Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Val av "bättre" AP

Halloj,

Försöker hitta en vettig AP som klarar sig bra i en "trång" miljö, har säker ~30 nät runt mig.

Har fastnat lite på Linksys LAPAC1200 och UBIQUITI UNIFI PRO 802.11N.

LAPAC1200 hittar jag inga tester av överhuvudtaget men UBIQUITI verkar många tycke om, hittade dock några undersökningar där dom blev fullständigt sågade.

Är berdedd att betala en del för att prylarna ska fungera.... har sett hur mer "enterprise" produkter fullständigt krossar alla konsument produkter i lite knepigare miljöer och med många devicer som ligger och handskakar.

Hoppas att det finns något i mellansegmentet med lite bättre kvalite??? (Har testat en del billigt junk genom tiderna och kan konstatera att det mesta är junk....)

Någon som har koll?

/Tackar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Satsa på en med 5Ghz-bandet och uppgradera prylarna till sådana som har det stödet. 30 nät på 2.4Ghz är trångt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av jocke92:

Satsa på en med 5Ghz-bandet och uppgradera prylarna till sådana som har det stödet. 30 nät på 2.4Ghz är trångt

Precis. 2.4GHz har 13 kanaler att använda. Varje kanal tar i realiteten 5 kanaler i anspråk. Så, väljer du 1 täcks en teoretisk -1 - 3.
Kanal 6 överlappar 4-8, 11 överlappar 9-13 osv.
Därför brukar man rekommendera att lägga näten på 1, 6 och 11.

När det kommer till 5GHz så har det många fler kanaler, vilket gör att det är mycket mindre risk för överlappningar och det är mycket mindre störning. (Sedan måste du ha 5Ghz för att köra den nya ac-standarden). Nackdelen är väl kanske att 5GHz har kortare räckvidd, men då du har så mycket nät runt dig förutsätter jag att du inte behöver täcka ett stort geografiskt område.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

5GHz ska jag ha men har även några gamla prylar som inte fixar 5GHz och dom har inte uppnått pensions ålder ännu

Optimala är kvalitet på både 2 och 5GHz såklart

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Efter lite mer sökandes... Linksys är köpa av belkin... kan bara anta att alla uns av kvalitet ryker även om LAPAC1200 är en smb produkt.

UBIQUITI UNIFI PRO 802.11N 5GHz del presterat kasst enl tester....

Tillbaka på 0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Filipstad
Registrerad
Nov 2003

Annorlunda förslag: vad sägs om att köpa en router (tex rt-n66u) och sätta den som AP?

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Impulsköpens allsmäktiga kraft tog över....

Hade tänkt köpa en rt-n68 (tack för iden yttox) något men den blev diskad pga av utseende av regerigen, det blev ett spontan köp av en linksys ea6900 som verkar ha ~ samma hårdvara och externa antenner.

Har läst på senaste firmware och satt den i bridgemode... får se hur stabilt det blir.

Ångrar mig redan då jag såg att det inte verkar finnas några custom firmware till den....

Tack för inputen i tråden!