Konstigt Nätverks Problem - Behöver Expert Hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Konstigt Nätverks Problem - Behöver Expert Hjälp

Hej!

Jag försökte hjälpa en vän som hade problem med sin uppkoppling igår och jag har aldrig sett detta tidigare och skulle uppskatta lite hjälp för att försöka hitta vart felet sitter nånstans.

Det är så att hon använder sig av Windows 8 och nu en dag när hon startade upp datorn så fungerade hennes internet inte längre. Nere i högra hörnet på skrivbordet så sitter nätverks ikonen och den hoppar mellan 3 olika lägen. I en halv sekund så ser ikonen helt normal ut och det står ansluten, sen blir det ett rött kryss på den och det står nått om att det inte finns någon nätverksanslutning (eller liknande) sen efter en halv sekund så ändras ikonen igen och nu har den en gul varningstriangel där det står att den identifierar nätverksanslutningen (eller liknande).

Så där håller den på hela tiden och hon kan inte komma ut på nätet, vi lyckades komma in google lite snabbt, men som sagt hennes anslutningen verkar vara otroligt ostadig.

Jag tog en titt i enhetshanteraren och allt såg helt okej ut där på nätverkskortet, inga varningstrianglar eller liknande. Jag provade med att inaktivera nätverks kortet en stund och sen aktivera det igen, det hjälpte inte. Sen så provade jag en av Windows 8 egna "Hitta fel på datorn och reparera" verktyg och lät den köra igenom, funkade inte heller.

Så jag provade även med att göra en systemåterställningen och även det fungerade inte heller och nu började jag få dåligt om idéer och bestämde mig för att prova några av mina egna sladdar och det verkade som att anslutningen blev lite stadigare (det var nu vi kom ut på google) men det gick otroligt segt och anslutningen hoppade ändå mellan dom 3 olika lägena som jag nämnt ovan.

Jag själv misstänker att det möjligtvis är så att en av hennes nätverkskablar är skadad, möjligtvis den som är kopplad till huvuduttaget i köket (telefonen, hon har Telia ADSL), då det var den enda kabeln jag själv inte hade som vi kunde testa och gav henne tipset om att köpa en ny sån så vi kunde testa även den sladden. I annat fall så misstänker jag att det är nätverkskortet som gett upp.

Men jag ska ringa på hos henne idag igen och ta en titt igen, men vill höra med er ifall det är någon som har erfarit detta problem och om någon även har en lösningen på detta så vore det helt suveränt, eller om ni har nått tips om vad jag kan prova?

Tack på förhand!

-Zanki

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Åska som skadat telekablarna, kontakterna, modemet/router eller ännu längre in i systemet?

Vad visar modemet? Fast lysande diod för Broadband (eller motsvarande, t ex DSL), även när hon tappar kontakten med internet från datorn? Logga gärna in i routern och titta. Har hon en SMART kan man enkelt se alla värden på telelinan till stationen och avgöra om problemet ligger på den sidan.

Vad är det som gör att du inte startat om eller felsökt modem/router? Det är normalt sett alltid där man börjar med xDSL. Speciellt på somrarna med åska.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av MultiMan:

Åska som skadat telekablarna, kontakterna, modemet/router eller ännu längre in i systemet?

Vad visar modemet? Fast lysande diod för Broadband (eller motsvarande, t ex DSL), även när hon tappar kontakten med internet från datorn? Logga gärna in i routern och titta. Har hon en SMART kan man enkelt se alla värden på telelinan till stationen och avgöra om problemet ligger på den sidan.

Det ser ut som modemet fungerar okej, lamporna lyser och en del av dom blinkar, så det ser ut som den arbetar. Hon har i stort sett ingen anslutning alls, eller hon verkar som sagt ha en otroligt svag anslutning i ca 0.5 sekunder. Jag själv är tyvärr inte någon expert (därför jag frågar här) och är lite osäker på ifall hon har en router, men jag letade nyss upp en bild och den ser ut såhär i stort sett (osäker om det är samma model):

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/9...

Jag vet tyvärr inte hur man loggar in på router (har aldrig gjort nått sånt tidigare). Är även lite osäker om det varit strömavbrott, då vi har haft en del oväder och åska. Men hennes internet fungerade bra för ca 3 dagar sen och vädret har varit fint under den tiden.

-Zanki

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av MultiMan:

Vad är det som gör att du inte startat om eller felsökt modem/router? Det är normalt sett alltid där man börjar med xDSL. Speciellt på somrarna med åska.

Hej, såg inte att du hade ändrat ditt inlägg. Det var faktiskt en sak som jag glömde göra och kom på det på kvällen när jag skulle lägga, det är därför jag ska ringa på hos henne idag igen och även prova detta. Ska även prova med flytta sladden på baksidan av modemet till ett annat uttag och se vad som händer.

-Zanki

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Har hon "smarten" (Thompson TGxxx) är det bara att skriva 192.168.1.1 i webläsarens adressfält. Router är vidöppen på insidan som standard.

Dock är dom hopplöst ologiska i sin uppbyggnad av gränssnittet. Så ge inte upp direkt utan klicka runt ett tag tills du börjar förstå upplägget.

| Asus Sabertooth P67 | Intel i7 2600K @ 3.4 GHz | Corsair H80 - Pull |
| 2*4GB Corsair XMS3 - 1600 MHz | Asus GTX 660ti 2GB DirectCUII OC | Gainward GTX 660ti 2GB |
| Sandisk Extreme 120GB - System |OCZ Agility 3 60GB + OCZ Vertex 2 60GB linked @120 GB|
| P182B något moddat | Corsair HCG 520W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Zanki:

Hej!

Jag försökte hjälpa en vän som hade problem med sin uppkoppling igår och jag har aldrig sett detta tidigare och skulle uppskatta lite hjälp för att försöka hitta vart felet sitter nånstans.

Det är så att hon använder sig av Windows 8 och nu en dag när hon startade upp datorn så fungerade hennes internet inte längre. Nere i högra hörnet på skrivbordet så sitter nätverks ikonen och den hoppar mellan 3 olika lägen. I en halv sekund så ser ikonen helt normal ut och det står ansluten, sen blir det ett rött kryss på den och det står nått om att det inte finns någon nätverksanslutning (eller liknande) sen efter en halv sekund så ändras ikonen igen och nu har den en gul varningstriangel där det står att den identifierar nätverksanslutningen (eller liknande).

Så där håller den på hela tiden och hon kan inte komma ut på nätet, vi lyckades komma in google lite snabbt, men som sagt hennes anslutningen verkar vara otroligt ostadig.

Jag tog en titt i enhetshanteraren och allt såg helt okej ut där på nätverkskortet, inga varningstrianglar eller liknande. Jag provade med att inaktivera nätverks kortet en stund och sen aktivera det igen, det hjälpte inte. Sen så provade jag en av Windows 8 egna "Hitta fel på datorn och reparera" verktyg och lät den köra igenom, funkade inte heller.

Så jag provade även med att göra en systemåterställningen och även det fungerade inte heller och nu började jag få dåligt om idéer och bestämde mig för att prova några av mina egna sladdar och det verkade som att anslutningen blev lite stadigare (det var nu vi kom ut på google) men det gick otroligt segt och anslutningen hoppade ändå mellan dom 3 olika lägena som jag nämnt ovan.

Jag själv misstänker att det möjligtvis är så att en av hennes nätverkskablar är skadad, möjligtvis den som är kopplad till huvuduttaget i köket (telefonen, hon har Telia ADSL), då det var den enda kabeln jag själv inte hade som vi kunde testa och gav henne tipset om att köpa en ny sån så vi kunde testa även den sladden. I annat fall så misstänker jag att det är nätverkskortet som gett upp.

Men jag ska ringa på hos henne idag igen och ta en titt igen, men vill höra med er ifall det är någon som har erfarit detta problem och om någon även har en lösningen på detta så vore det helt suveränt, eller om ni har nått tips om vad jag kan prova?

Tack på förhand!

-Zanki

Testat med en annan dator hemma hos henne? startat om modemet? Om du kopplar upp din telefon tex, på det trådlösa fungerar det att surfa osv då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Tack för alla svaren!

Jag var nyss över hos henne och problemet är nu löst. Det visade sig att det bara behövdes en simpel omstart av modemet, stängde av det i några minuter och satte på det igen och allt fungerade perfekt. Jag känner mig så dum som inte ens tänkte på detta igår och kom på det på natten istället när jag låg och grubbla över det. Men det är löst nu iaf, tack för all hjälp

-Zanki