Permalänk
Medlem

Aktivera RAID?

Går det att aktivera RAID via BIOS utan att behöva installera om Windows?

Jag testade faktiskt att göra det, fast när jag startade om så fick jag "bootmgr is missing"
Gick tillbaks fort som fan och la tillbaks IDE som alternativ, men det funkade inte så jag fick göra allt med startreparation och CMD.
Så egentligen vet jag ännu inte om det funkar att lägga om det till RAID...

Går det eller inte?

Permalänk
Medlem

Du får blåsa om burken... eller ja, rent krasst kan du ev installera drivisarna, göra en image och sedan restore men det är smidigare att blåsa om tycker jag.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Bluuuurgh..... Får nog göra det när det blir dags för formatering isåfall :/

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt, dock måste man ställa om lite saker i registret och det kan skilja sig lite åt beroende på om du kör Intel eller AMD.
Följande är för Intel och Windows 7, se till att du har IRST installerat. Har du AMD så BÖR följande funka också, annars får du googla lite själv

Orkar inte leta efter en Svensk guide eller översätta själv så jag hoppas du inte har problem med Engelska.

Citat:

Exit all Windows-based programs.
Press [Win] + R or take the RUN option from the start menu.
Now type regedit there and press Enter Key to open up the Registry Editor Window.
If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.
Locate and then click the following registry subkeys:
Code:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\msahci
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\iaStorV
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\iaStor

In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.
In the Value data box, type 0 [3 is default], and then click OK.
On the File menu, click Exit to close Registry Editor.
Restart your computer
Go to UEFI/BIOS and enable RAID, Save & Reboot
Another restart will be required to finish the driver installation.
Note: If you have an AMD systems you may need to look here too: http://superuser.com/questions/300035/how-to-install-amd-raid...

Jag har själv följt de stegen och det fungerade utmärkt för mig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Men du måste ändå svepa diskarna om du ex vis vill göra en raid över dem, eftersom informationen omfördelas, t ex vid enkel striping.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men du måste ändå svepa diskarna om du ex vis vill göra en raid över dem, eftersom informationen omfördelas, t ex vid enkel striping.

Stämmer självklart bra
Så är det systemdisken som ska raidas så krävs ominstallation oavsett vad som görs.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Går det att aktivera RAID via BIOS utan att behöva installera om Windows?

Jag testade faktiskt att göra det, fast när jag startade om så fick jag "bootmgr is missing"
Gick tillbaks fort som fan och la tillbaks IDE som alternativ, men det funkade inte så jag fick göra allt med startreparation och CMD.
Så egentligen vet jag ännu inte om det funkar att lägga om det till RAID...

Går det eller inte?

Bara en fråga... vilket läge är det i BIOS nu? Du lämnade väl inte BIOS i läge IDE?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bara en fråga... vilket läge är det i BIOS nu? Du lämnade väl inte BIOS i läge IDE?

Jo, det var det läget BIOS stod på innan jag började pilla på grejjerna, vadå da?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av totte1015:

Jo, det var det läget BIOS stod på innan jag började pilla på grejjerna, vadå da?

Det borde stå på AHCI. IDE är gamla grejer som är kvar för kompatibilitetens skull.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det borde stå på AHCI. IDE är gamla grejer som är kvar för kompatibilitetens skull.

Jag ändrade just i Regedit för att få till ACHI, och jävlar vad mycket snabbare starten blev nu!!

Anyway, då vet jag att RAID inte funkar utan formatering.
Frågan är nu istället, borde jag uppdatera firmware som Samsung Magician säger åt mig att göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Det går bra att aktivera raid, men du menar nog om det går att flytta en ensam systemdisk till en array utan att installera om? Det kan bli problem.

Man ska alltid ta för givet att en ssd töms när man uppdaterar firmwaren och bli glad om den inte töms, gör alltid backup innan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går bra att aktivera raid, men du menar nog om det går att flytta en ensam systemdisk till en array utan att installera om? Det kan bli problem.

Man ska alltid ta för givet att en ssd töms när man uppdaterar firmwaren och bli glad om den inte töms, gör alltid backup innan.

Jag har en D disk som är HDD, och min disk för Windows och fåtal spel är SSD.

Vad är bästa sätt att göra backup på då? Online? På skiva? Eller USB?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av totte1015:

Vad är bästa sätt att göra backup på då? Online? På skiva? Eller USB?

Det medium du har tillgång till, det tar olika lång tid och vad som är vettigt att använda beror på hur mycket data du ska säkra, det är ju dina personliga filer som inte går att återskapa som är viktiga att spara, egna dokument o bilder, resten går för det mesta lätt att installera om det händer nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig vart med om att disken rensas vid firmware uppdatering men spara viktiga prylar på D och kör.

Permalänk
Medlem

Ska man bara kopiera typ... Biblioteket, och Program och allt då?

Jag är osäker på vad som egentligen behöver sparas, vill inte att sparfiler och sånt går åt skogen, och jag vill egentligen heller inte sitta och installera om saker och ting...

Försökte med Windows 7's säkerhetskopiering men detta hände:

Något är fel här :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Försökte med Windows 7's säkerhetskopiering men detta hände:

Du ska inte använda den. Du ska själv leta upp och kopiera dina personliga filer.

Du har väll koll på vart du sparat text dokument, bilder osv. Har din webbläsare några bokmärken/favoriter du vill behålla så behöver du spara dom med. Detaljer varierar mellan vilken du använder.

Program och spel installerar man om. Folk använder inte ens i närheten av alla de har på datorn. Installera bara de du använder varje dag. De andra väntar du med till den dagen du behöver dom.

Permalänk
Medlem

Okej!
Det löste sig, jag riskerade det hela med firmwaren, och den uppdaterade utan problem så nu har jag allt utom RAID, men det får vara för tillfället