det han frågar efter, han frågar efter om butiker har rätt att göra så här eller om han ska ha full ersättning i form av antingen pengar eller ett par nya lurar.

Sen så kan jag tycka att det troligen är fördelaktigt för TS att nämna vilka lurar det rör sig om så att diskussionen kan fokuseras lite mer på om butken har rätt eller inte.

Ang vem som har rätt eller inte så tycker jag att butiken har gjort fel, de ska absolut inte kassera lurarna utan att prata med TS först, och de skulle inte ha tagit emot ärendet som en retur. Men samtidigt så har TS gjort fel också. Och de som säger att butken är generös bör vara medvetna att med den informationen vi har fått så har butken bara stått för sina egna omkostnader (främst administrativa) och frakt (?), de 1100 har de fått ifrån verkstaden som kasserade lurarna. Från ett juridiskt perspektiv så är jag övertygad att butiken skulle behöva ersätta TS helt men det är knappast värt att försöka starta någon juridisk process om detta. Jag skulle försöka stå på mig ett tag till sen om de absolut vägrar så är det troligen inte värt tiden för TS att tjata mer utan att bara ta pengarna och inse att livet är lite jobbigt ibland. Kanske försöka få butiken att ta in lurarna och ge dig dem till inköpspris?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av CTH:

Tycker att det är lite märkligt att så många inlägg handlar om att TS försöker på något sätt att lura butiken... Han verkar ju uppenbarligen vilja ha ett par nya lurar (vilket jag är säker på att butiken skulle ha erbjudit honom om de kostat 1100:-). Dessutom så är det inte det han frågar efter, han frågar efter om butiker har rätt att göra så här eller om han ska ha full ersättning i form av antingen pengar eller ett par nya lurar.

Sen så kan jag tycka att det troligen är fördelaktigt för TS att nämna vilka lurar det rör sig om så att diskussionen kan fokuseras lite mer på om butken har rätt eller inte.

Ang vem som har rätt eller inte så tycker jag att butiken har gjort fel, de ska absolut inte kassera lurarna utan att prata med TS först, och de skulle inte ha tagit emot ärendet som en retur. Men samtidigt så har TS gjort fel också. Och de som säger att butken är generös bör vara medvetna att med den informationen vi har fått så har butken bara stått för sina egna omkostnader (främst administrativa) och frakt (?), de 1100 har de fått ifrån verkstaden som kasserade lurarna. Från ett juridiskt perspektiv så är jag övertygad att butiken skulle behöva ersätta TS helt men det är knappast värt att försöka starta någon juridisk process om detta. Jag skulle försöka stå på mig ett tag till sen om de absolut vägrar så är det troligen inte värt tiden för TS att tjata mer utan att bara ta pengarna och inse att livet är lite jobbigt ibland. Kanske försöka få butiken att ta in lurarna och ge dig dem till inköpspris?

Jag skrev ingenstans att han försöker lura butiken. Läs igen.
Vid det här laget borde TS fått mer info från återförsäljare eller leverantör, kan vi få en statusuppdatering, tack.

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10
HP Dv7- 1040| Intel C2D 8400 | Nvidia 9600 Gt M | 3GB Minne | 320 GB Hd |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av OskarW90:

de 1100kr kommer ju från tillverkaren

De kan inte få ut 1100kr från tillverkaren på något de inte köpt, såvida de inte idkar bedrägeri.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av MoNkeY-05:

De kan inte få ut 1100kr från tillverkaren på något de inte köpt, såvida de inte idkar bedrägeri.

Det stod ju i mailet från dem.

Citat:

"Leverantören har meddelat att de inskickade hörlurarna har skrotats och kan därför inte skickas tillbaka till er.

Vi har blivit krediterade 1100,29kr av dem och detta kan vi överföra till dig."

Butiken i fråga blev alltså krediterad av tillverkaren/leverantören, det skulle dock ha varit en helt ny hörlur som kom eftersom att det var garanti på dem!

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av OskarW90:

Det stod ju i mailet från dem.

Butiken i fråga blev alltså krediterad av tillverkaren/leverantören, det skulle dock ha varit en helt ny hörlur som kom eftersom att det var garanti på dem!

Sedär. Det trodde jag bestämt inte de kunde göra på en produkt de själva inte köpt.. Imponerande får jag säga..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Kläm fram vad det är för lurar nu.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uddevalla
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av MoNkeY-05:

Sedär. Det trodde jag bestämt inte de kunde göra på en produkt de själva inte köpt.. Imponerande får jag säga..

Eftersom de har produkten i sitt sortiment så har de köpt in luren någon gång - andra kunder. Således har de avtal med leverantören och kan kreditera luren åt dem. Leverantören ser bara ett kvitto när de fått luren, ser att det stämmer att den är köp av X vid tillfälle Y, konstaterar felet, kasseras och krediterar.

Tanken här är ju att företaget ska ge ett par nya lurar till kund. Frågan är: Företaget i fråga borde ju kunna ge ut ett par nya lurar i ren goodwill istället för 1100 som de blivit krediterade - det är ju antagligen deras inköpspris på produkten. Krediteringsbeloppet är ju knappast taget ur luften.

Det blir väl dock en specialare i deras affärssystem, för normalfallet är ju inte att man byter produkter på kvitton som inte gäller längre. Men jaja.

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av lucifer579:

Eftersom de har produkten i sitt sortiment så har de köpt in luren någon gång - andra kunder.

TS sa väl att han hittade kvittot från en annan butik? Alltså har denna butik -inte- köpt just denna luren. Att de då ska kunna ta emot en kredit för den är lustigt, och aningens tvivelaktigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uddevalla
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av MoNkeY-05:

TS sa väl att han hittade kvittot från en annan butik? Alltså har denna butik -inte- köpt just denna luren. Att de då ska kunna ta emot en kredit för den är lustigt, och aningens tvivelaktigt.

Min förståelse är: Kund har köpt Lur X hos företag Y. Lur X gick sönder och han fick pengar tillbaka av företag Y. Sedan gick han till företag Z för att köpa, likadana, lur X.

Sen om det är "den specifika" luren, självklart inte. Men de har ju avtal med leverantören om krediter för det.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Tjörn
Registrerad
Okt 2003

Jag tycker att TS borde prata med företaget han skickade lurarna till och säga som det är, att han tycker att ersättningen är för liten. Efter att läst hela tråden så kan jag inte se att han kan bli kompenserad med hela beloppet då han bland mycket annat fick sin frakt betald för inskicket (inlägg #101). Däremot är det helt fel att prata om felsökningsavgifter eftersom företaget borde ha kollat kvittot innan åtgärd för att se vilket avtalsförhållande som gäller mellan parterna.

För att göra liknelsen med bilen några inlägg tidigare, om den skulle bli skrotad av misstag så kommer försäkringebolaget att ersätta bilen med marknadsvärdet.
I många fall i tvister i ARN har nämnden också gjort nyttjandeavdrag.
TS kan inte räkna med att ha blivit ersatt med en NY lur om han hade fått rätt i sin reklammation med det andra företaget, utan här ska man räkna med att luren hade blivit reparerad, vilket då ger i handen att det fortfarande är en begagnad lur han hade fått tillbaka. Även om han hade fått en nyinköpt lur så hade inte den varit lika mycket värd som en ny då han inte får en ny garantiperiod på 3 år.
Att i detta läge räkna med att få tillbaka 1800:- är orimligt.

Det jag tror skulle vara en utväg är att han i sin konversation med företaget säger att han kan acceptera de erbjudna pengarna om han kan få ett RIKTIGT bra pris på ett par ny lurar. Denna väg kanske han kommer undan lite billigare, 2-400:- kanske. Detta skulle i så fall få anses som acceptabelt.

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Aug 2012

1100 kr tillbaka av 1800 som det var för 2½ år sen är mycket. Vad gnäller du om?

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | KFA2 GeForce GTX 960 OC | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 850 Evo 250GB 1x WD 500GB | Windows 10 Pro