Hjäp konsumentråd

Permalänk
Medlem

Hjäp konsumentråd

Jag köpte en skärm som var defekt den hade backlight bleeding redan första dagen så jag tog kontakt med säljarna och de sa att jag kunde skicka tillbaka den så att jag kan få en ny. Men jag är lite orolig p.g.a. förpackningen har tagit bort plastet på skärmen och rivit upp delar av plastet som skräm stativet, dvi kablen och strömsladden kom med i. Har kvar exakt alla produkter det är bara att förpackningen kmr var 70-80% sämre än vad den var innan.

Kan dem debitera mig om förpackningen inte lever upp till deras krav då man skickar tillbaka varor? eller ska jag få full ersättning för att dem skickade en defekt var till mig?

Permalänk
Medlem

Nej dom ska inte debitera dig för det så länge alla komponenter finns med.
Du kan ju inte veta om något är trasig utan att öppna och testa det, speciellt inte en sån sak.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av khrysti:

Jag köpte en skärm som var defekt den hade backlight bleeding redan första dagen så jag tog kontakt med säljarna och de sa att jag kunde skicka tillbaka den så att jag kan få en ny. Men jag är lite orolig p.g.a. förpackningen har tagit bort plastet på skärmen och rivit upp delar av plastet som skräm stativet, dvi kablen och strömsladden kom med i. Har kvar exakt alla produkter det är bara att förpackningen kmr var 70-80% sämre än vad den var innan.

Kan dem debitera mig om förpackningen inte lever upp till deras krav då man skickar tillbaka varor? eller ska jag få full ersättning för att dem skickade en defekt var till mig?

du har inte skrivit vilken skärm du köpt, inga bilder, ingen sida var den är köpt, hur ska man kunna hjälpa dig ?

sen skriver du "please help some" 9min efter så tappar jag intresset att hjälpa dig.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tack nu känns det mycket bättre efter att jag har talat med dem också visade bilder på problemet och de sa att det var mycket backlight bleeding på skärmen. Men fattar inte hur det kunde hända första dagen kan det vara något fel på mitt grafik kort eller jag som kopplat i skärmen fel?

Permalänk
Medlem

Jonatan vill inte snacka negativt om företaget och ge dem bad reputation

Permalänk
Medlem
Skrivet av khrysti:

Tack nu känns det mycket bättre efter att jag har talat med dem också visade bilder på problemet och de sa att det var mycket backlight bleeding på skärmen. Men fattar inte hur det kunde hända första dagen kan det vara något fel på mitt grafik kort eller jag som kopplat i skärmen fel?

Ibland har man bara otur och får saker som inte är som dom ska från början.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

du har inte skrivit vilken skärm du köpt, inga bilder, ingen sida var den är köpt, hur ska man kunna hjälpa dig ?

sen skriver du "please help some" 9min efter så tappar jag intresset att hjälpa dig.

Skrivet av khrysti:

Jonatan vill inte snacka negativt om företaget och ge dem bad reputation

Det spelar ju ingen roll vad det var för skärm eller var den var köpt eftersom frågan var om dom skulle debitera för det öppnade emballaget.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjäpen Mac83 i rly appreciate it

Permalänk
Medlem
Skrivet av khrysti:

Tack så mycket för hjäpen Mac83 i rly appreciate it

Litet tips till framtiden är att använda knappen citera så ser personen du skriver till att du svarat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Litet tips till framtiden är att använda knappen citera så ser personen du skriver till att du svarat.

Like this?

Permalänk
Medlem
Skrivet av khrysti:

Like this?

Helt korrekt, blir lättare för folk att hitta tillbaka!

Lycka till med skärmen, bör inte vara något problem att returnera den

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av khrysti:

Like this?

Exakt! Nu dök det upp ett litet plus för mig så jag visste att du hade svarat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Backlight bleeding är en stor nackdel som LCD tekniken har och det som gäller är helt enkelt att man måste ha tur och få en skärm som inte har så mycket av det.
För ALLA LCD skärmar/tv har backlight bleeding sen om det är så pass lite att det inte syns heller om det syns klart och tydligt är lite av ett lotteri.

Backlight bleeding uppstår tack vare att LCD kristallerna ej sluter tätt mot varandra när dom ska sluta tätt.
Kristallerna vrider sig 0-90° beroende på om det ska vara svart/grått/vitt (heller någon grad mellan dessa) och då är 0°=0%ljus och 90°=100%ljus.
Ungefär som om du tittar på din handflata=0° och sen vrider handen till 90° så den blockerar mindre ljus tänk dig sen att om du hade tusentals händer som gjorde samma sak och om dom ej "passade" ihop bra med varandra när alla hade 0° så släpper dom ju igenom ljus.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Backlight bleeding är en stor nackdel som LCD tekniken har och det som gäller är helt enkelt att man måste ha tur och få en skärm som inte har så mycket av det.
För ALLA LCD skärmar/tv har backlight bleeding sen om det är så pass lite att det inte syns heller om det syns klart och tydligt är lite av ett lotteri.

Backlight bleeding uppstår tack vare att LCD kristallerna ej sluter tätt mot varandra när dom ska sluta tätt.
Kristallerna vrider sig 0-90° beroende på om det ska vara svart/grått/vitt (heller någon grad mellan dessa) och då är 0°=0%ljus och 90°=100%ljus.
Ungefär som om du tittar på din handflata=0° och sen vrider handen till 90° så den blockerar mindre ljus tänk dig sen att om du hade tusentals händer som gjorde samma sak och om dom ej "passade" ihop bra med varandra när alla hade 0° så släpper dom ju igenom ljus.

Vad snackar du om? Det har inget att göra med LCD kristallerna. Det är ljus som läcker in pga "ramen" inte är helt tät.

http://www.ehow.com/info_12176352_mean-screen-bleeds.html

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av khrysti:

Jag köpte en skärm som var defekt den hade backlight bleeding redan första dagen så jag tog kontakt med säljarna och de sa att jag kunde skicka tillbaka den så att jag kan få en ny. Men jag är lite orolig p.g.a. förpackningen har tagit bort plastet på skärmen och rivit upp delar av plastet som skräm stativet, dvi kablen och strömsladden kom med i. Har kvar exakt alla produkter det är bara att förpackningen kmr var 70-80% sämre än vad den var innan.

Kan dem debitera mig om förpackningen inte lever upp till deras krav då man skickar tillbaka varor? eller ska jag få full ersättning för att dem skickade en defekt var till mig?

Är det bara jag som tänker att detta kan ha varit en inställningsfråga. En del skärmar jag beställt har kommit med helt sjuka inställningar, tex alldeles för hög ljusinställning. Skruvar man upp ljuset på max så får man backlight bleeding med de flesta skärmar. Det kan mycket väl vara helt ok på rätt inställning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad snackar du om? Det har inget att göra med LCD kristallerna. Det är ljus som läcker in pga "ramen" inte är helt tät.

http://www.ehow.com/info_12176352_mean-screen-bleeds.html

Verkligen?? Hur är det med engelskan egentligen.
Eller du kanske skämtade, för så illa kan väl ingen förstå den texten.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Verkligen?? Hur är det med engelskan egentligen.
Eller du kanske skämtade, för så illa kan väl ingen förstå den texten.

"This can happen if the LCD screen isn't perfectly adhered to its frame. This allows light from the CCFL light to leak in between the crack, and appear on the front of the LCD screen."

Vad har det med LCD-kristallerna att göra? Ljus läcker från sidan om ramen inte är helt ljustät.

Permalänk
Medlem

Nej, det står det inte alls. Ljus läcker inte från sidan om ramen. Ljus läcker från CCFL, det får du själv googla.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Nej, det står det inte alls. Ljus läcker inte från sidan om ramen. Ljus läcker från CCFL, det får du själv googla.

Vadå står inte alls??

Var sitter CCFL? På sidan av panelen. Och om det inte blir tätt mellan ram och panel så läcker ljuset